קניית בגד או תכשיט לאישה לכבוד חנוכה, האמנם?

תריג מצוות

משתמש ותיק
 
דעת מהר"ם מרוטנבורג שימי החנוכה אינם נחשבים לימי שמחה וכן פסק השו"ע סי' תרע
לעומת זאת הרמב"ם כתב שימי החנוכה הם ימי שמחה, וכן רבים מן הראשונים כתבו שיש דין שמחה בחנוכה.
גם במגילת אנטיוכוס נאמר 'ימי שמחה' ויש גם גירסאות שנאמר שם 'משתה ושמחה' ובאמת רבים מהראשונים כתבו שיש דין סעודה בחנוכה.
הב"ח פוסק שיש דין שמחה בחנוכה וכתב שאף נשים חייבות בסעודה (סי' תרע).
ויש לדון איזו שמחה יכולות נשים לשמוח, שהרי בגמ' בפסחים קט. מבואר שאף שאנשים שמחים ביו"ט בבשר ויין, נשים שמחות במלבושין ותכשיטין. ומשמע שנשים אינן יכולות לשמוח כראוי בבשר ויין.
ולפי"ז יש לדון האם הוא הדין בחנוכה, ישמחו הנשים ע"י קנית מלבושין ותכשיטין (אמנם בב"ח משמע שבחנוכה שאף נשים שמחות ע"י סעודה).
ובאמת בשו"ת אבני ישפה (ח"א א"ח קכט ענף ב) כתב סיבה לדמי חנוכה, שכיון שיש דין שמחה כביו"ט מחלקין לילדים דמי חנוכה כפי שמחלקין להם ביו"ט קליות ואגוזים.
ולפי"ז כשם שבילדים למדים מיו"ט היאך הם שמחים הוא הדין נשים.
אשמח לשמוע את חוות דעתם של חברי הפורום 
 
 

נדיב לב

משתמש ותיק
סבורני שגם לשיטות שימי חנוכה נחשבים לימי שמחה, אין הפירוש שמחה גמורה כמו ביו"ט, וממילא דווקא ביו"ט צריך לאכול בשר ויין, והנשים שאי"ז מביאן לידי שמחה גמורה אמרו חז"ל במה משמחם במלבושים ותכשיטים, אבל בחנוכה שדי בשמחה מועטה הרי נשים בכלל זה.

לגבי דמי חנוכה יש מגן אברהם, ובאשכול משנה שעברה הובא מקור קדמון.
 

תריג מצוות

משתמש ותיק
פותח הנושא
נדיב לב אמר:
סבורני שגם לשיטות שימי חנוכה נחשבים לימי שמחה, אין הפירוש שמחה גמורה כמו ביו"ט, וממילא דווקא ביו"ט צריך לאכול בשר ויין, והנשים שאי"ז מביאן לידי שמחה גמורה אמרו חז"ל במה משמחם במלבושים ותכשיטים, אבל בחנוכה שדי בשמחה מועטה הרי נשים בכלל זה.

לגבי דמי חנוכה יש מגן אברהם, ובאשכול משנה שעברה הובא מקור קדמון.
תגובתך במקום לחלק מהדעות אבל יש הרבה אחרונים שהשוו את סעודת חנוכה לסעודת יו"ט ולפי"ז השאלה במקומה עומדת
מצורף מאמר שכתבתי בנושא
הצג קובץ מצורף שמחה בחנוכה א.pdf
 

עדין

משתמש ותיק
לכאורה אין חיוב ללבוש בחנוכה בגדים נאים כמו בשבת או יום טוב. ואם כן עיקר השמחה של אשה בקניית הבגדי צבעונין ברגל זה רק על ידי שלובשת אותו ברגל, אבל בחנוכה שאין חיוב ללבוש בגדים צבעונין אין עניין לקנות לה.
 

בשלמא

משתמש ותיק
כמדומה שלשמוח ולשמח זה צוויי דינים ולשמח (מ' צרויה) נאמר רק ביו"ט
 

תריג מצוות

משתמש ותיק
פותח הנושא
בשלמא אמר:
כמדומה שלשמוח ולשמח זה צוויי דינים ולשמח (מ' צרויה) נאמר רק ביו"ט

אמת שדוקא ביו"ט אדם חייב לשמח את אישתו, ואילו בחנוכה זהו חיוב על האישה לשמוח
אך שאלתי היא האם כיון שביו"ט רואים אנו שכדי לשמחה יש לשמחה בראוי לה ואילו בבשר ויין היא לא תשמח, אם כן הוא הדין בחנוכה תהא האישה חייבת לשמח את עצמה בראוי לה.
 
 

בשלמא

משתמש ותיק
תריג מצוות אמר:
בשלמא אמר:
כמדומה שלשמוח ולשמח זה צוויי דינים ולשמח (מ' צרויה) נאמר רק ביו"ט

אמת שדוקא ביו"ט אדם חייב לשמח את אישתו, ואילו בחנוכה זהו חיוב על האישה לשמוח
אך שאלתי היא האם כיון שביו"ט רואים אנו שכדי לשמחה יש לשמחה בראוי לה ואילו בבשר ויין היא לא תשמח, אם כן הוא הדין בחנוכה תהא האישה חייבת לשמח את עצמה בראוי לה.
חובה?
 
 

תריג מצוות

משתמש ותיק
פותח הנושא
בשלמא אמר:
תריג מצוות אמר:
בשלמא אמר:
כמדומה שלשמוח ולשמח זה צוויי דינים ולשמח (מ' צרויה) נאמר רק ביו"ט

אמת שדוקא ביו"ט אדם חייב לשמח את אישתו, ואילו בחנוכה זהו חיוב על האישה לשמוח
אך שאלתי היא האם כיון שביו"ט רואים אנו שכדי לשמחה יש לשמחה בראוי לה ואילו בבשר ויין היא לא תשמח, אם כן הוא הדין בחנוכה תהא האישה חייבת לשמח את עצמה בראוי לה.
חובה?
לפי הפוסקים שיש דין שמחה בחנוכה ואף נשים בכלל, אז כן, זו חובה.
 
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
ולמה לא שאלת על פורים שזה יום משתה ושמחה (והרא"ש הביא גם על ראש חודש...)
ולכו"ע, וצא וראה מאי עלמא דבר, א"ז אלא שמחה מועטת של סעודה ואולי אף שירה שבסעודה, ולא שמחה גמורה, כשל יו"ט ובמלבושין. וכבר העירו כך לעיל, וא"צ לפנים.

אמנם נכון, זו לא עבירה לבעל לשמח אשתו במתנות כפי אשר ימצא לנכון לשלום ביתם ולדאגתו לצרכיה. וגם חנוכה יכול להיות סיבה למסיבה בדיוק ככל עיתוי אחר שיימצא לנכון.
 

תריג מצוות

משתמש ותיק
פותח הנושא
שאר לעמו אמר:
ולמה לא שאלת על פורים שזה יום משתה ושמחה (והרא"ש הביא גם על ראש חודש...)
ולכו"ע, וצא וראה מאי עלמא דבר, א"ז אלא שמחה מועטת של סעודה ואולי אף שירה שבסעודה, ולא שמחה גמורה, כשל יו"ט ובמלבושין. וכבר העירו כך לעיל, וא"צ לפנים.

אמנם נכון, זו לא עבירה לבעל לשמח אשתו במתנות כפי אשר ימצא לנכון לשלום ביתם ולדאגתו לצרכיה. וגם חנוכה יכול להיות סיבה למסיבה בדיוק ככל עיתוי אחר שיימצא לנכון.

העלתי לעיל מאמר שכתבתי בנושא, וא"צ לפנים.
 

בשלמא

משתמש ותיק
תריג מצוות אמר:
בשלמא אמר:
תריג מצוות אמר:
אמת שדוקא ביו"ט אדם חייב לשמח את אישתו, ואילו בחנוכה זהו חיוב על האישה לשמוח
אך שאלתי היא האם כיון שביו"ט רואים אנו שכדי לשמחה יש לשמחה בראוי לה ואילו בבשר ויין היא לא תשמח, אם כן הוא הדין בחנוכה תהא האישה חייבת לשמח את עצמה בראוי לה.
חובה?
לפי הפוסקים שיש דין שמחה בחנוכה ואף נשים בכלל, אז כן, זו חובה.
לא ולא
ימי חנוכה הם "ימי שמחה" כלשון הרמב"ם "ומפני זה התקינו חכמים שבאותו הדור שיהיו שמונת ימים האלו שתחלתן כ"ה בכסליו ימי שמחה והלל" 
אני לא רואה הכרח להגדיר ימי שמחה ימים "שחייבים" לשמוח בהם.
אני מבין שכבודו מבין אחרת
 
 

תריג מצוות

משתמש ותיק
פותח הנושא
בשלמא אמר:
תריג מצוות אמר:
בשלמא אמר:
לפי הפוסקים שיש דין שמחה בחנוכה ואף נשים בכלל, אז כן, זו חובה.
לא ולא
ימי חנוכה הם "ימי שמחה" כלשון הרמב"ם "ומפני זה התקינו חכמים שבאותו הדור שיהיו שמונת ימים האלו שתחלתן כ"ה בכסליו ימי שמחה והלל" 
אני לא רואה הכרח להגדיר ימי שמחה ימים "שחייבים" לשמוח בהם.
אני מבין שכבודו מבין אחרת
ימים טובים אלו ימים שאנו 'חייבים' לשמוח בהם בסעודות וכו' (נפק"מ כששכח יעלה ויבא בבהמ"ז) והנידון בחנוכה הוא האם אלו ימים שיש בהם דיני שמחה כימים טובים
ואכן לדעת הרבה (ויתכן שאף רוב) מן הראשונים סעודות הנעשות בחנוכה הן מחמת דין שמחה.
אמנם דעת מהר"ם מרוטנבורג שהן 'סעודות רשות' (ועי' במאמר שהעלתי לעיל שיש שביארו בדבריו שהן אמנם רשות אך הן מצוה)
 

username

משתמש רגיל
בפשטות עיקר חיוב השמחה בחנוכה הוא בבחינת להודות ולהלל כלומר לפרסם הנס, ולפי"ז עיקר השמחה היא במתכונת של ציבור ולא חיוב על הפרט לשמוח בשר ויין ופשוט לפי"ז שאין מצוה לשמח את האשה.
 

תריג מצוות

משתמש ותיק
פותח הנושא
שאר לעמו אמר:
ברכות מה.
עירובין יד:
מנחות לה:
פסחים נד.
עיינתי במקורות הנ"ל ונשגב מבינתי להבין את כוונותיו של מרן ה'שאר לעמו' שליט"א
נשמח אם מו"ר יתפנה מעט ויעניק לנו מזמנו היקר אולי יורה לנו בינה שהרי ודאי נתכוון לרמוז לנו מעט מסודותיו הנשגבים
 
 

נדיב לב

משתמש ותיק
תריג מצוות אמר:
שאר לעמו אמר:
ברכות מה.
עירובין יד:
מנחות לה:
פסחים נד.
עיינתי במקורות הנ"ל ונשגב מבינתי להבין את כוונותיו של מרן ה'שאר לעמו' שליט"א
נשמח אם מו"ר יתפנה מעט ויעניק לנו מזמנו היקר אולי יורה לנו בינה שהרי ודאי נתכוון לרמוז לנו מעט מסודותיו הנשגבים
 

כוונתו שבכל המקומות הללו נאמר - 'פוק חזי מאי עמא דבר'.
 

תריג מצוות

משתמש ותיק
פותח הנושא
נדיב לב אמר:
תריג מצוות אמר:
שאר לעמו אמר:
ברכות מה.
עירובין יד:
מנחות לה:
פסחים נד.
עיינתי במקורות הנ"ל ונשגב מבינתי להבין את כוונותיו של מרן ה'שאר לעמו' שליט"א
נשמח אם מו"ר יתפנה מעט ויעניק לנו מזמנו היקר אולי יורה לנו בינה שהרי ודאי נתכוון לרמוז לנו מעט מסודותיו הנשגבים

כוונתו שבכל המקומות הללו נאמר - 'פוק חזי מאי עמא דבר'.
במקרה דנן 'פוק חזי מאי עמא דבר' איננו נחשב כמקור שהרי דברי מהר"ם מרוטנבורג עצמם נאמרו על מנהג העולם
 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
עדין אמר:
ואם כן עיקר השמחה של אשה בקניית הבגדי צבעונין ברגל זה רק על ידי שלובשת אותו ברגל,
אשתך שמחה בבגד חדש רק אם היא מקיימת מצוות שמחת יו"ט בלבישתה? אם כן אשרה ואשריך!!
 

עדין

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
עדין אמר:
ואם כן עיקר השמחה של אשה בקניית הבגדי צבעונין ברגל זה רק על ידי שלובשת אותו ברגל,
אשתך שמחה בבגד חדש רק אם היא מקיימת מצוות שמחת יו"ט בלבישתה? אם כן אשרה ואשריך!!
כמה הנחות יש בדבריך:
א. שאני איש ולא אשה.
ב. שאני נשוי.
ג. שאומרים "אשרה".
ד. שאני מתכוון שהשמחה היא, זה שמקיימת מצוות שמחת יו"ט בלבישתה.
האם נראה לך הגיוני שאתה חייב לקנות לה בגד לחנוכה, שלא תלבש אותו בחנוכה בכלל?
 
 

ערבה

משתמש ותיק
עדין אמר:
יושב אוהלים אמר:
עדין אמר:
ואם כן עיקר השמחה של אשה בקניית הבגדי צבעונין ברגל זה רק על ידי שלובשת אותו ברגל,
אשתך שמחה בבגד חדש רק אם היא מקיימת מצוות שמחת יו"ט בלבישתה? אם כן אשרה ואשריך!!
כמה הנחות יש בדבריך:
א. שאני איש ולא אשה.
ב. שאני נשוי.
ג. שאומרים "אשרה".
ד. שאני מתכוון שהשמחה היא, זה שמקיימת מצוות שמחת יו"ט בלבישתה.
האם נראה לך הגיוני שאתה חייב לקנות לה בגד לחנוכה, שלא תלבש אותו בחנוכה בכלל?

כמדומה שבריבוי ערבי לביבות משפחתיים מכל הצדדים אין שמחה גדולה לאישה מבגדים חדשים לחנוכה.
ולולא דמסתפינא הייתי אומר שאפשר לצאת ידי חובה אפ' בבגדים תואמים לכל הילדים
(רק שלא יזהו שנקנו במיוחד לכבוד המפגש). 
 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
עדין אמר:
ד. שאני מתכוון שהשמחה היא, זה שמקיימת מצוות שמחת יו"ט בלבישתה.
האם נראה לך הגיוני שאתה חייב לקנות לה בגד לחנוכה, שלא תלבש אותו בחנוכה בכלל?
[אתייחס רק לזה כי השאר מטרתו הוא אך ורק לשם לעג וקלס ולכן אתעלם].
גם אם אין "חיוב" ללבוש בגדי יו"ט בחנוכה, למה לא נאמרי שיש מצוה שיקנה לה בגד חדש, ותלבש את זה בחנוכה, לא משום חיוב אלא סתם כי זה בגד חדש ויפה, ותשמח בלבישתה, ויתקיים בזה מצוות שמחה בחנוכה.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
עדין אמר:
יושב אוהלים אמר:
עדין אמר:
ואם כן עיקר השמחה של אשה בקניית הבגדי צבעונין ברגל זה רק על ידי שלובשת אותו ברגל,
אשתך שמחה בבגד חדש רק אם היא מקיימת מצוות שמחת יו"ט בלבישתה? אם כן אשרה ואשריך!!
כמה הנחות יש בדבריך:
א. שאני איש ולא אשה.
ב. שאני נשוי.
ג. שאומרים "אשרה".
ד. שאני מתכוון שהשמחה היא, זה שמקיימת מצוות שמחת יו"ט בלבישתה.
האם נראה לך הגיוני שאתה חייב לקנות לה בגד לחנוכה, שלא תלבש אותו בחנוכה בכלל?
 

@יושב אוהלים הניח נכון. מה לאשה בפורום תורני כשיש חנויות ושופינג... לרכוש בגדי יו"ט ויש אומרים גם בגדי חנוכה..
 

עדין

משתמש ותיק
ערבה אמר:
עדין אמר:
יושב אוהלים אמר:
אשתך שמחה בבגד חדש רק אם היא מקיימת מצוות שמחת יו"ט בלבישתה? אם כן אשרה ואשריך!!
כמה הנחות יש בדבריך:
א. שאני איש ולא אשה.
ב. שאני נשוי.
ג. שאומרים "אשרה".
ד. שאני מתכוון שהשמחה היא, זה שמקיימת מצוות שמחת יו"ט בלבישתה.
האם נראה לך הגיוני שאתה חייב לקנות לה בגד לחנוכה, שלא תלבש אותו בחנוכה בכלל?

כמדומה שבריבוי ערבי לביבות משפחתיים מכל הצדדים אין שמחה גדולה לאישה מבגדים חדשים לחנוכה.
ולולא דמסתפינא הייתי אומר שאפשר לצאת ידי חובה אפ' בבגדים תואמים לכל הילדים
(רק שלא יזהו שנקנו במיוחד לכבוד המפגש). 
אולם אין חובה ללבוש בגדים חדשים
 
 

עדין

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
עדין אמר:
ד. שאני מתכוון שהשמחה היא, זה שמקיימת מצוות שמחת יו"ט בלבישתה.
האם נראה לך הגיוני שאתה חייב לקנות לה בגד לחנוכה, שלא תלבש אותו בחנוכה בכלל?
[אתייחס רק לזה כי השאר מטרתו הוא אך ורק לשם לעג וקלס ולכן אתעלם].
גם אם אין "חיוב" ללבוש בגדי יו"ט בחנוכה, למה לא נאמרי שיש מצוה שיקנה לה בגד חדש, ותלבש את זה בחנוכה, לא משום חיוב אלא סתם כי זה בגד חדש ויפה, ותשמח בלבישתה, ויתקיים בזה מצוות שמחה בחנוכה.
אני מבקש סליחה שלא קיימתי את הנעלבין ואינם עולבין.
ובעצם הטענה שנהיה חייב לקנות לה בגד כדי שתלבש בגד חדש, לכאורה גם אין חיוב ללבוש בגד חדש בחנוכה, ואם כן איך אני יקיים את מצוות קניית בגד כשהיא לא תלבש אותו [שהרי לא מחוייבת].
 
 

עדין

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
עדין אמר:
יושב אוהלים אמר:
אשתך שמחה בבגד חדש רק אם היא מקיימת מצוות שמחת יו"ט בלבישתה? אם כן אשרה ואשריך!!
כמה הנחות יש בדבריך:
א. שאני איש ולא אשה.
ב. שאני נשוי.
ג. שאומרים "אשרה".
ד. שאני מתכוון שהשמחה היא, זה שמקיימת מצוות שמחת יו"ט בלבישתה.
האם נראה לך הגיוני שאתה חייב לקנות לה בגד לחנוכה, שלא תלבש אותו בחנוכה בכלל?

@יושב אוהלים הניח נכון. מה לאשה בפורום תורני כשיש חנויות ושופינג... לרכוש בגדי יו"ט ויש אומרים גם בגדי חנוכה..
כבר התנצלתי. ואני חוזר ומתנצל.
האם כדאי לי למחוק מה שכתבתי?
 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
עדין אמר:
ואם כן איך אני יקיים את מצוות קניית בגד כשהיא לא תלבש אותו [שהרי לא מחוייבת].
בגלל שרוב נשים בעולם שמחים בלבישת בגד חדש גם אם אינם מחוייבים מן הדין ללבוש את זה.
ועוד שמעתי ממורה הוראה בשם הגרש"ז אוירבך זצ"ל שכדי לקיים מצוות שמחת יום טוב על ידי קניית מתנה לאשה לא צריך שהיא תשתמש במתנה ביום טוב בדוקא, גם אם קונים לה משהו שאסור להשתמש בו ביום טוב, והיא תשמח בזה גם ביו"ט שקנית לה את זה "כמתנה לפסח -לסוכות וכו'" מקיימים בזה המצוה.
אכן זה חידוש אבל לענ"ד לגבי בגדים חדשים אם קיבלה את זה ליום טוב גם אם אין חיוב מצוה ללבוש את זה ביום טוב והיא שמחה בזה סתם בגלל שקיבלה בגד חדש פשוט שמקיימים בזה שמחת יום טוב. .
כל שהיא תשמח שקיבלה את זה זה מספיק.
 

ניק נוסף

משתמש ותיק
למעשה גם המשנ"ב כותב בריש ה' חנוכה כל' הרמב"ם יחד עם החנוכה געלט,
וז"ל "ומפני שהן ימי שמחה והלל לכך אסור בהן ההספד והתענית נוהגין העניים לסבב בחנוכה על הפתחים ויש טעם לזה:"

ובחת"ס מצאתי דהוי מזוזה בימין ונר בשמאל וכו, והפרוטה לעני דמצות צדקה בפתח ביתו...
 
חלק עליון תַחתִית