איזה מהד' מינים לדעתך הכי קשה למצוא כלבבך

איזה מין מהד' מינים הכי קשה לך למצוא

  • אתרוג

    קולות: 39 53.4%
  • לולב

    קולות: 4 5.5%
  • הדס

    קולות: 21 28.8%
  • ערבה (:

    קולות: 9 12.3%

  • סה"כ בוחרים
    73
  • הסקר נסגר .
לא מופקע שערבה, כי קשה למצוא ירוקה עם קנה אדום ולבלוב שתהיה טרייה, וגם אצל רבים ראיתי שהערבה שלהם נראית 'לא משהו', ולא נוהגים כהרמ''א שכתב להחליף הערבות מידי יום.

וגם, קשה מאוד למצוא לולב 'קורא' אחרי שעבר במקום איזה 'משתוקק' שהיה חייב לפתוח את כל הקורא ולהרוס את כל הלולבים...

רבנו @איכא בשוקא, דומני כי מעולם לא הייתה סתירה גדולה כל כך בין שם הניק לתוכן ההודעה :)...
 

מכל מלמדי השכלתי

משתמש ותיק
כל כך קשה לי עם ההדסים שאני קונה סגור. בהכשר טוב ברמה טובה. ופשוט לא בודק. סומך על חזקת הכשרות שיש להדסים עם חותמת בד"ץ.

אם אבדוק מסתמא ארצה להחליף ולא יהיה לי למה
 

בלב איש

משתמש רגיל
לענ"ד אתרוגים השנה מאד קשה וכך גם שמעתי מהרבה
ויש לזה כמה סיבות גם תעשיית המיונים לגבירים ולכאלו שמשלמים הרבה על ד' מינים עלתה מדרגה מאד וכל האתרוגים הטובים עוברים סלקציה קפדנית מאד ולא מגיעים לשוק
וגם כל שנה יש קטיף מאד קרוב לחג וממנו מגיעים ברגעים האחרונים הרבה טובים והשנה בגלל השביעית הכל יצא מראש
ועוד הסביר לי סוחר שההשקעה של האגרונומים בפרדסים שנה שעברה הייתה מזערית בגלל שהם לא מרוויחים על שנה הבאה וההשקעה היא לשלוש שנים.
 

רמתים צופים

משתמש ותיק
הלולבים וההדסים כולם כשרים. הערבות ברובם פסולים, ואתרוגים יש ויש. הבעיה באתרוג, שקשה למצוא את האתרוג ההדר והיפה, כל אחד לפי נטיית לבו.
 
מכל מלמדי השכלתי אמר:
סומך על חזקת הכשרות שיש להדסים עם חותמת בד"ץ.

הלוואי... היום ראיתי הדסים 'משולשים חזו''א א' א' א' ואכמ''ל', של בד''ץ מפורסם עד להכעיס, ובהם שני הדסים שיש בהם שני עלים בלבד באמצע ההדס, ועוד אחד עם שני עלים בשני מקומות!
 

nls

משתמש ותיק
רמתים צופים אמר:
הלולבים וההדסים כולם כשרים. הערבות ברובם פסולים, ואתרוגים יש ויש. הבעיה באתרוג, שקשה למצוא את האתרוג ההדר והיפה, כל אחד לפי נטיית לבו.

מימיי, אבל מימיי לא זכור לי משפט כל כך תלוש מהמציאות.
 

nls

משתמש ותיק
למה זה תשאל לשמי אמר:
מכל מלמדי השכלתי אמר:
סומך על חזקת הכשרות שיש להדסים עם חותמת בד"ץ.

הלוואי... היום ראיתי הדסים 'משולשים חזו''א א' א' א' ואכמ''ל', של בד''ץ מפורסם עד להכעיס, ובהם שני הדסים שיש בהם שני עלים בלבד באמצע ההדס, ועוד אחד עם שני עלים בשני מקומות!

כמובן ראוי לציין שאם היה עלה ונפל, לכאו' אין זה חסרון כלל. (למעט אם לא היה בכלל עלה שאז ההדס פסול לכאו', אם לא שנקבל את החידוש המרנין שאפשר לספור ג' טפחים משולש גם שהם לא ברצף)
 

נפתולי

משתמש ותיק
הקושי באתרוג לדעתי הוא בעיקר בגלל שמצוי מאד שבשעת הקניה חושבים שהוא נקי לגמרי מנקודות שחורות וכדו'
ולאחר יום או יומיים פתאום צצים נקודות שחורות ומעכרים את כל שמחת החג...
 

מבשן אשיב

משתמש ותיק
לולבים ואתרוגים רובן כשרים [בימינו עם הריסוס שמרבה נקודות שחורות נשתנה המציאות בזה] כדאי' בב''י תכ''ט הדסים רובן פסולים כדאי' במשנ''ב אך ממה שמגיע לשוק רובם כשרים עכ''פ [אם ננקוט שילוש הנראה לעין בלא חוט המקיף]
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
הצבעתי אתרוג, מהסיבה הפסיכולוגית שהיופי וההדר יש בו אין-סוף דרגות. ולכן קשה מאוד להתרצות לאתרוג.
בכל שאר המינים, עיקר החיפוש הוא טכני, מספר העלים, אורך, מיקום העלים וכו'.
באתרוג תמיד אפשר להתווכח מה יותר מהודר.
 
נפתולי אמר:
הקושי באתרוג לדעתי הוא בעיקר בגלל שמצוי מאד שבשעת הקניה חושבים שהוא נקי לגמרי מנקודות שחורות וכדו'
ולאחר יום או יומיים פתאום צצים נקודות שחורות ומעכרים את כל שמחת החג...

כמו בתולעים, בינה יתירה ניתנה באישה יותר מבאיש, והיא מבחנת בנקודות השחורות (כבתולעים) טפי מאישהּ. בדוק מכמה מקרים ששמעתי.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
ערבה..
לא פשוט להיות פשוט...

שו"ת תשובות והנהגות (חלק ג' סימן קפז)
שאלה: ערבות כשרות
מצות ערבה ליקח ערבי נחל, ומאד קשה למצוא ערבה כשרה כפי הסימנים שקבלנו, והיינו לפי הרמב"ם (ופסק הש"ע ר"ס תרמ"ז וביהגר"א) צריך דוקא פגימות קטנות עד מאד, אבל אם הפגימות ניכרים היטב ראוי לפסול, ורוב הערבות המצויים היום בשוק, אפילו בארץ ישראל, הפגימות ניכרים מאד. ולפעמים קבלתי ערבות מאמריקא והיו כפי הסימנים בלי שינוי, בלי פגימות או שלא היו ניכרים כמעט לעין, והעלים היו משוך וצר, והקנה אדום וזהו ערבה הכשירה, אבל שאר ערבות המצויים בשוק דהפגימות ניכרות היטב ולא קטנים עד מאד, וגם רובם העלים רחבות, ראוי לחשוש שאיננה הערבה האמורה בתורה, וצ"ב שבארץ ישראל המנהג שיוצאין בערבות אלו וכן בחו"ל.

ונראה דכל הסימנים בערבה אינם בצורת ענף הערבה אלא רק במין העץ שהוא עץ ערבה, ולכן כשמקצת הערבות בעץ זה יש להם סימני ערבה אף שרובם אינם כן, י"ל דהוי כבר סימן שהוא מין ערבה וכשר, ומיהו בהדסים שמצוי בעץ אחד משולשין ובלתי משולשין וקיימא לן שהמשולשים כשרים ובלתי משולשין פסולין, אף להפוסקים שדין עבות הוא במין העץ, וע"כ דעי"ז שאינו עבות נחשב כמין אחר ועוברין בבל תוסיף, כפי הנראה המנהג לסמוך להקל דחלוק ערבה מהדס, ובערבה לא נאמר צורת העץ בקרא כמו בהדס שנאמר "עבות", ע"כ אין מעכב שיהא בכל ערבה סימני ערבה, אלא כל שבעץ ישנן כמה ערבות עם סימני ערבה בידוע שזהו מאותו המין אלא שנשתנה צורתן ע"י צורת גידולם וכשרים. ומיהו לעצמי אני נוהג דגם ערבה שבאותו עץ יש ענפים שונים, לחשוש שיש כמה וכמה סוגי ערבות באותו עץ, וכשגדל עם פגימות ניכרות בטלה מינה בזה שם ערבה ופסול, ולכן אני מקפיד לחפש ערבות שהעלים בלי פגימות ניכרות וגם העלים לא גדולות אלא עלה משוך וצר כנחל, ואף דאפשר שאלו סימנים על המין וכל העץ כשר, מ"מ יש לומר שרק בזה שמם עלייהו.

ואף שראיתי בספר "ארבעת המינים השלם" שהביא מפי השמועה בשם רבינו החזו"א זצ"ל ומסיק בשמו "הערבות הגדלות בנחל הירקון היה מברך עליהם, הראו לו ערבה אחת מהירקון שפגימותיה היו קצת יותר גדולות מסתם ערבות שבירקון ואמר שהיא כשרה", והדברים נרשמו כהלכתא בלי טעמא, וצ"ע הטעם שהכשיר בכ"ז, וכבר כתבתי פוק חזי מאי עמא דבר שיוצאין גם בפגימות ניכרות, כיון שזהו המין הנכון לפי המסורת המקובלת, וע"כ גם בנשתנה בפגימות ורחבים מהני, ועדיין צ"ב. (ולעצמי אני משתדל בס"ד להשיג מאמריקא ערבות מנחל שהעלים חלקות בלי פגמים ולא רחבות וזקופות, ורק בשעת הדחק כשאני לא משיג אותם, סומך אני על מנהג העולם להכשיר הערבות הרגילות שלדבריהם השינויים אינו מחמת שזה מין אחר אלא רק מכח האדמה).

וראוי ליזהר מאד בערבה שיהא לה "לבלוב" והיינו עלה קטן וצר יוצא בראש ענף הערבה, שכפי ששמענו מצוי במדינתנו (דרא"פ) שבקיץ נופל הראש, ונקטם ראשו בערבה פסול, וכיון שברוב העולם סוכות אחרי הקיץ, מצוי דנקטם וע"כ צריך לבלוב. מיהו אף אם נקטם אין דעתי לפסול כשאינו ניכר לכל אחד, דשורש הפסול בנקטם שאינו הדר, וכיון שלאחר שנשר גדל ולא נראה בו החסרון מסתברא שכשר בדיעבד, אף אם מעיקרא נשר ראשו, כיון שלא ניכר. ובלאו הכי אם תמרה עלתה בראש הדס אין פסול שזהו הידורו, וכן בערבות אלו כשגידולם כן לא פסלינן וראשו כפי המקובל אצלנו.

וצריך גם קנה ערבה אדום או מקצתו אדום שזהו מסימני ערבה, ומצוי בשוק עלי עץ אקליפטוס שדומה מאד לערבה, אבל מקרוב יצא לאור ספר "כשרות ארבעת המינים" ולדבריו הגה"ק הגרי"ל דיסקין זצ"ל דן להכשירם, וכמדומני שהיום מכירים את עץ האקליפטוס שהוא רחב וחזק והעלים רחבים יותר, ואנו אוסרים להשתמש בו לערבה.
 

ונחנו מה

משתמש ותיק
הלכתי למוכר אתרוגים, והגעתי לחדר הפנימי איפה שהאתרוגים היקרים, לא היה שם אתרוג אחד נקי לחלוטין אפילו בשליש העליון, נורא ואיום המצב השנה
 

גבורות שמשון

משתמש ותיק
Elhanan אמר:
לבי במערב אמר:
ערבה, ולא כהלצה (בפרט למקפידים על קנה אדום).

מה קשה למצוא?




קשה למצוא שתי ערבות עם כל העלים, ושהעלים יהיו שלמים, (עי' תרמ"ז מג"א סק"ב וג'), רוב הערבות אין כל העלים שלמים, או שהם יבשים במקצת.
אגב בחו"ל יש זן שונה של ערבות, 'שאצער ערבות', ולדעתי הם הרבה יותר יפים, והם מחזיקים יותר מעמד, (יש להם את כל סימני הערבה), ויש להם עוד מעלה, שהעלים שלהם עומדים ואינם נופלים כערבות שלנו, ומרוויחים בזה גם שי' החזו"א שגם העלים צריכים להיות כדרך גידולם, ושמעת שהגרד"ל התחיל לקחתם בשנים אחרונות, ומטעם הנ"ל, (אחד מתלמידיו מחו"ל שולח לו כל שנה).
 
 
ונחנו מה אמר:
הלכתי למוכר אתרוגים, והגעתי לחדר הפנימי איפה שהאתרוגים היקרים, לא היה שם אתרוג אחד נקי לחלוטין אפילו בשליש העליון, נורא ואיום המצב השנה

תחושה מקננת בתוכי שקיים 'ליין של גבירים' מתחת לשולחן, וכדלעיל.
 

שמש מרפא

משתמש ותיק
למה זה תשאל לשמי אמר:
וגם אצל רבים ראיתי שהערבה שלהם נראית 'לא משהו', ולא נוהגים כהרמ''א שכתב להחליף הערבות מידי יום.
זה לא ש"קשה למצוא", אלא שאנשים מתעצלים להחליף...
ומימי תמהתי על בנ"א שמוציאים הון רב על הג' מינים, ואת הערבה אינם מחליפים, ובאים לביה"כ ביום הג' או הד' עם ערכות מושפלות-ראש כמושות ומבויישות (ולדעת החזו"א אף חשש פסול אית בהו, כשאינן עומדות כדרך גידולן).
גבורות שמשון אמר:
אגב בחו"ל יש זן שונה של ערבות, 'שאצער ערבות'
ניתן להיגם גם בארץ (35 ש"ח לזוג, ממה שראיתי), אבל לא ראיתי שהם שווים את זה (ממבט חיצוני, לא השתמשתי בפועל). אם טורחים קצת אפשר למצוא ערבות עם כל העלים, והמחיר מאפשר לקנות בכמות שיהיה ניתן להחליף מידי יום. אפשרות נוספת זה לקחת מעצים המצויים בינינו, אבל אז מפסידים את דעות הראשונים שפוסקים שנחל לעיכובא, או שהוי הידור דאו'.
 

nls

משתמש ותיק
בחרתי בהדס כידוע למי שבקיא בהלכות (או למי שהלך עם מו"ר הקדוש לבחור הדסים והחליף מספר במשקפיים...), לצערינו השוק בזה פרוץ מאוד ועם ההכשרים הטובים ביותר יש בעיות נוראיות וכמעט שאפשר לומר בפה מלא שרוב מובהק (60-70%) מההדסים הלא מאוד יקרים שנמכרים בשוק, לפי חלק גדול מהפוסקים פסולים אף בדיעבד (ואכמ"ל בשיטות השונות). אני תמיד מזהיר לא לזלזל בזה ולפתוח מיד כשקונים ולבדוק, לא לחכות לערב חג.
בלולב יש גם הרבה נערווע'ן עם הימנק, די שנפתח קצת מהעלה העליון והלולב בשאלה של בדיעבד... לא פשוט, אני תמיד מחפש לולב שדבוק מאוד מאוד גם על חשבון ישרות שלו או קצת כיפוף בעלה העליון.

אתרוג פסול כמדומה שמעולם לא מצאתי.
ערבה... אחרי התגובות פה של החברים אני רואה שאני צריך לעשות שיעורי בית...
 

ונחנו מה

משתמש ותיק
למה זה תשאל לשמי אמר:
ונחנו מה אמר:
הלכתי למוכר אתרוגים, והגעתי לחדר הפנימי איפה שהאתרוגים היקרים, לא היה שם אתרוג אחד נקי לחלוטין אפילו בשליש העליון, נורא ואיום המצב השנה

תחושה מקננת בתוכי שקיים 'ליין של גבירים' מתחת לשולחן, וכדלעיל.

והבעיה היא שהמחירים רק עולים והאיכות יורדת
 
ונחנו מה אמר:
למה זה תשאל לשמי אמר:
ונחנו מה אמר:
הלכתי למוכר אתרוגים, והגעתי לחדר הפנימי איפה שהאתרוגים היקרים, לא היה שם אתרוג אחד נקי לחלוטין אפילו בשליש העליון, נורא ואיום המצב השנה

תחושה מקננת בתוכי שקיים 'ליין של גבירים' מתחת לשולחן, וכדלעיל.

והבעיה היא שהמחירים רק עולים והאיכות יורדת

הכל עלה, הלא גם ארבעת המינים עשויים מבנזין. אבל נראה לי שהיום יותר מדקדקים מבעבר. למשל: מצה עשירה, וכן מצות רבנות, נראו בבתים חרדיים רבים (לא אצלנו) היום אין אפילו הוו''א כזו, גם בבתים הפחות שמרניים.
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
למה זה תשאל לשמי אמר:
וגם, קשה מאוד למצוא לולב 'קורא' אחרי שעבר במקום איזה 'משתוקק' שהיה חייב לפתוח את כל הקורא ולהרוס את כל הלולבים...
מזעזע (בלי ציניות).
איך בכלל המוכר מרשה לו? הרי לחלק מהלקוחות זה לולב מהודר ויקר יותר רק כשהוא סגור!
 
 
חייל של הרבי אמר:
למה זה תשאל לשמי אמר:
וגם, קשה מאוד למצוא לולב 'קורא' אחרי שעבר במקום איזה 'משתוקק' שהיה חייב לפתוח את כל הקורא ולהרוס את כל הלולבים...
מזעזע (בלי ציניות).
איך בכלל המוכר מרשה לו? הרי לחלק מהלקוחות זה לולב מהודר ויקר יותר רק כשהוא סגור!



לא יודע על מה סמכו להתיר, וביותר, שהמוכרים אינם מרשים, והעושים כן, פשוט משתדלים לבל יראה המוכר! והם תמיד לא קונים...
 
חלק עליון תַחתִית