קמיע מומחה
משתמש ותיק
בחו''ל נוהגין כמה אינשי להדליק מנורות גדולות ברחובות ובכיכרות המרכזיים בעיירות הגדולות ניו יארק ולונדון וכו' וכו', האם יש ענין פרסומי ניסא לגויים? או כוונתם פרסומי ניסא לתינוקות שנשבו?
קמיע מומחה אמר:בחו''ל נוהגין כמה אינשי להדליק מנורות גדולות ברחובות ובכיכרות המרכזיים בעיירות הגדולות ניו יארק ולונדון וכו' וכו', האם יש ענין פרסומי ניסא לגויים? או כוונתם פרסומי ניסא לתינוקות שנשבו?
קמיע מומחה אמר:בחו''ל נוהגין כמה אינשי להדליק מנורות גדולות ברחובות ובכיכרות המרכזיים בעיירות הגדולות ניו יארק ולונדון וכו' וכו', האם יש ענין פרסומי ניסא לגויים? או כוונתם פרסומי ניסא לתינוקות שנשבו?
ערבה אמר:קמיע מומחה אמר:בחו''ל נוהגין כמה אינשי להדליק מנורות גדולות ברחובות ובכיכרות המרכזיים בעיירות הגדולות ניו יארק ולונדון וכו' וכו', האם יש ענין פרסומי ניסא לגויים? או כוונתם פרסומי ניסא לתינוקות שנשבו?
איני יודע דבר בסוגיא זו אך עולה לי סברא מעניינת דאם כל ישראל צריכים להדליק נרות בבתיהם באותה השעה הרי שרגליהם של ישראל כלו מן השוק באותה השעה ומי שנשאר בשוק לראות את הנרות בחצי שעה שהנרות צריכות להיות דלוקות, אלו רק גויים.
ערבה אמר:קמיע מומחה אמר:בחו''ל נוהגין כמה אינשי להדליק מנורות גדולות ברחובות ובכיכרות המרכזיים בעיירות הגדולות ניו יארק ולונדון וכו' וכו', האם יש ענין פרסומי ניסא לגויים? או כוונתם פרסומי ניסא לתינוקות שנשבו?
איני יודע דבר בסוגיא זו אך עולה לי סברא מעניינת דאם כל ישראל צריכים להדליק נרות בבתיהם באותה השעה הרי שרגליהם של ישראל כלו מן השוק באותה השעה ומי שנשאר בשוק לראות את הנרות בחצי שעה שהנרות צריכות להיות דלוקות, אלו רק גויים.
קמיע מומחה אמר:בחו''ל נוהגין כמה אינשי להדליק מנורות גדולות ברחובות ובכיכרות המרכזיים בעיירות הגדולות ניו יארק ולונדון וכו' וכו', האם יש ענין פרסומי ניסא לגויים? או כוונתם פרסומי ניסא לתינוקות שנשבו?
חייל של הרבי אמר:ערבה אמר:קמיע מומחה אמר:בחו''ל נוהגין כמה אינשי להדליק מנורות גדולות ברחובות ובכיכרות המרכזיים בעיירות הגדולות ניו יארק ולונדון וכו' וכו', האם יש ענין פרסומי ניסא לגויים? או כוונתם פרסומי ניסא לתינוקות שנשבו?
איני יודע דבר בסוגיא זו אך עולה לי סברא מעניינת דאם כל ישראל צריכים להדליק נרות בבתיהם באותה השעה הרי שרגליהם של ישראל כלו מן השוק באותה השעה ומי שנשאר בשוק לראות את הנרות בחצי שעה שהנרות צריכות להיות דלוקות, אלו רק גויים.
א. לרוב הדלקות אלו נעשות אחרי צאה"כ.
ב. לו יהי כדבריך שכל היהודים ידליקו נ"ח.
נדיב לב אמר:חייל של הרבי אמר:ערבה אמר:איני יודע דבר בסוגיא זו אך עולה לי סברא מעניינת דאם כל ישראל צריכים להדליק נרות בבתיהם באותה השעה הרי שרגליהם של ישראל כלו מן השוק באותה השעה ומי שנשאר בשוק לראות את הנרות בחצי שעה שהנרות צריכות להיות דלוקות, אלו רק גויים.
א. לרוב הדלקות אלו נעשות אחרי צאה"כ.
ב. לו יהי כדבריך שכל היהודים ידליקו נ"ח.
כמדומני שערבה בא רק להכריח שיש ענין גם לפרסומי ניסא בגויים. בלי קשר מתי ההדלקות הפומביות.
נדיב לב אמר:ערבה אמר:קמיע מומחה אמר:בחו''ל נוהגין כמה אינשי להדליק מנורות גדולות ברחובות ובכיכרות המרכזיים בעיירות הגדולות ניו יארק ולונדון וכו' וכו', האם יש ענין פרסומי ניסא לגויים? או כוונתם פרסומי ניסא לתינוקות שנשבו?
איני יודע דבר בסוגיא זו אך עולה לי סברא מעניינת דאם כל ישראל צריכים להדליק נרות בבתיהם באותה השעה הרי שרגליהם של ישראל כלו מן השוק באותה השעה ומי שנשאר בשוק לראות את הנרות בחצי שעה שהנרות צריכות להיות דלוקות, אלו רק גויים.
אטו כל ישראל מדליקין בדיוק באותה נקודת זמן. אטו כל ישראל לא יוצאים מביתם לאחר ההדלקה.
ערבה אמר:נדיב לב אמר:ערבה אמר:איני יודע דבר בסוגיא זו אך עולה לי סברא מעניינת דאם כל ישראל צריכים להדליק נרות בבתיהם באותה השעה הרי שרגליהם של ישראל כלו מן השוק באותה השעה ומי שנשאר בשוק לראות את הנרות בחצי שעה שהנרות צריכות להיות דלוקות, אלו רק גויים.
אטו כל ישראל מדליקין בדיוק באותה נקודת זמן. אטו כל ישראל לא יוצאים מביתם לאחר ההדלקה.
לגבי שאלתך הראשונה ברור שכשתקנו חכמים להדליק נרות חנוכה כל ישראל הדליקו באותה שעה.
לגבי שאלתך השנייה הפשטות אכן כדבריך אך בשביל להצדיק בכו"א את סברתי אומר שבשיעור כה מועט של זמן לא מספיקים לצאת הרבה, ועיקר הרואים את הנרות הם גויים.
א. שמח לשמוע שאתה ידידי.נדיב לב אמר:ערבה אמר:לגבי שאלתך הראשונה ברור שכשתקנו חכמים להדליק נרות חנוכה כל ישראל הדליקו באותה שעה.נדיב לב אמר:אטו כל ישראל מדליקין בדיוק באותה נקודת זמן. אטו כל ישראל לא יוצאים מביתם לאחר ההדלקה.
לגבי שאלתך השנייה הפשטות אכן כדבריך אך בשביל להצדיק בכו"א את סברתי אומר שבשיעור כה מועט של זמן לא מספיקים לצאת הרבה, ועיקר הרואים את הנרות הם גויים.
באותה שעה אכן כן, אבל לא באותה נקודת זמן עד לדקה וכפי שהערתי. ב. עדיף להצדיק את האמת, במקום לדחוקה, לא ידידי?
ערבה אמר:קמיע מומחה אמר:בחו''ל נוהגין כמה אינשי להדליק מנורות גדולות ברחובות ובכיכרות המרכזיים בעיירות הגדולות ניו יארק ולונדון וכו' וכו', האם יש ענין פרסומי ניסא לגויים? או כוונתם פרסומי ניסא לתינוקות שנשבו?
איני יודע דבר בסוגיא זו אך עולה לי סברא מעניינת דאם כל ישראל צריכים להדליק נרות בבתיהם באותה השעה הרי שרגליהם של ישראל כלו מן השוק באותה השעה ומי שנשאר בשוק לראות את הנרות בחצי שעה שהנרות צריכות להיות דלוקות, אלו רק גויים.
לכאורה יש להוכיח שאין פרסומי ניסא כלפי גוים ממה שכתבו הפוסקים לדון במי שנמצא בין הגוים אם ידליק בשביל ברכת הרואה, ומוכח דמצד פרסומי ניסא אין ענין.קמיע מומחה אמר:בחו''ל נוהגין כמה אינשי להדליק מנורות גדולות ברחובות ובכיכרות המרכזיים בעיירות הגדולות ניו יארק ולונדון וכו' וכו', האם יש ענין פרסומי ניסא לגויים? או כוונתם פרסומי ניסא לתינוקות שנשבו?
ערבה אמר:א. שמח לשמוע שאתה ידידי.נדיב לב אמר:ערבה אמר:לגבי שאלתך הראשונה ברור שכשתקנו חכמים להדליק נרות חנוכה כל ישראל הדליקו באותה שעה.
לגבי שאלתך השנייה הפשטות אכן כדבריך אך בשביל להצדיק בכו"א את סברתי אומר שבשיעור כה מועט של זמן לא מספיקים לצאת הרבה, ועיקר הרואים את הנרות הם גויים.
באותה שעה אכן כן, אבל לא באותה נקודת זמן עד לדקה וכפי שהערתי. ב. עדיף להצדיק את האמת, במקום לדחוקה, לא ידידי?
ב. אכן עדיף להצדיק את האמת, אבל מותר לחשוב עוד קצת על סברא חדשה על אף שכנראה היא טעות, אולי בסוף יתגלה שהיא נכונה.
ולגוף העניין, לפי דבריך בשאלתך הראשונה יוצא שפרסום הנס מתבצע רק ע"י אותם המאחרים בהדלקת הנרות שיראו את הדלקתם של המקדימים.
ולגבי שאלתך השנייה אני תוהה מדוע זה שרוב הרואים הם גויים ורק מעט מאד יהודים יראוה, לא גורמת לך לחשוב אולי אכן הפרסום הוא כן גם לגויים?!
דרומאי אמר:לכאורה יש להוכיח שאין פרסומי ניסא כלפי גוים ממה שכתבו הפוסקים לדון במי שנמצא בין הגוים אם ידליק בשביל ברכת הרואה, ומוכח דמצד פרסומי ניסא אין ענין.קמיע מומחה אמר:בחו''ל נוהגין כמה אינשי להדליק מנורות גדולות ברחובות ובכיכרות המרכזיים בעיירות הגדולות ניו יארק ולונדון וכו' וכו', האם יש ענין פרסומי ניסא לגויים? או כוונתם פרסומי ניסא לתינוקות שנשבו?
ומה שעושים הדלקה בכיכרות אין זה פרסומי ניסא אלא פרסומי חבד, וזה ודאי שייך אפילו בגוים.
יש לדחות הראיה דהוא סימנא בעלמא ולא שהפ"נ תלוי בתרמודיים.נדיב לב אמר:דרומאי אמר:לכאורה יש להוכיח שאין פרסומי ניסא כלפי גוים ממה שכתבו הפוסקים לדון במי שנמצא בין הגוים אם ידליק בשביל ברכת הרואה, ומוכח דמצד פרסומי ניסא אין ענין.קמיע מומחה אמר:בחו''ל נוהגין כמה אינשי להדליק מנורות גדולות ברחובות ובכיכרות המרכזיים בעיירות הגדולות ניו יארק ולונדון וכו' וכו', האם יש ענין פרסומי ניסא לגויים? או כוונתם פרסומי ניסא לתינוקות שנשבו?
ומה שעושים הדלקה בכיכרות אין זה פרסומי ניסא אלא פרסומי חבד, וזה ודאי שייך אפילו בגוים.
זכור לי שיש אומרים בכה ויש אומרים בכה. כך שלפ"ז נשאר הדבר בספק. אבל לעיל הצעתי להוכיח על פי מה שפירשו הראשונים ברגלא דתרמודאי. ויש עוד לפלפל בזה.
דרומאי אמר:
ומה שעושים הדלקה בכיכרות אין זה פרסומי ניסא אלא פרסומי חבד, וזה ודאי שייך אפילו בגוים.
דרומאי אמר:יש לדחות הראיה דהוא סימנא בעלמא ולא שהפ"נ תלוי בתרמודיים.נדיב לב אמר:דרומאי אמר:לכאורה יש להוכיח שאין פרסומי ניסא כלפי גוים ממה שכתבו הפוסקים לדון במי שנמצא בין הגוים אם ידליק בשביל ברכת הרואה, ומוכח דמצד פרסומי ניסא אין ענין.
ומה שעושים הדלקה בכיכרות אין זה פרסומי ניסא אלא פרסומי חבד, וזה ודאי שייך אפילו בגוים.
זכור לי שיש אומרים בכה ויש אומרים בכה. כך שלפ"ז נשאר הדבר בספק. אבל לעיל הצעתי להוכיח על פי מה שפירשו הראשונים ברגלא דתרמודאי. ויש עוד לפלפל בזה.
חייל של הרבי אמר:אני מאחל לך שהקב"ה יחוס עליך ולא ינהג בך מידה כנגד מידה, לחפש עניינים שליליים או אינטרסים בכל מצוה שאתה עושה, אלא אדרבה שתמיד ידונו אותך בשמים לכף זכות ויעריכו כל מצוה שלך, למרות שנאתך המרירה לעדה כשרה בישראלדרומאי אמר:
ומה שעושים הדלקה בכיכרות אין זה פרסומי ניסא אלא פרסומי חבד, וזה ודאי שייך אפילו בגוים.
דרומאי אמר:חייל של הרבי אמר:אני מאחל לך שהקב"ה יחוס עליך ולא ינהג בך מידה כנגד מידה, לחפש עניינים שליליים או אינטרסים בכל מצוה שאתה עושה, אלא אדרבה שתמיד ידונו אותך בשמים לכף זכות ויעריכו כל מצוה שלך, למרות שנאתך המרירה לעדה כשרה בישראלדרומאי אמר:
ומה שעושים הדלקה בכיכרות אין זה פרסומי ניסא אלא פרסומי חבד, וזה ודאי שייך אפילו בגוים.
אין בי שום שנאה ושום מרירות, אדרבה יש לי הרבה ידידים חסידי חב"ד.
ועם כל זה כל הצרמוניה של הדלקה בכיכרות לפרסם שם חבד בעולם מאד צורם לי ולהרבה כמותי, מה גם שכרוך בברכה לבטלה, ולא נמנע מבקורת רק בגלל הידידות.
לא כל בקורת שאומרים צריך להפוך ל'שנאה מרירה לעדה כשרה'.
א. אין להאריך בדבר הפשוט.חייל של הרבי אמר:א. לפי הרבה פוסקים ניתן לברך אם יראו זאת עשרה מישראל, אז נא להירגע עם האשמות הברכה לבטלה.דרומאי אמר:חייל של הרבי אמר:אני מאחל לך שהקב"ה יחוס עליך ולא ינהג בך מידה כנגד מידה, לחפש עניינים שליליים או אינטרסים בכל מצוה שאתה עושה, אלא אדרבה שתמיד ידונו אותך בשמים לכף זכות ויעריכו כל מצוה שלך, למרות שנאתך המרירה לעדה כשרה בישראל
אין בי שום שנאה ושום מרירות, אדרבה יש לי הרבה ידידים חסידי חב"ד.
ועם כל זה כל הצרמוניה של הדלקה בכיכרות לפרסם שם חבד בעולם מאד צורם לי ולהרבה כמותי, מה גם שכרוך בברכה לבטלה, ולא נמנע מבקורת רק בגלל הידידות.
לא כל בקורת שאומרים צריך להפוך ל'שנאה מרירה לעדה כשרה'.
ב. מה שההדלקות האלה צורמות לך, בוודאי לא נובע מיצר טוב, ומ"מ אני סובר שמגיע לך רחמי שמיים ורק זכויות, ומאיחוליי לא אסוג
נדיב לב אמר:ערבה אמר:א. שמח לשמוע שאתה ידידי.נדיב לב אמר:באותה שעה אכן כן, אבל לא באותה נקודת זמן עד לדקה וכפי שהערתי. ב. עדיף להצדיק את האמת, במקום לדחוקה, לא ידידי?
ב. אכן עדיף להצדיק את האמת, אבל מותר לחשוב עוד קצת על סברא חדשה על אף שכנראה היא טעות, אולי בסוף יתגלה שהיא נכונה.
ולגוף העניין, לפי דבריך בשאלתך הראשונה יוצא שפרסום הנס מתבצע רק ע"י אותם המאחרים בהדלקת הנרות שיראו את הדלקתם של המקדימים.
ולגבי שאלתך השנייה אני תוהה מדוע זה שרוב הרואים הם גויים ורק מעט מאד יהודים יראוה, לא גורמת לך לחשוב אולי אכן הפרסום הוא כן גם לגויים?!
א. אכן ידיד אני לכל דורש ה', וברור שערבה אגוד יחד עם כלל ישראל. ב. להצדיק את האמת הווי אומר שאם מכריחים לך הפוך וכפי שפיך העיד שזה דוחק, מה טעם לדחוקי נפשייהו רק בגלל שיצא מפיו הקודש, סברא חדשה כבר לא תהיה כאן, מלבד דוחק חדש.
ולענין בו נדרשת. לגבי שאלה א' לא ראיתי בדבריך תוספת ואפנה אותך למה שכתבתי. ב. לגבי שאלתך השניה, הלא הבאתי בהודעה הראשונה ראיה מהסוגיא דתרמודאי היינו שם אומה, ומכאן היה אפשר ללמוד שפרסומי ניסא גם לגויים, אבל לבוא ולטעון מה שכתבת שכל ענינו רק עבור גויים מתוך הכרח שכולם מדליקים, בזה כתבתי לדחות דבריך שגם אם תניח שכולם הדליקו באותה שניה, אל תשכח שאין חיוב להשאר בבית שלושים דקות.
דרומאי אמר:א. אין להאריך בדבר הפשוט.חייל של הרבי אמר:א. לפי הרבה פוסקים ניתן לברך אם יראו זאת עשרה מישראל, אז נא להירגע עם האשמות הברכה לבטלה.דרומאי אמר:אין בי שום שנאה ושום מרירות, אדרבה יש לי הרבה ידידים חסידי חב"ד.
ועם כל זה כל הצרמוניה של הדלקה בכיכרות לפרסם שם חבד בעולם מאד צורם לי ולהרבה כמותי, מה גם שכרוך בברכה לבטלה, ולא נמנע מבקורת רק בגלל הידידות.
לא כל בקורת שאומרים צריך להפוך ל'שנאה מרירה לעדה כשרה'.
ב. מה שההדלקות האלה צורמות לך, בוודאי לא נובע מיצר טוב, ומ"מ אני סובר שמגיע לך רחמי שמיים ורק זכויות, ומאיחוליי לא אסוג
ב. מאיפה אתה יודע ממה זה נובע? האם גם התנגדות ר' משה שטרנבוך [שמעתי מפיו] להדלקות אלה הם מיצר הרע? וגם התנגדות בית בריסק? ועוד גדולים וחשובים? ולמה לדעתך על ההדלקה אסור לחפש מניעים זרים, ורק על ההתנגדות מותר לומר שהיא יצר הרע?
חבל לחשוב שכל מי שמתנגד לפעולה מסוימת של חבד עוין את חבד. מותר שלאנשים יהיה ביקורת.
א. ח"ו לא דברתי על כעין זה. דברתי על הדלקה בכיכרות.חייל של הרבי אמר:דרומאי אמר:א. אין להאריך בדבר הפשוט.חייל של הרבי אמר:א. לפי הרבה פוסקים ניתן לברך אם יראו זאת עשרה מישראל, אז נא להירגע עם האשמות הברכה לבטלה.
ב. מה שההדלקות האלה צורמות לך, בוודאי לא נובע מיצר טוב, ומ"מ אני סובר שמגיע לך רחמי שמיים ורק זכויות, ומאיחוליי לא אסוג
ב. מאיפה אתה יודע ממה זה נובע? האם גם התנגדות ר' משה שטרנבוך [שמעתי מפיו] להדלקות אלה הם מיצר הרע? וגם התנגדות בית בריסק? ועוד גדולים וחשובים? ולמה לדעתך על ההדלקה אסור לחפש מניעים זרים, ורק על ההתנגדות מותר לומר שהיא יצר הרע?
חבל לחשוב שכל מי שמתנגד לפעולה מסוימת של חבד עוין את חבד. מותר שלאנשים יהיה ביקורת.
ומאיפה אתה יודע ממה זה נובע (ההדלקות)?
א. אני באופן אישי כל חנוכה עובר בית בית אצל יהודים שרגילים להניח איתי תפילין מדי שבוע, ונותן להם חנוכייה ונרות ומלמד אותם כיצד לברך ולהדליק, וגם אני עוזר ומשתתף בהדלקות פומביות כשצריך, וחלילה לך להעליל שזה נעשה מתוך איזשהו אינטרס שאינו לשם קירוב יהודית לשמירת תורה ומצוות (גם אם רח"ל הם בסוף מתקרבים לתומ"צ על פי מנהגי חב"ד ר"ל ח"ו ח"ו)!!!
לגבי הדיון ההלכתי על הברכה, אני וכל החסידים עושים על פי הוראת רבנים מורי הוראה בישראל, ואכן כל מי שיתנגד לזה, זכותו לגדור את קהלו שלא ינהגו כך, אבל אסור לומר על יהודים שמתנהגים כדעת רבותיהם שהם עושים שלא כדין.
ערבה אמר:נדיב לב אמר:ערבה אמר:א. שמח לשמוע שאתה ידידי.
ב. אכן עדיף להצדיק את האמת, אבל מותר לחשוב עוד קצת על סברא חדשה על אף שכנראה היא טעות, אולי בסוף יתגלה שהיא נכונה.
ולגוף העניין, לפי דבריך בשאלתך הראשונה יוצא שפרסום הנס מתבצע רק ע"י אותם המאחרים בהדלקת הנרות שיראו את הדלקתם של המקדימים.
ולגבי שאלתך השנייה אני תוהה מדוע זה שרוב הרואים הם גויים ורק מעט מאד יהודים יראוה, לא גורמת לך לחשוב אולי אכן הפרסום הוא כן גם לגויים?!
א. אכן ידיד אני לכל דורש ה', וברור שערבה אגוד יחד עם כלל ישראל. ב. להצדיק את האמת הווי אומר שאם מכריחים לך הפוך וכפי שפיך העיד שזה דוחק, מה טעם לדחוקי נפשייהו רק בגלל שיצא מפיו הקודש, סברא חדשה כבר לא תהיה כאן, מלבד דוחק חדש.
ולענין בו נדרשת. לגבי שאלה א' לא ראיתי בדבריך תוספת ואפנה אותך למה שכתבתי. ב. לגבי שאלתך השניה, הלא הבאתי בהודעה הראשונה ראיה מהסוגיא דתרמודאי היינו שם אומה, ומכאן היה אפשר ללמוד שפרסומי ניסא גם לגויים, אבל לבוא ולטעון מה שכתבת שכל ענינו רק עבור גויים מתוך הכרח שכולם מדליקים, בזה כתבתי לדחות דבריך שגם אם תניח שכולם הדליקו באותה שניה, אל תשכח שאין חיוב להשאר בבית שלושים דקות.
ראייתך מהגמ', קשה היא ממש אותו הקושי שמצאת בסברתי, דוודאי הגמ' אמרה רק 'שיעור זמן', ולא אמרה דבשבילם הווי הפרסום, אלא שבאת לומר שמשמע בגמ' שאותם התרמודאים הם היחידים שנמצאים בשוק, ואז אשאלך את שתי קושיותיך.
ככל שעובר הזמן אני מרגיש שיש יותר היגיון בסברתי.
מה שאתה בעצם אומר זה שיש מציאות שגם ישראל יראו את הנרות, הן אם יאחרו את ההדלקה והן אם יספיקו לצאת לאחר הדלקת נרותיהם ושירת התשבחות שלאחר מכן כיאה לכל בית בישראל.
לי יותר מסתבר שהפרסום לא נועד בשביל אלו בלבד.
דחייה שאינה מוכרחת הגם שהיא באה לסברא שאינה מוכחת, אינה סיבה להפסיק לחשוב.
אף שליח אינו מעוניין שהגויים ישמעו על חב"ד.דרומאי אמר:א. ח"ו לא דברתי על כעין זה. דברתי על הדלקה בכיכרות.חייל של הרבי אמר:דרומאי אמר:א. אין להאריך בדבר הפשוט.
ב. מאיפה אתה יודע ממה זה נובע? האם גם התנגדות ר' משה שטרנבוך [שמעתי מפיו] להדלקות אלה הם מיצר הרע? וגם התנגדות בית בריסק? ועוד גדולים וחשובים? ולמה לדעתך על ההדלקה אסור לחפש מניעים זרים, ורק על ההתנגדות מותר לומר שהיא יצר הרע?
חבל לחשוב שכל מי שמתנגד לפעולה מסוימת של חבד עוין את חבד. מותר שלאנשים יהיה ביקורת.
ומאיפה אתה יודע ממה זה נובע (ההדלקות)?
א. אני באופן אישי כל חנוכה עובר בית בית אצל יהודים שרגילים להניח איתי תפילין מדי שבוע, ונותן להם חנוכייה ונרות ומלמד אותם כיצד לברך ולהדליק, וגם אני עוזר ומשתתף בהדלקות פומביות כשצריך, וחלילה לך להעליל שזה נעשה מתוך איזשהו אינטרס שאינו לשם קירוב יהודית לשמירת תורה ומצוות (גם אם רח"ל הם בסוף מתקרבים לתומ"צ על פי מנהגי חב"ד ר"ל ח"ו ח"ו)!!!
לגבי הדיון ההלכתי על הברכה, אני וכל החסידים עושים על פי הוראת רבנים מורי הוראה בישראל, ואכן כל מי שיתנגד לזה, זכותו לגדור את קהלו שלא ינהגו כך, אבל אסור לומר על יהודים שמתנהגים כדעת רבותיהם שהם עושים שלא כדין.
זה שהמניע הוא פרסומי חבד תוכל לשמוע מכל שליח שעוסק מזה, וביודעי ומכירי קאמינא.
מקרבים גוים לתורה ולמצוות?!
קמיע מומחה אמר:בחו''ל נוהגין כמה אינשי להדליק מנורות גדולות ברחובות ובכיכרות המרכזיים בעיירות הגדולות ניו יארק ולונדון וכו' וכו', האם יש ענין פרסומי ניסא לגויים? או כוונתם פרסומי ניסא לתינוקות שנשבו?
דברים חביבים.נדיב לב אמר:ערבה אמר:נדיב לב אמר:
א. אכן ידיד אני לכל דורש ה', וברור שערבה אגוד יחד עם כלל ישראל. ב. להצדיק את האמת הווי אומר שאם מכריחים לך הפוך וכפי שפיך העיד שזה דוחק, מה טעם לדחוקי נפשייהו רק בגלל שיצא מפיו הקודש, סברא חדשה כבר לא תהיה כאן, מלבד דוחק חדש.
ולענין בו נדרשת. לגבי שאלה א' לא ראיתי בדבריך תוספת ואפנה אותך למה שכתבתי. ב. לגבי שאלתך השניה, הלא הבאתי בהודעה הראשונה ראיה מהסוגיא דתרמודאי היינו שם אומה, ומכאן היה אפשר ללמוד שפרסומי ניסא גם לגויים, אבל לבוא ולטעון מה שכתבת שכל ענינו רק עבור גויים מתוך הכרח שכולם מדליקים, בזה כתבתי לדחות דבריך שגם אם תניח שכולם הדליקו באותה שניה, אל תשכח שאין חיוב להשאר בבית שלושים דקות.
ראייתך מהגמ', קשה היא ממש אותו הקושי שמצאת בסברתי, דוודאי הגמ' אמרה רק 'שיעור זמן', ולא אמרה דבשבילם הווי הפרסום, אלא שבאת לומר שמשמע בגמ' שאותם התרמודאים הם היחידים שנמצאים בשוק, ואז אשאלך את שתי קושיותיך.
ככל שעובר הזמן אני מרגיש שיש יותר היגיון בסברתי.
מה שאתה בעצם אומר זה שיש מציאות שגם ישראל יראו את הנרות, הן אם יאחרו את ההדלקה והן אם יספיקו לצאת לאחר הדלקת נרותיהם ושירת התשבחות שלאחר מכן כיאה לכל בית בישראל.
לי יותר מסתבר שהפרסום לא נועד בשביל אלו בלבד.
דחייה שאינה מוכרחת הגם שהיא באה לסברא שאינה מוכחת, אינה סיבה להפסיק לחשוב.
הדא הוא דכתיב הזמן גרמא.. או שמא הגברא גרמא..? :)
בגוף הענין אפנה אותך למה שנכתב כבר, ואם אינך מקבל אז חבל ללכת סחור סחור, כל אחד שישאר עם דעתו וכחפץ ליבו.
תמיד טוב לחשוב בכיון נכון.
ראייתך מהגמ', קשה היא ממש אותו הקושי שמצאת בסברתי, דוודאי הגמ' אמרה רק 'שיעור זמן', ולא אמרה דבשבילם הווי הפרסום, אלא שבאת לומר שמשמע בגמ' שאותם התרמודאים הם היחידים שנמצאים בשוק, ואז אשאלך את שתי קושיותיך.