הרב @יהודייהודי אמר:לא נראה לי ששייך לכאן.דרומאי אמר:אל תהי בז לכל אדם, ואל תהי מפליג לכל דבר. שאין לך אדם שאין לו שעה, ואין לך דבר שאין לו מקום.יהודי אמר:עוד מנהג מביך ומגוחך גם יחד.
'כמדומני' שהטעם השלישי שייך בודאי (רובם מדליקים בפנים).מםאלף אמר:ברוב הקהילות בארץ ישראל.
וכן כאן, באשכול סמוך.יבנה אמר:יש שנוהגים כן גם לענין חתן בהבדלה הראשונה שלו, וכן על החזן בשמחת תורה עי' http://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=14401.
לא חשבתי שתהיה למאן דהו תרעומת אישית. מחקתי.צאנזע חסיד אמר:הרב @יהודייהודי אמר:לא נראה לי ששייך לכאן.דרומאי אמר:אל תהי בז לכל אדם, ואל תהי מפליג לכל דבר. שאין לך אדם שאין לו שעה, ואין לך דבר שאין לו מקום.
הנני מוחה נמרצות על זלזול במנהג זה.
עיין שפ"ח על חנוכה ותמצא עשרות טעמים למנהג זה.
מיוחד.ה' הוא האלוקים אמר:https://ahblicklive.com/post.php?u_id=jwjwFOq4EWWKLKUsyie
אפשר תמיד לקחת איזשהו עניין איזוטרי כמו לחפש את ההסבר שפחות מבינים ואז לבנות על יסודו בניינים. צריך להזיזהר בכך כי טקסט כמו "והשתא דמטלטלינן לולבא תרנגולתא בירח האיתנים..." באופן טבעי יכול להוות פתיחה לא רעה לסוגיה במסכת פורים.איש אחד יהודי אמר:אבהיר שגם אני לא גדלתי על נוהג זה והוא אף נראה לי מוזר,אליהוא בן ברכאל אמר:הנוהג מה שביכולתו להסבירו לאחר, לו ישאל על מנהגו, אף אם שעה ארוכה תידרש לכך, הרי זה מנהג חכמה. והיפוכו מנהג שטות.
אבל אם נראה לך שניתן להסביר למה מכסכסים ענפי עצים וממסובבים תרנגולות מעל הראש וכו' וכל שאר מצוות השי"ת ומנהגי ישראל המקובלים, באופן שיהיה יותר מובן ממנהג זה, לענ"ד אתה טועה,
רק מה היות ואנחנו מאמינים באמונה שלימה באמיתות המצוות וקדושתם לכן הסברי הפרד"ס לכל עניין מתקבלים על דעתנו בקלות, ובדברים שאנו מתקשים להאמין בהם, ממילא ההסברים נראים לנו מוזרים.
ולכן היות וכפי הנראה יש גדולים וטובים שמצדדים במנהג זה, ע"כ לא נראה לי מן הראוי לזלזל בו מיסודו.
אזכיר כאן גם את מה שכתב הרב @עלה מבבל
נ"ל שזה לא שונה בעצם מההסבר של לעצור טללים רעים וכו' (אם כי כמובן שיש חילוק עצום בין דבריו גדול ככל שיהיה לדברי הגמ', וכוונתי רק לדמות למען הראות שאי"ז כ"כ חריג מצד עצמו)עלה מבבל אמר:שמעתי ממקור נאמן ששמע מהרה"ק ר' יענקל'ע מפשעווארסק [שהיום (כ"ז חשון) היא"צ שלו] שאמר לאחד ששאלו המקור לכך, שאינו יודע המקור אבל זאת יודע שכאשר זורקים מגבות כאן בעוה"ז, זורקים השפעות מלמעלה.
אני חושב שאם היחס לזריקת המגבות (במידה ותוסבר ויוצגו לה מקורות המניחים את הדעת כמובן) יהיה כמו לכפרות אז כולם יהיו מרוצים....עמנואל אמר:מנהג הכפרות אינו מיסודי היהדות וכבר נזכר בשולחן ערוך שיש להמנע ממנו.
ברור ואף אחד לא ניסה לטעון אחרת... רק לו יצוייר שלא היה טעם אחר לנענועים (ואין שום חילוק אם זה העיקר או לא) והיה רק את העניין של לעצור וכו', הרי זה היה מתקבל היטב על הדעת, נכון...עמנואל אמר:בעניין נענוע הלולב (שאינו עיקר המצווה אלא הנטילה) יש טעמים פשוטים יותר הבאים במסגרת ביטוי השמחה בעונת האסיף. עצירת הטללים ונעיצת החרבות בעיני השטן אינם עיקר מצוות הלולב אלא טעם נלווה למצוות השם...
אתה בטוח?????????עמנואל אמר:אגב, הכיסוכוס גרר תמיהה רבתי בקרב רבנים גדולים שלא הורגלו בכך, כידוע הרב עובדיה הוה מחיך עלה בדרשותיו.
הנענוע הוא שמוליך ידו מכנגדו והלאה וינענע שם ג' פעמים בהולכה וג' פעמים בהובאה, (טורף הלולב ומכסכס העלין בכל ניענוע) (ר"ן פ' לולב הגזול).
נראה לי שהשאלה מתחילה מאיך מתייחסים למנהג בכלל.ה' הוא האלוקים אמר:ושאלה חשובה: מה מקור המנהג להתקיף כל דבר שאינו קיים בעדה המצומצמת שלך? [אני לא מדבר עליך אישי, רק כל אחד והמנהגים שלא הכיר]
לו יהי.ליפמן אמר:נראה לי שהשאלה מתחילה מאיך מתייחסים למנהג בכלל.ה' הוא האלוקים אמר:ושאלה חשובה: מה מקור המנהג להתקיף כל דבר שאינו קיים בעדה המצומצמת שלך? [אני לא מדבר עליך אישי, רק כל אחד והמנהגים שלא הכיר]
יש שבודקים קודם כל אם יש מקור מוסמך, ורק אחר כך מחפשים טעמים. מבחינתם מנהג שהתחיל אצל המון העם ואחר כך התפשט אין צורך להתחשב בו.
ויש שסוברים שאם המנהג התפשט אצל המון העם, ככל הנראה מן השמים חפצים בו, ואז מוסיפים לו טעמים בלי לבדוק כלל מאיין התחיל.
האם מישהו שמע על טעם למנהג לרקוד עם מטאטא בחתונת הבן האחרון? אני לא שמעתי ושמעתי שיש מתנגדים לו. אמנם ככל הנראה אין סיבה להפסיקו כי אין בו איסור ובא משום שמחה. ומאידך לפי הדעה הראשונה לעיל, אין שום איסור לבטלו. מאחר שאינו אלא מנהג של המון העם.
ואילו הסוברים שמחוייבים לכל מנהג יסברו שמי שמבטלו עובר על מנהג.
נכון. וגם לא בטוח שבמנהג המגבות דבריי נכונים. אמנם זו תשובה לשאלה מניין הנוהג לזלזל. והוא בא מכך שראה שיש הרבה שנוהגים מנהג שלדעתו הוא שטות ורק משום שלא נוהגים לבדוק מחליטים זה למנהג.ה' הוא האלוקים אמר:לו יהי.
כך או כך אין זה סיבה להתקיף או ללגלג על מנהג אחרים.
אהה.ליפמן אמר:נכון. וגם לא בטוח שבמנהג המגבות דבריי נכונים. אמנם זו תשובה לשאלה מניין הנוהג לזלזל. והוא בא מכך שראה שיש הרבה שנוהגים מנהג שלדעתו הוא שטות ורק משום שלא נוהגים לבדוק מחליטים זה למנהג.ה' הוא האלוקים אמר:לו יהי.
כך או כך אין זה סיבה להתקיף או ללגלג על מנהג אחרים.
כן.איש אחד יהודי אמר:אתה בטוח?????????
מסתבר שזה לא משכנע... כשהכוונה להוכיח שהצדק עמך.איש אחד יהודי אמר:שו"ע או"ח סימן תרנא:
הנענוע הוא שמוליך ידו מכנגדו והלאה וינענע שם ג' פעמים בהולכה וג' פעמים בהובאה, (טורף הלולב ומכסכס העלין בכל ניענוע)
4568734 אמר:תראו את הסרטון כאן, משנה זו. זה ממש הפסק, המדליק מברך את הברכות, וכשבא להדליק הילדים זורקים עליו מגבות, ולוקח זמן רב עד שהוא מצליח להחלץ מהמגבות ולהדליק, זה ממש הפסק רציני וגדול, וגם גורם ליצנות וקלות ראש. מביך לראות את ההסרטה הזו:
הצג קובץ מצורף _מנהג_זריקת_מגבות_על_המדליק.mp4
עלה מבבל אמר:שמעתי ממקור נאמן ששמע מהרה"ק ר' יענקל'ע מפשעווארסק [שהיום (כ"ז חשון) היא"צ שלו] שאמר לאחד ששאלו המקור לכך, שאינו יודע המקור אבל זאת יודע שכאשר זורקים מגבות כאן בעוה"ז, זורקים השפעות מלמעלה.
.ה' הוא האלוקים אמר:תשתדל קצת לצאת מהקופסא, ותגלה עולמות שלמים של אנשים רבים וטובים
...
ומי אמר שהם לא יכולים להסביר?
...
כך או כך אין זה סיבה להתקיף או ללגלג על מנהג אחרים.
לבי במערב אמר:מה רצון מר מהנהו דרדקי?
הרי האיש המבוגר מנסה לעצור בעדם.
כשאתה רואה סרטון על אנשים שמשתוללים ומשתכרים בשמחת נישואין אתה עדיין נשאר באותה עמדה שיש מצוה לשמח חתן וכלה?mmh אמר:.
.
4568734 אמר:תראו את הסרטון כאן, משנה זו. זה ממש הפסק, המדליק מברך את הברכות, וכשבא להדליק הילדים זורקים עליו מגבות, ולוקח זמן רב עד שהוא מצליח להחלץ מהמגבות ולהדליק, זה ממש הפסק רציני וגדול, וגם גורם ליצנות וקלות ראש. מביך לראות את ההסרטה הזו:
_מנהג_זריקת_מגבות_על_המדליק.mp4
עלה מבבל אמר:שמעתי ממקור נאמן ששמע מהרה"ק ר' יענקל'ע מפשעווארסק [שהיום (כ"ז חשון) היא"צ שלו] שאמר לאחד ששאלו המקור לכך, שאינו יודע המקור אבל זאת יודע שכאשר זורקים מגבות כאן בעוה"ז, זורקים השפעות מלמעלה..ה' הוא האלוקים אמר:תשתדל קצת לצאת מהקופסא, ותגלה עולמות שלמים של אנשים רבים וטובים
...
ומי אמר שהם לא יכולים להסביר?
...
כך או כך אין זה סיבה להתקיף או ללגלג על מנהג אחרים.
.
האם כשאתם רואים כזה סרטון, אתם עדיין נשארים באותה עמדה?
.
.
עלה מבבל אמר:המנהג הוא מנהג שיסודתו בהררי קודש, נקודה.
עכשיו יש לדון כמה זה היה מקובל ואיפה, ומהו השיעור
אם יסודתו בהררי קודש, אז יסודתו בהררי קודש, לא כל דבר צריך להיות מובן לך וליmmh אמר:.
.
מה השיעור?
ברצינות, אם זורקים מגבת אחת - בעיניך זה נורמלי?!
זה צורה של 'קיום מצוה'?
זה נראה לך כמו דבר ש'יסודו בהררי קודש'?
.עלה מבבל אמר:לא כל דבר מצריך להיות מובן לך ולי
אכן גם אני סבור שאין טעם לוויכוחים כאלו בין ליטאים לחסידים, וכל הסבה שנגררים פה לוויכוחים כאלו הוא מפני שהוא פורום אנונימי ואינך יודע אל מי אתה מדבר, בכולל לא הייתי פותח דיון ע"ז עם חבר ליטאיmmh אמר:.עלה מבבל אמר:לא כל דבר מצריך להיות מובן לך ולי
.
כנראה שבמשפט זה יש את תמצית כל הדיון!
והאמת,
שיתכן שזה אחד מנקודות המחלוקת הכי יסודיות בין ליטאים לחסידים.
ולפי זה,
אנו מדברים בשני שפות,
אנו מתייחסים לדברים בשני גישות,
ואין כלל טעם לדיון הזה.
הרי אין שום טעם שתציע הסברים או מקורות למנהג אם הוא 'לא אמור להיות מובן',
גם אם ההסבר יהיה מוצלח מאוד, הוא בא להסביר דבר שלא צריך להיות מוסבר....
זה נראה שאתה מחזיק ברשותך 'כרטיס ג'וקר'.
וכשהדיון עולה על שרטון, (או סרטון...) שולפים את הקלף הסודי,
ואומרים: 'יסודתו בהררי קודש, נקודה' 'לא צריך להיות מובן'.
.
.
טעות, אין דבר שלא ניתן להסביר אותו במהלך ארוך, רק לפעמים ההסבר משכנע ולפעמים אחרי כל ההסברים זה נשאר שטויות .אליהוא בן ברכאל אמר:הנוהג מה שביכולתו להסבירו לאחר, לו ישאל על מנהגו, אף אם שעה ארוכה תידרש לכך, הרי זה מנהג חכמה. והיפוכו מנהג שטות.ה' הוא האלוקים אמר:מדוע אתה בטוח שהגוי שרואה אותך בודק את תיומת הלולב או מניח תפילין מתרשם ממך עמוקות, בעוד שמכזה מראה הוא נרתע?
בגלל שזה מראה שגדלת עליו, ולכן בעינך הוא מראה אוטופי מעורר השראה, וזה מנהג שלא הכרת [אגב, גם אני לא] ולכן הוא נראה לך כמו מנהג של קניבאלים.
לא יודע מה המקור אבל זה גם מנהג, ואלו שלא מזלזלים במנהגים אסור להם לזלזל גם בזה, ורגליים לדבר שיסודתו בהררי קודש, אף שלא כל הגדולים נהגוהו הרי נהרא נהרא ופשטיה.ה' הוא האלוקים אמר:ושאלה חשובה: מה מקור המנהג להתקיף כל דבר שאינו קיים בעדה המצומצמת שלך? [אני לא מדבר עליך אישי, רק כל אחד והמנהגים שלא הכיר]
נו נו.חידוד אמר:לא יודע מה המקור אבל זה גם מנהג, ואלו שלא מזלזלים במנהגים אסור להם לזלזל גם בזה, ורגליים לדבר שיסודתו בהררי קודש, אף שלא כל הגדולים נהגוהו הרי נהרא נהרא ופשטיה.ה' הוא האלוקים אמר:ושאלה חשובה: מה מקור המנהג להתקיף כל דבר שאינו קיים בעדה המצומצמת שלך? [אני לא מדבר עליך אישי, רק כל אחד והמנהגים שלא הכיר]
מכין זה את זה [בעדינות] בשמחת פורים מקובל עליך?mmh אמר:זה צורה של 'קיום מצוה'?
.בשלמא אמר:מכין זה את זה [בעדינות] בשמחת פורים מקובל עליך?
קריעת בגדים זה של זה בשמחת חתן וכלה מקובל עליך?
דחיפות ונגיחות בסיבובי ההושענות?
כל אלו היו מנהג אבות אבותינו!!!
כל עוד שזה בטעם הטוב זה נחשב לשמחה של מצוה
כשעבר את הגבול והיה חשש לנקמות וחיסול חשבונות בתואנה של שמחה של מצוה גדרו גדר.
זריקת כמה מגבות וניירות טישו על אדם שמוכן מראש לכך, היכן שנהגו בזה, זה נורמלי [- רגיל] לחלוטין, ואפשר לראות זאת בעין יפה.
שלא כפי העולה מדבריך מלחמת הסוסים ההכאות והקריעות היו במדת מה מכוונות, הנזקים היו ידועים מראש.mmh אמר:יש מצוה לשמוח בפורים והיא נעשית ע"י שתיה מרובה וכל כיו"ב,
ויש מי שנכשל והכה את חבירו,
והוא פטור כיון שזה היה תוך כדי שמחה.
יש מצוה לשמוח ולשמח בחתונה,
ותוך כדי הריקודים מישהו קרע בגד...
יש מצוה מדרבנן להקיף עם ד' מינים את הבימה,
ומישהו דחף את חבירו, ואולי אף דקר בטעות את ראשו בלולב...