יהושע אמר:לכאורה הרי מבואר בנוסח הנרות הללו שמדליקים על הנסים והמלחמות שנעשו ע"י כהניך הקדושים, א"כ הרי נס המלחמה נעשה ביום ראשון, אז מה הקשה הבית יוסף שלא נעשה נס ביום ראשון?
קטן שבתלמידים אמר:בנוסח המקור לא מוזכר 'מלחמות', ראה בטור ובשו"ע סימן תרעו סעיף ד. וכך נוסח הספרדים עד היום.
(ומילת 'תשועות' י"ל שאין משמעותה מבוררת כ"כ על נס המלחמה).
אבל בנוסח על הנסים כתוב שכן מדליקים בגלל נס המלחמה.נדיב לב אמר:יהושע אמר:לכאורה הרי מבואר בנוסח הנרות הללו שמדליקים על הנסים והמלחמות שנעשו ע"י כהניך הקדושים, א"כ הרי נס המלחמה נעשה ביום ראשון, אז מה הקשה הבית יוסף שלא נעשה נס ביום ראשון?
אבל לא בנס שמן הנרות. את נצחון המלחמה אפשר לבטא בדרך אחרת לא בהדלקת נרות, ומשום כך הכריח שגם נס השמן שייך ביום הראשון עד האחרון.
ואה"נ מה שתירץ הפר"ח כמדומני שיום אחד בא כנגד הנצחון, לא ניחא לב"י מהטעם האמור.
גם הדלקת הנרות נעשית ע"י הכהנים.יהושע אמר:קטן שבתלמידים אמר:בנוסח המקור לא מוזכר 'מלחמות', ראה בטור ובשו"ע סימן תרעו סעיף ד. וכך נוסח הספרדים עד היום.
(ומילת 'תשועות' י"ל שאין משמעותה מבוררת כ"כ על נס המלחמה).
אבל ברור שהכוונה על הנס המלחמה, הן מצד המילה תשועות, ובעיקר בגלל ע"י כהניך הקדושים, שהמלחמה נעשה ע"י, וריבוי השמן לא נעשה ע"י.
נצחון המלחמה נעשה ע"י הכהנים בדרך נס, נס ריבוי השמן לא נעשה ע"י הכהנים כלל, רק ההדלקה נעשה על ידם, ועל זה לא שייך לומר ע"י כהניך הקדושים.קטן שבתלמידים אמר:גם הדלקת הנרות נעשית ע"י הכהנים.יהושע אמר:קטן שבתלמידים אמר:בנוסח המקור לא מוזכר 'מלחמות', ראה בטור ובשו"ע סימן תרעו סעיף ד. וכך נוסח הספרדים עד היום.
(ומילת 'תשועות' י"ל שאין משמעותה מבוררת כ"כ על נס המלחמה).
אבל ברור שהכוונה על הנס המלחמה, הן מצד המילה תשועות, ובעיקר בגלל ע"י כהניך הקדושים, שהמלחמה נעשה ע"י, וריבוי השמן לא נעשה ע"י.
ואם הכוונה לנס המלחמה, למה אומרים נוסח זה שמונה ימים בעת הדלקת הנרות?
ועכ"פ גם אם נסכים שנוסח זה כולל במשמעותו את נס המלחמה, מ"מ זהו נוסח מאוחר (שמקורו במסכת סופרים), וי"ל שמאוחר יותר תיקנו נוסח שמשמעותו כוללת גם את נס המלחמה. אבל הב"י קאי על דברי הגמרא שלא נזכר בה נס המלחמה רק נס פך השמן.
יהושע אמר:אבל בנוסח על הנסים כתוב שכן מדליקים בגלל נס המלחמה.נדיב לב אמר:יהושע אמר:לכאורה הרי מבואר בנוסח הנרות הללו שמדליקים על הנסים והמלחמות שנעשו ע"י כהניך הקדושים, א"כ הרי נס המלחמה נעשה ביום ראשון, אז מה הקשה הבית יוסף שלא נעשה נס ביום ראשון?
אבל לא בנס שמן הנרות. את נצחון המלחמה אפשר לבטא בדרך אחרת לא בהדלקת נרות, ומשום כך הכריח שגם נס השמן שייך ביום הראשון עד האחרון.
ואה"נ מה שתירץ הפר"ח כמדומני שיום אחד בא כנגד הנצחון, לא ניחא לב"י מהטעם האמור.
סליחה טעיתי, התכוונתי לנוסח הנרות הללונדיב לב אמר:יהושע אמר:אבל בנוסח על הנסים כתוב שכן מדליקים בגלל נס המלחמה.נדיב לב אמר:אבל לא בנס שמן הנרות. את נצחון המלחמה אפשר לבטא בדרך אחרת לא בהדלקת נרות, ומשום כך הכריח שגם נס השמן שייך ביום הראשון עד האחרון.
ואה"נ מה שתירץ הפר"ח כמדומני שיום אחד בא כנגד הנצחון, לא ניחא לב"י מהטעם האמור.
בסוף על הניסים, מוזכר שקבעו שמונת ימי החנוכה להודות ולהלל. הדלקת נרות היכן נזכיר?
השאילות הנ"ל מוכר וידוע לכל צורבכמעיין המתגבר אמר:ואמנם בשאילתות בשאילתא כו השניה, הביא את דברי הגמרא וגריס שמצאו פך שמן שלא היה בו להדליק אפי' יום אחד, ע''כ,