פריסת שטיח בסוכה ומקור לתליית סדינים בסוכה - זכר לענני כבוד

תורת

משתמש רגיל
כתב הפרי מגדים במשבצות זהב סו"ס תרמג 'וראוי שיהא גם למטה דפים מרוצף, עיין סימן (תרכ"ו בא"ר) [תרכה באשל אברהם] [ריש הסימן] זכר לעננים, וגם משום כבוד קרקע לאשוויי גומות ביום טוב ושבת. ולכתחלה ראוי לעשותה לשום החג'. ויש לדון בריצוף דבזמנינו דמחובר לקרקע האם סגי או דבעי שלא יהא מחובר לקרקע.
ומפשטות לשונו של הפמ"ג בסו"ד 'ולכתחלה ראוי לעשותה לשום החג' משמע שלא איירי שמחובר לקרקע ודמיא לסכך שעושהו מיוחד לשם חג.
וגם מסברא נראה שאם הוא מחובר לקרקע אין בזה לכאו' זכר לענני הכבוד.
ולפי"ז ה"ה הדפנות לא סגי שיהיו מחוברים לקרקע אלא בעי שיהא לשם חג דהלא היו ששה ענני כבוד שהקיפום מארבע רוחות השמים ומלמעלה ולמטה ואם הריצוף שהצריך הפרמ"ג הוא משום ענני הכבוד ובעי לשום חג ולא סגי שהיא מחובר לארץ לכאו' ה"ה בדפנות.
נמצא לפי"ז דיש מקור נאמן וסיבה למנהג ישראל בתליית הסדינים בסוכה דאתי זכר לענני הכבוד היכא שהדפנות מחוברים לקרקע.
ואם כנים דברינו, יש לנהוג לפרוס שטיח או מחצלת בקרקע זכר לענני כבוד.
ויש להביא סמך לדברי הפרמ"ג. דהנה הקשה הכפות תמרים על דעת ר"א שפסל דפנות גזולות או סוכה הבנויה על קרקע גזולה דלכאו' לא מצינו פסולי סכך בדפנות ובקרקע. ותי' החלקת יואב שר"א אזיל לשיטתו שטעם הסוכה הוא משום ענני כבוד ולכן צריך שיהא הכשר סוכה גם בדפנות ובקרקע. הרי לן שלא רק שיש להניח ריצוף זכר לענני כבוד כדברי הפרמ"ג אלא איכא דיני הכשר סוכה מה"ט, ודו"ק.
 

תורת

משתמש רגיל
פותח הנושא
יש להוסיף - שאם כנים דברינו - יש לכוון בעת תליית הסדינים [כשיש דפנות קבועות] לשם חג כמו בפריסת השטיח.
 

ברוךווייס

משתמש ותיק
למיטב זכרוני באנגליה רובם לא תולים סדינים ונראה שמנהג ישראל שורשו במזג אוויר החם בארץ
 

תורת

משתמש רגיל
פותח הנושא
אני מדבר על תליית סדינים בדפנות הקיימות הקבועות לקרקע שזה לא קשור למזג אויר כזה או אחר.
כמובן, שאם עושים דפנות שאינם קבועות הרי שזה יהיה זכר לענני הכבוד ולא הסדינים ולכאו' יש לכוון בזה לשם חג.
מעניין לדעת כיצד נהגו בתפוצות ישראל בעניין הסדינים.
 

דגש קל

משתמש רגיל
יש שציטטו מהרב משה פיינשטיין זיע"א ששטיחים ששמו בסוכה אסור להוציאם באמצע סוכות שכן הוקצה למצוותו כמו שאסור להוריד קישוטים באמצע סוכות.
(כתבתי בכוונה יש שציטטו כי באגרות משה בפנים משמע שעול'ה ומסתפ'ג בזה, שכחתי איה מקום כבודו)
 

תורת

משתמש רגיל
פותח הנושא
הוקצה למצוותו אינו מחמת ענני כבוד כשם שהקישוטים אינם זכר לענני כבוד וממילא אינו נוגע לענייננו.
 

דגש קל

משתמש רגיל
לא הבנתי מה כוונתכם , הלא הסיבה שנויי סוכה קדושים כי הם באו לייפוי הסוכה - כ"ש הדפנות שהם הסוכה עצמה והשטחים שהם לפמ"ג ובפרט אם מניחם ע"ד שיהיה חלק מהסוכה - לכאורה יש בזה גם הוקצה למצוותו (בפרט אם מניח שטיח יפה לייפות את הסוכה)
 

תורת

משתמש רגיל
פותח הנושא
אני מסכים שיש הוקצה למצוותו, אלא שאין זה הנושא עליו אני דן.
ואפרט את כוונתי:
ברצוני לחדש ע"פ הבנתי בדברי הפמ"ג שחידש שיש להוסיף בסוכה שטיח וכדו' בריצפת הסוכה ולא כפי שאחרים הבינו בדבריו שיש לדאוג שריצפת הסוכה תהיה ישרה והיכא שהיא ישרה ממילא אין דין נוסף לפרוס דבר כל שהוא בריצפת הסוכה.
ואם כנים דברינו ישנם ב' חידושים נוספים: א] יש לכוון לעשותו לשם חג - כלשון הפמ"ג. ב] כשם שיש דין לעשות זכר לענני כבוד בריצפת הסוכה ה"ה הדפנות ו/או הסדינים יש לעשותם זכר לענני כבוד וצריך לכוון לשם חג ולפי"ז יש להקפיד שיהיה מארבע רוחות ולא כפי עיקר הדין שניים ושלישית אפי' טפח. ולפלא שלא מצאנו דין/חומרא/מנהג זה בפוסקים.
 
אשמח אם יש למישהו כאן מקור לאלו שמקפידים לבנות את הסוכה דווקא במקום מרוצף, משום זכר לעעני כבוד וכו', שמעתם פעם??
 
שוב ראיתי - כפי שאחד שלח לי באישי --
יעויין בפרי מגדים סימן תרמ"ד סק"ד במשבצות זהב שכתב וז"ל: וראוי שיהא גם למטה דפים מרוצף, עיין סימן תרכ"ו בא"ר [תרכה באשל אברהם] [ריש הסימן] זכר לעננים, וגם משום כבוד קרקע לאשוויי גומות ביום טוב ושבת.
וזה חידוש ופלא, וצ"ב אי סגי לזה מה ששמים היום "פיווסי" מי שעושה סוכתו ברחוב וכדו'.
 

נחמן זוטא

משתמש ותיק
דומני שכעת שהמדרכה והכביש מזופתים, לא מיירי הפמ”ג, ורק דיבר על זמנם שהכל היה חול ועפר דאז בעי להניח למטה דף מרוצף שירגיש נוח דומיא דענני כבוד וגם שלא ישוה גומות. וממילא אין שום צורך בפי וי סי וכדו’, אלא במי שעושה סוכתו על האדמה בחצר ובגינה כדו’
 
חלק עליון תַחתִית