יישר כח! אם כי הרב המחבר מלקט, והייתי שמח לדעת שורשיו.פינחס רוזנצוויג אמר:לשון 'פסקי תשובות' (באדיבות בר אילן):
שבט הלוי ד סובן ראם אמר:יישר כח! אם כי הרב המחבר מלקט, והייתי שמח לדעת שורשיו.פינחס רוזנצוויג אמר:לשון 'פסקי תשובות' (באדיבות בר אילן):
גם המדליקים בפנים, אם כבר כלתה רגל מהשוק לגמרי, הוא רק אם לא היה סיפק בידו להדליק ואינו לכתחילה.דרומאי אמר:ודאי שהעיקר לדינא שבזה"ז מדליקין עד עלות השחר אם בני הבית ניעורין.
והשאלה שייכת רק במי שמדליק בחוץ. ושמא באותו לילה ידליק בפנים.
לפחות לדעת הגרי"ש בזמננו המדליק בפנים לא יצא יד"ח דאין זה מקום ההדלקה, ולכאורה וודאי דעדיף שליח.דרומאי אמר:ושמא באותו לילה ידליק בפנים.
הצג קובץ מצורף פסק''ת.pdfבן ראם אמר:יישר כח! אם כי הרב המחבר מלקט, והייתי שמח לדעת שורשיו.
שאלתי את הגר"א וייס ואמר לי שעדיף בפלג. אמנם לא פירש טעמו.פינחס רוזנצוויג אמר:לכאורה סדר הדברים: 1) ע"י שליח 2) בלילה 3) פלג 4)אחר שכלתה, ולמדליקים בפנים 4 הוא לפני 3.
גם אני מבין כך מסברא.בן ראם אמר:שאלתי את הגר"א וייס ואמר לי שעדיף בפלג
זה חידוש של מהרי אבוהב בשם אורחות חיים ויתכן שיש ראשונים שחולקים.מקדש שביעי כל שביעי אמר:זה תקנה של חז"ל
כתבתי מהזיכרון.פינחס רוזנצוויג אמר:זה חידוש של מהרי אבוהב בשם אורחות חיים ויתכן שיש ראשונים שחולקים.
לכאורה לא כל כך פשוט שניתן להדליק בפנים במקום שאין סכנה, פשט התלמוד והפוסקים מראה שלא ניתן.דרומאי אמר:ודאי שהעיקר לדינא שבזה"ז מדליקין עד עלות השחר אם בני הבית ניעורין.
והשאלה שייכת רק במי שמדליק בחוץ. ושמא באותו לילה ידליק בפנים.
ומנהג בני אשכנז - ע"פ חכמיהם גדולי־ישראל - דלא כן, ובכה"ג אמרינן ש'מבטל ההלכה'.עמנואל אמר:פשט התלמוד והפוסקים מראה שלא ניתן.
בני אשכנז בשוכנם בארצות ריב ומצות, דהויא סכנתא רבה בחוצות, כפי שביארו היטב ובלא מליצות, אך האם כיום בארץ ישראל ובהרבה תפוצות, שמאירים את אור החנוכה בחוצות, וכגון פעולות חב"ד האמיצות. ובכן יש מבני אשכנז המדליקים בפנים, ויש שאינם מוצאים לכך פנים. מהראשונים יש שיאמרו בבטחה, שמנהג מבטל הלכה, ומהאחרונים יש שיאמרו נכוחה, שאינו מנהג אלא פרי מבוכה. לא באתי מן התלמוד להקשות, אלא להראות מקור מים חיים, כי זו וזו בקהל ועדה נדרשות, אלו ואלו דברי אלוקים חיים.לבי במערב אמר:ומנהג בני אשכנז - ע"פ חכמיהם גדולי־ישראל - דלא כן, ובכה"ג אמרינן ש'מבטל ההלכה'.עמנואל אמר:פשט התלמוד והפוסקים מראה שלא ניתן.
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?p=423255#p423255עמנואל אמר:דהויא סכנתא רבה בחוצות
הרב אלישיב אחז שזה עדיף, וחידש חידוש גדול שייתכן שבמצוות נר חנוכה אין חיסרון של מצוה בו יותר מבשלוחו משום דהוי מצוה על הבית. ומ"מ ודאי דלא יאי למקרי "קומבינה" לדין תורתנו הקדושה. ומ"מ יש לדון משום דמפסיד הברכה.מקדש שביעי כל שביעי אמר:להדליק בזמן עם שליח לא בטוח שזה יותר טוב. א' מצווה בו יותר מבשלוחו. ב' למה צריך לחשוב על פתרונות וקומבינות
אשמח לשמוע באלו 'אחרונים', מדובר,עמנואל אמר:בני אשכנז בשוכנם בארצות ריב ומצות, דהויא סכנתא רבה בחוצות, כפי שביארו היטב ובלא מליצות, השאלה האם כיום ארץ ישראל ובהרבה תפוצות, שמאירים את אור החנוכה בחוצות, וכגון פעולות חב"ד האמיצות. ובכן יש מבני אשכנז המדליקים בפנים, ויש שאינם מוצאים לכך פנים. מהראשונים יש שיאמרו בבטחה, שמנהג מבטל הלכה, ומהאחרונים יש שיאמרו נכוחה, שאינו מנהג אלא פרי מבוכה. לא באתי מן התלמוד להקשות, אלא להראות מקור מים חיים, כי זו וזו בקהל ועדה נדרשות, אלו ואלו דברי אלוקים חיים.לבי במערב אמר:ומנהג בני אשכנז - ע"פ חכמיהם גדולי־ישראל - דלא כן, ובכה"ג אמרינן ש'מבטל ההלכה'.עמנואל אמר:פשט התלמוד והפוסקים מראה שלא ניתן.
ברור. רק בני דורינו חיו בלי סכנה. ובראשם אאל"ט מרן הגרי"שא.אמונת אומן אמר:אא"כ אתה מתכוון לפוסקי דורנו הליטאים.
עפר אני תחת כפות רגליו של מרן הגריש''א ודעימיה, ופחות מעפר.בן ראם אמר:ברור. רק בני דורינו חיו בלי סכנה. ובראשם אאל"ט מרן הגרי"שא.אמונת אומן אמר:אא"כ אתה מתכוון לפוסקי דורנו הליטאים.
העקרון של הרב אלישיב היה שבזמן שניתן להדליק בחוץ אין יוצאים בפנים. וראיה מהגמרא גבי הדליקה בפנים והוציאה לחוץ.אמונת אומן אמר:עפר אני תחת כפות רגליו של מרן הגריש''א ודעימיה, ופחות מעפר.בן ראם אמר:ברור. רק בני דורינו חיו בלי סכנה. ובראשם אאל"ט מרן הגרי"שא.אמונת אומן אמר:אא"כ אתה מתכוון לפוסקי דורנו הליטאים.
אך הנושא פה הוא מציאותי טכני.
לא ידוע לי על כך שרק דורנו נטול סכנות.
הרמב''ן והאבן עזרא הרי''ף ובני דורם חיו בתור הזהב של ספרד, כאשר הגויים מלקקים את כפות רגליהם.
גם בתוך הרובע היהודי בוילנא לא היתה כנראה שום סכנה להדליק מנורה בפתח הבית, וכך באלפי מקומות בעולם במשך הדורות.
התקופה בה התחילו להדליק בחוץ בעיר העתיקה בירושלים התאפיינה ברדיפות מצד הערבים והטורקים.
יש כמה מראשוני האחרונים שמציינים בפירוש שהאידנא ליכא סכנה ועדיין מדליקים בפנים, כמדומני העיטור וספר אהל מועד ועוד.
גם בדורנו אין סכנה בבני ברק, ויש סכנה בפרדס כ''ץ, ביישובים קטנים אחרים ובערים חילוניות ואף באיזורים שונים בירושלים...
2 דקות נסיעה מביתו של הגריש''א נשפך דם ישראל כמים באופן קבוע.
תמוה בעיני מאד מה נשתנה, וביותר תמוה איך ניתן לומר שיש שינוי כ''כ מהותי, עד שדנים אם המדליק בפנים יצא י''ח.
אני חושב שהסכנה המדוברת כאן היא לא סכנה לחנוכיה או סכנה כללית, אלא חשש של סיכון כתוצאה מהדלקת הנרות כמו בימי החברים בבבל.אמונת אומן אמר:גם בדורנו אין סכנה בבני ברק, ויש סכנה בפרדס כ''ץ, ביישובים קטנים אחרים ובערים חילוניות ואף באיזורים שונים בירושלים...
2 דקות נסיעה מביתו של הגריש''א נשפך דם ישראל כמים באופן קבוע.
גם בעבר הי' 'קל מאד להדליק בחוץ', ואעפ"כ לא נהגו כן. וכבר נצטוינו ע"י חכמינו ז"ל: "הזהרו במנהג אבותיכם", שאם נדמה הוא בעיניכם כ'ריק' - אינו 'ריק' אלא 'מכם'.בן ראם אמר:אם כל כך קל להדליק היום בחוץ, למה לא לעשות זאת?
כי אם חכמינו לאורך אלפיים שנה לא עשו זאת, כולל כ ו ל ם,בן ראם אמר:לכו"ע לא נעקר מקום ההדלקה בחוץ, אלא רק התאפשר להדליק בפנים. וצ"ע
לבי במערב אמר:גם בעבר הי' 'קל מאד להדליק בחוץ', ואעפ"כ לא נהגו כן. וכבר נצטוינו ע"י חכמינו ז"ל: "הזהרו במנהג אבותיכם", שאם נדמה הוא בעיניכם כ'ריק' - אינו 'ריק' אלא 'מכם'.
הוא אשר כתבתי, לא ביקשתי שתשנו, ביקשתי לדעת האם יש לזה הסבר, ככל דברי תורה שצריך להבין. רק על פרה אדומה אמרו שלא ניתן להבין טעמה.אמונת אומן אמר:כי אם חכמינו לאורך אלפיים שנה לא עשו זאת, כולל כ ו ל ם,
אנו לא חכמים מהם!
קצת תימה לפ"ז איך הדליקו מעיקר התקנה, הרי לא היתה פחות רוח בזמן חז"ל.אמונת אומן אמר:יש אומרים שאם אי אפשר לנרות שידלקו בלי זכוכית, אינו יוצא, ועוד כמה חששות.
ממקום שאתה בא- עניין מול עיקר הדין. ופירסומי ניסא.אמונת אומן אמר:כמו"כ, קשה לקיים בהדלקה בחוץ את העניין של לשהות ע"י הנרות חצי שעה.
יש לזה הסבר, וזה שאני הקטן לא יודע אותו, לא הופך את זה לפרה אדומה.בן ראם אמר:לבי במערב אמר:גם בעבר הי' 'קל מאד להדליק בחוץ', ואעפ"כ לא נהגו כן. וכבר נצטוינו ע"י חכמינו ז"ל: "הזהרו במנהג אבותיכם", שאם נדמה הוא בעיניכם כ'ריק' - אינו 'ריק' אלא 'מכם'.הוא אשר כתבתי, לא ביקשתי שתשנו, ביקשתי לדעת האם יש לזה הסבר, ככל דברי תורה שצריך להבין. רק על פרה אדומה אמרו שלא ניתן להבין טעמה.אמונת אומן אמר:כי אם חכמינו לאורך אלפיים שנה לא עשו זאת, כולל כ ו ל ם,
אנו לא חכמים מהם!
לבי במערב אמר:גם בעבר הי' 'קל מאד להדליק בחוץ', ואעפ"כ לא נהגו כן. וכבר נצטוינו ע"י חכמינו ז"ל: "הזהרו במנהג אבותיכם", שאם נדמה הוא בעיניכם כ'ריק' - אינו 'ריק' אלא 'מכם'.בן ראם אמר:אם כל כך קל להדליק היום בחוץ, למה לא לעשות זאת?
ע"פ פסיקת כו"כ מגאוני הדור האחרון.חימקו אמר:מנין לך שנהפך למנהג?
עדויות מאלו שחיו ב'עבר' (ביניהם כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש זי"ע), וכן מטה הסברא.חימקו אמר:ומנין לך שבעבר היה קל להדליק בחוץ ובכו"א הדליקו בבית?