מקום חדש לעליה לרגל ולהקפות? (על פי רב האי גאון)

אח שלך

משתמש ותיק
הופתעתי היום לגלות באגרת ידועה מסוף זמן הגאונים שנשלחה מהארץ לחו"ל
שרב האי גאון היה עולה מבבל לארץ ישראל בסוכות והיה מקיף בהושענא רבא יחד עם כל הציבור את הר הזיתים!

כרגע אין האגרת תחת ידי אשמח אם מישהו יוכל למוצאה איפשהו בתשובות הגאונים ולהעלותה. 



אך צ"ע למה לא הקיפו את הר הבית?? 
​​​​​​(ככתוב "סובו ציון והקיפוה"
וכמנהג זקני ירושלים וגדוליה בדורות האחרונים)
ומה גם שאחרי הכל הר הזיתים הוא מקום טומאה של קברים. 

אני מציע 2 השערות בעלמא: 
1. רואים שם באגרת שהם קנו אז את הר הזיתים והם מבקשים תרומות מיהודי הגולה ומבטיחים שכל המקיפים את ההר יתפללו עליהם, ולפי זה אולי באותה שעה הר הבית עדיין לא היה ניתן להקיפו מסיבות טכניות. 

2. אולי דוקא הר הזיתים לעורר משם את הישועה.
[ע"פ המקורות שיבקע ההר ויעמוד המשיח עליו ויכריז הגיע זמן גאולתכם ויחיו המתים ויעשו שם אפר פרה או משהו כזה. 
​​​​​​צל"ע שוב בהפטרות של החג שהוזכר כעי"ז] 
 

בן ישיבה

משתמש ותיק
אח שלך אמר:
אך צ"ע למה לא הקיפו את הר הבית?? 
​​​​​​(ככתוב "סובו ציון והקיפוה"
וכמנהג זקני ירושלים וגדוליה בדורות האחרונים)

אולי אני עם הארץ, אבל מעולם לא שמעתי על מנהג זה, אולי תוכל לציין איזה זקני ירושלים וגדוליה נהגו המנהג זה ומתי
 

דרומאי

משתמש ותיק
בן ישיבה אמר:
אח שלך אמר:
אך צ"ע למה לא הקיפו את הר הבית?? 
​​​​​​(ככתוב "סובו ציון והקיפוה"
וכמנהג זקני ירושלים וגדוליה בדורות האחרונים)

אולי אני עם הארץ, אבל מעולם לא שמעתי על מנהג זה, אולי תוכל לציין איזה זקני ירושלים וגדוליה נהגו המנהג זה ומתי

לא כי, אלא צעיריה ופוחזיה
 

יאיר אור

משתמש ותיק
כמ"ש לעיל המקור הוא ספר חסידים
והסיבה שהקיף את הר הזיתים דוקא זאת השיב רב האי עצמו לרוצח כמ"ש שם
אמר לו רב האי מפני שאני עולה בכל שנה מבבל להקיף את הר הזיתים בסוכות, ואני מטהר את עצמי בהושענא רבה, אליהו הולך עמי –ומדבר עמי. ושאלתי לו מתי יבא משיח ואמר לי כשיקיפו הר הזיתים עם כהנים.
והסיבה שהגאולה תלויה בהר הזיתים הוא ע"פ המדרש שבעת החורבן השכינה גלתה להר הזיתים, ולכך לעתיד לבוא יהיו רגלי המבשר על הר הזיתים.

אגב המנהג בעבר היה לבוא להתפלל בשער הרחמים ולא בכותל המערבי שהיה מכוסה כולו וכמו שמובא בכפתור ופרח ושם לא מזכיר כלל את כותל המערבי כמקום תפילה.
 

לומד התורה

משתמש ותיק
שו"ת יביע אומר חלק י - אורח חיים (סימן נה)
וז"ל: רב האי גאון היה עולה בכל שנה מבבל לירושלים, והיה שם בחג הסוכות, כי אז היו מקיפים את הר הזיתים בהושענא רבה ז' פעמים ואומרים מזמורים שסידר להם רב האי גאון, ולפני רב האי גאון הולכים כהנים מלובשים סיריקון, [בחגיגה טז: יצא מנחם לעבודת המלך, ויצאו עמו שמונים זוגות תלמידים לבושים "סיריקון", ופירש רש"י, "בגדי מלכות"]. ומעילים. ואחריו העם, והוא בתווך, ורחוק מאלה שלפניו מאה אמה, וכל משל אחריו, והיה רב האי גאון שוחק לאחר ההקפה, ראה בעל תשובה אחד שהיה מקורב לרב האי גאון, את רב האי שלבו שמח, ואמר לו, רבי, למה היית הולך לבד כשהייתם מקיפים את הר הזיתים, אמר לו רב האי גאון, מפני שאני עולה בכל שנה מבבל להקיף את הר הזיתים בסוכות ואני מטהר את עצמי בהושענא רבה, ואליהו הנביא הולך עמי, לכך אנו מתרחקים מאשר לפנינו ומאשר לאחרינו, והיה מדבר עמי, ושאלתי לו מתי יבא משיח, ואמר לי כשיקיפו הר הזיתים עם כהנים, ולקחתי כל הכהנים שמצאתי להקיף עמהם, ואמר לי אליהו כל הכהנים שאתה רואה מלובשים מעילים והולכים בגאוה, אין שום אחד מהם מזרע אהרן הכהן, רק אחד שהוא הולך אחר כולם, שהוא נבזה בעיניהם, והולך בבגדים רעים, ואינו חפץ בכבוד, וכו' (ע"ש).
 

גלואיט

משתמש ותיק
א. אפשר שבזמן רב האי גאון עדיין לא שימש הר הזיתים לקבורה.
ב. יתכן שלא הקיפו את הר הבית מפני אימת העמים, או גזירה שמא יכנסו לתוכו.
 

לומד התורה

משתמש ותיק
לומד התורה אמר:
שו"ת יביע אומר חלק י - אורח חיים (סימן נה)
וז"ל: רב האי גאון היה עולה בכל שנה מבבל לירושלים, והיה שם בחג הסוכות, כי אז היו מקיפים את הר הזיתים בהושענא רבה ז' פעמים ואומרים מזמורים וכו' ואליהו הנביא הולך עמי, והיה מדבר עמי, ושאלתי לו מתי יבא משיח, ואמר לי כשיקיפו הר הזיתים עם כהנים.
צ"ע מדוע לא עושים סגולה זו בזמננו?
 
 

ישתבח שמו לעד

משתמש ותיק
זכור לי מאמר של הרב יהודה חטאב שליט"א (כמדומני בירחון יתד המאיר) שהביא תמיהות רבות על הנ"ל, ורצה לומר שלא היו דברים מעולם, או לפחות לא היו כך.
אשמח אם יש מי שיכול להעלות כאן את הדברים.
 

לומד התורה

משתמש ותיק
שו"ת יביע אומר חלק י - אורח חיים (סימן נה)
וז"ל: רב האי גאון היה עולה בכל שנה מבבל לירושלים, והיה שם בחג הסוכות, כי אז היו מקיפים את הר הזיתים בהושענא רבה ז' פעמים ואומרים מזמורים שסידר להם רב האי גאון, ולפני רב האי גאון הולכים כהנים מלובשים סיריקון, [בחגיגה טז: יצא מנחם לעבודת המלך, ויצאו עמו שמונים זוגות תלמידים לבושים "סיריקון", ופירש רש"י, "בגדי מלכות"]. ומעילים. ואחריו העם, והוא בתווך, ורחוק מאלה שלפניו מאה אמה, וכל משל אחריו, והיה רב האי גאון שוחק לאחר ההקפה, ראה בעל תשובה אחד שהיה מקורב לרב האי גאון, את רב האי שלבו שמח, ואמר לו, רבי, למה היית הולך לבד כשהייתם מקיפים את הר הזיתים, אמר לו רב האי גאון, מפני שאני עולה בכל שנה מבבל להקיף את הר הזיתים בסוכות ואני מטהר את עצמי בהושענא רבה, ואליהו הנביא הולך עמי, לכך אנו מתרחקים מאשר לפנינו ומאשר לאחרינו, והיה מדבר עמי, ושאלתי לו מתי יבא משיח, ואמר לי כשיקיפו הר הזיתים עם כהנים, וכו' (ע"ש).
צ"ע מדוע לא מקיפים את הר הזיתים בזמננו, כדי שיבוא משיח במהרה בימינו.
 
חלק עליון תַחתִית