מחיצת בני אדם בתוך בסוכה

משיב נפש

משתמש ותיק
עוררני ת"ח אחד שכיון דקי"ל דאדם הוא מחיצה א"כ אם יושבים בתוך הסוכה שורות של אנשים כל שורה היא מחיצה וא"כ היושבים בשורה האחרונה אם אין בין השורה הקודמת לדופן הסוכה ז' טפחים הרי אין להם שיעור סוכה (ןתליא בפלוגתת המג"א וב"ח בסוכה שרוחבה פחות מז' ואורכה יותר) 
למישהו יש פתרון לבעיה?
 

אורח 2

משתמש רגיל
משיב נפש אמר:
עוררני ת"ח אחד שכיון דקי"ל דאדם הוא מחיצה א"כ אם יושבים בתוך הסוכה שורות של אנשים כל שורה היא מחיצה וא"כ היושבים בשורה האחרונה אם אין בין השורה הקודמת לדופן הסוכה ז' טפחים הרי אין להם שיעור סוכה (ןתליא בפלוגתת המג"א וב"ח בסוכה שרוחבה פחות מז' ואורכה יותר) 
למישהו יש פתרון לבעיה?
היה לו לשאול על עומדים לא על יושבים. ביושבים הוי מחיצה תלויה.
שוב התבוננתי שתלוי בנידון מחיצה העשויה כמין ל'.  
 
 

בן חנן2

משתמש חדש
לא למדתי את כל הלכות סוכה
אבל מי אמר שאם יש מחיצה שמחלקת את הסוכה לשניים נחשב שיש לו שתי סוכות
אולי חשיב סוכה אחת עם שני חדרים
וא"כ אפילו יהיה חדר אחד פחות משבעה טפחים כשר
 

אורח 2

משתמש רגיל
בן חנן2 אמר:
לא למדתי את כל הלכות סוכה
אבל מי אמר שאם יש מחיצה שמחלקת את הסוכה לשניים נחשב שיש לו שתי סוכות
אולי חשיב סוכה אחת עם שני חדרים
וא"כ אפילו יהיה חדר אחד פחות משבעה טפחים כשר
מוכח בסוכה ג' א' גבי הילני המלכה.
 
 

כשמואל וכרבנן

משתמש רגיל
ראשית, ודאי שאין בזה כדי למעט מהסוכה, שכן שנינו שסוכה שיש בה ז"ט על ז"ט כשרה, ואף שהאדם שבה ימעט מהסוכה, ולא שמענו שיש חומרא שלא יישב אדם בסוכה זו, וכן לסוכה שיש בה ט"ו טפחים על ט"ו, אם יישב באמצעה ביטלה מתורת סוכה?
ובאמת נתעוררתי, שלמעשה לכאורה כל דבר כשר למחיצה, וכגון אם יניח אדם בתור דופן ג' כלי שגבהו י' טפחים ורחבו ד"ט ישמש כדופן אפי' אינו כלי של הינוח קבוע, ומכל מקום אין בהנחת כלי כזה בסוכה כדי למעט משטחה, ולכה"פ לא כדי לעשותה לב' סוכות (לפי מה שהעירו כאן בנוגע לסוכה שהוסיפו בה מחיצה).
וא"כ נראה מוכרח שיש גדר במחיצה התלוי בכוונה (איני יודע אם חיובית, כלומר לשם מחיצה, או מציאותית, כלומר שמונחת כמחיצה, וזה אופן הנחתה) ויש לעיין בזה, כיון שא"כ אפשר למצוא שלושה אנשים בסוכה אחת, ולגבי כל אחד שטח הסוכה שונה (אמנם לפי הצד השני שהעליתי כמובן שאין דין כזה).
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
משיב נפש אמר:
עוררני ת"ח אחד שכיון דקי"ל דאדם הוא מחיצה א"כ אם יושבים בתוך הסוכה שורות של אנשים כל שורה היא מחיצה וא"כ היושבים בשורה האחרונה אם אין בין השורה הקודמת לדופן הסוכה ז' טפחים הרי אין להם שיעור סוכה (ןתליא בפלוגתת המג"א וב"ח בסוכה שרוחבה פחות מז' ואורכה יותר) 
למישהו יש פתרון לבעיה?
דבר ברור הוא שאין מחיצת אדם ובהמה הוי מחיצה אלא א''כ נתכוין אדם להעמידם לשם מחיצה, וכעובדא דעירובין מד., וכדמייתינן התם מתוספתא דסוכה דעושה אדם חבירו דופן כדי שיאכל וישן בסוכה.
 
 

ברוךווייס

משתמש ותיק
אורח 2 אמר:
בן חנן2 אמר:
לא למדתי את כל הלכות סוכה
אבל מי אמר שאם יש מחיצה שמחלקת את הסוכה לשניים נחשב שיש לו שתי סוכות
אולי חשיב סוכה אחת עם שני חדרים
וא"כ אפילו יהיה חדר אחד פחות משבעה טפחים כשר
מוכח בסוכה ג' א' גבי הילני המלכה.

ברש"י שם כתוב שזה פסול וכן נפסק לכאורה במג"א ובא"ר אבל יש ביאור הלכה ארוך בסי תרל"ד שנראה לי נוקט לפקפק בזה 
 

אורח 2

משתמש רגיל
ברוךווייס אמר:
אורח 2 אמר:
בן חנן2 אמר:
לא למדתי את כל הלכות סוכה
אבל מי אמר שאם יש מחיצה שמחלקת את הסוכה לשניים נחשב שיש לו שתי סוכות
אולי חשיב סוכה אחת עם שני חדרים
וא"כ אפילו יהיה חדר אחד פחות משבעה טפחים כשר
מוכח בסוכה ג' א' גבי הילני המלכה.

ברש"י שם כתוב שזה פסול וכן נפסק לכאורה במג"א ובא"ר אבל יש ביאור הלכה ארוך בסי תרל"ד שנראה לי נוקט לפקפק בזה 
שם הדיון לא על מחיצה המפסקת אלא על סוכה גדולה שבמקום אחד יש בליטה צרה. וז"ל הביאור הלכה: "והנה בבגדי ישע ובביכור"י פקפקו מאד על ראייתו מקיטוניות, דשאני התם דקיטוניות הוא חדר בפנ"ע והמחיצה מפסקת ורק שפתוח לסוכה גדולה משא"כ הכא שאין חלוק כלל".

יש להעיר שלכאו' גם בציור של הביאור הלכה, הוי כמו חצר קטנה שנפרצה לגדולה, שמצד הגדולה יש מחיצה. ומבואר שסגי בזה שמצד הקטנה אין מחיצה כיון שהנדון הוא כלפי הקטנה. 
 
 
חלק עליון תַחתִית