כוסיות זכוכית בחנוכייה מכסף

ערבה

משתמש ותיק
תוך כדי שאני מכין את החנוכייה להדלקה אני חושב מדוע לא עדיף לשים את השמן בבזיכים של החנוכייה עצמה ומדוע העולם רגיל לשים את השמן בכוסיות זכוכית ואולי זה אף פחות מהודר.

האם יש סיבה הלכתית?
טכנית?
זה הורס את החנוכייה?
 
 

בשלמא

משתמש ותיק
עיין מאורות נתן וכל ספרי חנוכה למלקטים

עם צינוריות הפלא לא משחיר ולא הורס את המנורה (וגם בלי הצינוריות לא הורס)
 

דחד יומא

משתמש ותיק
אדרבה מבחינה הלכתית עדיף להדליק בבזיכים של החנוכיה עצמה,
הגרח"פ שיינברג זצ"ל אמר שלא מקיימים את הענין של ההדלקה בכסף כשמדליקים בכוסיות זכוכית,
אך הוא עצמו הדליק בכוסיות מזכוכית, וכשנשאל על כך ענה שמכיוון שאשתו תצטרך לנקות את החנוכיה וזה יותר קשה הוא לא מחמיר על חשבונה.
[שלום בית עדיף מנר חנוכה].
וגם פעמים שהנר דולק פחות יפה בגלל הצורה של הבזיך.
[אגב יש להשיג כוסיות מכסף].
 

נדיב לב

משתמש ותיק
בשלמא אמר:
דחד יומא אמר:
שלום בית עדיף מנר חנוכה.
הגדרה חדשה לשלום בית?
 

יש פוסקים שהפליגו וכתבו בתשובה לשאלה אם לאחר את זמן ההדלקה בכדי שהאשה תוכל להצטרף, ותשובתם - עפ"י הגמ' שבת כג: שלום בית קודם לנר חנוכה.
 

בשלמא

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
בשלמא אמר:
דחד יומא אמר:
שלום בית עדיף מנר חנוכה.
הגדרה חדשה לשלום בית?

יש פוסקים שהפליגו וכתבו בתשובה לשאלה אם לאחר את זמן ההדלקה בכדי שהאשה תוכל להצטרף, ותשובתם - עפ"י הגמ' שבת כג: שלום בית קודם לנר חנוכה.
פוסקים?
בנימוק הזה?
יש נימוקים אחרים והלכתיים יותר.
 
 

נדיב לב

משתמש ותיק
בשלמא אמר:
נדיב לב אמר:
בשלמא אמר:
הגדרה חדשה לשלום בית?

יש פוסקים שהפליגו וכתבו בתשובה לשאלה אם לאחר את זמן ההדלקה בכדי שהאשה תוכל להצטרף, ותשובתם - עפ"י הגמ' שבת כג: שלום בית קודם לנר חנוכה.
פוסקים?
בנימוק הזה?
יש נימוקים אחרים והלכתיים יותר.
 

כן תתפלא לשמוע.
כן בנימוק הזה.
אדרבה, תשמיע לנו את הנימוקים האחרים - הלכתיים יותר.
 

שמש מרפא

משתמש ותיק
ערבה אמר:
תוך כדי שאני מכין את החנוכייה להדלקה אני חושב מדוע לא עדיף לשים את השמן בבזיכים של החנוכייה עצמה ומדוע העולם רגיל לשים את השמן בכוסיות זכוכית ואולי זה אף פחות מהודר.

האם יש סיבה הלכתית?
טכנית?
זה הורס את החנוכייה?
 

זכורני שראיתי פעם שהגר"ש אויערבאך היה מקפיד ע"ז.
 

דעתו יפה

משתמש רגיל
חוץ מענין הידור הכסף שנחשב למדליק בזכוכית ולא בכסף. יש בעיה במדליק בכוסות שאינן עומדות בפני עצמן שאינו נחשב לכלי, וכבר כתבו בזה.
ואגב -אשריכם ישראל שמהדרין יותר ואף הצינורית של הפתילה עושים מכסף.
 

ב. זעירא

משתמש ותיק
דעתו יפה אמר:
חוץ מענין הידור הכסף שנחשב למדליק בזכוכית ולא בכסף. יש בעיה במדליק בכוסות שאינן עומדות בפני עצמן שאינו נחשב לכלי, וכבר כתבו בזה.
ובעיה אחת מסתדרת בירך חברתה.
מכיוון שהכוסיות אינם יכולות לעמוד בפ"ע, ואינם כלי. הרי הם בטלים למנורה ושוב נמצא מדליק במנורת כסף...
 
 

נוריאל עזרא

משתמש ותיק
דעתו יפה אמר:
ב. זעירא אמר:
דעתו יפה אמר:
חוץ מענין הידור הכסף שנחשב למדליק בזכוכית ולא בכסף. יש בעיה במדליק בכוסות שאינן עומדות בפני עצמן שאינו נחשב לכלי, וכבר כתבו בזה.
ובעיה אחת מסתדרת בירך חברתה.
מכיוון שהכוסיות אינם יכולות לעמוד בפ"ע, ואינם כלי. הרי הם בטלים למנורה ושוב נמצא מדליק במנורת כסף...
חוץ מענין הידור הכסף שנחשב למדליק בזכוכית ולא בכסף. יש בעיה במדליק בכוסות שאינן עומדות בפני עצמן שאינו נחשב לכלי, וכבר כתבו בזה.
ואגב -אשריכם ישראל שמהדרין יותר ואף הצינורית של הפתילה עושים מכסף.

בכל הכוסיות שאני קניתי כל השנים הכוסיות עומדות בעצמן. וכנראה שהבד"צ נותני ההכשר 'עומדים' על זה שיהיה כך.
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
ב. זעירא אמר:
דעתו יפה אמר:
חוץ מענין הידור הכסף שנחשב למדליק בזכוכית ולא בכסף. יש בעיה במדליק בכוסות שאינן עומדות בפני עצמן שאינו נחשב לכלי, וכבר כתבו בזה.
ובעיה אחת מסתדרת בירך חברתה.
מכיוון שהכוסיות אינם יכולות לעמוד בפ"ע, ואינם כלי. הרי הם בטלים למנורה ושוב נמצא מדליק במנורת כסף...
כמדומה שכך דעת הגרש"ז אויערבאך זצ"ל
 
 

אהרן פישר

משתמש ותיק
לענין השלום בית שהוזכרה לעיל, כמדו' ששמעתי שכך נהג ר נחום הורדנקה (רבו של החח)?
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
דחד יומא אמר:
אדרבה מבחינה הלכתית עדיף להדליק בבזיכים של החנוכיה עצמה,
הגרח"פ שיינברג זצ"ל אמר שלא מקיימים את הענין של ההדלקה בכסף כשמדליקים בכוסיות זכוכית,
אך הוא עצמו הדליק בכוסיות מזכוכית, וכשנשאל על כך ענה שמכיוון שאשתו תצטרך לנקות את החנוכיה וזה יותר קשה הוא לא מחמיר על חשבונה.
[שלום בית עדיף מנר חנוכה].
וגם פעמים שהנר דולק פחות יפה בגלל הצורה של הבזיך.
[אגב יש להשיג כוסיות מכסף].
אטו הדלקה בכסף גזירת חז''ל היא, הכל ענין של כבוד המצוה וזה קיים גם כשמדליקים בכוסיות וזה פשוט.
 
 
חלק עליון תַחתִית