שמן זית למאור


פותח הנושא
ויש לומר
הודעות: 12
הצטרף: 17 מאי 2020, 17:25
נתן תודה: 15 פעמים
קיבל תודה: 5 פעמים
סטטוס: לא מחובר

שמן זית למאור

שליחה על ידי ויש לומר » 09 דצמבר 2020, 01:53

מישהו יכול לעשות סדר בנושא?
מהם סוגי השמנים והאם יש ערעור על השימוש בהם
חוץ מהידורו של הגרי"ש?
וסתם שאלת תם
מה פירוש המושגים חומציות, כתית, וזך? 


סמל אישי של משתמש

מכל מלמדי השכלתי
הודעות: 2104
הצטרף: 04 מאי 2018, 17:26
מיקום: בני ברק ישראל
נתן תודה: 466 פעמים
קיבל תודה: 947 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שמן זית למאור

שליחה על ידי מכל מלמדי השכלתי » 09 דצמבר 2020, 04:01

כל השמנים והפתילות כשרים לנר חנוכה (גמרא. ש"ע. רמב"ם. ואין חולק!)

בשנים האחרונות מפורסם בשם הגריש"א שיש הידור לקחת שמן הראוי לאכילה מחמת שזה דומיא דמנורה.
וראה בשערי ימי החנוכה שהביא מגמ' שהשותה שמן זית אינו מברך. יען ויש בו הזק לגוף. מוכח שהשתמשו "למאכל" גם בשמן שכיום מוגדר כ"למאור בלבד". והקשה על החומרא הנ"ל.
ובאמת הבדצים למיניהם מקפידים להפריש תו"מ גם משמן למאור (כי אמנם טבל מותר בהנאה אך לא בהנאת כילוי). וזה מוכיח שסוברים שהשמן ראוי לאכילה. כי באינו ראוי איח דין תו"מ כלל.
בתשובות והנהגות חנוכה הביא חידש טובא סברא (גם הוא לא כותב כן להלכה) ששמן בעל חמיצות גבוהה יש בו חשש של מאוס והקריבהו נא לפחתך. אלא שדימויו דחוק ולא חששו לזה הפוסקים. מה גם שאפילו בשמן שתחת המיטה סתימת הפוסקים להקל (ודלא כמ"ש הבא"ח).

סוף דבר: מותר לכתחילה ולמהדרין מן המהדרין להדליק בשמן זית הקרוי "למאור" גם אם באמת איננו ראוי למאכל כלל. ומכ"ש בזמננו שעפ"ר הוא גם ראוי למאכל (ולכן חייב בתו"מ).

יש המחזרים לקחת שמן דומיא דמנורה באופן שיהיה נדמה כמה שיותר וככל האפשר. ולוקחים שמן המאושר למאכל גם ע"י הרשויות. ויש מי שסובר שיש בחיזור זה הידור מצווה.

כאן המקום לציין למכשול בלתי ידוע (הובא בספר שערי ימי החנוכה) ששמן זית "למאכל" פעמים רבות אינו דולק יפה מחמת שמוציאים ממנו כל מיני חומרים בטכנולוגיה חדשה כדי להוריד את חמיצותו. ובאופן זה שאינו דולק יפה כמו שמן למאור אין בו הידור כלל ואדרבה יצא שכרו בהפסדו!

(השתדלתי להכניס את הדברים קצת לפרופורציות)


שניאור
הודעות: 1868
הצטרף: 19 מאי 2019, 17:31
נתן תודה: 2333 פעמים
קיבל תודה: 1131 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שמן זית למאור

שליחה על ידי שניאור » 09 דצמבר 2020, 09:40

מכל מלמדי השכלתי כתב:
09 דצמבר 2020, 04:01
סוף דבר: מותר לכתחילה ולמהדרין מן המהדרין להדליק בשמן זית הקרוי "למאור" גם אם באמת איננו ראוי למאכל כלל. ומכ"ש בזמננו שעפ"ר הוא גם ראוי למאכל (ולכן חייב בתו"מ).
לפני כמה שנים כשהעדה"ח החליפו את החותמת של שמן למאור מחותמת רגילה לחותמת "שמן זית למאור בלבד" וכו', שאלתי את אחד הרבנים דשם אם עדיין מותר לי לאכול אותו כמו שהורגלתי עד אז, ואמר לי בימות השנה אין שום חשש כלל בפסח יש מקום להחמיר, וזה היה גם לפני שהחליפו את החותמת, והחלפת החותמת בעיקרה היתה רק משום המכס הגבוה שמיוחד לשמן מאכל.


י.ק
הודעות: 214
הצטרף: 23 יוני 2019, 20:55
נתן תודה: 9 פעמים
קיבל תודה: 48 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שמן זית למאור

שליחה על ידי י.ק » 23 נובמבר 2021, 14:21

יש ספר באוצר החכמה (כרגע פתוח https://beta.otzar.org/#/) קוראים לו - שמן, רק לא למאור.
הוא מאריך הרבה להוכיח שיש בו משום הקריבהו נא לפחתך

אך כעת לא הצלחתי להבין, מה הוא שונה משאר שמנים שלא ראויים לאכילה וכשרים הם, ומסתמא שלא היו מביאים אותם לפחה (מושל) בזמן הנביא
שהרי אם זה לא שמן זית לאכילה, שיהיה כמו שמן אחר שלא מיועד לאכילה שכשר לחנוכה?


חייל של הרבי
הודעות: 3031
הצטרף: 15 יולי 2020, 08:17
מיקום: קריית מלאכי
נתן תודה: 5945 פעמים
קיבל תודה: 2614 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שמן זית למאור

שליחה על ידי חייל של הרבי » 23 נובמבר 2021, 15:38

מכל מלמדי השכלתי כתב:
09 דצמבר 2020, 04:01


יש המחזרים לקחת שמן דומיא דמנורה באופן שיהיה נדמה כמה שיותר וככל האפשר. ולוקחים שמן המאושר למאכל גם ע"י הרשויות. ויש מי שסובר שיש בחיזור זה הידור מצווה.

מלבד דומיא דמנורה - האם אין הידור כללי (זה א-לי ואנוהו) להתנאות לפניו במצוות ולקחת שמן זית איכותי ויפה (אכן צריך לבדוק שהוא יפה גם בבערה ולא רק במראה השמן)? 

במנורה, טלית, תפילין, ד"מ וכיוצ"ב - מאוד מקובל להוציא ממון כדי שהחפץ שבו נעשית המצווה יהי' יפה ומכובד, ללא שום קשר לגדרים הלכתיים. אז מדוע בנר חנוכה מצטמצם הדיון לגדרים הלכתיים טכניים (דומיא דמנורת המקדש או לא דומיא) - והרי שמן זית למאכל הוא חומר גלם יפה ואיכותי! האם שימוש בו אינו נחשב 'התנאה לפניו'?
 


עלה מבבל
הודעות: 632
הצטרף: 24 אוקטובר 2021, 23:43
נתן תודה: 368 פעמים
קיבל תודה: 361 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שמן זית למאור

שליחה על ידי עלה מבבל » 23 נובמבר 2021, 15:41

חייל של הרבי כתב:
23 נובמבר 2021, 15:38
מכל מלמדי השכלתי כתב:
09 דצמבר 2020, 04:01


יש המחזרים לקחת שמן דומיא דמנורה באופן שיהיה נדמה כמה שיותר וככל האפשר. ולוקחים שמן המאושר למאכל גם ע"י הרשויות. ויש מי שסובר שיש בחיזור זה הידור מצווה.
מלבד דומיא דמנורה - האם אין הידור כללי (זה א-לי ואנוהו) להתנאות לפניו במצוות ולקחת שמן זית איכותי ויפה (אכן צריך לבדוק שהוא יפה גם בבערה ולא רק במראה השמן)? 

במנורה, טלית, תפילין, ד"מ וכיוצ"ב - מאוד מקובל להוציא ממון כדי שהחפץ שבו נעשית המצווה יהי' יפה ומכובד, ללא שום קשר לגדרים הלכתיים. אז מדוע בנר חנוכה מצטמצם הדיון לגדרים הלכתיים טכניים (דומיא דמנורת המקדש או לא דומיא) - והרי שמן זית למאכל הוא חומר גלם יפה ואיכותי! האם שימוש בו אינו נחשב 'התנאה לפניו'?

לכאו' כיון שהבעירה אינה יפה יותר [כן נ"ל] הרי זה כמו אתרוג שטעמו יפה יותר שלא מצאנו הידור כזה כיון שהמצוה אינה בטעימה כלל
 


חייל של הרבי
הודעות: 3031
הצטרף: 15 יולי 2020, 08:17
מיקום: קריית מלאכי
נתן תודה: 5945 פעמים
קיבל תודה: 2614 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שמן זית למאור

שליחה על ידי חייל של הרבי » 23 נובמבר 2021, 15:44

עלה מבבל כתב:
23 נובמבר 2021, 15:41
חייל של הרבי כתב:
23 נובמבר 2021, 15:38
מכל מלמדי השכלתי כתב:
09 דצמבר 2020, 04:01
 
לכאו' כיון שהבעירה אינה יפה יותר [כן נ"ל] הרי זה כמו אתרוג שטעמו יפה יותר שלא מצאנו הידור כזה כיון שהמצוה אינה בטעימה כלל

המראה הכללי של הנרות כאשר דולקים, הוא הרבה יותר יפה כאשר הנרות עם שמן זך. 
ואם תאמר שרק מקום הבעירה יש להדר בו - מדוע כתבו הפוסקים להעדיף מנורה של כסף? 
 


עלה מבבל
הודעות: 632
הצטרף: 24 אוקטובר 2021, 23:43
נתן תודה: 368 פעמים
קיבל תודה: 361 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שמן זית למאור

שליחה על ידי עלה מבבל » 23 נובמבר 2021, 15:48

חייל של הרבי כתב:
23 נובמבר 2021, 15:44
עלה מבבל כתב:
23 נובמבר 2021, 15:41
חייל של הרבי כתב:
23 נובמבר 2021, 15:38
 
לכאו' כיון שהבעירה אינה יפה יותר [כן נ"ל] הרי זה כמו אתרוג שטעמו יפה יותר שלא מצאנו הידור כזה כיון שהמצוה אינה בטעימה כלל
המראה הכללי של הנרות כאשר דולקים, הוא הרבה יותר יפה כאשר הנרות עם שמן זך. 
ואם תאמר שרק מקום הבעירה יש להדר בו - מדוע כתבו הפוסקים להעדיף מנורה של כסף? 

[מנהגי להכניס את השמן תוך הכוס של כסף של עצם המנורה, כך שהשמן אינו נראה כלל]
 


בשלמא
הודעות: 3039
הצטרף: 21 אוקטובר 2020, 21:00
נתן תודה: 647 פעמים
קיבל תודה: 1457 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שמן זית למאור

שליחה על ידי בשלמא » 23 נובמבר 2021, 18:23

שמן זית - לכם
חידושו של הגריש"א
האם אפשר להעלות מקורות.


יושב אוהלים
הודעות: 9376
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 1001 פעמים
קיבל תודה: 2527 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שמן זית למאור

שליחה על ידי יושב אוהלים » 23 נובמבר 2021, 18:38

חייל של הרבי כתב:
23 נובמבר 2021, 15:44
המראה הכללי של הנרות כאשר דולקים, הוא הרבה יותר יפה כאשר הנרות עם שמן זך.
מנסיון מצאתי שהרבה מהשמנים למאור בלבד עושים עשן ושחרות יתר משמן זית זך רגיל.


יושב אוהלים
הודעות: 9376
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 1001 פעמים
קיבל תודה: 2527 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שמן זית למאור

שליחה על ידי יושב אוהלים » 23 נובמבר 2021, 18:40

שניאור כתב:
09 דצמבר 2020, 09:40
"שמן זית למאור בלבד" וכו', שאלתי את אחד הרבנים דשם אם עדיין מותר לי לאכול אותו כמו שהורגלתי עד אז,
שמעתי ממורה הוראה ששמן למאור שרשום עליו שזה עשוי מ- "גפת" יש שאלות על המעשרות שבו, ואין לאכלו (אא"כ מעשרו בעצמו)


אדיר במרום
הודעות: 264
הצטרף: 27 אוקטובר 2021, 19:51
נתן תודה: 58 פעמים
קיבל תודה: 68 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שמן זית למאור

שליחה על ידי אדיר במרום » 24 נובמבר 2021, 19:12

בשלמא כתב:
23 נובמבר 2021, 18:23
שמן זית - לכם
חידושו של הגריש"א
האם אפשר להעלות מקורות.
החמרה של כמה אחרונים ע"פ דברי הר"ן בפסחים ג: שכל דבר שאפשר לעשות ע"י שליח מברכים עליו בלשון על כגו "אקב"ו על המילה" ואילו דבר שא"א לעשתו ע"י שליח מברכים על עצם הפעולה כגו' "להניח תפילין" והק' מנר חנוכה שיכול להדליק ע"י שליח ותי' וז"ל "ואיכא למימר דכיון דאמרינן דצריך לאשתתופי בפריטי כיון שאינו יוצא אלא בשל עצמו הרי אין מצווה זו יכולה להתקיים ע"י אחר" ודקדקו מלשונו שאינו יוצא אלא בשל עצמו שצריך שיהא לכם וכן נקט הגרצ"פ פרנק והגריש"א. אמנם הגר"נ קרליץ והרב וואזנר טענו שאין כוונת הר"ן שצריך שיההא לכם אלא כוונתו שיוצא בהדלקת חבירו לא מדין שליחות אלא שע"י שמשלם משהו מתייחסת ההדלקה גם אליו
 


דניאלי
הודעות: 645
הצטרף: 30 מאי 2021, 21:45
נתן תודה: 286 פעמים
קיבל תודה: 339 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שמן זית למאור

שליחה על ידי דניאלי » 24 נובמבר 2021, 22:43

מכל מלמדי השכלתי כתב:
09 דצמבר 2020, 04:01
וראה בשערי ימי החנוכה שהביא מגמ' שהשותה שמן זית אינו מברך. יען ויש בו הזק לגוף. מוכח שהשתמשו "למאכל" גם בשמן שכיום מוגדר כ"למאור בלבד". והקשה על החומרא הנ"ל.
טענה תמוהה שכן אין רגילות לשתות כך גם בעומד לאכילה אלא ע"י עירוב כדמוכח בכל הש"ס וא"צ לפנים, (וגם בזמננו מזיק לגוף כמות שהוא).
מכל מלמדי השכלתי כתב:
09 דצמבר 2020, 04:01
ובאמת הבדצים למיניהם מקפידים להפריש תו"מ גם משמן למאור (כי אמנם טבל מותר בהנאה אך לא בהנאת כילוי). וזה מוכיח שסוברים שהשמן ראוי לאכילה. כי באינו ראוי איח דין תו"מ כלל.
ג"כ ראיה.. אפשרות לדון בזה אך אין נפק"מ
מכל מלמדי השכלתי כתב:
09 דצמבר 2020, 04:01
סוף דבר: מותר לכתחילה ולמהדרין מן המהדרין להדליק בשמן זית הקרוי "למאור" גם אם באמת איננו ראוי למאכל כלל. ומכ"ש בזמננו שעפ"ר הוא גם ראוי למאכל (ולכן חייב בתו"מ).
איזה בטחון עצמי!
אולי תוכל להכריע לי בעוד נושאים?!
מכל מלמדי השכלתי כתב:
09 דצמבר 2020, 04:01
כאן המקום לציין למכשול בלתי ידוע (הובא בספר שערי ימי החנוכה) ששמן זית "למאכל" פעמים רבות אינו דולק יפה מחמת שמוציאים ממנו כל מיני חומרים בטכנולוגיה חדשה כדי להוריד את חמיצותו
אינו נכון, אלא אולי בסוגים זולים ואדרבה הסוגים המשובחים דולקים הרבה יותר יפה.

יש עוד טעם בשם הגריש"א שהיום השמנים למאור עשויים ע"י חומרים כימיים מה שלא יוצא באופן טבעי ויתכן שאינו מוגדר כשמן זית


דבש לפי
הודעות: 1595
הצטרף: 03 דצמבר 2020, 01:05
נתן תודה: 1452 פעמים
קיבל תודה: 593 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: שמן זית למאור

שליחה על ידי דבש לפי » 24 נובמבר 2021, 22:50

מכיון שמדובר בהידור שאין צד שהוא מדינא ודאי אין צריך להוסיף בשביל זה יותר משליש משמן זול.

סמל אישי של משתמש

מכל מלמדי השכלתי
הודעות: 2104
הצטרף: 04 מאי 2018, 17:26
מיקום: בני ברק ישראל
נתן תודה: 466 פעמים
קיבל תודה: 947 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שמן זית למאור

שליחה על ידי מכל מלמדי השכלתי » 25 נובמבר 2021, 03:56

דניאלי כתב:
24 נובמבר 2021, 22:43
מכל מלמדי השכלתי כתב:
09 דצמבר 2020, 04:01
וראה בשערי ימי החנוכה שהביא מגמ' שהשותה שמן זית אינו מברך. יען ויש בו הזק לגוף. מוכח שהשתמשו "למאכל" גם בשמן שכיום מוגדר כ"למאור בלבד". והקשה על החומרא הנ"ל.
טענה תמוהה שכן אין רגילות לשתות כך גם בעומד לאכילה אלא ע"י עירוב כדמוכח בכל הש"ס וא"צ לפנים, (וגם בזמננו מזיק לגוף כמות שהוא).
מכל מלמדי השכלתי כתב:
09 דצמבר 2020, 04:01
ובאמת הבדצים למיניהם מקפידים להפריש תו"מ גם משמן למאור (כי אמנם טבל מותר בהנאה אך לא בהנאת כילוי). וזה מוכיח שסוברים שהשמן ראוי לאכילה. כי באינו ראוי איח דין תו"מ כלל.
ג"כ ראיה.. אפשרות לדון בזה אך אין נפק"מ
מכל מלמדי השכלתי כתב:
09 דצמבר 2020, 04:01
סוף דבר: מותר לכתחילה ולמהדרין מן המהדרין להדליק בשמן זית הקרוי "למאור" גם אם באמת איננו ראוי למאכל כלל. ומכ"ש בזמננו שעפ"ר הוא גם ראוי למאכל (ולכן חייב בתו"מ).
איזה בטחון עצמי!
אולי תוכל להכריע לי בעוד נושאים?!
מכל מלמדי השכלתי כתב:
09 דצמבר 2020, 04:01
כאן המקום לציין למכשול בלתי ידוע (הובא בספר שערי ימי החנוכה) ששמן זית "למאכל" פעמים רבות אינו דולק יפה מחמת שמוציאים ממנו כל מיני חומרים בטכנולוגיה חדשה כדי להוריד את חמיצותו
אינו נכון, אלא אולי בסוגים זולים ואדרבה הסוגים המשובחים דולקים הרבה יותר יפה.

יש עוד טעם בשם הגריש"א שהיום השמנים למאור עשויים ע"י חומרים כימיים מה שלא יוצא באופן טבעי ויתכן שאינו מוגדר כשמן זית
נהנתי מאוד מעומק התגובות. אני ממליץ לכל הקוראים להתבונן ולגבש דעה.
אגב, אתה מוכר שמן זית למאכל?
 


פינחס רוזנצוויג
הודעות: 3128
הצטרף: 18 ינואר 2021, 15:04
נתן תודה: 785 פעמים
קיבל תודה: 1499 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שמן זית למאור

שליחה על ידי פינחס רוזנצוויג » 25 נובמבר 2021, 05:29

מכל מלמדי השכלתי כתב:
25 נובמבר 2021, 03:56
נהנתי מאוד מעומק התגובות.
חבל שהויכוח נהיה לעגני ואולי פרסונלי.
בכל אופן, אני תמה על תמיהת @דניאלי שסבור שלהכריע ששמן זית למאור כשר לכתחילה, זה ביטחון עצמי.
כי לדעתי זה דבר שמותר להורות בפני רבו.

מנסיון שלי, שמן זית למאור דולק הרבה יותר יפה משמן זית זך.


דניאלי
הודעות: 645
הצטרף: 30 מאי 2021, 21:45
נתן תודה: 286 פעמים
קיבל תודה: 339 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שמן זית למאור

שליחה על ידי דניאלי » 25 נובמבר 2021, 08:31

פינחס רוזנצוויג כתב:
25 נובמבר 2021, 05:29
מכל מלמדי השכלתי כתב:
25 נובמבר 2021, 03:56
נהנתי מאוד מעומק התגובות.
חבל שהויכוח נהיה לעגני ואולי פרסונלי.
בכל אופן, אני תמה על תמיהת @דניאלי שסבור שלהכריע ששמן זית למאור כשר לכתחילה, זה ביטחון עצמי.
כי לדעתי זה דבר שמותר להורות בפני רבו.

מנסיון שלי, שמן זית למאור דולק הרבה יותר יפה משמן זית זך.
גם אם אתה צודק, אפשר לכתוב לדעתי נראה כך וכך.
אבל לכתוב בצורה כזו של הכרעה נגד גדולי עולם, היינו הגריש"א אומר כך והגרמ"ש אומר כך וכ' אבל הם לא צודקים וסוף דבר מוכרח שלא כמוהם.
הרי זה מגוכח..
אלא אם מדובר פה בכותבים שהם בקיאים בכל התורה כולה ואנכי לא ידעתי...

ובנושא של היופי גם אני ניסיתי הרבה, וכנראה שזה תלוי בסוגים


דניאלי
הודעות: 645
הצטרף: 30 מאי 2021, 21:45
נתן תודה: 286 פעמים
קיבל תודה: 339 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שמן זית למאור

שליחה על ידי דניאלי » 25 נובמבר 2021, 08:33

מכל מלמדי השכלתי כתב:
25 נובמבר 2021, 03:56
דניאלי כתב:
24 נובמבר 2021, 22:43
מכל מלמדי השכלתי כתב:
09 דצמבר 2020, 04:01
וראה בשערי ימי החנוכה שהביא מגמ' שהשותה שמן זית אינו מברך. יען ויש בו הזק לגוף. מוכח שהשתמשו "למאכל" גם בשמן שכיום מוגדר כ"למאור בלבד". והקשה על החומרא הנ"ל.
טענה תמוהה שכן אין רגילות לשתות כך גם בעומד לאכילה אלא ע"י עירוב כדמוכח בכל הש"ס וא"צ לפנים, (וגם בזמננו מזיק לגוף כמות שהוא).
מכל מלמדי השכלתי כתב:
09 דצמבר 2020, 04:01
ובאמת הבדצים למיניהם מקפידים להפריש תו"מ גם משמן למאור (כי אמנם טבל מותר בהנאה אך לא בהנאת כילוי). וזה מוכיח שסוברים שהשמן ראוי לאכילה. כי באינו ראוי איח דין תו"מ כלל.
ג"כ ראיה.. אפשרות לדון בזה אך אין נפק"מ
מכל מלמדי השכלתי כתב:
09 דצמבר 2020, 04:01
סוף דבר: מותר לכתחילה ולמהדרין מן המהדרין להדליק בשמן זית הקרוי "למאור" גם אם באמת איננו ראוי למאכל כלל. ומכ"ש בזמננו שעפ"ר הוא גם ראוי למאכל (ולכן חייב בתו"מ).
איזה בטחון עצמי!
אולי תוכל להכריע לי בעוד נושאים?!
מכל מלמדי השכלתי כתב:
09 דצמבר 2020, 04:01
כאן המקום לציין למכשול בלתי ידוע (הובא בספר שערי ימי החנוכה) ששמן זית "למאכל" פעמים רבות אינו דולק יפה מחמת שמוציאים ממנו כל מיני חומרים בטכנולוגיה חדשה כדי להוריד את חמיצותו
אינו נכון, אלא אולי בסוגים זולים ואדרבה הסוגים המשובחים דולקים הרבה יותר יפה.

יש עוד טעם בשם הגריש"א שהיום השמנים למאור עשויים ע"י חומרים כימיים מה שלא יוצא באופן טבעי ויתכן שאינו מוגדר כשמן זית
נהנתי מאוד מעומק התגובות. אני ממליץ לכל הקוראים להתבונן ולגבש דעה.
אגב, אתה מוכר שמן זית למאכל?
 

הבנתי את הרמה, תמשיך להתווכח עם עצמך, בהצלחה!


פינחס רוזנצוויג
הודעות: 3128
הצטרף: 18 ינואר 2021, 15:04
נתן תודה: 785 פעמים
קיבל תודה: 1499 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שמן זית למאור

שליחה על ידי פינחס רוזנצוויג » 25 נובמבר 2021, 08:47

דניאלי כתב:
25 נובמבר 2021, 08:31
הכרעה נגד גדולי עולם,
גם מרן הגרי"ש סבר ששמן זית למאור כשר לכתחילה, ולמהדרין מן המהדרין, אלא שסבר שיש עוד הידור נוסף אם הוא יהיה שמן זית זך, לכן, לדעתי, אתה קצת נסחף בבקורת התקיפה שלך על הודעת @מכל מלמדי השכלתי .
בגמרא מוזכר מהדרין מן המהדרין היינו מוסיף והולך
עוד מוזכר ששמן זית מצוה מן המובחר משום שאורו צלול.
שני הידורים אלו מתקיימים גם בשמן למאור, והאור הצלול לדעתי הוא יותר בשמן למאור, ואולי זה תלוי בסוגים.
ממילא המדליק בשמן למאור ומוסיף והולך בודאי שהוא מהדרין מן המהדרין.

מעתה אם רוצה להוסיף סילסול ולהדליק בשמן הראוי לאכילה, ובלבד שלא יהא אורו צלול פחות ממקבילו העומד למאור, אשריו.


כרם
הודעות: 700
הצטרף: 13 ספטמבר 2017, 15:52
נתן תודה: 60 פעמים
קיבל תודה: 293 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שמן זית למאור

שליחה על ידי כרם » 25 נובמבר 2021, 09:44

מענין לענין באותו ענין.
קניתי שמן זית למאור, ואני רואה שבחותמת הכשרות של בד"ץ בית יוסף כתוב שחור על גבי לבן: "קטניות".
מי יודע פשר דבר?


פינחס רוזנצוויג
הודעות: 3128
הצטרף: 18 ינואר 2021, 15:04
נתן תודה: 785 פעמים
קיבל תודה: 1499 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שמן זית למאור

שליחה על ידי פינחס רוזנצוויג » 25 נובמבר 2021, 09:54

כרם כתב:
25 נובמבר 2021, 09:44
מענין לענין באותו ענין.
קניתי שמן זית למאור, ואני רואה שבחותמת הכשרות של בד"ץ בית יוסף כתוב שחור על גבי לבן: "קטניות".
מי יודע פשר דבר?
קנית שמן למאור ולא שמן זית למאור.
השמן שקנית יעיל מאוד למדורת ל"ג בעומר.


דניאלי
הודעות: 645
הצטרף: 30 מאי 2021, 21:45
נתן תודה: 286 פעמים
קיבל תודה: 339 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שמן זית למאור

שליחה על ידי דניאלי » 25 נובמבר 2021, 13:19

פינחס רוזנצוויג כתב:
25 נובמבר 2021, 09:54
כרם כתב:
25 נובמבר 2021, 09:44
מענין לענין באותו ענין.
קניתי שמן זית למאור, ואני רואה שבחותמת הכשרות של בד"ץ בית יוסף כתוב שחור על גבי לבן: "קטניות".
מי יודע פשר דבר?
קנית שמן למאור ולא שמן זית למאור.
השמן שקנית יעיל מאוד למדורת ל"ג בעומר.

לשיטתך אין ענין בשמן זית כיון שגם השמן פשתן צלול אורו
(וע"כ גם אתה מודה שיש ענין בשמן זית מעוד טעמים כמבו' בראשונים..)


כרם
הודעות: 700
הצטרף: 13 ספטמבר 2017, 15:52
נתן תודה: 60 פעמים
קיבל תודה: 293 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שמן זית למאור

שליחה על ידי כרם » 25 נובמבר 2021, 13:52

פינחס רוזנצוויג כתב:
25 נובמבר 2021, 09:54
כרם כתב:
25 נובמבר 2021, 09:44
מענין לענין באותו ענין.
קניתי שמן זית למאור, ואני רואה שבחותמת הכשרות של בד"ץ בית יוסף כתוב שחור על גבי לבן: "קטניות".
מי יודע פשר דבר?
קנית שמן למאור ולא שמן זית למאור.
השמן שקנית יעיל מאוד למדורת ל"ג בעומר.

קניתי "שמן זית למאור" עם כיתוב: 100% שמן זית מזוכך. רכיבים: 100% שמן זית.
משווק על ידי טעמן.


עלה מבבל
הודעות: 632
הצטרף: 24 אוקטובר 2021, 23:43
נתן תודה: 368 פעמים
קיבל תודה: 361 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שמן זית למאור

שליחה על ידי עלה מבבל » 25 נובמבר 2021, 13:54

כרם כתב:
25 נובמבר 2021, 09:44
מענין לענין באותו ענין.
קניתי שמן זית למאור, ואני רואה שבחותמת הכשרות של בד"ץ בית יוסף כתוב שחור על גבי לבן: "קטניות".
מי יודע פשר דבר?
יש עליה גם כשרות הבד"ץ עד"ח?
 


כרם
הודעות: 700
הצטרף: 13 ספטמבר 2017, 15:52
נתן תודה: 60 פעמים
קיבל תודה: 293 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שמן זית למאור

שליחה על ידי כרם » 25 נובמבר 2021, 13:56

עלה מבבל כתב:
25 נובמבר 2021, 13:54
כרם כתב:
25 נובמבר 2021, 09:44
מענין לענין באותו ענין.
קניתי שמן זית למאור, ואני רואה שבחותמת הכשרות של בד"ץ בית יוסף כתוב שחור על גבי לבן: "קטניות".
מי יודע פשר דבר?
יש עליה גם כשרות הבד"ץ עד"ח?


כן.
בחותמת שלהם כתוב: שמן זית למאור בלבד נבדק ואושר ...

סמל אישי של משתמש

מכל מלמדי השכלתי
הודעות: 2104
הצטרף: 04 מאי 2018, 17:26
מיקום: בני ברק ישראל
נתן תודה: 466 פעמים
קיבל תודה: 947 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שמן זית למאור

שליחה על ידי מכל מלמדי השכלתי » 25 נובמבר 2021, 14:04

דניאלי כתב:
25 נובמבר 2021, 08:31
פינחס רוזנצוויג כתב:
25 נובמבר 2021, 05:29
מכל מלמדי השכלתי כתב:
25 נובמבר 2021, 03:56
נהנתי מאוד מעומק התגובות.
חבל שהויכוח נהיה לעגני ואולי פרסונלי.
בכל אופן, אני תמה על תמיהת @דניאלי שסבור שלהכריע ששמן זית למאור כשר לכתחילה, זה ביטחון עצמי.
כי לדעתי זה דבר שמותר להורות בפני רבו.

מנסיון שלי, שמן זית למאור דולק הרבה יותר יפה משמן זית זך.
גם אם אתה צודק, אפשר לכתוב לדעתי נראה כך וכך.
אבל לכתוב בצורה כזו של הכרעה נגד גדולי עולם, היינו הגריש"א אומר כך והגרמ"ש אומר כך וכ' אבל הם לא צודקים וסוף דבר מוכרח שלא כמוהם.
הרי זה מגוכח..
אלא אם מדובר פה בכותבים שהם בקיאים בכל התורה כולה ואנכי לא ידעתי...

ובנושא של היופי גם אני ניסיתי הרבה, וכנראה שזה תלוי בסוגים
רק להזכיר שלא כתבתי רק מעצמי אלא הבאתי מקורות
 


פינחס רוזנצוויג
הודעות: 3128
הצטרף: 18 ינואר 2021, 15:04
נתן תודה: 785 פעמים
קיבל תודה: 1499 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שמן זית למאור

שליחה על ידי פינחס רוזנצוויג » 25 נובמבר 2021, 14:22

דניאלי כתב:
25 נובמבר 2021, 13:19
מעוד טעמים כמבו' בראשונים..
דומיא דמנורה מוזכר לראשונה בלבוש שלא היה ראשון.
אני לא חולק חלילה על הלבוש, אבל ברור שמעלת צליל נהורא עדיף ממעלת דומיא דמנורה

סמל אישי של משתמש

מכל מלמדי השכלתי
הודעות: 2104
הצטרף: 04 מאי 2018, 17:26
מיקום: בני ברק ישראל
נתן תודה: 466 פעמים
קיבל תודה: 947 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שמן זית למאור

שליחה על ידי מכל מלמדי השכלתי » 25 נובמבר 2021, 14:57

פינחס רוזנצוויג כתב:
25 נובמבר 2021, 14:22
דניאלי כתב:
25 נובמבר 2021, 13:19
מעוד טעמים כמבו' בראשונים..
דומיא דמנורה מוזכר לראשונה בלבוש שלא היה ראשון.
אני לא חולק חלילה על הלבוש, אבל ברור שמעלת צליל נהורא עדיף ממעלת דומיא דמנורה
אני ראיתי בנר מצווה למהר"ל שפוסל שעווה כי תקנו שמן דומיא דנס המנורה

הוא קדם ללבוש. אבל גם הוא לא מהראשונים
 


ישראל הכהן
הודעות: 970
הצטרף: 03 יוני 2020, 08:19
נתן תודה: 121 פעמים
קיבל תודה: 251 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שמן זית למאור

שליחה על ידי ישראל הכהן » 25 נובמבר 2021, 15:17

פינחס רוזנצוויג כתב:
25 נובמבר 2021, 14:22
דניאלי כתב:
25 נובמבר 2021, 13:19
מעוד טעמים כמבו' בראשונים..
דומיא דמנורה מוזכר לראשונה בלבוש שלא היה ראשון.
אני לא חולק חלילה על הלבוש, אבל ברור שמעלת צליל נהורא עדיף ממעלת דומיא דמנורה

מקובלנו מהחזו"א שאחרון שהתקבל כפוסק מרכזי נחשב יותר מראשון שאינו מרכזי כ"כ.
לא הכל הולך תלוי רק אם זה ראשונים / אחרונים.

וכי הלבוש לא ידע ממעלת צליל נהורא? אולי זה לא יותר צלול?

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “חנוכה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: הישר_והטוב | 9 אורחים