מה יעשה ביום הראשון ויש לו כמה ילדים?

יהודי נאמן

משתמש ותיק
הנה אם יש לו ילד אחד אז מקנה לו לאחר שכבר נטל, אבל אם יש לו כמה ילדים, הרי אין הקטן יכול להקנות, וא"כ לא יצא ידי חובת חינוך להשיטות שצריך בשביל חינוך שיהא לכם.
 

ברל

משתמש ותיק
מי השיטות שלחינוך צריך שיהיה לכם? ואין הכי נמי לשיטות אלו יצטרך סט לכל ילד. כאן תכנס לשאךה האם לעדיף חינוך ללכם, מאשר חינוך להידור מצווה.
 

יהודי נאמן

משתמש ותיק
פותח הנושא
ברל אמר:
מי השיטות שלחינוך צריך שיהיה לכם? ואין הכי נמי לשיטות אלו יצטרך סט לכל ילד. כאן תכנס לשאךה האם לעדיף חינוך ללכם, מאשר חינוך להידור מצווה.
עיין במשנ"ב מחלוקת בזה.
אני שואל למנהג החסידים שאין קונים לילדים ד' מינים. מה יעשו?
 
 

בבא קמא

משתמש ותיק
יש לי תמיד הרגשה בענין הזה, שנכון שקטן לא יכול להקנות, אבל אבל כשאנו דנים על חינוך הרי אנו דנים אותו כגדול וא"כ לגבי מצוות חינוך שפיר יכול קטן להקנות לקטן אחר. ויש בזה כעין ממה נפשך, וצריך עיון אם ניתן להאמר.
 

יהודי

משתמש ותיק
לענ"ד אסור לומר כן.
א' ודאי שאין הכוונה שנידון כגדול, אלא מתחנך כעת.
ב' גם אם נדון אותו כגדול כדבריכם, מה השייכות בין בעלות אמיתית לבין קיום מצוה שתנאי בה הוא בעלות המקיים, וכי מפני שחייב בחינוך יכול להקנות זאת לגדול ויהיה של הגדול לכל דיני התורה.
 

יהודי

משתמש ותיק
בעיקר הנידון, חשבתי בעבר שמכיון שיש בזה מחלוקת אם צריך להקנות חזרה במתנה ע"מ להחזיר (כידועים דברי הקצוה"מ ממהרי כהן צדק והאבני מילואים הביא עוד ראשו'), ויש מח' אם צריך לכם בקטן, יש בזה ס"ס בדרבנן.
אמנם קצ"ע מפשטות השו"ע סי' תרנח ס"ו שלא יתננו לקטן וכו'
 

בבא קמא

משתמש ותיק
יהודי אמר:
לענ"ד אסור לומר כן.
א' ודאי שאין הכוונה שנידון כגדול, אלא מתחנך כעת.
ב' גם אם נדון אותו כגדול כדבריכם, מה השייכות בין בעלות אמיתית לבין קיום מצוה שתנאי בה הוא בעלות המקיים, וכי מפני שחייב בחינוך יכול להקנות זאת לגדול ויהיה של הגדול לכל דיני התורה.
ב. לא אמרתי שמועיל להקנות לגדול, אדרבה זה בגמרא מבואר שלא מועיל, רק אמרתי שיכול להקנות לקטן אחר. כי כלפי חינוך הקטנים כגדולים.
 
 
חלק עליון תַחתִית