המנהג לזרוק מגבות על המדליק בבית הכנסת

יבנה

משתמש רגיל
יש שנוהגים כן גם לענין חתן בהבדלה הראשונה שלו, וכן על החזן בשמחת תורה עי' http://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=14401. ועניינו ריבוי שמחה.
 

צאנזע חסיד

משתמש רגיל
יהודי אמר:
דרומאי אמר:
יהודי אמר:
עוד מנהג מביך ומגוחך גם יחד.
אל תהי בז לכל אדם, ואל תהי מפליג לכל דבר. שאין לך אדם שאין לו שעה, ואין לך דבר שאין לו מקום.
לא נראה לי ששייך לכאן.
הרב @יהודי 

הנני מוחה נמרצות על זלזול במנהג זה.

עיין שפ"ח על חנוכה ותמצא עשרות טעמים למנהג זה.
 
 

לבי במערב

משתמש ותיק
מםאלף אמר:
ברוב הקהילות בארץ ישראל.
'כמדומני' שהטעם השלישי שייך בודאי (רובם מדליקים בפנים).

 
יבנה אמר:
יש שנוהגים כן גם לענין חתן בהבדלה הראשונה שלו, וכן על החזן בשמחת תורה עי' http://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=14401.
וכן כאן, באשכול סמוך.
האשכולות מאוצה"ח מצו"ב, עבור ה'חסומים' יצ"ו: הצג קובץ מצורף מנהג השלכת מגבות על החתן - אוצה''ח.pdf הצג קובץ מצורף 'זריקת המגבות' על החתן במוצאי שבת שבע ברכות לאחר הבדלה - אוצה''ח.pdf הצג קובץ מצורף רבינו הקדוש משינאווא.PDF הצג קובץ מצורף מועדים וזמנים - חנוכה - בעלזא.pdf
 

יהודי

משתמש ותיק
צאנזע חסיד אמר:
יהודי אמר:
דרומאי אמר:
אל תהי בז לכל אדם, ואל תהי מפליג לכל דבר. שאין לך אדם שאין לו שעה, ואין לך דבר שאין לו מקום.
לא נראה לי ששייך לכאן.
הרב @יהודי 

הנני מוחה נמרצות על זלזול במנהג זה.

עיין שפ"ח על חנוכה ותמצא עשרות טעמים למנהג זה.
לא חשבתי שתהיה למאן דהו תרעומת אישית. מחקתי.
 

עמנואל

משתמש ותיק
איש אחד יהודי אמר:
אליהוא בן ברכאל אמר:
הנוהג מה שביכולתו להסבירו לאחר, לו ישאל על מנהגו, אף אם שעה ארוכה תידרש לכך, הרי זה מנהג חכמה. והיפוכו מנהג שטות.
אבהיר שגם אני לא גדלתי על נוהג זה והוא אף נראה לי מוזר,
אבל אם נראה לך שניתן להסביר למה מכסכסים ענפי עצים וממסובבים תרנגולות מעל הראש וכו' וכל שאר מצוות השי"ת ומנהגי ישראל המקובלים, באופן שיהיה יותר מובן ממנהג זה, לענ"ד אתה טועה,
רק מה היות ואנחנו מאמינים באמונה שלימה באמיתות המצוות וקדושתם לכן הסברי הפרד"ס לכל עניין מתקבלים על דעתנו בקלות, ובדברים שאנו מתקשים להאמין בהם, ממילא ההסברים נראים לנו מוזרים.
ולכן היות וכפי הנראה יש גדולים וטובים שמצדדים במנהג זה, ע"כ לא נראה לי מן הראוי לזלזל בו מיסודו.
אזכיר כאן גם את מה שכתב הרב @עלה מבבל
עלה מבבל אמר:
שמעתי ממקור נאמן ששמע מהרה"ק ר' יענקל'ע מפשעווארסק [שהיום (כ"ז חשון) היא"צ שלו] שאמר לאחד ששאלו המקור לכך, שאינו יודע המקור אבל זאת יודע שכאשר זורקים מגבות כאן בעוה"ז, זורקים השפעות מלמעלה.
נ"ל שזה לא שונה בעצם מההסבר של לעצור טללים רעים וכו' (אם כי כמובן שיש חילוק עצום בין דבריו גדול ככל שיהיה לדברי הגמ', וכוונתי רק לדמות למען הראות שאי"ז כ"כ חריג מצד עצמו)
אפשר תמיד לקחת איזשהו עניין איזוטרי כמו לחפש את ההסבר שפחות מבינים ואז לבנות על יסודו בניינים. צריך להזיזהר בכך כי טקסט כמו "והשתא דמטלטלינן לולבא תרנגולתא בירח האיתנים..." באופן טבעי יכול להוות פתיחה לא רעה לסוגיה במסכת פורים.

מנהג הכפרות אינו מיסודי היהדות וכבר נזכר בשולחן ערוך שיש להמנע ממנו. בעניין נענוע הלולב (שאינו עיקר המצווה אלא הנטילה) יש טעמים פשוטים יותר הבאים במסגרת ביטוי השמחה בעונת האסיף. עצירת הטללים ונעיצת החרבות בעיני השטן אינם עיקר מצוות הלולב אלא טעם נלווה למצוות השם...

אגב, הכיסוכוס גרר תמיהה רבתי בקרב רבנים גדולים שלא הורגלו בכך, כידוע הרב עובדיה הוה מחיך עלה בדרשותיו.
 

איש אחד יהודי

משתמש רגיל
עמנואל אמר:
מנהג הכפרות אינו מיסודי היהדות וכבר נזכר בשולחן ערוך שיש להמנע ממנו.
אני חושב שאם היחס לזריקת המגבות (במידה ותוסבר ויוצגו לה מקורות המניחים את הדעת כמובן) יהיה כמו לכפרות אז כולם יהיו מרוצים....
כי בסופו של דבר המנהג התקבל בהרבה קהילות וכמו שכתבו הפוסקים שם, כך שכל האריכות בכך שזה לא יסוד וכו' אינה במקומה.
ומלבד שלא באתי לומר שחייבים לקבל הסבר אלא שלא נכון לטעון שההסבר לא יכול להתקבל, כי גם כיום יש מנהגים יהודיים בעלי מקורות שההסבר עליהם מתקבל רק כי הורגלנו בהם.
עמנואל אמר:
בעניין נענוע הלולב (שאינו עיקר המצווה אלא הנטילה) יש טעמים פשוטים יותר הבאים במסגרת ביטוי השמחה בעונת האסיף. עצירת הטללים ונעיצת החרבות בעיני השטן אינם עיקר מצוות הלולב אלא טעם נלווה למצוות השם...
ברור ואף אחד לא ניסה לטעון אחרת... רק לו יצוייר שלא היה טעם אחר לנענועים (ואין שום חילוק אם זה העיקר או לא) והיה רק את העניין של לעצור וכו', הרי זה היה מתקבל היטב על הדעת, נכון...
עמנואל אמר:
אגב, הכיסוכוס גרר תמיהה רבתי בקרב רבנים גדולים שלא הורגלו בכך, כידוע הרב עובדיה הוה מחיך עלה בדרשותיו.
אתה בטוח?????????
שו"ע או"ח סימן תרנא:
הנענוע הוא שמוליך ידו מכנגדו והלאה וינענע שם ג' פעמים בהולכה וג' פעמים בהובאה, (טורף הלולב ומכסכס העלין בכל ניענוע) (ר"ן פ' לולב הגזול).
 

ליפמן

משתמש ותיק
ה' הוא האלוקים אמר:
ושאלה חשובה: מה מקור המנהג להתקיף כל דבר שאינו קיים בעדה המצומצמת שלך? [אני לא מדבר עליך אישי, רק כל אחד והמנהגים שלא הכיר]
נראה לי שהשאלה מתחילה מאיך מתייחסים למנהג בכלל.
יש שבודקים קודם כל אם יש מקור מוסמך, ורק אחר כך מחפשים טעמים. מבחינתם מנהג שהתחיל אצל המון העם ואחר כך התפשט אין צורך להתחשב בו.
ויש שסוברים שאם המנהג התפשט אצל המון העם, ככל הנראה מן השמים חפצים בו, ואז מוסיפים לו טעמים בלי לבדוק כלל מאיין התחיל.

האם מישהו שמע על טעם למנהג לרקוד עם מטאטא בחתונת הבן האחרון? אני לא שמעתי ושמעתי שיש מתנגדים לו. אמנם ככל הנראה אין סיבה להפסיקו כי אין בו איסור ובא משום שמחה. ומאידך לפי הדעה הראשונה לעיל, אין שום איסור לבטלו. מאחר שאינו אלא מנהג של המון העם.

ואילו הסוברים שמחוייבים לכל מנהג יסברו שמי שמבטלו עובר על מנהג.
 

ה' הוא האלוקים

משתמש ותיק
ליפמן אמר:
ה' הוא האלוקים אמר:
ושאלה חשובה: מה מקור המנהג להתקיף כל דבר שאינו קיים בעדה המצומצמת שלך? [אני לא מדבר עליך אישי, רק כל אחד והמנהגים שלא הכיר]
נראה לי שהשאלה מתחילה מאיך מתייחסים למנהג בכלל.
יש שבודקים קודם כל אם יש מקור מוסמך, ורק אחר כך מחפשים טעמים. מבחינתם מנהג שהתחיל אצל המון העם ואחר כך התפשט אין צורך להתחשב בו.
ויש שסוברים שאם המנהג התפשט אצל המון העם, ככל הנראה מן השמים חפצים בו, ואז מוסיפים לו טעמים בלי לבדוק כלל מאיין התחיל.
האם מישהו שמע על טעם למנהג לרקוד עם מטאטא בחתונת הבן האחרון? אני לא שמעתי ושמעתי שיש מתנגדים לו. אמנם ככל הנראה אין סיבה להפסיקו כי אין בו איסור ובא משום שמחה. ומאידך לפי הדעה הראשונה לעיל, אין שום איסור לבטלו. מאחר שאינו אלא מנהג של המון העם.
ואילו הסוברים שמחוייבים לכל מנהג יסברו שמי שמבטלו עובר על מנהג.
לו יהי.
כך או כך אין זה סיבה להתקיף או ללגלג על מנהג אחרים.
 
 

ליפמן

משתמש ותיק
ה' הוא האלוקים אמר:
לו יהי.
כך או כך אין זה סיבה להתקיף או ללגלג על מנהג אחרים.
נכון. וגם לא בטוח שבמנהג המגבות דבריי נכונים. אמנם זו תשובה לשאלה מניין הנוהג לזלזל. והוא בא מכך שראה שיש הרבה שנוהגים מנהג שלדעתו הוא שטות ורק משום שלא נוהגים לבדוק מחליטים זה למנהג.
 

ה' הוא האלוקים

משתמש ותיק
ליפמן אמר:
ה' הוא האלוקים אמר:
לו יהי.
כך או כך אין זה סיבה להתקיף או ללגלג על מנהג אחרים.
נכון. וגם לא בטוח שבמנהג המגבות דבריי נכונים. אמנם זו תשובה לשאלה מניין הנוהג לזלזל. והוא בא מכך שראה שיש הרבה שנוהגים מנהג שלדעתו הוא שטות ורק משום שלא נוהגים לבדוק מחליטים זה למנהג.
אהה.
רק לידיעתך, זה היה שאלה רטורית.
 
 

בשלמא

משתמש ותיק
איש אחד יהודי אמר:
אתה בטוח?????????
כן.
איש אחד יהודי אמר:
שו"ע או"ח סימן תרנא:
הנענוע הוא שמוליך ידו מכנגדו והלאה וינענע שם ג' פעמים בהולכה וג' פעמים בהובאה, (טורף הלולב ומכסכס העלין בכל ניענוע)
מסתבר שזה לא משכנע... כשהכוונה להוכיח שהצדק עמך.
 

4568734

משתמש ותיק
תראו את הסרטון כאן, משנה זו. זה ממש הפסק, המדליק מברך את הברכות, וכשבא להדליק הילדים זורקים עליו מגבות, ולוקח זמן רב עד שהוא מצליח להחלץ מהמגבות ולהדליק, זה ממש הפסק רציני וגדול, וגם גורם ליצנות וקלות ראש. מביך לראות את ההסרטה הזו:

הצג קובץ מצורף _מנהג_זריקת_מגבות_על_המדליק.mp4
 

mmh

משתמש ותיק
.
.
4568734 אמר:
תראו את הסרטון כאן, משנה זו. זה ממש הפסק, המדליק מברך את הברכות, וכשבא להדליק הילדים זורקים עליו מגבות, ולוקח זמן רב עד שהוא מצליח להחלץ מהמגבות ולהדליק, זה ממש הפסק רציני וגדול, וגם גורם ליצנות וקלות ראש. מביך לראות את ההסרטה הזו:

הצג קובץ מצורף _מנהג_זריקת_מגבות_על_המדליק.mp4
 
עלה מבבל אמר:
שמעתי ממקור נאמן ששמע מהרה"ק ר' יענקל'ע מפשעווארסק [שהיום (כ"ז חשון) היא"צ שלו] שאמר לאחד ששאלו המקור לכך, שאינו יודע המקור אבל זאת יודע שכאשר זורקים מגבות כאן בעוה"ז, זורקים השפעות מלמעלה.
ה' הוא האלוקים אמר:
תשתדל קצת לצאת מהקופסא, ותגלה עולמות שלמים של אנשים רבים וטובים 
...
ומי אמר שהם לא יכולים להסביר?
...
כך או כך אין זה סיבה להתקיף או ללגלג על מנהג אחרים.
.
.
האם כשאתם רואים כזה סרטון, אתם עדיין נשארים באותה עמדה?
.
.
 
 

עלה מבבל

משתמש ותיק
המנהג הוא מנהג שיסודתו בהררי קודש, נקודה.
עכשיו יש לדון כמה זה היה מקובל ואיפה, ומהו השיעור
 

עלה מבבל

משתמש ותיק
המנהג הוא מנהג שיסודתו בהררי קודש, נקודה.
עכשיו יש לדון איפה זה היה מקובל ועד כמה, ומהו השיעור
 

עלה מבבל

משתמש ותיק
mmh אמר:
.
.
4568734 אמר:
תראו את הסרטון כאן, משנה זו. זה ממש הפסק, המדליק מברך את הברכות, וכשבא להדליק הילדים זורקים עליו מגבות, ולוקח זמן רב עד שהוא מצליח להחלץ מהמגבות ולהדליק, זה ממש הפסק רציני וגדול, וגם גורם ליצנות וקלות ראש. מביך לראות את ההסרטה הזו:

_מנהג_זריקת_מגבות_על_המדליק.mp4
 
עלה מבבל אמר:
שמעתי ממקור נאמן ששמע מהרה"ק ר' יענקל'ע מפשעווארסק [שהיום (כ"ז חשון) היא"צ שלו] שאמר לאחד ששאלו המקור לכך, שאינו יודע המקור אבל זאת יודע שכאשר זורקים מגבות כאן בעוה"ז, זורקים השפעות מלמעלה.
ה' הוא האלוקים אמר:
תשתדל קצת לצאת מהקופסא, ותגלה עולמות שלמים של אנשים רבים וטובים 
...
ומי אמר שהם לא יכולים להסביר?
...
כך או כך אין זה סיבה להתקיף או ללגלג על מנהג אחרים.
.
.
האם כשאתם רואים כזה סרטון, אתם עדיין נשארים באותה עמדה?
.
.
כשאתה רואה סרטון על אנשים שמשתוללים ומשתכרים בשמחת נישואין אתה עדיין נשאר באותה עמדה שיש מצוה לשמח חתן וכלה?
מה שיש כאלו שעוברים את הקו האדום אינו פוסל את הדבר מעיקרו
 
 

פריחת ההרים

משתמש ותיק
אבקש להציע לדון כך:
האם יתכן, שיתחיל עתה להתפתח מנהג כלשהו, לא מתוך סיבה הלכתית, ולא מסיבה שמיימית - השפעות וכד', אלא פשוט מתוך טעות? כגון, ליצנות שתתפשט ותיתפס כמנהג, או טעות שתתפשט ויחשבו שהיא מנהג, עד כדי כך שבעוד שנים רבות ידונו ברצינות על 'טעמי' המנהג הקדום?
אם התשובה היא כן, אז יתכן בהחלט שמנהג זריקת המגבות יסודו בטעות גמורה.
אך אם התשובה היא לא, אז בודאי מנהג זריקת המגבות הוא רציני.
מה שאני מנסה להסביר, שהויכוח כאן באשכול אינו על המנהג המסוים של זריקת מגבות, אלא ויכוח כללי האם יכול להיווצר מנהג בטעות. ובמקום לחשוב על מה היה, קל יותר לחשוב על מה יכול להתרחש עכשיו והלאה, ומכך להסיק על מה שקרה והתפתח מהעבר עד אלינו.
 

mmh

משתמש ותיק
.
.
עלה מבבל אמר:
המנהג הוא מנהג שיסודתו בהררי קודש, נקודה.
עכשיו יש לדון כמה זה היה מקובל ואיפה, ומהו השיעור

מה השיעור?

ברצינות, אם זורקים מגבת אחת - בעיניך זה נורמלי?!
זה צורה של 'קיום מצוה'?

זה נראה לך כמו דבר ש'יסודו בהררי קודש'?
 

עלה מבבל

משתמש ותיק
mmh אמר:
.
.
מה השיעור?

ברצינות, אם זורקים מגבת אחת - בעיניך זה נורמלי?!
זה צורה של 'קיום מצוה'?

זה נראה לך כמו דבר ש'יסודו בהררי קודש'?
אם יסודתו בהררי קודש, אז יסודתו בהררי קודש, לא כל דבר צריך להיות מובן לך ולי
 
 

mmh

משתמש ותיק
עלה מבבל אמר:
לא כל דבר מצריך להיות מובן לך ולי
.
.
כנראה שבמשפט זה יש את תמצית כל הדיון!

והאמת,
שיתכן שזה אחד מנקודות המחלוקת הכי יסודיות בין ליטאים לחסידים.

ולפי זה,
אנו מדברים בשני שפות,
אנו מתייחסים לדברים בשני גישות,
ואין כלל טעם לדיון הזה.

הרי אין שום טעם שתציע הסברים או מקורות למנהג אם הוא 'לא אמור להיות מובן', 
גם אם ההסבר יהיה מוצלח מאוד, הוא בא להסביר דבר שלא צריך להיות מוסבר....
זה נראה שאתה מחזיק ברשותך 'כרטיס ג'וקר'.
וכשהדיון עולה על שרטון, (או סרטון...) שולפים את הקלף הסודי,
ואומרים: 'יסודתו בהררי קודש, נקודה' 'לא צריך להיות מובן'.




.
.
 
 

עלה מבבל

משתמש ותיק
mmh אמר:
עלה מבבל אמר:
לא כל דבר מצריך להיות מובן לך ולי
.
.
כנראה שבמשפט זה יש את תמצית כל הדיון!

והאמת,
שיתכן שזה אחד מנקודות המחלוקת הכי יסודיות בין ליטאים לחסידים.

ולפי זה,
אנו מדברים בשני שפות,
אנו מתייחסים לדברים בשני גישות,
ואין כלל טעם לדיון הזה.

הרי אין שום טעם שתציע הסברים או מקורות למנהג אם הוא 'לא אמור להיות מובן', 
גם אם ההסבר יהיה מוצלח מאוד, הוא בא להסביר דבר שלא צריך להיות מוסבר....
זה נראה שאתה מחזיק ברשותך 'כרטיס ג'וקר'.
וכשהדיון עולה על שרטון, (או סרטון...) שולפים את הקלף הסודי,
ואומרים: 'יסודתו בהררי קודש, נקודה' 'לא צריך להיות מובן'.




.
.
אכן גם אני סבור שאין טעם לוויכוחים כאלו  בין ליטאים לחסידים, וכל הסבה שנגררים פה לוויכוחים כאלו הוא מפני שהוא פורום אנונימי ואינך יודע אל מי אתה מדבר, בכולל לא הייתי פותח דיון ע"ז עם חבר ליטאי
 
 

חידוד

משתמש ותיק
אליהוא בן ברכאל אמר:
ה' הוא האלוקים אמר:
מדוע אתה בטוח שהגוי שרואה אותך בודק את תיומת הלולב או מניח תפילין מתרשם ממך עמוקות, בעוד שמכזה מראה הוא נרתע?
בגלל שזה מראה שגדלת עליו, ולכן בעינך הוא מראה אוטופי מעורר השראה, וזה מנהג שלא הכרת [אגב, גם אני לא] ולכן הוא נראה לך כמו מנהג של קניבאלים.
הנוהג מה שביכולתו להסבירו לאחר, לו ישאל על מנהגו, אף אם שעה ארוכה תידרש לכך, הרי זה מנהג חכמה. והיפוכו מנהג שטות.
טעות, אין דבר שלא ניתן להסביר אותו במהלך ארוך, רק לפעמים ההסבר משכנע ולפעמים אחרי כל ההסברים זה נשאר שטויות .
 
 

חידוד

משתמש ותיק
ה' הוא האלוקים אמר:
ושאלה חשובה: מה מקור המנהג להתקיף כל דבר שאינו קיים בעדה המצומצמת שלך? [אני לא מדבר עליך אישי, רק כל אחד והמנהגים שלא הכיר]
לא יודע מה המקור אבל זה גם מנהג, ואלו שלא מזלזלים במנהגים אסור להם לזלזל גם בזה, ורגליים לדבר שיסודתו בהררי קודש, אף שלא כל הגדולים נהגוהו הרי נהרא נהרא ופשטיה.
 

ה' הוא האלוקים

משתמש ותיק
חידוד אמר:
ה' הוא האלוקים אמר:
ושאלה חשובה: מה מקור המנהג להתקיף כל דבר שאינו קיים בעדה המצומצמת שלך? [אני לא מדבר עליך אישי, רק כל אחד והמנהגים שלא הכיר]
לא יודע מה המקור אבל זה גם מנהג, ואלו שלא מזלזלים במנהגים אסור להם לזלזל גם בזה, ורגליים לדבר שיסודתו בהררי קודש, אף שלא כל הגדולים נהגוהו הרי נהרא נהרא ופשטיה.
נו נו.
אז תקפיד עליו מאוד, זה גם סגולה לחיים מאושרים.
 

בשלמא

משתמש ותיק
mmh אמר:
זה צורה של 'קיום מצוה'?
מכין זה את זה [בעדינות] בשמחת פורים מקובל עליך?
קריעת בגדים זה של זה בשמחת חתן וכלה מקובל עליך?
דחיפות ונגיחות בסיבובי ההושענות?
כל אלו היו מנהג אבות אבותינו!!!
כל עוד שזה בטעם הטוב זה נחשב לשמחה של מצוה
כשעבר את הגבול והיה חשש לנקמות וחיסול חשבונות בתואנה של שמחה של מצוה גדרו גדר.
זריקת כמה מגבות וניירות טישו על אדם שמוכן מראש לכך, היכן שנהגו בזה, זה נורמלי [- רגיל] לחלוטין, ואפשר לראות זאת בעין יפה.
 

mmh

משתמש ותיק
בשלמא אמר:
מכין זה את זה [בעדינות] בשמחת פורים מקובל עליך?
קריעת בגדים זה של זה בשמחת חתן וכלה מקובל עליך?
דחיפות ונגיחות בסיבובי ההושענות?
כל אלו היו מנהג אבות אבותינו!!!
כל עוד שזה בטעם הטוב זה נחשב לשמחה של מצוה
כשעבר את הגבול והיה חשש לנקמות וחיסול חשבונות בתואנה של שמחה של מצוה גדרו גדר.
זריקת כמה מגבות וניירות טישו על אדם שמוכן מראש לכך, היכן שנהגו בזה, זה נורמלי [- רגיל] לחלוטין, ואפשר לראות זאת בעין יפה.
.
.
לא זכיתי להבין בכלל את הקשר לשלושת הדוגמאות שכתבת.

יש מצוה לשמוח בפורים והיא נעשית ע"י שתיה מרובה וכל כיו"ב,
ויש מי שנכשל והכה את חבירו,
והוא פטור כיון שזה היה תוך כדי שמחה.

יש מצוה לשמוח ולשמח בחתונה,
ותוך כדי הריקודים מישהו קרע בגד...

יש מצוה מדרבנן להקיף עם ד' מינים את הבימה,
ומישהו דחף את חבירו, ואולי אף דקר בטעות את ראשו בלולב...

בכל אלו - יש דבר שצריך לעשותו, ואליו נוסף דבר שאינו כראוי.

אך מה כל זה נוגע למנהג שכל כולו נראה כשטות?

הרי לא כתוב באיזה שהוא מקום שצריך לזרוק חוט, ואנשים מגזימים וזורקים מגבת...
אלא כל ה'מנהג' לא מתחיל בכלל משום מקום, ואין לו שום מקור.

מה מועיל העובדה שאותו אחד 'מוכן' לכך?
מה מתיר את כל ההשתוללות הזו בבית כנסת?

ואת כל זה אתה רואה 'בעין יפה'...?!
 

בשלמא

משתמש ותיק
mmh אמר:
יש מצוה לשמוח בפורים והיא נעשית ע"י שתיה מרובה וכל כיו"ב,
ויש מי שנכשל והכה את חבירו,
והוא פטור כיון שזה היה תוך כדי שמחה.

יש מצוה לשמוח ולשמח בחתונה,
ותוך כדי הריקודים מישהו קרע בגד...

יש מצוה מדרבנן להקיף עם ד' מינים את הבימה,
ומישהו דחף את חבירו, ואולי אף דקר בטעות את ראשו בלולב...
שלא כפי העולה מדבריך מלחמת הסוסים ההכאות והקריעות היו במדת מה מכוונות, הנזקים היו ידועים מראש.
 
חלק עליון תַחתִית