קושית הבית יוסף

יהושע

משתמש ותיק
לכאורה הרי מבואר בנוסח הנרות הללו שמדליקים על הנסים והמלחמות שנעשו ע"י כהניך הקדושים, א"כ הרי נס המלחמה נעשה ביום ראשון, אז מה הקשה הבית יוסף שלא נעשה נס ביום ראשון?
 

קטן שבתלמידים

משתמש רשום
בנוסח המקור לא מוזכר 'מלחמות', ראה בטור ובשו"ע סימן תרעו סעיף ד. וכך נוסח הספרדים עד היום.
(ומילת 'תשועות' י"ל שאין משמעותה מבוררת כ"כ על נס המלחמה).
 

נדיב לב

משתמש ותיק
יהושע אמר:
לכאורה הרי מבואר בנוסח הנרות הללו שמדליקים על הנסים והמלחמות שנעשו ע"י כהניך הקדושים, א"כ הרי נס המלחמה נעשה ביום ראשון, אז מה הקשה הבית יוסף שלא נעשה נס ביום ראשון?

אבל לא בנס שמן הנרות. את נצחון המלחמה אפשר לבטא בדרך אחרת לא בהדלקת נרות ביום א', ומשום כך הכריח שגם נס השמן שייך ביום הראשון עד האחרון.

ואה"נ מה שתירץ הפר"ח כמדומני שיום אחד בא כנגד הנצחון, לא ניחא לב"י מהטעם האמור.
 

יהושע

משתמש ותיק
פותח הנושא
קטן שבתלמידים אמר:
בנוסח המקור לא מוזכר 'מלחמות', ראה בטור ובשו"ע סימן תרעו סעיף ד. וכך נוסח הספרדים עד היום.
(ומילת 'תשועות' י"ל שאין משמעותה מבוררת כ"כ על נס המלחמה).

אבל ברור שהכוונה על הנס המלחמה, הן מצד המילה תשועות, ובעיקר בגלל ע"י כהניך הקדושים, שהמלחמה נעשה ע"י, וריבוי השמן לא נעשה ע"י.
 

יהושע

משתמש ותיק
פותח הנושא
נדיב לב אמר:
יהושע אמר:
לכאורה הרי מבואר בנוסח הנרות הללו שמדליקים על הנסים והמלחמות שנעשו ע"י כהניך הקדושים, א"כ הרי נס המלחמה נעשה ביום ראשון, אז מה הקשה הבית יוסף שלא נעשה נס ביום ראשון?

אבל לא בנס שמן הנרות. את נצחון המלחמה אפשר לבטא בדרך אחרת לא בהדלקת נרות, ומשום כך הכריח שגם נס השמן שייך ביום הראשון עד האחרון.

ואה"נ מה שתירץ הפר"ח כמדומני שיום אחד בא כנגד הנצחון, לא ניחא לב"י מהטעם האמור.
אבל בנוסח על הנסים כתוב שכן מדליקים בגלל נס המלחמה.
 
 

קטן שבתלמידים

משתמש רשום
יהושע אמר:
קטן שבתלמידים אמר:
בנוסח המקור לא מוזכר 'מלחמות', ראה בטור ובשו"ע סימן תרעו סעיף ד. וכך נוסח הספרדים עד היום.
(ומילת 'תשועות' י"ל שאין משמעותה מבוררת כ"כ על נס המלחמה).

אבל ברור שהכוונה על הנס המלחמה, הן מצד המילה תשועות, ובעיקר בגלל ע"י כהניך הקדושים, שהמלחמה נעשה ע"י, וריבוי השמן לא נעשה ע"י.
גם הדלקת הנרות נעשית ע"י הכהנים.
ואם הכוונה לנס המלחמה, למה אומרים נוסח זה שמונה ימים בעת הדלקת הנרות?
ועכ"פ גם אם נסכים שנוסח זה כולל במשמעותו את נס המלחמה, מ"מ זהו נוסח מאוחר (שמקורו במסכת סופרים), וי"ל שמאוחר יותר תיקנו נוסח שמשמעותו כוללת גם את נס המלחמה. אבל הב"י קאי על דברי הגמרא שלא נזכר בה נס המלחמה רק נס פך השמן.
 
 

יהושע

משתמש ותיק
פותח הנושא
קטן שבתלמידים אמר:
יהושע אמר:
קטן שבתלמידים אמר:
בנוסח המקור לא מוזכר 'מלחמות', ראה בטור ובשו"ע סימן תרעו סעיף ד. וכך נוסח הספרדים עד היום.
(ומילת 'תשועות' י"ל שאין משמעותה מבוררת כ"כ על נס המלחמה).

אבל ברור שהכוונה על הנס המלחמה, הן מצד המילה תשועות, ובעיקר בגלל ע"י כהניך הקדושים, שהמלחמה נעשה ע"י, וריבוי השמן לא נעשה ע"י.
גם הדלקת הנרות נעשית ע"י הכהנים.
ואם הכוונה לנס המלחמה, למה אומרים נוסח זה שמונה ימים בעת הדלקת הנרות?
ועכ"פ גם אם נסכים שנוסח זה כולל במשמעותו את נס המלחמה, מ"מ זהו נוסח מאוחר (שמקורו במסכת סופרים), וי"ל שמאוחר יותר תיקנו נוסח שמשמעותו כוללת גם את נס המלחמה. אבל הב"י קאי על דברי הגמרא שלא נזכר בה נס המלחמה רק נס פך השמן.
נצחון המלחמה נעשה ע"י הכהנים בדרך נס, נס ריבוי השמן לא נעשה ע"י הכהנים כלל, רק ההדלקה נעשה על ידם, ועל זה לא שייך לומר ע"י כהניך הקדושים.

משל למה הדבר דומה, שמכונית נגמר הדלק, והדרך נס מצאו דלק ונסעו, האם שייך לומר שהנס נעשה ע"י הנהג?

זה לא משנה מתי תקנו את הנוסח, מפורש בנוסח שההדלקה נעשה לזכר נס המלחמה, ואין זה סתירה לגמרא, שתיקנו החג לזכר כל הנסים שהושיעם מיד היונים, ונס השמן הוא חלק מהנכסים, אבל לא שייך להקשות שלא היה נס כלל ביום הראשון.


 
 

נדיב לב

משתמש ותיק
יהושע אמר:
נדיב לב אמר:
יהושע אמר:
לכאורה הרי מבואר בנוסח הנרות הללו שמדליקים על הנסים והמלחמות שנעשו ע"י כהניך הקדושים, א"כ הרי נס המלחמה נעשה ביום ראשון, אז מה הקשה הבית יוסף שלא נעשה נס ביום ראשון?

אבל לא בנס שמן הנרות. את נצחון המלחמה אפשר לבטא בדרך אחרת לא בהדלקת נרות, ומשום כך הכריח שגם נס השמן שייך ביום הראשון עד האחרון.

ואה"נ מה שתירץ הפר"ח כמדומני שיום אחד בא כנגד הנצחון, לא ניחא לב"י מהטעם האמור.
אבל בנוסח על הנסים כתוב שכן מדליקים בגלל נס המלחמה.
 

בסוף על הניסים, מוזכר שקבעו שמונת ימי החנוכה להודות ולהלל. הדלקת נרות היכן נזכרה?


סדור תפלה - נוסח אשכנז - סדר עמידה
בִּימֵי מַתִּתְיָהוּ בֶּן יוֹחָנָן כֹּהֵן גָּדוֹל חַשְׁמוֹנַאִי וּבָנָיו. כְּשֶׁעָמְדָה מַלְכוּת יָוָן הָרְשָׁעָה עַל עַמְּךָ יִשְׂרָאֵל לְהַשְׁכִּיחָם תּוֹרָתֶךָ וּלְהַעֲבִירָם מֵחֻקֵּי רְצוֹנֶךָ:
וְאַתָּה בְּרַחֲמֶיךָ הָרַבִּים עָמַדְתָּ לָהֶם בְּעֵת צָרָתָם. רַבְתָּ אֶת רִיבָם. דַנְתָּ אֶת דִּינָם. נָקַמְתָּ אֶת נִקְמָתָם. מָסַרְתָּ גִבּוֹרִים בְּיַד חַלָּשִׁים. וְרַבִּים בְּיַד מְעַטִּים. וּטְמֵאִים בְּיַד טְהוֹרִים. וּרְשָׁעִים בְּיַד צַדִּיקִים. וְזֵדִים בְּיַד עוֹסְקֵי תוֹרָתֶךָ. וּלְךָ עָשִׂיתָ שֵׁם גָּדוֹל וְקָדוֹשׁ בְּעוֹלָמֶךָ. וּלְעַמְּךָ יִשְׂרָאֵל עָשִׂיתָ תְּשׁוּעָה גְדוֹלָה וּפֻרְקָן כְּהַיּוֹם הַזֶּה: וְאַחַר כֵּן בָּאוּ בָנֶיךָ לִדְבִיר בֵּיתֶךָ. וּפִנּוּ אֶת הֵיכָלֶךָ. וְטִהֲרוּ אֶת מִקְדָּשֶׁךָ. וְהִדְלִיקוּ נֵרוֹת בְּחַצְרוֹת קָדְשֶׁךָ. וְקָבְעוּ שְׁמוֹנַת יְמֵי חֲנֻכָּה אֵלּוּ. לְהוֹדוֹת וּלְהַלֵּל לְשִׁמְךָ הַגָּדוֹל:

סדור תפלה - נוסח ספרד - סדר עמידה דשחרית
בִּימֵי מַתִּתְיָהוּ בֶּן יוֹחָנָן כֹּהֵן גָּדוֹל חַשְׁמוֹנָאִי וּבָנָיו. כְּשֶׁעָמְדָה מַלְכוּת יָוָן הָרְשָׁעָה עַל עַמְּךָ יִשְׂרָאֵל לְהַשְׁכִּיחָם תּוֹרָתֶךָ וּלְהַעֲבִירָם מֵחֻקֵּי רְצוֹנֶךָ:
וְאַתָּה בְּרַחֲמֶיךָ הָרַבִּים עָמַדְתָּ לָהֶם בְּעֵת צָרָתָם. רַבְתָּ אֶת רִיבָם. דַנְתָּ אֶת דִּינָם. נָקַמְתָּ אֶת נִקְמָתָם. מָסַרְתָּ גִבּוֹרִים בְּיַד חַלָּשִׁים. וְרַבִּים בְּיַד מְעַטִּים. וּטְמֵאִים בְּיַד טְהוֹרִים. וּרְשָׁעִים בְּיַד צַדִּיקִים. וְזֵדִים בְּיַד עוֹסְקֵי תוֹרָתֶךָ. וּלְךָ עָשִׂיתָ שֵׁם גָּדוֹל וְקָדוֹשׁ בְּעוֹלָמֶךָ. וּלְעַמְּךָ יִשְׂרָאֵל עָשִׂיתָ תְּשׁוּעָה גְדוֹלָה וּפֻרְקָן כְּהַיּוֹם הַזֶּה:
וְאַחַר כַּךְ בָּאוּ בָנֶיךָ לִדְבִיר בֵּיתֶךָ. וּפִנּוּ אֶת הֵיכָלֶךָ. וְטִהֲרוּ אֶת מִקְדָּשֶׁךָ. וְהִדְלִיקוּ נֵרוֹת בְּחַצְרוֹת קָדְשֶׁךָ. וְקָבְעוּ שְׁמוֹנַת (יָמִים אֵלוּ בְּהַלֵּל וּבְהוֹדָאָה וְעָשִׂיתָ עִמָּהֶם נֵס וָפֶלֶא וְנוֹדֶה לְשִׁמְךָ הַגָּדוֹל סֶלָה:) יְמֵי חֲנֻכָּה אֵלּוּ. לְהוֹדוֹת וּלְהַלֵּל לְשִׁמְךָ הַגָּדוֹל:


סדור תפלה - נוסח ספרדי - סדר תפילת עמידה
בִּימֵי מַתִּתְיָה בֶן יוֹחָנָן כֹּהֵן גָּדוֹל חַשְׁמוֹנָאי וּבָנָיו כְּשֶׁעָמְדָה מַלְכוּת יָוָן הָרְשָׁעָה עַל עַמְּךָ יִשְׂרָאֵל לְשַׁכְּחָם תּוֹרָתָךְ וּלְהַעֲבִירָם מֵחֻקֵּי רְצוֹנָךְ. וְאַתָּה בְרַחֲמֶיךָ הָרַבִּים עָמַדְתָּ לָהֶם בְּעֵת צָרָתָם. רַבְתָּ אֶת רִיבָם. דַּנְתָּ אֶת דִּינָם. נָקַמְתָּ אֶת נִקְמָתָם. מָסַרְתָּ גִּבּוֹרִים בְּיַד חַלָּשִׁים. וְרַבִּים בְּיַד מְעַטִּים. וּרְשָׁעִים בְּיַד צַדִּיקִים. וּטְמֵאִים בְּיַד טְהוֹרִים. וְזֵדִים בְּיַד עוֹסְקֵי תוֹרָתֶךָ. לְךָ עָשִׂיתָ שֵׁם גָּדוֹל וְקָדוֹשׁ בְּעוֹלָמָךְ. וּלְעַמְּךָ יִשְׂרָאֵל עָשִׂיתָ תְּשׁוּעָה גְדוֹלָה וּפֻרְקָן כְּהַיּוֹם הַזֶּה. וְאַחַר כָּךְ בָּאוּ בָנֶיךָ לִדְבִיר בֵּיתֶךָ וּפִנּוּ אֶת הֵיכָלֶךָ. וְטִהֲרוּ אֶת מִקְדָּשֶׁךָ. וְהִדְלִיקוּ נֵרוֹת בְּחַצְרוֹת קָדְשֶׁךָ. וְקָבְעוּ שְׁמוֹנַת יְמֵי חֲנֻכָּה אֵלּוּ בְּהַלֵּל וּבְהוֹדָאָה. וְעָשִׂיתָ עִמָּהֶם נִסִּים וְנִפְלָאוֹת וְנוֹדֶה לְשִׁמְךָ הַגָּדוֹל סֶלָה:



 

יהושע

משתמש ותיק
פותח הנושא
נדיב לב אמר:
יהושע אמר:
נדיב לב אמר:
אבל לא בנס שמן הנרות. את נצחון המלחמה אפשר לבטא בדרך אחרת לא בהדלקת נרות, ומשום כך הכריח שגם נס השמן שייך ביום הראשון עד האחרון.

ואה"נ מה שתירץ הפר"ח כמדומני שיום אחד בא כנגד הנצחון, לא ניחא לב"י מהטעם האמור.
אבל בנוסח על הנסים כתוב שכן מדליקים בגלל נס המלחמה.

בסוף על הניסים, מוזכר שקבעו שמונת ימי החנוכה להודות ולהלל. הדלקת נרות היכן נזכיר?
 
סליחה טעיתי, התכוונתי לנוסח הנרות הללו
 
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
זה מה שכתבתי בזה.
 
בקושיית הב''י למה עשו ח' ימים הא היה שמן כדי יום אחד- כן הקשה הב''י בסעיף א, ותי' ג' תירוצים, והט''ז הוסיף עוד תירוץ, והפר''ח הוסיף לתרץ דביום הראשון הוא בשביל הניצחון, ע''כ, וחיזוק לדבריו דהא בנוסח בימי מתתיהו, שאנו אומרים בתפילה בחנוכה לא הוזכר מפורש כלל הנס של השמן, ומזה מוכח דאף הניצחון הוא עיקר החג, ועוד יש להוסיף לתרץ דביום הראשון מצאו את השמן שהיה טהור והיה באותו יום שמחה על הנס שנשתייר פך טהור, ואמנם בשאילתות בשאילתא כו השניה, הביא את דברי הגמרא וגריס שמצאו פך שמן שלא היה בו להדליק אפי' יום אחד, ע''כ, ולפי זה לק''מ דהיה נס אף ביום הראשון, ובספר מקבים ב, (שנתחבר כמה דורות אחרי שנעשה נס חנוכה), כתוב שחגגו ח' ימים כנגד ח' ימי חג הסוכות שהיו נחבאים בהם בהרים מחמת הפחד.

1378 עמודים

הצג קובץ מצורף ספר אור חדש.pdf
 

בשלמא

משתמש ותיק
כמעיין המתגבר אמר:
ואמנם בשאילתות בשאילתא כו השניה, הביא את דברי הגמרא וגריס שמצאו פך שמן שלא היה בו להדליק אפי' יום אחד, ע''כ,
השאילות הנ"ל מוכר וידוע לכל צורב
מה שפחות ידוע שסיפור נס פך השמן מופיע פעמיים בשאילתות, ובראשונה נזכר שם שכן מצאו שיעור שמן לחד יומא.
 
חלק עליון תַחתִית