פרסומי ניסא לגויים או לתינוקות שנשבו

קמיע מומחה

משתמש ותיק
בחו''ל נוהגין כמה אינשי להדליק מנורות גדולות ברחובות ובכיכרות המרכזיים בעיירות הגדולות ניו יארק ולונדון וכו' וכו', האם יש ענין פרסומי ניסא לגויים? או כוונתם פרסומי ניסא לתינוקות שנשבו?
 

נדיב לב

משתמש ותיק
קמיע מומחה אמר:
בחו''ל נוהגין כמה אינשי להדליק מנורות גדולות ברחובות ובכיכרות המרכזיים בעיירות הגדולות ניו יארק ולונדון וכו' וכו', האם יש ענין פרסומי ניסא לגויים? או כוונתם פרסומי ניסא לתינוקות שנשבו?

בגמ' שבת כא: תלתה את זמן ההדלקה עד שתכלה רגל מן השוק - בתרמודאי [מוכרי עצים] ולפי רש"י שם, מיירי בגויים. לגבי תינוקות שנשבו למה יהיה ספק בענין.
 

ערבה

משתמש ותיק
קמיע מומחה אמר:
בחו''ל נוהגין כמה אינשי להדליק מנורות גדולות ברחובות ובכיכרות המרכזיים בעיירות הגדולות ניו יארק ולונדון וכו' וכו', האם יש ענין פרסומי ניסא לגויים? או כוונתם פרסומי ניסא לתינוקות שנשבו?



איני יודע דבר בסוגיא זו אך עולה לי סברא מעניינת דאם כל  ישראל צריכים להדליק נרות בבתיהם באותה השעה הרי שרגליהם של ישראל כלו מן השוק באותה השעה ומי שנשאר בשוק לראות את הנרות בחצי שעה שהנרות צריכות להיות דלוקות, אלו רק גויים. 


 
 

נדיב לב

משתמש ותיק
ערבה אמר:
קמיע מומחה אמר:
בחו''ל נוהגין כמה אינשי להדליק מנורות גדולות ברחובות ובכיכרות המרכזיים בעיירות הגדולות ניו יארק ולונדון וכו' וכו', האם יש ענין פרסומי ניסא לגויים? או כוונתם פרסומי ניסא לתינוקות שנשבו?



איני יודע דבר בסוגיא זו אך עולה לי סברא מעניינת דאם כל  ישראל צריכים להדליק נרות בבתיהם באותה השעה הרי שרגליהם של ישראל כלו מן השוק באותה השעה ומי שנשאר בשוק לראות את הנרות בחצי שעה שהנרות צריכות להיות דלוקות, אלו רק גויים. 


 

אטו כל ישראל מדליקין בדיוק באותה נקודת זמן. אטו כל ישראל לא יוצאים מביתם לאחר ההדלקה.
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
ערבה אמר:
קמיע מומחה אמר:
בחו''ל נוהגין כמה אינשי להדליק מנורות גדולות ברחובות ובכיכרות המרכזיים בעיירות הגדולות ניו יארק ולונדון וכו' וכו', האם יש ענין פרסומי ניסא לגויים? או כוונתם פרסומי ניסא לתינוקות שנשבו?



איני יודע דבר בסוגיא זו אך עולה לי סברא מעניינת דאם כל  ישראל צריכים להדליק נרות בבתיהם באותה השעה הרי שרגליהם של ישראל כלו מן השוק באותה השעה ומי שנשאר בשוק לראות את הנרות בחצי שעה שהנרות צריכות להיות דלוקות, אלו רק גויים. 


א. לרוב הדלקות אלו נעשות אחרי צאה"כ.
ב. לו יהי כדבריך שכל היהודים ידליקו נ"ח.


 
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
קמיע מומחה אמר:
בחו''ל נוהגין כמה אינשי להדליק מנורות גדולות ברחובות ובכיכרות המרכזיים בעיירות הגדולות ניו יארק ולונדון וכו' וכו', האם יש ענין פרסומי ניסא לגויים? או כוונתם פרסומי ניסא לתינוקות שנשבו?

לדעתי כוונתם לפרסם ליהודים ולקרבם חזרה לדת (במקומות כגון וייטנאם ויפן - לא מצוי שידליקו בפומבי כי אם במקומות בהם מעט היהודים מתכנסים, ובניו יורק ופריז וכד' שיש המון יהודים המסתובבים ברחובות ללא הרף, שם כן מדליקים במרכזי העיר). 

כל זה לגבי כוונתם, וכתבתי מידיעת המציאות אשר בידי. 
לגבי האם יש עניין לפרסם אף לגויים - שאלה מעניינת בפני עצמה. 
 

נדיב לב

משתמש ותיק
חייל של הרבי אמר:
ערבה אמר:
קמיע מומחה אמר:
בחו''ל נוהגין כמה אינשי להדליק מנורות גדולות ברחובות ובכיכרות המרכזיים בעיירות הגדולות ניו יארק ולונדון וכו' וכו', האם יש ענין פרסומי ניסא לגויים? או כוונתם פרסומי ניסא לתינוקות שנשבו?



איני יודע דבר בסוגיא זו אך עולה לי סברא מעניינת דאם כל  ישראל צריכים להדליק נרות בבתיהם באותה השעה הרי שרגליהם של ישראל כלו מן השוק באותה השעה ומי שנשאר בשוק לראות את הנרות בחצי שעה שהנרות צריכות להיות דלוקות, אלו רק גויים. 


א. לרוב הדלקות אלו נעשות אחרי צאה"כ.
ב. לו יהי כדבריך שכל היהודים ידליקו נ"ח.


 

כמדומני ש@ערבה, בא רק להכריח שיש ענין גם לפרסומי ניסא בגויים. בלי קשר מתי ההדלקות הפומביות.
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
חייל של הרבי אמר:
ערבה אמר:
איני יודע דבר בסוגיא זו אך עולה לי סברא מעניינת דאם כל  ישראל צריכים להדליק נרות בבתיהם באותה השעה הרי שרגליהם של ישראל כלו מן השוק באותה השעה ומי שנשאר בשוק לראות את הנרות בחצי שעה שהנרות צריכות להיות דלוקות, אלו רק גויים. 


א. לרוב הדלקות אלו נעשות אחרי צאה"כ.
ב. לו יהי כדבריך שכל היהודים ידליקו נ"ח.

כמדומני שערבה בא רק להכריח שיש ענין גם לפרסומי ניסא בגויים. בלי קשר מתי ההדלקות הפומביות.

נכון. ואני באתי להסביר שאין להכריח מפני המציאות שיש כיום, שהרי במציאות ההדלקות בהחלט מפרסמות לעמ"י ולא רק לנכרים
 

ערבה

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
ערבה אמר:
קמיע מומחה אמר:
בחו''ל נוהגין כמה אינשי להדליק מנורות גדולות ברחובות ובכיכרות המרכזיים בעיירות הגדולות ניו יארק ולונדון וכו' וכו', האם יש ענין פרסומי ניסא לגויים? או כוונתם פרסומי ניסא לתינוקות שנשבו?



איני יודע דבר בסוגיא זו אך עולה לי סברא מעניינת דאם כל  ישראל צריכים להדליק נרות בבתיהם באותה השעה הרי שרגליהם של ישראל כלו מן השוק באותה השעה ומי שנשאר בשוק לראות את הנרות בחצי שעה שהנרות צריכות להיות דלוקות, אלו רק גויים. 

אטו כל ישראל מדליקין בדיוק באותה נקודת זמן. אטו כל ישראל לא יוצאים מביתם לאחר ההדלקה.




לגבי שאלתך הראשונה ברור שכשתקנו חכמים להדליק נרות חנוכה כל ישראל הדליקו באותה שעה.
לגבי שאלתך השנייה הפשטות אכן כדבריך אך בשביל להצדיק בכו"א את סברתי אומר שבשיעור כה מועט של זמן לא מספיקים לצאת הרבה, ועיקר הרואים את הנרות הם גויים.


 
 

נדיב לב

משתמש ותיק
ערבה אמר:
נדיב לב אמר:
ערבה אמר:
איני יודע דבר בסוגיא זו אך עולה לי סברא מעניינת דאם כל  ישראל צריכים להדליק נרות בבתיהם באותה השעה הרי שרגליהם של ישראל כלו מן השוק באותה השעה ומי שנשאר בשוק לראות את הנרות בחצי שעה שהנרות צריכות להיות דלוקות, אלו רק גויים. 

אטו כל ישראל מדליקין בדיוק באותה נקודת זמן. אטו כל ישראל לא יוצאים מביתם לאחר ההדלקה.




לגבי שאלתך הראשונה ברור שכשתקנו חכמים להדליק נרות חנוכה כל ישראל הדליקו באותה שעה.
לגבי שאלתך השנייה הפשטות אכן כדבריך אך בשביל להצדיק בכו"א את סברתי אומר שבשיעור כה מועט של זמן לא מספיקים לצאת הרבה, ועיקר הרואים את הנרות הם גויים.


 

באותה שעה אכן כן, אבל לא באותה נקודת זמן עד לדקה וכפי שהערתי. ב. עדיף להצדיק את האמת במקום לדחוקה, לא כך ידידי?
 

ערבה

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
ערבה אמר:
נדיב לב אמר:
אטו כל ישראל מדליקין בדיוק באותה נקודת זמן. אטו כל ישראל לא יוצאים מביתם לאחר ההדלקה.
לגבי שאלתך הראשונה ברור שכשתקנו חכמים להדליק נרות חנוכה כל ישראל הדליקו באותה שעה.
לגבי שאלתך השנייה הפשטות אכן כדבריך אך בשביל להצדיק בכו"א את סברתי אומר שבשיעור כה מועט של זמן לא מספיקים לצאת הרבה, ועיקר הרואים את הנרות הם גויים.

באותה שעה אכן כן, אבל לא באותה נקודת זמן עד לדקה וכפי שהערתי. ב. עדיף להצדיק את האמת, במקום לדחוקה, לא ידידי?
א. שמח לשמוע שאתה ידידי.
ב. אכן עדיף להצדיק את האמת, אבל מותר לחשוב עוד קצת על סברא חדשה על אף שכנראה היא טעות, אולי בסוף יתגלה שהיא נכונה.

ולגוף העניין, לפי דבריך בשאלתך הראשונה יוצא שפרסום הנס מתבצע רק ע"י אותם המאחרים בהדלקת הנרות שיראו את הדלקתם של המקדימים.
ולגבי שאלתך השנייה אני תוהה מדוע זה שרוב הרואים הם גויים ורק מעט מאד יהודים יראוה, לא גורמת לך לחשוב אולי אכן הפרסום הוא כן גם לגויים?! 
 
 
 

שמש מרפא

משתמש ותיק
ערבה אמר:
קמיע מומחה אמר:
בחו''ל נוהגין כמה אינשי להדליק מנורות גדולות ברחובות ובכיכרות המרכזיים בעיירות הגדולות ניו יארק ולונדון וכו' וכו', האם יש ענין פרסומי ניסא לגויים? או כוונתם פרסומי ניסא לתינוקות שנשבו?



איני יודע דבר בסוגיא זו אך עולה לי סברא מעניינת דאם כל  ישראל צריכים להדליק נרות בבתיהם באותה השעה הרי שרגליהם של ישראל כלו מן השוק באותה השעה ומי שנשאר בשוק לראות את הנרות בחצי שעה שהנרות צריכות להיות דלוקות, אלו רק גויים. 


 

כלום אין אדם יוצא מביתו לאחר הדלקת נ"ח?
 

דרומאי

משתמש ותיק
קמיע מומחה אמר:
בחו''ל נוהגין כמה אינשי להדליק מנורות גדולות ברחובות ובכיכרות המרכזיים בעיירות הגדולות ניו יארק ולונדון וכו' וכו', האם יש ענין פרסומי ניסא לגויים? או כוונתם פרסומי ניסא לתינוקות שנשבו?
לכאורה יש להוכיח שאין פרסומי ניסא כלפי גוים ממה שכתבו הפוסקים לדון במי שנמצא בין הגוים אם ידליק בשביל ברכת הרואה, ומוכח דמצד פרסומי ניסא אין ענין.

ומה שעושים הדלקה בכיכרות אין זה פרסומי ניסא אלא פרסומי חבד, וזה ודאי שייך אפילו בגוים.
 
 

נדיב לב

משתמש ותיק
ערבה אמר:
נדיב לב אמר:
ערבה אמר:
לגבי שאלתך הראשונה ברור שכשתקנו חכמים להדליק נרות חנוכה כל ישראל הדליקו באותה שעה.
לגבי שאלתך השנייה הפשטות אכן כדבריך אך בשביל להצדיק בכו"א את סברתי אומר שבשיעור כה מועט של זמן לא מספיקים לצאת הרבה, ועיקר הרואים את הנרות הם גויים.

באותה שעה אכן כן, אבל לא באותה נקודת זמן עד לדקה וכפי שהערתי. ב. עדיף להצדיק את האמת, במקום לדחוקה, לא ידידי?
א. שמח לשמוע שאתה ידידי.
ב. אכן עדיף להצדיק את האמת, אבל מותר לחשוב עוד קצת על סברא חדשה על אף שכנראה היא טעות, אולי בסוף יתגלה שהיא נכונה.

ולגוף העניין, לפי דבריך בשאלתך הראשונה יוצא שפרסום הנס מתבצע רק ע"י אותם המאחרים בהדלקת הנרות שיראו את הדלקתם של המקדימים.
ולגבי שאלתך השנייה אני תוהה מדוע זה שרוב הרואים הם גויים ורק מעט מאד יהודים יראוה, לא גורמת לך לחשוב אולי אכן הפרסום הוא כן גם לגויים?! 
 
 

א. ידיד אני לכל דורש ה', וברור שערבה אגודה יחד עם כלל ישראל. ב. להצדיק את האמת הווי אומר שאם מכריחים לך הפוך וכפי שפיך העיד שזה דוחק, מה טעם לדחוקי נפשייהו רק בגלל שיצא מפיו הקודש, סברא חדשה כבר לא תהיה כאן, אולי דוחק חדש.

ולענין בו נדרשת. לגבי שאלה א' לא ראיתי בדבריך תוספת ואפנה אותך למה שכתבתי. ב. לגבי שאלתך השניה, הלא הבאתי בהודעה הראשונה ראיה מהסוגיא דתרמודאי היינו שם אומה, ומכאן היה אפשר ללמוד שפרסומי ניסא גם לגויים, אבל לבוא ולטעון מה שכתבת שכל ענינו רק עבור גויים מתוך הכרח שכולם מדליקים, בזה כתבתי לדחות דבריך שגם אם תניח שכולם הדליקו באותה שניה, אל תשכח שאין חיוב להשאר בבית שלושים דקות.
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
מתוך אתר 'דין'

האם שייך פרסומי ניסא ברחוב שעוברים בו רק גויים?(דהיינו האם פרסומי ניסא שייך דוקא כלפי יהודים או גם כלפי גויים)
(אני רב קהילה ברמלה ונשאלתי שאלה זו)

תשובה:

יש להבדיל בין "מקום ההדלקה" כאשר נמצא בין הגויים, לבין "חובת ההדלקה" כאשר נמצא בין הגויים.

שכן כאשר אדם דר בין הגויים חייב להדליק בברכה נר חנוכה, ויתירה מכך, שאף מי שמדליקים עליו בבית ונמצא אורח בין הגויים [כגון שנמצא באכסניה בעיר שיש שם רק גויים] חייב להדליק [ונחלקו הפוסקים אם דווקא בברכה או בלא ברכה].

אולם היכן ידליק האם חייב להדליק דווקא בפתח הבית או בחלון הפונה לרשות הרבים, או שידליק בתוך הבית, בזה דעת רוב הפוסקים שאין חובה להדליק בחלון הפונה לרשות הרבים או בפתח הבית, ויכול להדליק בתוך הבית [גם לנוהגים בזמן הזה להדליק דווקא בפתח הבית או בחלון הפונה לרשות הרבים] אם כי יש אומרים שאף כאשר יש רק נכרים יש דין של פרסומי ניסא, וצריך להדליק דווקא בחלון או בפתח הבית

מקורות:

עי' שו"ע (סי' תרעז ס"ג) לגבי מי שמדליקים עליו בביתו, שאם נמצא בין הגויים ואינו רואה נ"ח צריך להדליק נ"ח כדי שיראה נר חנוכה, ודעת הרמ"א שם שצריך להדליק דווקא בברכה כיון שאינו יוצא בהדלקת אשתו ובני ביתו שמדליקים עליו בבית, אולם דעת הט"ז (סי' תרעו סק"ד) ודעת הגר"א (תרעז ס"ג) שלדעת השו"ע בסי' תרעו ס"ג יוצא יד"ח בהדלקת בני ביתו, ולכן לא יברך על הנר שמדליק במקום שנמצא שם [אלא לפי דעת הרמ"א בסי' תרעז שאדם יכול להחליט שאינו רוצה לצאת יד"ח בהדלקת בני ביתו] ומדברי הפוסקים שכתבו שיכול להחמיר על עצמו ולא לצאת ידי חובה אף כשנמצא בין היהודים [ע"ש ברמ"א ובמשנ"ב] משמע שזה פשוט שכשנמצא בין הגויים שגם יכול לעשות כן, ומשמע מדבריהם שיוצא מעיקר הדין, ואם היה הדין שאין דין פרסו"נ רק בין היהודים, לכא' אין זה אלא חומרא שמביאה לידי קולא, שהרי בהדלקת בני ביתו יוצא יד"ח פרסו"ה ואילו בהדלקתו בין הנכרים אין בזה פרסו"נ ומדוע שיעשה כן ולא יצא יד"ח על ידי אשתו ובני ביתו ומוכח לכא' שיש דין פרסו"נ גם לנכרים ולכן רשאי שלא לצאת יד"ח בהדלקת בני ביתו, אולם מדברי הרבה מהפוסקים מבואר שאין יוצאים ידי חובת פרסו"נ בהדלקה לפרסם הנס בין הנכרים וכמ"ש בספר נוהג כצאן יוסף (חנוכה אות ב, עמ' קפג מהדו' ירושלים) כתב שידליקו בחלון הפונה לרשות הרבים, אך כתב שזה רק "ברחוב היהודים", ומבואר בדבריו שאין דין פרסו"נ לנכרים, וכן העלו בשו"ת אגרות משה (או"ח ח"ד סי' קה אות ז) ושו"ת להורות נתן (ח"ד סי' סג, וחי"ב סי' נא) ומועדים וזמנים (ח"ב סי' קמא) שדעתם שאין שייך פרסו"נ רק ליהודים ולא לנכרים, אולם לעומת זאת בשו"ת התעוררות תשובה (או"ח ח"ג סי' תנז) נטה לומר שמועיל גם לנכרים, [וראה לבנו גאב"ד ערלוי בספרו יומין דחנוכה סי' טו במה שפלפל בדבריו, ועי' במועו"ז שם שהביא מפנס שלמה ובית פנחס שסוברים שמועיל ודחה דבריהם], ובספר חידושי מהרצ"א לבעל הבני יששכר (בחי' על השו"ע סי' תערב בביאור המג"א סק"ו) כתב בתחילה שיש פרסו"נ גם לנכרים, ושוב כתב שלפי רש"י משמע שאין דין פרסו"נ לנכרים ע"ש [ומשמע מדבריו שלדעת החמד משה (שהביא גם המשנ"ב בשער הציון סי' תערב ס"ק יז) משמע שסובר שאין דין פרסו"נ לנכרים, וראה באגרות משה (שם) שהאריך בנקודה זו גם כן, אכן בספר הררי קדם (ח"א סי' קס) הביא הוראת מהרי"ד מבוסטון שיש דין פרסו"נ גם לנכרים, ושם כתב לחלק בין דין פרסו"נ של חנוכה שהוא גם לנכרים לבין פרסו"נ של מגילה שאין יוצאים ידי חובה רק כשמפרסם בין היהודים, ולכן צריך לקרוא לכתחילה רק בין עשרה יהודים בני מצוות, ראה שם בארוכה, ועי' ימי האורים (סי' ב) שהאריך הרבה בזה מדברי הראשונים והוכיח כדעת האגרות משה, אם כי שיש משמעות מכמה מהראשונים שמועיל פרסו"נ גם במקום של נכרים, אמנם מה שכתב בעל ברכת אברהם (חנוכה, לר"א אלברט סי' ד) להוכיח מלשונות רש"י ושא"ר בדין של תרמודאי אין בדבריהם כל הוכחה, שהם מדברים שלאחר שהתרמודאים הולכים "כל אדם" אינו הולך כבר ברשות הרבים [בזמנם שלאחר שכבר היה חשוך לא היו הולכים כלל ברחובות] וממילא אין הוכחה כלל שמדובר דווקא על היהודים הקונים את העצים אלא שאין כבר קוני עצים וממילא אין מי שילך ברחוב ולכן אין בזה פרסו"נ בין ליהודים ובין לנכרים.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
קמיע מומחה אמר:
בחו''ל נוהגין כמה אינשי להדליק מנורות גדולות ברחובות ובכיכרות המרכזיים בעיירות הגדולות ניו יארק ולונדון וכו' וכו', האם יש ענין פרסומי ניסא לגויים? או כוונתם פרסומי ניסא לתינוקות שנשבו?
לכאורה יש להוכיח שאין פרסומי ניסא כלפי גוים ממה שכתבו הפוסקים לדון במי שנמצא בין הגוים אם ידליק בשביל ברכת הרואה, ומוכח דמצד פרסומי ניסא אין ענין.

ומה שעושים הדלקה בכיכרות אין זה פרסומי ניסא אלא פרסומי חבד, וזה ודאי שייך אפילו בגוים.
 

זכור לי שיש אומרים בכה ויש אומרים בכה. כך שלפ"ז נשאר הדבר בספק. אבל לעיל הצעתי להוכיח על פי מה שפירשו הראשונים ברגלא דתרמודאי. ויש עוד לפלפל בזה.
 

דרומאי

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
דרומאי אמר:
קמיע מומחה אמר:
בחו''ל נוהגין כמה אינשי להדליק מנורות גדולות ברחובות ובכיכרות המרכזיים בעיירות הגדולות ניו יארק ולונדון וכו' וכו', האם יש ענין פרסומי ניסא לגויים? או כוונתם פרסומי ניסא לתינוקות שנשבו?
לכאורה יש להוכיח שאין פרסומי ניסא כלפי גוים ממה שכתבו הפוסקים לדון במי שנמצא בין הגוים אם ידליק בשביל ברכת הרואה, ומוכח דמצד פרסומי ניסא אין ענין.

ומה שעושים הדלקה בכיכרות אין זה פרסומי ניסא אלא פרסומי חבד, וזה ודאי שייך אפילו בגוים.

זכור לי שיש אומרים בכה ויש אומרים בכה. כך שלפ"ז נשאר הדבר בספק. אבל לעיל הצעתי להוכיח על פי מה שפירשו הראשונים ברגלא דתרמודאי. ויש עוד לפלפל בזה.
יש לדחות הראיה דהוא סימנא בעלמא ולא שהפ"נ תלוי בתרמודיים.
 
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
 

ומה שעושים הדלקה בכיכרות אין זה פרסומי ניסא אלא פרסומי חבד, וזה ודאי שייך אפילו בגוים.



אני מאחל לך שהקב"ה יחוס עליך ולא ינהג בך מידה כנגד מידה, לחפש עניינים שליליים או אינטרסים בכל מצוה שאתה עושה, אלא אדרבה שתמיד ידונו אותך בשמים לכף זכות ויעריכו כל מצוה שלך, למרות שנאתך המרירה לעדה כשרה בישראל
 

נדיב לב

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
נדיב לב אמר:
דרומאי אמר:
לכאורה יש להוכיח שאין פרסומי ניסא כלפי גוים ממה שכתבו הפוסקים לדון במי שנמצא בין הגוים אם ידליק בשביל ברכת הרואה, ומוכח דמצד פרסומי ניסא אין ענין.

ומה שעושים הדלקה בכיכרות אין זה פרסומי ניסא אלא פרסומי חבד, וזה ודאי שייך אפילו בגוים.

זכור לי שיש אומרים בכה ויש אומרים בכה. כך שלפ"ז נשאר הדבר בספק. אבל לעיל הצעתי להוכיח על פי מה שפירשו הראשונים ברגלא דתרמודאי. ויש עוד לפלפל בזה.
יש לדחות הראיה דהוא סימנא בעלמא ולא שהפ"נ תלוי בתרמודיים.
 

אכן כן. ופשוט בזה אני מסתפק. וכמדומני הרי"ף נטה מפירוש רש"י והעמיד תרמודאי במוכרי עצים יהודים, לא כרש"י שפירש שם אומה של מוכרי עצים.
 

דרומאי

משתמש ותיק
חייל של הרבי אמר:
דרומאי אמר:
 

ומה שעושים הדלקה בכיכרות אין זה פרסומי ניסא אלא פרסומי חבד, וזה ודאי שייך אפילו בגוים.
אני מאחל לך שהקב"ה יחוס עליך ולא ינהג בך מידה כנגד מידה, לחפש עניינים שליליים או אינטרסים בכל מצוה שאתה עושה, אלא אדרבה שתמיד ידונו אותך בשמים לכף זכות ויעריכו כל מצוה שלך, למרות שנאתך המרירה לעדה כשרה בישראל


אין בי שום שנאה ושום מרירות, אדרבה יש לי הרבה ידידים חסידי חב"ד.
ועם כל זה כל הצרמוניה של הדלקה בכיכרות לפרסם שם חבד בעולם מאד צורם לי ולהרבה כמותי, מה גם שכרוך בברכה לבטלה, ולא נמנע מבקורת רק בגלל הידידות.
לא כל בקורת שאומרים צריך להפוך ל'שנאה מרירה לעדה כשרה'.
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
חייל של הרבי אמר:
דרומאי אמר:
 

ומה שעושים הדלקה בכיכרות אין זה פרסומי ניסא אלא פרסומי חבד, וזה ודאי שייך אפילו בגוים.
אני מאחל לך שהקב"ה יחוס עליך ולא ינהג בך מידה כנגד מידה, לחפש עניינים שליליים או אינטרסים בכל מצוה שאתה עושה, אלא אדרבה שתמיד ידונו אותך בשמים לכף זכות ויעריכו כל מצוה שלך, למרות שנאתך המרירה לעדה כשרה בישראל


אין בי שום שנאה ושום מרירות, אדרבה יש לי הרבה ידידים חסידי חב"ד.
ועם כל זה כל הצרמוניה של הדלקה בכיכרות לפרסם שם חבד בעולם מאד צורם לי ולהרבה כמותי, מה גם שכרוך בברכה לבטלה, ולא נמנע מבקורת רק בגלל הידידות.
לא כל בקורת שאומרים צריך להפוך ל'שנאה מרירה לעדה כשרה'.

לפי הרבה פוסקים ניתן לברך אם יראו זאת עשרה מישראל, אז נא להירגע עם האשמות הברכה לבטלה. 

מה שההדלקות האלה צורמות לך, בוודאי לא נובע מיצר טוב, ומ"מ אני סובר שמגיע לך רחמי שמיים ורק זכויות, ומאיחוליי לא אסוג
 

דרומאי

משתמש ותיק
חייל של הרבי אמר:
דרומאי אמר:
חייל של הרבי אמר:
אני מאחל לך שהקב"ה יחוס עליך ולא ינהג בך מידה כנגד מידה, לחפש עניינים שליליים או אינטרסים בכל מצוה שאתה עושה, אלא אדרבה שתמיד ידונו אותך בשמים לכף זכות ויעריכו כל מצוה שלך, למרות שנאתך המרירה לעדה כשרה בישראל


אין בי שום שנאה ושום מרירות, אדרבה יש לי הרבה ידידים חסידי חב"ד.
ועם כל זה כל הצרמוניה של הדלקה בכיכרות לפרסם שם חבד בעולם מאד צורם לי ולהרבה כמותי, מה גם שכרוך בברכה לבטלה, ולא נמנע מבקורת רק בגלל הידידות.
לא כל בקורת שאומרים צריך להפוך ל'שנאה מרירה לעדה כשרה'.
א. לפי הרבה פוסקים ניתן לברך אם יראו זאת עשרה מישראל, אז נא להירגע עם האשמות הברכה לבטלה. 
ב. מה שההדלקות האלה צורמות לך, בוודאי לא נובע מיצר טוב, ומ"מ אני סובר שמגיע לך רחמי שמיים ורק זכויות, ומאיחוליי לא אסוג
א. אין להאריך בדבר הפשוט.
ב. מאיפה אתה יודע ממה זה נובע? האם גם התנגדות ר' משה שטרנבוך [שמעתי מפיו] להדלקות אלה הם מיצר הרע? וגם התנגדות בית בריסק? ועוד גדולים וחשובים? ולמה לדעתך על ההדלקה אסור לחפש מניעים זרים, ורק על ההתנגדות מותר לומר שהיא יצר הרע?

חבל לחשוב שכל מי שמתנגד לפעולה מסוימת של חבד עוין את חבד. מותר שלאנשים יהיה ביקורת.
 
 

ערבה

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
ערבה אמר:
נדיב לב אמר:
באותה שעה אכן כן, אבל לא באותה נקודת זמן עד לדקה וכפי שהערתי. ב. עדיף להצדיק את האמת, במקום לדחוקה, לא ידידי?
א. שמח לשמוע שאתה ידידי.
ב. אכן עדיף להצדיק את האמת, אבל מותר לחשוב עוד קצת על סברא חדשה על אף שכנראה היא טעות, אולי בסוף יתגלה שהיא נכונה.

ולגוף העניין, לפי דבריך בשאלתך הראשונה יוצא שפרסום הנס מתבצע רק ע"י אותם המאחרים בהדלקת הנרות שיראו את הדלקתם של המקדימים.
ולגבי שאלתך השנייה אני תוהה מדוע זה שרוב הרואים הם גויים ורק מעט מאד יהודים יראוה, לא גורמת לך לחשוב אולי אכן הפרסום הוא כן גם לגויים?! 
 
 
א. אכן ידיד אני לכל דורש ה', וברור שערבה אגוד יחד עם כלל ישראל. ב. להצדיק את האמת הווי אומר שאם מכריחים לך הפוך וכפי שפיך העיד שזה דוחק, מה טעם לדחוקי נפשייהו רק בגלל שיצא מפיו הקודש, סברא חדשה כבר לא תהיה כאן, מלבד דוחק חדש.

ולענין בו נדרשת. לגבי שאלה א' לא ראיתי בדבריך תוספת ואפנה אותך למה שכתבתי. ב. לגבי שאלתך השניה, הלא הבאתי בהודעה הראשונה ראיה מהסוגיא דתרמודאי היינו שם אומה, ומכאן היה אפשר ללמוד שפרסומי ניסא גם לגויים, אבל לבוא ולטעון מה שכתבת שכל ענינו רק עבור גויים מתוך הכרח שכולם מדליקים, בזה כתבתי לדחות דבריך שגם אם תניח שכולם הדליקו באותה שניה, אל תשכח שאין חיוב להשאר בבית שלושים דקות.




ראייתך מהגמ', קשה היא ממש אותו הקושי שמצאת בסברתי, דוודאי הגמ' אמרה רק 'שיעור זמן', ולא אמרה דבשבילם הווי הפרסום, אלא שבאת לומר שמשמע בגמ' שאותם התרמודאים הם היחידים שנמצאים בשוק, ואז אשאלך את שתי קושיותיך. 

ככל שעובר הזמן אני מרגיש שיש יותר היגיון בסברתי.
מה שאתה בעצם אומר זה שיש מציאות שגם ישראל יראו את הנרות, הן אם יאחרו את ההדלקה והן אם יספיקו לצאת לאחר הדלקת נרותיהם ושירת התשבחות שלאחר מכן כיאה לכל בית בישראל.
לי יותר מסתבר שהפרסום לא נועד בשביל אלו בלבד.

דחייה שאינה מוכרחת הגם שהיא באה לסברא שאינה מוכחת, אינה סיבה להפסיק לחשוב.
 
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
חייל של הרבי אמר:
דרומאי אמר:
אין בי שום שנאה ושום מרירות, אדרבה יש לי הרבה ידידים חסידי חב"ד.
ועם כל זה כל הצרמוניה של הדלקה בכיכרות לפרסם שם חבד בעולם מאד צורם לי ולהרבה כמותי, מה גם שכרוך בברכה לבטלה, ולא נמנע מבקורת רק בגלל הידידות.
לא כל בקורת שאומרים צריך להפוך ל'שנאה מרירה לעדה כשרה'.
א. לפי הרבה פוסקים ניתן לברך אם יראו זאת עשרה מישראל, אז נא להירגע עם האשמות הברכה לבטלה. 
ב. מה שההדלקות האלה צורמות לך, בוודאי לא נובע מיצר טוב, ומ"מ אני סובר שמגיע לך רחמי שמיים ורק זכויות, ומאיחוליי לא אסוג
א. אין להאריך בדבר הפשוט.
ב. מאיפה אתה יודע ממה זה נובע? האם גם התנגדות ר' משה שטרנבוך [שמעתי מפיו] להדלקות אלה הם מיצר הרע? וגם התנגדות בית בריסק? ועוד גדולים וחשובים? ולמה לדעתך על ההדלקה אסור לחפש מניעים זרים, ורק על ההתנגדות מותר לומר שהיא יצר הרע?

חבל לחשוב שכל מי שמתנגד לפעולה מסוימת של חבד עוין את חבד. מותר שלאנשים יהיה ביקורת.


ומאיפה אתה יודע ממה זה נובע (ההדלקות)? 
אני באופן אישי כל חנוכה עובר בית בית אצל יהודים שרגילים להניח איתי תפילין מדי שבוע, ונותן להם חנוכייה ונרות ומלמד אותם כיצד לברך ולהדליק, וגם אני עוזר ומשתתף בהדלקות פומביות כשצריך, וחלילה לך להעליל שזה נעשה מתוך איזשהו אינטרס שאינו לשם קירוב יהודים לשמירת תורה ומצוות (גם אם רח"ל הם בסוף מתקרבים לתומ"צ על פי מנהגי חב"ד ר"ל ח"ו ח"ו)!!!

לגבי הדיון ההלכתי על הברכה, אני וכל החסידים עושים על פי הוראת רבנים מורי הוראה בישראל, ואכן כל מי שיתנגד לזה, זכותו לגדור את קהלו שלא ינהגו כך, אבל אסור לומר על יהודים שמתנהגים כדעת רבותיהם שהם עושים שלא כדין. 


 
 

דרומאי

משתמש ותיק
חייל של הרבי אמר:
דרומאי אמר:
חייל של הרבי אמר:
א. לפי הרבה פוסקים ניתן לברך אם יראו זאת עשרה מישראל, אז נא להירגע עם האשמות הברכה לבטלה. 
ב. מה שההדלקות האלה צורמות לך, בוודאי לא נובע מיצר טוב, ומ"מ אני סובר שמגיע לך רחמי שמיים ורק זכויות, ומאיחוליי לא אסוג
א. אין להאריך בדבר הפשוט.
ב. מאיפה אתה יודע ממה זה נובע? האם גם התנגדות ר' משה שטרנבוך [שמעתי מפיו] להדלקות אלה הם מיצר הרע? וגם התנגדות בית בריסק? ועוד גדולים וחשובים? ולמה לדעתך על ההדלקה אסור לחפש מניעים זרים, ורק על ההתנגדות מותר לומר שהיא יצר הרע?

חבל לחשוב שכל מי שמתנגד לפעולה מסוימת של חבד עוין את חבד. מותר שלאנשים יהיה ביקורת.


ומאיפה אתה יודע ממה זה נובע (ההדלקות)? 
א. אני באופן אישי כל חנוכה עובר בית בית אצל יהודים שרגילים להניח איתי תפילין מדי שבוע, ונותן להם חנוכייה ונרות ומלמד אותם כיצד לברך ולהדליק, וגם אני עוזר ומשתתף בהדלקות פומביות כשצריך, וחלילה לך להעליל שזה נעשה מתוך איזשהו אינטרס שאינו לשם קירוב יהודית לשמירת תורה ומצוות (גם אם רח"ל הם בסוף מתקרבים לתומ"צ על פי מנהגי חב"ד ר"ל ח"ו ח"ו)!!!

לגבי הדיון ההלכתי על הברכה, אני וכל החסידים עושים על פי הוראת רבנים מורי הוראה בישראל, ואכן כל מי שיתנגד לזה, זכותו לגדור את קהלו שלא ינהגו כך, אבל אסור לומר על יהודים שמתנהגים כדעת רבותיהם שהם עושים שלא כדין. 
א. ח"ו לא דברתי על כעין זה. דברתי על הדלקה בכיכרות.
זה שהמניע הוא פרסומי חבד תוכל לשמוע מכל שליח שעוסק מזה, וביודעי ומכירי קאמינא.
מקרבים גוים לתורה ולמצוות?!
 
 

נדיב לב

משתמש ותיק
ערבה אמר:
נדיב לב אמר:
ערבה אמר:
א. שמח לשמוע שאתה ידידי.
ב. אכן עדיף להצדיק את האמת, אבל מותר לחשוב עוד קצת על סברא חדשה על אף שכנראה היא טעות, אולי בסוף יתגלה שהיא נכונה.

ולגוף העניין, לפי דבריך בשאלתך הראשונה יוצא שפרסום הנס מתבצע רק ע"י אותם המאחרים בהדלקת הנרות שיראו את הדלקתם של המקדימים.
ולגבי שאלתך השנייה אני תוהה מדוע זה שרוב הרואים הם גויים ורק מעט מאד יהודים יראוה, לא גורמת לך לחשוב אולי אכן הפרסום הוא כן גם לגויים?! 
 
 
א. אכן ידיד אני לכל דורש ה', וברור שערבה אגוד יחד עם כלל ישראל. ב. להצדיק את האמת הווי אומר שאם מכריחים לך הפוך וכפי שפיך העיד שזה דוחק, מה טעם לדחוקי נפשייהו רק בגלל שיצא מפיו הקודש, סברא חדשה כבר לא תהיה כאן, מלבד דוחק חדש.

ולענין בו נדרשת. לגבי שאלה א' לא ראיתי בדבריך תוספת ואפנה אותך למה שכתבתי. ב. לגבי שאלתך השניה, הלא הבאתי בהודעה הראשונה ראיה מהסוגיא דתרמודאי היינו שם אומה, ומכאן היה אפשר ללמוד שפרסומי ניסא גם לגויים, אבל לבוא ולטעון מה שכתבת שכל ענינו רק עבור גויים מתוך הכרח שכולם מדליקים, בזה כתבתי לדחות דבריך שגם אם תניח שכולם הדליקו באותה שניה, אל תשכח שאין חיוב להשאר בבית שלושים דקות.




ראייתך מהגמ', קשה היא ממש אותו הקושי שמצאת בסברתי, דוודאי הגמ' אמרה רק 'שיעור זמן', ולא אמרה דבשבילם הווי הפרסום, אלא שבאת לומר שמשמע בגמ' שאותם התרמודאים הם היחידים שנמצאים בשוק, ואז אשאלך את שתי קושיותיך. 

ככל שעובר הזמן אני מרגיש שיש יותר היגיון בסברתי.
מה שאתה בעצם אומר זה שיש מציאות שגם ישראל יראו את הנרות, הן אם יאחרו את ההדלקה והן אם יספיקו לצאת לאחר הדלקת נרותיהם ושירת התשבחות שלאחר מכן כיאה לכל בית בישראל.
לי יותר מסתבר שהפרסום לא נועד בשביל אלו בלבד.

דחייה שאינה מוכרחת הגם שהיא באה לסברא שאינה מוכחת, אינה סיבה להפסיק לחשוב.
 

הדא הוא דכתיב הזמן גרמא.. או שמא הגברא גרמא..? :)

בגוף הענין אפנה אותך למה שנכתב כבר, ואם אינך מקבל אז חבל ללכת סחור סחור, כל אחד שישאר עם דעתו וכחפץ ליבו.




תמיד טוב לחשוב בכיון נכון.
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
חייל של הרבי אמר:
דרומאי אמר:
א. אין להאריך בדבר הפשוט.
ב. מאיפה אתה יודע ממה זה נובע? האם גם התנגדות ר' משה שטרנבוך [שמעתי מפיו] להדלקות אלה הם מיצר הרע? וגם התנגדות בית בריסק? ועוד גדולים וחשובים? ולמה לדעתך על ההדלקה אסור לחפש מניעים זרים, ורק על ההתנגדות מותר לומר שהיא יצר הרע?

חבל לחשוב שכל מי שמתנגד לפעולה מסוימת של חבד עוין את חבד. מותר שלאנשים יהיה ביקורת.


ומאיפה אתה יודע ממה זה נובע (ההדלקות)? 
א. אני באופן אישי כל חנוכה עובר בית בית אצל יהודים שרגילים להניח איתי תפילין מדי שבוע, ונותן להם חנוכייה ונרות ומלמד אותם כיצד לברך ולהדליק, וגם אני עוזר ומשתתף בהדלקות פומביות כשצריך, וחלילה לך להעליל שזה נעשה מתוך איזשהו אינטרס שאינו לשם קירוב יהודית לשמירת תורה ומצוות (גם אם רח"ל הם בסוף מתקרבים לתומ"צ על פי מנהגי חב"ד ר"ל ח"ו ח"ו)!!!

לגבי הדיון ההלכתי על הברכה, אני וכל החסידים עושים על פי הוראת רבנים מורי הוראה בישראל, ואכן כל מי שיתנגד לזה, זכותו לגדור את קהלו שלא ינהגו כך, אבל אסור לומר על יהודים שמתנהגים כדעת רבותיהם שהם עושים שלא כדין. 
א. ח"ו לא דברתי על כעין זה. דברתי על הדלקה בכיכרות.
זה שהמניע הוא פרסומי חבד תוכל לשמוע מכל שליח שעוסק מזה, וביודעי ומכירי קאמינא.
מקרבים גוים לתורה ולמצוות?!
אף שליח אינו מעוניין שהגויים ישמעו על חב"ד.
הוא מעוניין שהיהודים ישמעו על חב"ד ואולי זה יגרום להם להגיע לבית חב"ד, ואז אפשר לזכות אותם במצוות וללמדם תורה. 
מספיק להמציא שטויות על חב"ד. לפעמים עושים דברים טובים! 
 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
קמיע מומחה אמר:
בחו''ל נוהגין כמה אינשי להדליק מנורות גדולות ברחובות ובכיכרות המרכזיים בעיירות הגדולות ניו יארק ולונדון וכו' וכו', האם יש ענין פרסומי ניסא לגויים? או כוונתם פרסומי ניסא לתינוקות שנשבו?



מה זה מועיל אם כן יש פרסומי ניסא או שאין, הרי זה לא הדלקה בביתו או בבית הכנסת כתקנת חז"ל, אנחנו לא ממציאים פרסומי ניסא מעצמנו, רק מה שתקנו חז"ל וזה להדליק או איש איש בביתו, או בבית הכנסת, ולא בכיכרות או שום מקום אחר.
ולצערי אני חייב לומר שאם מברכים על ההדלקה בכיכרות, לכאורה הוא ברכה לבטלה, ומהטעם הברור שכתבתי. וגם אם לא מברכים זה לא יותר מסתם "מסיבה לכבוד חג החנוכה", אבל זה לא נקרא "הדלקת נר חנוכה".
 

ערבה

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
ערבה אמר:
נדיב לב אמר:
 
א. אכן ידיד אני לכל דורש ה', וברור שערבה אגוד יחד עם כלל ישראל. ב. להצדיק את האמת הווי אומר שאם מכריחים לך הפוך וכפי שפיך העיד שזה דוחק, מה טעם לדחוקי נפשייהו רק בגלל שיצא מפיו הקודש, סברא חדשה כבר לא תהיה כאן, מלבד דוחק חדש.

ולענין בו נדרשת. לגבי שאלה א' לא ראיתי בדבריך תוספת ואפנה אותך למה שכתבתי. ב. לגבי שאלתך השניה, הלא הבאתי בהודעה הראשונה ראיה מהסוגיא דתרמודאי היינו שם אומה, ומכאן היה אפשר ללמוד שפרסומי ניסא גם לגויים, אבל לבוא ולטעון מה שכתבת שכל ענינו רק עבור גויים מתוך הכרח שכולם מדליקים, בזה כתבתי לדחות דבריך שגם אם תניח שכולם הדליקו באותה שניה, אל תשכח שאין חיוב להשאר בבית שלושים דקות.




ראייתך מהגמ', קשה היא ממש אותו הקושי שמצאת בסברתי, דוודאי הגמ' אמרה רק 'שיעור זמן', ולא אמרה דבשבילם הווי הפרסום, אלא שבאת לומר שמשמע בגמ' שאותם התרמודאים הם היחידים שנמצאים בשוק, ואז אשאלך את שתי קושיותיך. 

ככל שעובר הזמן אני מרגיש שיש יותר היגיון בסברתי.
מה שאתה בעצם אומר זה שיש מציאות שגם ישראל יראו את הנרות, הן אם יאחרו את ההדלקה והן אם יספיקו לצאת לאחר הדלקת נרותיהם ושירת התשבחות שלאחר מכן כיאה לכל בית בישראל.
לי יותר מסתבר שהפרסום לא נועד בשביל אלו בלבד.

דחייה שאינה מוכרחת הגם שהיא באה לסברא שאינה מוכחת, אינה סיבה להפסיק לחשוב.

הדא הוא דכתיב הזמן גרמא.. או שמא הגברא גרמא..? :)

בגוף הענין אפנה אותך למה שנכתב כבר, ואם אינך מקבל אז חבל ללכת סחור סחור, כל אחד שישאר עם דעתו וכחפץ ליבו.




תמיד טוב לחשוב בכיון נכון.
דברים חביבים.

מסכים אני שמטופש ללכת סחור סחור,
רק אדגיש שתגובותי היו נזעמות מעט בעיקר משום צורת תגובתך כביכול בגלל שאתה הקשית קושיא על דברי ממילא לא כדאי לי כלל לנסות לחשוב שוב, אלא לקבל את דבריך, וחשתי התנשאות מה.

מצידי הדיון הופך עכשיו להיות ענייני, ואשמח מאד לשמוע תגובה על השאלה שהקשיתי בהודעה קודמת על סברתך שלך:
ראייתך מהגמ', קשה היא ממש אותו הקושי שמצאת בסברתי, דוודאי הגמ' אמרה רק 'שיעור זמן', ולא אמרה דבשבילם הווי הפרסום, אלא שבאת לומר שמשמע בגמ' שאותם התרמודאים הם היחידים שנמצאים בשוק, ואז אשאלך את שתי קושיותיך. 



 

 
 
חלק עליון תַחתִית