שמעתם פעם על תשובת החלקת יואב שמתיר אתרוג מורכב ?

במבי

משתמש ותיק
https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=828&st=&pgnum=45

התשובה די ארוכה, הצילום מהעמוד לפני האחרון

1.png
 
מעשה עליו רמז החיד''א בשם הגדולים, בערכו של הש''ך, משו"ת שבות יעקב ח''א סי' לו. 
ושמעתי שפה פראג בימי מוח"ז הגאון המפורסם מהר"ש זצ"ל בשנה אחת ע"י איזה מקרה הביאו אתרוגים המורכבים בסימני' אלו והורה שלא לברך עליהם אך איזה תקיפי ואלמי ארץ היו רוצים להמרות פיו וצרפו אליהם בחלקלקות שבפיהם הגאון בעל שפתי כהן שהיה בעת ההיא אורח נטע ללון פ"פ והורו להתיר לברך עליה' בשעת הדחק ועיקר טעמו היה ע"פ הסוגיא דשה אפי' מקצת שה וה"ה גבי אתרוג נמי נימא הכי (ובאמת כבר נסתר סברא זו בתשובת מהרמ"א סי' קי"ז וכ"כ ג"כ התוספ' פ' כיסוי דם דף פ"ח ד"ה ור' יהודה דאין להדמות הדרשות זו לזו בענין זה דלפעמים אמרינן דוקא עד דאיכא כולו ובפרטות ביום הראשון דכתיב ולקחת' דבעינן לקיחה תמה) ומתקיפת' הכריחו את חזן הכנסת בב"ה הישנה והחדשה שיתחיל לברך בקול רם וכשרצה להתחיל עכבוהו מן השמים שנפל האתרוג מידו ונשבר העוקץ מתוכו ואח"כ באו כתבים מגלילות אלו ממדינת אשכנז ופולין ומעהררין שכל גאוני ארץ הורו ג"כ למעשה שלא לברך עליהם באותו שנה. והגאון בעל הש"כ נתחרט על הוראה זו קוד' מותו צוה לבנו בכתב ידו שיבקש מחילה מאת מוח"ז על ששגג בדבר זו נגדו ובנו הראה כתב ידו למו"ה זקיני הגאון זצ"ל ותהי' מנוחתם כבוד ובצל שדי יתלוננו ע"כ שמעתי. 
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
במבי אמר:
https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=828&st=&pgnum=45

התשובה די ארוכה, הצילום מהעמוד לפני האחרון

1.png
אם באת להראות דבר היתר מחודש, דע לך שהרא''ה מתיר לאכול עכבר.

וכך כתבתי בספרי.
 
האוכל שרצים המאוסים והם בעין האם לוקה משום שרצים או דלא אסרה תורה רק שרצים שאינם מאוסים ואינו אסור כלל אלא משום בל תשקצו- הרא''ה בבדק הבית ד,א, כ:, כתב דעכברא דביתא ושרצים שהם מאוסים מותר לאכול אותם אף כשהם שלמים וכן מותר לאכול צירם ורוטבם אי לאו משום איסור בל תשקצו, ולא אסרה תורה אלא שרצים שאינם מאוסים, וכל שכן שהמאוסים אינם אוסרים תערובתם כלל, ע''כ, והרשב''א במשמרת הבית שם, חלק עליו ואסר בכל גוונא, והביא הרבה מאוד מקומות דמצאנו בגמרא דאסור לאכול תולעים ופרעושים ויתושים ושאר שרצים, ולפי דברי הרא''ה צריך לומר דכל הנך איירי בשאינם מאוסים, וממילא אף לדעת הרא''ה אין לסמוך להקל כי איננו יודעים מה חשוב מאוס, חוץ מעכברא דביתא דאמרינן דהוא מאוס וכתב הרא''ה דלא נאסר לאוכלו אף כשהוא שלם אלא רק בגוונא שנפל לשיכרא והשביח, ע''כ, אמנם אפי' תלמידו הריטב''א חלק עליו, דכתב בע''ז סח: ד''ה ופרכינן, דרחמנא אזהר מלאכול אף את שאינם מאוסים וזה דבר פשוט בעיני, ע''כ.

1482 עמודים

הצג קובץ מצורף ספר אור חדש.pdf


 
 

רמתים צופים

משתמש ותיק
מה חידוש יש בזה?
הראשון שבא לפסול אתרוג המורכב, הוא הרמ"א, וגם הוא כותב בתוך דבריו שאינו רוצה להוציא לעז על הקדמונים שיצאו עם אתרוג מורכב.
 

אלף בית גימל

משתמש ותיק
כמעיין המתגבר אמר:
במבי אמר:
https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=828&st=&pgnum=45

התשובה די ארוכה, הצילום מהעמוד לפני האחרון

1.png
אם באת להראות דבר היתר מחודש, דע לך שהרא''ה מתיר לאכול עכבר.

וכך כתבתי בספרי.
 
האוכל שרצים המאוסים והם בעין האם לוקה משום שרצים או דלא אסרה תורה רק שרצים שאינם מאוסים ואינו אסור כלל אלא משום בל תשקצו- הרא''ה בבדק הבית ד,א, כ:, כתב דעכברא דביתא ושרצים שהם מאוסים מותר לאכול אותם אף כשהם שלמים וכן מותר לאכול צירם ורוטבם אי לאו משום איסור בל תשקצו, ולא אסרה תורה אלא שרצים שאינם מאוסים, וכל שכן שהמאוסים אינם אוסרים תערובתם כלל, ע''כ, והרשב''א במשמרת הבית שם, חלק עליו ואסר בכל גוונא, והביא הרבה מאוד מקומות דמצאנו בגמרא דאסור לאכול תולעים ופרעושים ויתושים ושאר שרצים, ולפי דברי הרא''ה צריך לומר דכל הנך איירי בשאינם מאוסים, וממילא אף לדעת הרא''ה אין לסמוך להקל כי איננו יודעים מה חשוב מאוס, חוץ מעכברא דביתא דאמרינן דהוא מאוס וכתב הרא''ה דלא נאסר לאוכלו אף כשהוא שלם אלא רק בגוונא שנפל לשיכרא והשביח, ע''כ, אמנם אפי' תלמידו הריטב''א חלק עליו, דכתב בע''ז סח: ד''ה ופרכינן, דרחמנא אזהר מלאכול אף את שאינם מאוסים וזה דבר פשוט בעיני, ע''כ.

1482 עמודים

ספר אור חדש.pdf


 
בתאבון . מה מברכים על עכבר ?
יש לך עוד חידושים נפלאים כאלו אני ממש רעב.
 
חלק עליון תַחתִית