תריג מצוות
משתמש ותיק
דעת מהר"ם מרוטנבורג שימי החנוכה אינם נחשבים לימי שמחה וכן פסק השו"ע סי' תרע
לעומת זאת הרמב"ם כתב שימי החנוכה הם ימי שמחה, וכן רבים מן הראשונים כתבו שיש דין שמחה בחנוכה.
גם במגילת אנטיוכוס נאמר 'ימי שמחה' ויש גם גירסאות שנאמר שם 'משתה ושמחה' ובאמת רבים מהראשונים כתבו שיש דין סעודה בחנוכה.
הב"ח פוסק שיש דין שמחה בחנוכה וכתב שאף נשים חייבות בסעודה (סי' תרע).
ויש לדון איזו שמחה יכולות נשים לשמוח, שהרי בגמ' בפסחים קט. מבואר שאף שאנשים שמחים ביו"ט בבשר ויין, נשים שמחות במלבושין ותכשיטין. ומשמע שנשים אינן יכולות לשמוח כראוי בבשר ויין.
ולפי"ז יש לדון האם הוא הדין בחנוכה, ישמחו הנשים ע"י קנית מלבושין ותכשיטין (אמנם בב"ח משמע שבחנוכה שאף נשים שמחות ע"י סעודה).
ובאמת בשו"ת אבני ישפה (ח"א א"ח קכט ענף ב) כתב סיבה לדמי חנוכה, שכיון שיש דין שמחה כביו"ט מחלקין לילדים דמי חנוכה כפי שמחלקין להם ביו"ט קליות ואגוזים.
ולפי"ז כשם שבילדים למדים מיו"ט היאך הם שמחים הוא הדין נשים.
אשמח לשמוע את חוות דעתם של חברי הפורום
לעומת זאת הרמב"ם כתב שימי החנוכה הם ימי שמחה, וכן רבים מן הראשונים כתבו שיש דין שמחה בחנוכה.
גם במגילת אנטיוכוס נאמר 'ימי שמחה' ויש גם גירסאות שנאמר שם 'משתה ושמחה' ובאמת רבים מהראשונים כתבו שיש דין סעודה בחנוכה.
הב"ח פוסק שיש דין שמחה בחנוכה וכתב שאף נשים חייבות בסעודה (סי' תרע).
ויש לדון איזו שמחה יכולות נשים לשמוח, שהרי בגמ' בפסחים קט. מבואר שאף שאנשים שמחים ביו"ט בבשר ויין, נשים שמחות במלבושין ותכשיטין. ומשמע שנשים אינן יכולות לשמוח כראוי בבשר ויין.
ולפי"ז יש לדון האם הוא הדין בחנוכה, ישמחו הנשים ע"י קנית מלבושין ותכשיטין (אמנם בב"ח משמע שבחנוכה שאף נשים שמחות ע"י סעודה).
ובאמת בשו"ת אבני ישפה (ח"א א"ח קכט ענף ב) כתב סיבה לדמי חנוכה, שכיון שיש דין שמחה כביו"ט מחלקין לילדים דמי חנוכה כפי שמחלקין להם ביו"ט קליות ואגוזים.
ולפי"ז כשם שבילדים למדים מיו"ט היאך הם שמחים הוא הדין נשים.
אשמח לשמוע את חוות דעתם של חברי הפורום