מקדש שביעי כל שביעי אמר:מנהג זה לא מופיע בשום פוסק
'כמדומה לי', שהגר"נ ציננער שליט"א הינו חד מגדולי הפוסקים בארה"ב (ובשאר ארצות). הרי לך פוסק שהמנהג נזכר בספרו...מקדש שביעי כל שביעי אמר:מנהג זה לא מופיע בשום פוסק
אל תהי בז לכל אדם, ואל תהי מפליג לכל דבר. שאין לך אדם שאין לו שעה, ואין לך דבר שאין לו מקום.יהודי אמר:עוד מנהג מביך ומגוחך גם יחד.
לעצם העניין אני לא מכיר ולא מבין טעם למנהג. האם השואל מכיר מנהג כזה או ששאל כדי לומר שלפי מנהג אחר של זריקת מגבות, מתאים שיהיה מנהג כזה.דרומאי אמר:אל תהי בז לכל אדם, ואל תהי מפליג לכל דבר. שאין לך אדם שאין לו שעה, ואין לך דבר שאין לו מקום.יהודי אמר:עוד מנהג מביך ומגוחך גם יחד.
איני רוצה להיכנס למנהג זה ספציפי, אבל התגובה באופן כללי צרמה לי.mmh אמר:שמעתי פעם רעיון כזה:
דבר הגיוני - מוסבר ע"י הסברים הגיונים,
דבר משונה - מוסבר ע"י הסברים משונים.
מרגיש לי שה'מנהג' הזה נולד כתוצאה מטעות כלשהיא,
והפך ברבות הימים ל'מנהג שיסודו בהררי קודש',
או שנצטרך להסברים מסוג אחר (יורדים השפעות וכו').
הרי אין שום מקור קדום לענין הזה,
ואין שום רעיון רציני שמסביר את המטרה התורנית / רוחנית בפעולה כזו,
מלבד העובדה שבעיירה אחת או שנים בגליציה ורומניה נהגו כך.
אני מתנצל מראש בפני אלו שאני גורם להם לחשוב,
אך אי אפשר להפוך את התורה שלנו ('היא חכמתכם ובינתכם') לאוסף של פעולות משונות.
ומי שרואה את זה רואה דבר משונה.
לא נראה לי ששייך לכאן.דרומאי אמר:אל תהי בז לכל אדם, ואל תהי מפליג לכל דבר. שאין לך אדם שאין לו שעה, ואין לך דבר שאין לו מקום.יהודי אמר:עוד מנהג מביך ומגוחך גם יחד.
הנוהג מה שביכולתו להסבירו לאחר, לו ישאל על מנהגו, אף אם שעה ארוכה תידרש לכך, הרי זה מנהג חכמה. והיפוכו מנהג שטות.ה' הוא האלוקים אמר:מדוע אתה בטוח שהגוי שרואה אותך בודק את תיומת הלולב או מניח תפילין מתרשם ממך עמוקות, בעוד שמכזה מראה הוא נרתע?
בגלל שזה מראה שגדלת עליו, ולכן בעינך הוא מראה אוטופי מעורר השראה, וזה מנהג שלא הכרת [אגב, גם אני לא] ולכן הוא נראה לך כמו מנהג של קניבאלים.
אבהיר שגם אני לא גדלתי על נוהג זה והוא אף נראה לי מוזר,אליהוא בן ברכאל אמר:הנוהג מה שביכולתו להסבירו לאחר, לו ישאל על מנהגו, אף אם שעה ארוכה תידרש לכך, הרי זה מנהג חכמה. והיפוכו מנהג שטות.
נ"ל שזה לא שונה בעצם מההסבר של לעצור טללים רעים וכו' (אם כי כמובן שיש חילוק עצום בין דבריו גדול ככל שיהיה לדברי הגמ', וכוונתי רק לדמות למען הראות שאי"ז כ"כ חריג מצד עצמו)עלה מבבל אמר:שמעתי ממקור נאמן ששמע מהרה"ק ר' יענקל'ע מפשעווארסק [שהיום (כ"ז חשון) היא"צ שלו] שאמר לאחד ששאלו המקור לכך, שאינו יודע המקור אבל זאת יודע שכאשר זורקים מגבות כאן בעוה"ז, זורקים השפעות מלמעלה.
ומי אמר שהם לא יוכלים להסביר?אליהוא בן ברכאל אמר:הנוהג מה שביכולתו להסבירו לאחר, לו ישאל על מנהגו, אף אם שעה ארוכה תידרש לכך, הרי זה מנהג חכמה. והיפוכו מנהג שטות.ה' הוא האלוקים אמר:מדוע אתה בטוח שהגוי שרואה אותך בודק את תיומת הלולב או מניח תפילין מתרשם ממך עמוקות, בעוד שמכזה מראה הוא נרתע?
בגלל שזה מראה שגדלת עליו, ולכן בעינך הוא מראה אוטופי מעורר השראה, וזה מנהג שלא הכרת [אגב, גם אני לא] ולכן הוא נראה לך כמו מנהג של קניבאלים.