למעשה כמה נרות צריך להדליק

הרב מרודוש

משתמש ותיק
יש להסתפק ביום הרביעי של חנוכה שמדליקים ארבע נרות האם הפי' הוא שיש חיוב הדלקה של ארבע נרות או שיש חיוב הדלקה רק על הנר הרביעי {ואולי גם על הראשון} ונפ"מ אם הדליק קטן את שאר הנרות ואח"כ הוא הוסיף את הנר הרביעי
ומקור הספק דהנה כתב הב"י סוף סי' תרע"ו בשם האבודרהם דבליל רביעי מברך שעשה ניסים אחר שהדליק ג' נרות קודם הדלקת הנר הרביעי משמע דרק הנר הרביעיהוא העיקר ואי נימא שיש חיוב בהדלקת הד' נרות יכול לברך גם על הראשון כיון שהוא עכשיו מדליק את הרביעיה
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
הרב מרודוש אמר:
יש להסתפק ביום הרביעי של חנוכה שמדליקים ארבע נרות האם הפי' הוא שיש חיוב הדלקה של ארבע נרות או שיש חיוב הדלקה רק על הנר הרביעי {ואולי גם על הראשון} ונפ"מ אם הדליק קטן את שאר הנרות ואח"כ הוא הוסיף את הנר הרביעי
ומקור הספק דהנה כתב הב"י סוף סי' תרע"ו בשם האבודרהם דבליל רביעי מברך שעשה ניסים אחר שהדליק ג' נרות קודם הדלקת הנר הרביעי משמע דרק הנר הרביעיהוא העיקר ואי נימא שיש חיוב בהדלקת הד' נרות יכול לברך גם על הראשון כיון שהוא עכשיו מדליק את הרביעיה
וכי אתה לא יודע דמדינא סגי בנר אחד, וד' נרות הוא רק למהדרין מן המהדרין.
 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
כמעיין המתגבר אמר:
הרב מרודוש אמר:
יש להסתפק ביום הרביעי של חנוכה שמדליקים ארבע נרות האם הפי' הוא שיש חיוב הדלקה של ארבע נרות או שיש חיוב הדלקה רק על הנר הרביעי {ואולי גם על הראשון} ונפ"מ אם הדליק קטן את שאר הנרות ואח"כ הוא הוסיף את הנר הרביעי
ומקור הספק דהנה כתב הב"י סוף סי' תרע"ו בשם האבודרהם דבליל רביעי מברך שעשה ניסים אחר שהדליק ג' נרות קודם הדלקת הנר הרביעי משמע דרק הנר הרביעיהוא העיקר ואי נימא שיש חיוב בהדלקת הד' נרות יכול לברך גם על הראשון כיון שהוא עכשיו מדליק את הרביעיה
וכי אתה לא יודע דמדינא סגי בנר אחד, וד' נרות הוא רק למהדרין מן המהדרין.
וכי אתה לא מבין שהקושיא שלו הוא על המהדרין מן המהדרין? דהיינו מהו דין המהדרין מן המהדרין להדליק 4 נרות או להדליק נר רביעי ורק שאי אפשר להדליק נר רביעי אא"כ יש שם 3 נרות שכבר נדלקו.
 
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
הרב מרודוש אמר:
ומקור הספק דהנה כתב הב"י סוף סי' תרע"ו בשם האבודרהם דבליל רביעי מברך שעשה ניסים אחר שהדליק ג' נרות קודם הדלקת הנר הרביעי משמע דרק הנר הרביעיהוא העיקר ואי נימא שיש חיוב בהדלקת הד' נרות יכול לברך גם על הראשון כיון שהוא עכשיו מדליק את הרביעיה
כך נוהגים גם אצלכם?ברודוש?
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
הרב מרודוש אמר:
יש להסתפק ביום הרביעי של חנוכה שמדליקים ארבע נרות האם הפי' הוא שיש חיוב הדלקה של ארבע נרות או שיש חיוב הדלקה רק על הנר הרביעי {ואולי גם על הראשון} ונפ"מ אם הדליק קטן את שאר הנרות ואח"כ הוא הוסיף את הנר הרביעי
ומקור הספק דהנה כתב הב"י סוף סי' תרע"ו בשם האבודרהם דבליל רביעי מברך שעשה ניסים אחר שהדליק ג' נרות קודם הדלקת הנר הרביעי משמע דרק הנר הרביעיהוא העיקר ואי נימא שיש חיוב בהדלקת הד' נרות יכול לברך גם על הראשון כיון שהוא עכשיו מדליק את הרביעיה
וכי אתה לא יודע דמדינא סגי בנר אחד, וד' נרות הוא רק למהדרין מן המהדרין.
וכי אתה לא מבין שהקושיא שלו הוא על המהדרין מן המהדרין? דהיינו מהו דין המהדרין מן המהדרין להדליק 4 נרות או להדליק נר רביעי ורק שאי אפשר להדליק נר רביעי אא"כ יש שם 3 נרות שכבר נדלקו.
אז הנה יש לנו נפק''מ הרבה יותר חזקה באם דלקו שם ג' נרות שנדלקו שלא לשם חנוכה או על ידי גוי האם מהני, ופשוט דלא מהני דהג' נרות הם חלק מהתקנה והכל הופך להיות גדר אחד ומקבל דין נרות חנוכה ובעי' שיהיה הכל בכשרות, ואם בירך לפני הראשון אין חוזר ומברך לפני הרביעי אף לפי האבודרהם.
 
 
כמעיין המתגבר אמר:
יושב אוהלים אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
וכי אתה לא יודע דמדינא סגי בנר אחד, וד' נרות הוא רק למהדרין מן המהדרין.
וכי אתה לא מבין שהקושיא שלו הוא על המהדרין מן המהדרין? דהיינו מהו דין המהדרין מן המהדרין להדליק 4 נרות או להדליק נר רביעי ורק שאי אפשר להדליק נר רביעי אא"כ יש שם 3 נרות שכבר נדלקו.
אז הנה יש לנו נפק''מ הרבה יותר חזקה באם דלקו שם ג' נרות שנדלקו שלא לשם חנוכה או על ידי גוי האם מהני, ופשוט דלא מהני דהג' נרות הם חלק מהתקנה והכל הופך להיות גדר אחד ומקבל דין נרות חנוכה ובעי' שיהיה הכל בכשרות, ואם בירך לפני הראשון אין חוזר ומברך לפני הרביעי אף לפי האבודרהם.
 
דבריכם ברור מללו,
ועוד אוסיף ע"ז כיהודה ועוד לקרא, דכמה לשונות בראשונים מצאנו שענין המוסיף והולך הוא תוספת אורה כי היתה תוספת בנס.
 

עלה מבבל

משתמש ותיק
מענין לענין, שמעתי בשם הגר"א גניחובסקי שאמר שיש לו אסתפקתא, דהנה כשיבוא משיח יהיה הדין כבית שמאי כידוע, וא,כ מה יהיה אם יבוא באמצע חנוכה, יתחילו להדליק מלמעלה למטה, ונמצא שאם יגיע ביום ו' דחנוכה ידליקו כסדר הזה, 1 2 3 4 5 3 2 1 , או שימשיכו כמו שהתחילו, והיה לו בזה דיון שלם
וראויים הדברים למי שאמרם
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
כמעיין המתגבר אמר:
הנה יש לנו נפק''מ הרבה יותר חזקה באם דלקו שם ג' נרות שנדלקו שלא לשם חנוכה או על ידי גוי האם מהני, ופשוט דלא מהני דהג' נרות הם חלק מהתקנה והכל הופך להיות גדר אחד ומקבל דין נרות חנוכה
במחיכ"ת פשוט שחלוק מאוד כשנדלקו על ידי גוי או שלא לשם מצוות נר חנוכה, דזה ברור שצריכים שיהו כאן ארבע נרות חנוכה, רק הנידון הוא אם המצוה בלילה הרביעית הוא להדליק נר רביעי בנוסף ל3 נרות חנוכה - או להדליק 4 נרות חנוכה, ולכן אין הנ"מ כמו שכתב מע"כ בגוי, אלא הנ"מ אם הדליקם קטן לשם מצוות נר חנוכה (ואם לדעת מע"כ נרות שהודלקו על ידי קטן לא נקרא "נרות חנוכה" אם כן אין שום עדיפות לנ"מ של נרות גוי, ואין הנ"מ של מע"כ "הרבה יותר חזקה"), [או בעצם גם אם הדליקום גדול אחר לשם נרות חנוכה שלא בשליחותו], לצד שעיקר המצוה הוא בנר הרביעי יהיה כשר.
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
הרב מרודוש אמר:
ומקור הספק דהנה כתב הב"י סוף סי' תרע"ו בשם האבודרהם דבליל רביעי מברך שעשה ניסים אחר שהדליק ג' נרות קודם הדלקת הנר הרביעי משמע דרק הנר הרביעי הוא העיקר ואי נימא שיש חיוב בהדלקת הד' נרות יכול לברך גם על הראשון כיון שהוא עכשיו מדליק את הרביעיה
נראה פשוט דאף לרבינו יונה (המובא באבודרהם) "יכול" לברך על הראשון.
רק שהיות שברכת שעשה נסים אינה ברכת המצוות אלא ברכת השבח והרואים, סדרם לברך בנר זה שהוא מראה על הנס יותר משאר הנרות.
והגע עצמך, מי שאין לו אלא נר אחד, וכי לא יברך "שעשה ניסים"?
 

הרב מרודוש

משתמש ותיק
פותח הנושא
הצעיר שבחבורה אמר:
הרב מרודוש אמר:
ומקור הספק דהנה כתב הב"י סוף סי' תרע"ו בשם האבודרהם דבליל רביעי מברך שעשה ניסים אחר שהדליק ג' נרות קודם הדלקת הנר הרביעי משמע דרק הנר הרביעי הוא העיקר ואי נימא שיש חיוב בהדלקת הד' נרות יכול לברך גם על הראשון כיון שהוא עכשיו מדליק את הרביעיה
נראה פשוט דאף לרבינו יונה (המובא באבודרהם) "יכול" לברך על הראשון.
רק שהיות שברכת שעשה נסים אינה ברכת המצוות אלא ברכת השבח והרואים, סדרם לברך בנר זה שהוא מראה על הנס יותר משאר הנרות.
והגע עצמך, מי שאין לו אלא נר אחד, וכי לא יברך "שעשה ניסים"?
בשאלתי הוספתי בסוגריים מרובעות דיתכן דגם על הנר הראשון יהיה חיוב הדלקה ועיקר האלה היתה על הנר השני והשלישי
 
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
הרב מרודוש אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
הרב מרודוש אמר:
ומקור הספק דהנה כתב הב"י סוף סי' תרע"ו בשם האבודרהם דבליל רביעי מברך שעשה ניסים אחר שהדליק ג' נרות קודם הדלקת הנר הרביעי משמע דרק הנר הרביעי הוא העיקר ואי נימא שיש חיוב בהדלקת הד' נרות יכול לברך גם על הראשון כיון שהוא עכשיו מדליק את הרביעיה
נראה פשוט דאף לרבינו יונה (המובא באבודרהם) "יכול" לברך על הראשון.
רק שהיות שברכת שעשה נסים אינה ברכת המצוות אלא ברכת השבח והרואים, סדרם לברך בנר זה שהוא מראה על הנס יותר משאר הנרות.
והגע עצמך, מי שאין לו אלא נר אחד, וכי לא יברך "שעשה ניסים"?
בשאלתי הוספתי בסוגריים מרובעות דיתכן דגם על הנר הראשון יהיה חיוב הדלקה ועיקר האלה היתה על הנר השני והשלישי
הראשון והרביעי? והשנים באמצע לא?
 

עשירית האיפה

משתמש ותיק
ברור שההידור הוא להדליק 4 נרות, (ולא נר רביעי), שכן לשון הגמרא והפוסקים, מדליקים 4 נרות............
אין עניין לחפש חקירות מתחת לאדמה........
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
הרב מרודוש אמר:
יש להסתפק ביום הרביעי של חנוכה שמדליקים ארבע נרות האם הפי' הוא שיש חיוב הדלקה של ארבע נרות או שיש חיוב הדלקה רק על הנר הרביעי {ואולי גם על הראשון} ונפ"מ אם הדליק קטן את שאר הנרות ואח"כ הוא הוסיף את הנר הרביעי
ומקור הספק דהנה כתב הב"י סוף סי' תרע"ו בשם האבודרהם דבליל רביעי מברך שעשה ניסים אחר שהדליק ג' נרות קודם הדלקת הנר הרביעי משמע דרק הנר הרביעיהוא העיקר ואי נימא שיש חיוב בהדלקת הד' נרות יכול לברך גם על הראשון כיון שהוא עכשיו מדליק את הרביעיה
עשירית האיפה אמר:
ברור שההידור הוא להדליק 4 נרות, (ולא נר רביעי), שכן לשון הגמרא והפוסקים, מדליקים 4 נרות............
אין עניין לחפש חקירות מתחת לאדמה........

להרב @עשירית האיפה נ"י -  מצאתי מי שכתב להלכה ולמעשה דלא כדברי מעכ"ת.

הצג קובץ מצורף שות שערי יושר.pdf

שות שערי יושר.PNG

 
 

הישר_והטוב

משתמש ותיק
הצעיר שבחבורה אמר:
נראה פשוט דאף לרבינו יונה (המובא באבודרהם) "יכול" לברך על הראשון.
רק שהיות שברכת שעשה נסים אינה ברכת המצוות אלא ברכת השבח והרואים, סדרם לברך בנר זה שהוא מראה על הנס יותר משאר הנרות.
והגע עצמך, מי שאין לו אלא נר אחד, וכי לא יברך "שעשה ניסים"?
גם אני הייתי אומר כן מסברא, אלא שבאבודרהם נראה שהוא למד שברכת שעשה נסים היא ברכת המצוות, ומשו"ה ביום הראשון מברך לפני הדלקת הנר הראשון.
אלא דבאמת צ"ע ע"ז מנוסח הברכה וגם מכך שהרואה מברך שעשה נסים, ומשמע דהוי ברכת השבח.
 
חלק עליון תַחתִית