אין עדיין שום תירוץ לקושיית הב"י!

בן צרויה

משתמש רגיל
כשמאן דהו שואל שאלה קושיא או פירכא, זה מצביע שהשואל היה חסר לו איזה ידיעה מקדימה שבגינה אין קושייתו מתחילה.
ולכן, תמיד התירוץ מתמקד באותה נקודה שהשואל לא ראה.
וא"כ כשמישהו שואל שאלה ויש על השאלה המון תירוצים נמצא שאף אחד לא תפס את הנקודה העיקרית.
ותן לחכם ויחכם.
 

בן צרויה

משתמש רגיל
פותח הנושא
שנה שעברה פתחתי את הנושא הזה והיות שלא התקבלה עדיין שום תשובה מספקת, אני מרשה לעצמי להציף את הנושא מחדש.
 

עץ פרי

משתמש ותיק
ממש לא נכון, יש כמה סוגי תירוצים
יש כדבריך, יש אוקימתות, ויש עוד.
לדוגמא אם תירצו שחילקו השמן ל8
אז חסרה ידיעה לשואל וזה התירוץ
אף שידיעה זו ידענו רק מכוח הקושיא.
אם תירצנו שקבעו 8 כי סה"כ היה 8
אף שעצם הנס באמת היה 7
הרי שלא נשתנה כלום מהידיעה הראשונה.
והטענה שאם יש הרבה תירוצים אין אף תירוץ אחד
לדעתי אין בה אפילו מקצת אמת.
 

מכל מלמדי השכלתי

משתמש ותיק
בן צרויה אמר:
כשמאן דהו שואל שאלה קושיא או פירכא, זה מצביע שהשואל היה חסר לו איזה ידיעה מקדימה שבגינה אין קושייתו מתחילה.
ולכן, תמיד התירוץ מתמקד באותה נקודה שהשואל לא ראה.
וא"כ כשמישהו שואל שאלה ויש על השאלה המון תירוצים נמצא שאף אחד לא תפס את הנקודה העיקרית.
ותן לחכם ויחכם.
עיין באשכול הסמוך על 997 קושיות וכו'.
מסתמא תהנה
 
 

בן צרויה

משתמש רגיל
פותח הנושא
עץ פרי אמר:
ממש לא נכון, יש כמה סוגי תירוצים
יש כדבריך, יש אוקימתות, ויש עוד.
לדוגמא אם תירצו שחילקו השמן ל8
אז חסרה ידיעה לשואל וזה התירוץ
אף שידיעה זו ידענו רק מכוח הקושיא.
אם תירצנו שקבעו 8 כי סה"כ היה 8
אף שעצם הנס באמת היה 7
הרי שלא נשתנה כלום מהידיעה הראשונה.
והטענה שאם יש הרבה תירוצים אין אף תירוץ אחד
לדעתי אין בה אפילו מקצת אמת.
נכון שישנן אוקימתות וגם אפשר איכשהו להסתדר עם העובדה שעשו את החנוכה לשמונה ימים, אבל עדיין אין זה אומר שמצידינו כשהיינו באים לתקן חנוכה היינו לכתחילה מתקנים אותה לשמונה ימים
 
 

עץ פרי

משתמש ותיק
בן צרויה אמר:
עץ פרי אמר:
ממש לא נכון, יש כמה סוגי תירוצים
יש כדבריך, יש אוקימתות, ויש עוד.
לדוגמא אם תירצו שחילקו השמן ל8
אז חסרה ידיעה לשואל וזה התירוץ
אף שידיעה זו ידענו רק מכוח הקושיא.
אם תירצנו שקבעו 8 כי סה"כ היה 8
אף שעצם הנס באמת היה 7
הרי שלא נשתנה כלום מהידיעה הראשונה.
והטענה שאם יש הרבה תירוצים אין אף תירוץ אחד
לדעתי אין בה אפילו מקצת אמת.
נכון שישנן אוקימתות וגם אפשר איכשהו להסתדר עם העובדה שעשו את החנוכה לשמונה ימים, אבל עדיין אין זה אומר שמצידינו כשהיינו באים לתקן חנוכה היינו לכתחילה מתקנים אותה לשמונה ימים
אתה מוזמן לכתוב את התירוץ ה1000
ואז כנראה זה יהיה מושלם ותנוח דעתך
לי מספיקים תירוצי הב"י ועוד כ20 תירוצים
שלדעתי מתרצים את השאלה מצויין.
 
 

בן מיכאל

משתמש רגיל
השאלה איננה קשה כלל.

טעות בידך.
אכן המנורה דלקה תשעה ימים ומתוכם שמונה ימי נס שאותם אנו מציינים.

הבטחון של כולם שאני טועה ואכן המנורה דלקה שמונה ימים. היא התשובה לשאלה..
אף אחד לא טועה ותוהה אולי אכן דלקה המנורה תשעה ימים. - כי שמונת ימי החנוכה מצליחים לספר לנו את הסיפור השלם!
כי אמנם הנס הוא הימשכות של שבעה ימים נוספים. אך סיפור הנס הוא סיפור על שמן שדלק שמונה ימים. (למרות שהספיק לפחות).
וכך מנציחים סיפור היסטורי. לא בפרטיו אלא בסיפור השלם. ואז תזכרו ותיזכרו מה בדיוק הנס בו.
לכן אין מקום לשאלה כלל.

 
 

תלמיד טועה

משתמש ותיק
כשמאן דהו שואל שאלה קושיא או פירכא, זה מצביע שהשואל היה חסר לו איזה ידיעה מקדימה שבגינה אין קושייתו מתחילה.
ולכן, תמיד התירוץ מתמקד באותה נקודה שהשואל לא ראה.
וא"כ כשמישהו שואל שאלה ויש על השאלה המון תירוצים נמצא שאף אחד לא תפס את הנקודה העיקרית.
אני לא מסכים עם הקביעה , אבל גם אם נניח כך,
אולי זה אומר שחלק מהתירוצים לא נכונים?...
מה גם שכל התירוצים אינם מתקיימים בו זמנית.
לבד מכך שלמעשה לענ"ד אפשר לחלק את כל התירוצים לכמה קטגוריות בודדות.
ז.א. שהמון תירוצים מתבססים על אותה הנחת יסוד.
 

לחשוב חשבונות

משתמש ותיק
כשמאן דהו שואל שאלה קושיא או פירכא, זה מצביע שהשואל היה חסר לו איזה ידיעה מקדימה שבגינה אין קושייתו מתחילה.
ולכן, תמיד התירוץ מתמקד באותה נקודה שהשואל לא ראה.
וא"כ כשמישהו שואל שאלה ויש על השאלה המון תירוצים נמצא שאף אחד לא תפס את הנקודה העיקרית.
ותן לחכם ויחכם.
לא הבנתי כלל הלוגיקה של דברי מר.
 

תלמיד טועה

משתמש ותיק

לחשוב חשבונות

משתמש ותיק
לא הבנתי כלל הלוגיקה של דברי מר.
נכון שישנן אוקימתות וגם אפשר איכשהו להסתדר עם העובדה שעשו את החנוכה לשמונה ימים, אבל עדיין אין זה אומר שמצידינו כשהיינו באים לתקן חנוכה היינו לכתחילה מתקנים אותה לשמונה ימים
זה ההסבר בדבריו הראשונים?
מלבד זאת גם את זה לא הבנתי
 

נדיב לב

משתמש ותיק
ישנה תופעה בפורום שכותבים "עיין באשכול הסמוך" בלא קישור
אני מוחה על זה

מסתבר שאין להם אפשרות להעתיק קישורים.
כמו כל מי שגולש מהאפליקציה. וכבר דברו על זה בעבר.
מלבד שייתכן וכותב זאת על סמך זיכרון וכעת לא מוצא את האשכול. ולזה נועד מפתח האשכולות המרכזי.
(אם כי יש טעם נוסף ואכמ"ל כדי שלא לייחס זאת למקרה שכאן )


שמונה+ אשכולות בתירוץ הבית יוסף המפורסמת

אוסף תירוצים על קושיית הבית יוסף
תשובה לקושיית הבית יוסף
קושיית הבית יוסף
על קושית הבית יוסף
21 עיונים בהלכות חנוכה

קישורים בעניין האשכול
שאלה חדשנית - מה הב''י [המפורסם] הבין בשאלה
איך למד הבית יוסף בהוה אמינא?
997 קושיות עצומות בעניין נס חנוכה!!!
אין עדיין שום תירוץ לקושיית הב"י!
.
 

נחמן זוטא

משתמש ותיק
כשמאן דהו שואל שאלה קושיא או פירכא, זה מצביע שהשואל היה חסר לו איזה ידיעה מקדימה שבגינה אין קושייתו מתחילה.
ולכן, תמיד התירוץ מתמקד באותה נקודה שהשואל לא ראה.
וא"כ כשמישהו שואל שאלה ויש על השאלה המון תירוצים נמצא שאף אחד לא תפס את הנקודה העיקרית.
ותן לחכם ויחכם.
מה אתה רוצה???
 
כשמאן דהו שואל שאלה קושיא או פירכא, זה מצביע שהשואל היה חסר לו איזה ידיעה מקדימה שבגינה אין קושייתו מתחילה.
ולכן, תמיד התירוץ מתמקד באותה נקודה שהשואל לא ראה.
וא"כ כשמישהו שואל שאלה ויש על השאלה המון תירוצים נמצא שאף אחד לא תפס את הנקודה העיקרית.
ותן לחכם ויחכם.
אני לא מבין, הרי הב''י בעצמו גם תירץ כמה תירוצים ?
 

נדיב לב

משתמש ותיק
אתה מוזמן לכתוב את התירוץ ה1000
ואז כנראה זה יהיה מושלם ותנוח דעתך
לי מספיקים תירוצי הב"י ועוד כ20 תירוצים
שלדעתי מתרצים את השאלה מצויין.
איך יכתוב אם כבר
0451724-jpg.30383
הקדימו אותו?
 
מסתבר שאין להם אפשרות להעתיק קישורים.
כמו כל מי שגולש מהאפליקציה. וכבר דברו על זה בעבר.
מלבד שייתכן וכותב זאת על סמך זיכרון וכעת לא מוצא את האשכול. ולזה נועד מפתח האשכולות המרכזי.
יש אפליקציה? רק עכשיו שמעתי
אולי באמת נבקש מהמנהלים שיתנו אפשרות באפליקציה לתת איזה אפשרות לעשות קישור או דבר דומה
עכ"פ תסכים איתי שזה מעצבן מאד שאני יודע שיש דברים בענין ואני לא יכול לגלות אותם
 

נדיב לב

משתמש ותיק
יש אפליקציה? רק עכשיו שמעתי
אולי באמת נבקש מהמנהלים שיתנו אפשרות באפליקציה לתת איזה אפשרות לעשות קישור או דבר דומה
עכ"פ תסכים איתי שזה מעצבן מאד שאני יודע שיש דברים בענין ואני לא יכול לגלות אותם
ניסו אז בזמנו לתת פתרון באמצעות יצוא האשכול לקובץ אבל החברים דיווחו שלא הועיל. אולי בפלטפורמה החדשה זה אחרת. בלנ"ד אעדכן זאת בפורום השדרוג.
אכן גא"מ, זה מעצבן ומלמד על חוסר רצינות במקרה הטוב. מלבד במקרים חריגים וכפי שכתבתי למעלה.
 

הסקרן

משתמש רגיל
לדעתי יש תשובה לבית יוסף תשובה אחת ועוד 999 וארטים
התשובה שעושים זכר לפח שמן ולא זכר לנס בפועל וכיון שהפך שמן מחזיק שמונה אז עושים שמונה ימים חנוכה
זה התירוץ
נכון, לא מבריק! לא משעשע! אבל אמיתי
 

חדא

משתמש ותיק
לדעתי יש תשובה לבית יוסף תשובה אחת ועוד 999 וארטים
התשובה שעושים זכר לפח שמן ולא זכר לנס בפועל וכיון שהפך שמן מחזיק שמונה אז עושים שמונה ימים חנוכה
זה התירוץ
נכון, לא מבריק! לא משעשע! אבל אמיתי
איך אפשר לכתוב דברים כאלו אחר שהראשונים שאלו ותירצו והדבר תלוי בפלוגתא
 

להבין

משתמש רשום
התשובה שעושים זכר לפח שמן ולא זכר לנס בפועל וכיון שהפך שמן מחזיק שמונה אז עושים שמונה ימים חנוכה זה התירוץ נכון, לא מבריק! לא משעשע! אבל אמיתי
איך אפשר לכתוב דברים כאלו אחר שהראשונים שאלו ותירצו והדבר תלוי בפלוגתא
כדברי הרב סקרן כבר כתב הגאון רבי יוסף איסקפה שנולד חמש שנים אחר פטירת הבית יוסף, בספרו ראש יוסף סי' תרע.

אחרי שדחה התירוצים של הבית יוסף א', מטעם שלא היה להם לעשות כן מערב עד בקר... ב' וג' שאז לא היה נס בליל שמיני. כתב:

דהקושיא מעיקרא אינה קושיא, דכיון דמאותו פך הודלקו ח' לילות והיה בענין אותו פך שהודלק ממנה שמנה לילות... שעשו לדורות שמנה ימים יהיה כמו שיהיה.
 

אשר ברא

משתמש ותיק
לאחר שאכן ציינו כמה וכה אשכולת בענין זה ואני ממהר אני ידחוף כאן את התי' החדש שלי שעוד לא נאמר בשום מקום!
הצרור המור כותב בספרו שהפח השמן נגנז לעתיד לבוא
ולפי"ז קושיא מעיקרא ליתא
שאכן היה נס 8 ימים!
 

פריחת ההרים

משתמש ותיק
השאלה איננה קשה כלל.
טעות בידך.
אכן המנורה דלקה תשעה ימים ומתוכם שמונה ימי נס שאותם אנו מציינים.
הבטחון של כולם שאני טועה ואכן המנורה דלקה שמונה ימים. היא התשובה לשאלה..
אף אחד לא טועה ותוהה אולי אכן דלקה המנורה תשעה ימים. - כי שמונת ימי החנוכה מצליחים לספר לנו את הסיפור השלם!
כי אמנם הנס הוא הימשכות של שבעה ימים נוספים. אך סיפור הנס הוא סיפור על שמן שדלק שמונה ימים. (למרות שהספיק לפחות).
וכך מנציחים סיפור היסטורי. לא בפרטיו אלא בסיפור השלם. ואז תזכרו ותיזכרו מה בדיוק הנס בו.
לכן אין מקום לשאלה כלל.
א. מדהים. יישר כוחך
ב. קצת כבוד לב"י (וכמה רא') שהבין שכן יש כאן קושיא...
ג. אחד משלושת תירוצי הב"י מוכרח (הרי לא מזגו בליל א כל השמן ודלק כולו, דא"כ מה עשו בליל ב), ולכן בודאות היה נס גם ביום הראשון, וממילא יש יותר מקום לשאול מתוך הנחה שבעינן נס גם ביום הראשון, ולתרץ.
ד. בגמרא שבת כג ע"א שמברכין בכל יום שעשה ניסים כי "נס בכל יומי איתיה", משמע כהנחת הב"י שבכל יום היה נס (ולדבריך אולי יש ליישב בדוחק כדכתב רש"י 'שבכל יום הדליקו מהפך', אבל בראשון לא היה זה בתורת נס).
 
הועתק ממגילת תענית
בעשרין וחמשה ביה יום חנוכה תמניא יומין, דלא למספד בהון

שכשנכנסו יונים להיכל טמאו כל השמנים שבהיכל, וכשגברה יד בית חשמונאי ונצחום, בדקו ולא מצאו אלא פך אחד שהיה מונח בחותמו של כהן הגדול שלא נטמא, ולא היה בו להדליק אלא יום אחד. ונעשה בו נס והדליקו שמונה ימים. לשנה אחרת קבעום שמונה ימים טובים.
ומה ראו לעשות חנוכה שמונה ימים, והלא חנוכה שעשה משה במדבר לא עשה אלא שבעה ימים, שנאמר (ויקרא ח, לג): "וּמִפֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד לֹא תֵצְאוּ שִׁבְעַת יָמִים וְגוֹ'", ואומר: (במדבר ז, יב): "וַיְהִי הַמַּקְרִיב בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן אֶת קָרְבָּנוֹ וְגוֹ'", ובשביעי הקריב אפרים. וכן מצינו בחנוכה שעשה שלמה, שלא עשה אלא שבעת ימים, שנאמר: (דה"ב ז, ט): "כִּי חֲנֻכַּת הַמִּזְבֵּחַ עָשׂוּ שִׁבְעַת יָמִים, וְהֶחָג שִׁבְעַת יָמִים". מה ראו לעשות חנוכה זו שמונה ימים? אלא – בימי מלכות יון נכנסו בני חשמונאי להיכל, ובנו את המזבח, ושׂדוהו בשׂיד ותקנו בו כלי שרת והיו מתעסקין בו שמונה ימים.
 
הועתק ממגילת תענית
בעשרין וחמשה ביה יום חנוכה תמניא יומין, דלא למספד בהון

שכשנכנסו יונים להיכל טמאו כל השמנים שבהיכל, וכשגברה יד בית חשמונאי ונצחום, בדקו ולא מצאו אלא פך אחד שהיה מונח בחותמו של כהן הגדול שלא נטמא, ולא היה בו להדליק אלא יום אחד. ונעשה בו נס והדליקו שמונה ימים. לשנה אחרת קבעום שמונה ימים טובים.
ומה ראו לעשות חנוכה שמונה ימים, והלא חנוכה שעשה משה במדבר לא עשה אלא שבעה ימים, שנאמר (ויקרא ח, לג): "וּמִפֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד לֹא תֵצְאוּ שִׁבְעַת יָמִים וְגוֹ'", ואומר: (במדבר ז, יב): "וַיְהִי הַמַּקְרִיב בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן אֶת קָרְבָּנוֹ וְגוֹ'", ובשביעי הקריב אפרים. וכן מצינו בחנוכה שעשה שלמה, שלא עשה אלא שבעת ימים, שנאמר: (דה"ב ז, ט): "כִּי חֲנֻכַּת הַמִּזְבֵּחַ עָשׂוּ שִׁבְעַת יָמִים, וְהֶחָג שִׁבְעַת יָמִים". מה ראו לעשות חנוכה זו שמונה ימים? אלא – בימי מלכות יון נכנסו בני חשמונאי להיכל, ובנו את המזבח, ושׂדוהו בשׂיד ותקנו בו כלי שרת והיו מתעסקין בו שמונה ימים.
לפי זה הסיבה של 8 ימים הוא בגלל שזה הזמן שתיקנו את המזבח
זה לא סותר שהסיבה שמדליקים נרות הוא בגלל נס פך השמן
 
חלק עליון תַחתִית