יושב אוהלים
משתמש ותיק
במצוות נטילת לולב קיי"ל שאם חבירו עומד לצידו ומחזיק בד' המינים, ותיכף לאחר הברכה מוסרו לידו, וכן אם המינים מונחים על השולחן, ומברך, ונוטלם מיד אחר הברכה, יש בזה חיסרון שהברכה הוא 'עובר דעובר', למרות שהפסק הזמן בין הברכה לנטילה הוא קצר מאוד.
ומשמע שגדר "עובר לעשייתן - ולא "עובר דעובר" הוא שהמצוה יהיה מוכן ומזומן לפניו במקום קיום המצוה בשעת הברכה, והלכך אם אין המינים בידו בשעה שמברך הוי 'עובר דעובר'.
ולפי"ז יש לעיין בהדלקת נר חנוכה, במי שמדליק בחוץ, אם קר מאוד בחוץ, או שיורד גשם חזק, האם צריך לעמוד בחוץ כשמברך, כדי שלא יהא חיסרון של עובר דעובר בשעה שמברך, או שיכול לברך בפנים ולצאת החוצה להדליק אחרי הברכה.
ושמא זה אף יותר חמור מהמקרים שהבאנו לגבי ד' מינים, שהרי כאן הנרות נמצאים ברשו אחר לגמרי ממה שהמדליק נמצא בשעת הברכה.
ואולי יהיה בזה חיסרון של יציאה שינוי רשות בין הברכה להמצוה, כמו שאין לברך ברכת הנהנין על אוכל במקום אחד, ולצאת לרשות אחר בין הברכה לאכילה.
ומשמע שגדר "עובר לעשייתן - ולא "עובר דעובר" הוא שהמצוה יהיה מוכן ומזומן לפניו במקום קיום המצוה בשעת הברכה, והלכך אם אין המינים בידו בשעה שמברך הוי 'עובר דעובר'.
ולפי"ז יש לעיין בהדלקת נר חנוכה, במי שמדליק בחוץ, אם קר מאוד בחוץ, או שיורד גשם חזק, האם צריך לעמוד בחוץ כשמברך, כדי שלא יהא חיסרון של עובר דעובר בשעה שמברך, או שיכול לברך בפנים ולצאת החוצה להדליק אחרי הברכה.
ושמא זה אף יותר חמור מהמקרים שהבאנו לגבי ד' מינים, שהרי כאן הנרות נמצאים ברשו אחר לגמרי ממה שהמדליק נמצא בשעת הברכה.
ואולי יהיה בזה חיסרון של יציאה שינוי רשות בין הברכה להמצוה, כמו שאין לברך ברכת הנהנין על אוכל במקום אחד, ולצאת לרשות אחר בין הברכה לאכילה.