הקושיא הידועה בדברי הגר"א על ענני הכבוד

בת עין

משתמש ותיק
ידועים דברי הגר"א בפירושו לשיר השירים, על כך שנסתלקו ענני הכבוד בחטא העגל, וחזרו בט"ו תשרי, ולכן עושים בו סוכות.

ידועה אף הקושיא מפסוק מפורש על כך, בנחמיה ט' - 
אַף כִּי עָשׂוּ לָהֶם עֵגֶל מַסֵּכָה וַיֹּאמְרוּ זֶה אֱלֹהֶיךָ אֲשֶׁר הֶעֶלְךָ מִמִּצְרָיִם וַיַּעֲשׂוּ נֶאָצוֹת גְּדֹלוֹת.
וְאַתָּה בְּרַחֲמֶיךָ הָרַבִּים לֹא עֲזַבְתָּם בַּמִּדְבָּר אֶת עַמּוּד הֶעָנָן לֹא סָר מֵעֲלֵיהֶם בְּיוֹמָם לְהַנְחֹתָם בְּהַדֶּרֶךְ וְאֶת עַמּוּד הָאֵשׁ בְּלַיְלָה לְהָאִיר לָהֶם וְאֶת הַדֶּרֶךְ אֲשֶׁר יֵלְכוּ בָהּ.

בשעתו ראיתי כמה ישובים לקושיא זו, וכעת אינני זוכר אף אחד מהם. אודה למי שיחזיר לי אבידתי.
 

ובכן

משתמש ותיק
בת עין אמר:
ידועים דברי הגר"א בפירושו לשיר השירים, על כך שנסתלקו ענני הכבוד בחטא העגל, וחזרו בט"ו תשרי, ולכן עושים בו סוכות.

ידועה אף הקושיא מפסוק מפורש על כך, בנחמיה ט' - 
אַף כִּי עָשׂוּ לָהֶם עֵגֶל מַסֵּכָה וַיֹּאמְרוּ זֶה אֱלֹהֶיךָ אֲשֶׁר הֶעֶלְךָ מִמִּצְרָיִם וַיַּעֲשׂוּ נֶאָצוֹת גְּדֹלוֹת.
וְאַתָּה בְּרַחֲמֶיךָ הָרַבִּים לֹא עֲזַבְתָּם בַּמִּדְבָּר אֶת עַמּוּד הֶעָנָן לֹא סָר מֵעֲלֵיהֶם בְּיוֹמָם לְהַנְחֹתָם בְּהַדֶּרֶךְ וְאֶת עַמּוּד הָאֵשׁ בְּלַיְלָה לְהָאִיר לָהֶם וְאֶת הַדֶּרֶךְ אֲשֶׁר יֵלְכוּ בָהּ.

בשעתו ראיתי כמה ישובים לקושיא זו, וכעת אינני זוכר אף אחד מהם. אודה למי שיחזיר לי אבידתי.
ישובים לא ראיתי, אבל אוכל לנסות לומר מסברתי:
א. שבעת ענני הכבוד נסתלקו, ונשאר רק הענן ההולך לפניהם להנחותם.
ב. הפסוק מדבר שלא סר לעולם, אלא שב לרחם עליהם ברצון. [ודוחק].
 
 
כיון שלא היו מסעות לא היו צריכים לעמוד הענן ולעמוד האש אשר הנחום בדרך
ונאצות גדולות דקרא איירי בעדת קורח שהיו בדרך.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
בת עין אמר:
ידועים דברי הגר"א בפירושו לשיר השירים, על כך שנסתלקו ענני הכבוד בחטא העגל, וחזרו בט"ו תשרי, ולכן עושים בו סוכות.

ידועה אף הקושיא מפסוק מפורש על כך, בנחמיה ט' - 
אַף כִּי עָשׂוּ לָהֶם עֵגֶל מַסֵּכָה וַיֹּאמְרוּ זֶה אֱלֹהֶיךָ אֲשֶׁר הֶעֶלְךָ מִמִּצְרָיִם וַיַּעֲשׂוּ נֶאָצוֹת גְּדֹלוֹת.
וְאַתָּה בְּרַחֲמֶיךָ הָרַבִּים לֹא עֲזַבְתָּם בַּמִּדְבָּר אֶת עַמּוּד הֶעָנָן לֹא סָר מֵעֲלֵיהֶם בְּיוֹמָם לְהַנְחֹתָם בְּהַדֶּרֶךְ וְאֶת עַמּוּד הָאֵשׁ בְּלַיְלָה לְהָאִיר לָהֶם וְאֶת הַדֶּרֶךְ אֲשֶׁר יֵלְכוּ בָהּ.

בשעתו ראיתי כמה ישובים לקושיא זו, וכעת אינני זוכר אף אחד מהם. אודה למי שיחזיר לי אבידתי.

ידוע בשם ר' משה שפירא זצ"ל. ועיי"ע מש"כ הגר"א [תקו"ז תיקון כא סב ע"ג ד"ה בקדמיתא] וז"ל: ועיין מ"ש במ"א כי בזמן הסוכות היה אחר שנתרצה להם הקב"ה ואמר למשה נגד כל עמך אעשה נפלאות כו' והוא ענני הכבוד, ששרתה עליהם בקביעות עכ"ל.
ועוד מעירים בדברי הגר"א מדברי הטור סימן תרכה שמבואר בדבריו דמאי דכתיב תיכף לאחר יציאת מצרים "וה' הולך לפניהם יומם בעמוד ענן לנחותם בדרך ולילה בעמוד אש להאיר להם ללכת יומם ולילה" הם ענני הכבוד, שכנגדם היא מצות סוכה וזה היה בט"ו בניסן, ושלא כדברי רבינו הגר"א שעיקר גילוי ענני הכבוד היה רק בחג הסוכות.

וליישב בדברי הגר"א צ"ל דשני ענינים הם, האחד הוא להנחות בדרך והם אותן העננים שבאו בט"ו ניסן וכדכתיב וה' הולך לפניהם וכו' והשני עיקר גלוי כבוד ה' בכלל ישראל והם הנקראים ענני הכבוד. ולפ"ז מש"כ הגר"א שעיקר ענני הכבוד היו בסוכות זה רק מענין ענני הכבוד שבהם מתגלה כבודו יתברך בכלל ישראל והוא גלויי השכינה, אבל מה שמבואר בפסוקים בנחמיה מיירי מהבחינה הראשונה וכלשון הפסוק את עמוד הענן לא סר מעליהם להנחותם בדרך.

אמנם בעל הלשם [בספר הדע"ה ח"ב קלג] הקשה על הגר"א מדברי הזוה"ק ח"ב סד: דמבואר להדיא "כי זכו לענני כבוד לעיני כל ישראל בקביעות תיכף" עיי"ש.

כמו"כ בדברי הגר"א מעירים שסתר דבריו במש"כ באדרת אליהו [שמות לד, י] "ואף שהלך הענן לפניהם ביצאתן ממצרים לא היה אלא לשעתו עד הים וגם לא היה לעיני כל ישראל רק לפני הנביאים שבהם". וגם מה שמוסיף רבינו הגר"א בתקו"ז שעד סוכות לא היו בקביעות ואילו באדרת אליהו לא נזכר חילוק זה ומשמע דעד הים היה בקביעות אלא שלא היה לעין כל רק לנביאים. וראיתי בכ"ז מהלך ארוך ליישב דברי הגר"א שיש ארבע בחינות בענין העננים שהיו במדבר.
 

כהן

משתמש ותיק
יש לציין שאמנם חידוש מפורסם זה ידוע בשם הגר"א, אולם של כת הקודמין היא, שכך כתב בספר פרי האדמה [לר' מיוחס רפאל, היה רשל"צ בירושלים, נפטר בשנת תקל"א] בשם מהר"ם בן חביב בכת"י בשם ספר 'לבנת הספיר', וז"ל
פרי האדמה הלכות שופר סוכה ולולב פרק ו
עוד הקשה [מהרמב"ח] בשלמא למאן דאמר סוכות ממש אפשר דבאותו זמן היה אבל למאן דאמר בעד ענני כבוד קשה אמאי וכתב דמצא בספר לבנת הספיר דבעון העגל נסתלקו הענני כבוד ואחר כך חזרו בזכות אהרן וחזרתם היה אחר שנצטוו במשכן והציווי היה מוצאי יום הכפורים ונדבת המשכן היה לב' בקרים כמ"ש בבקר בבקר אם כן י"ד בתשרי העבירו קול ולכן ביום ט"ו שכבר נשלמו המעשים חזרו העננים ולזה ניחא דאין אנו עושים אלא זכר לעננים דוקא משום שנסתלקו וחזרו בשביל שעשו תשובה לכן אנו עושים להודיע כחה של תשובה וכו' והקשה הרב ז"ל לסברת לבנת הספיר דאיך יתכן שנסתלקו בעד העגל הרי כתיב בנחמיה סימן ט' אף כי עשו להם עגל עמוד הענן לא סר וכו'. ולענ"ד י"ל דכונת הפסוק לא סר היינו מכל וכל אלא החזרת להם והראיה דבמן כתוב אחר כך לא מנעת מפיהם אם כן אם העננים לא נסתלקו כלל היה לו לומר לא מנעת וכו' אלא ודאי כמ"ש עכ"ד.
הרי שקושיית האחרונים מהפסוק בנחמיה כבר הקשה אותו מהרמב"ח, והר"ב פרי האדמה תירצו.

עוד יש לציין שחידוש זה של בעל 'לבנת הספיר' כתוב בקצרה גם בדרשות ר"י אבן שועיב בדרשה ליום ראשון דסוכות וז"ל
אבל יש לנו לבאר הענין ששאלו הראשונים ז"ל מה טעם צוה השם לעשות מצות סוכה בט"ו בתשרי, כי בט"ו בניסן נגאלו, אבל בט"ו בתשרי בין למאן דאמ' סוכות ממש בין למאן דאמר ענני כבוד למה היו בתשרי כי יותר היו ראויין בסיון בתמוז ובאב שהן ימי הקיץ. ובזה נוכל לומר כי מפסח שיצאו עד עצרת היו עסוקין במתן תורה ובטהרתן, וקרה להם מקרים מעמלק וממריבת הלחם והמים, ולאחר מתן תורה עשו העגל והיו נזופין ולא ירדו ענני כבוד עד אחר יום הכפורים שנתכפר עון העגל, ולמחרתו נצטוו בהקמת המשכן והיו טרודין בהבאת הנדבה בשני בקרים דכתיב והם הביאו עוד נדבה בבקר בבקר, ויום י"ד עשו סוכות ויום ט"ו התחילו לישב בהן,
 

יראתי בפצותי

משתמש ותיק
ובכן אמר:
א. שבעת ענני הכבוד נסתלקו, ונשאר רק הענן ההולך לפניהם להנחותם.
זה התירוץ המקובל, ומדוייק מאוד בפסוק את עמוד הענן לא סר מעליהם להנחותם הדרך, והיה די לומר את עמוד הענן לא סר מעליהם ותו לא, והוסיף להנחותם הדרך כי רק עליו דיבר שלא סר, אך כל השאר סר.
 

מענה לשון

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
כיון שלא היו מסעות לא היו צריכים לעמוד הענן ולעמוד האש אשר הנחום בדרך
ונאצות גדולות דקרא איירי בעדת קורח שהיו בדרך.
מחטא העגל עד אמצע תשרי לא היו מסעות?
 

רימון

משתמש ותיק
מענה לשון אמר:
פינחס רוזנצוויג אמר:
כיון שלא היו מסעות לא היו צריכים לעמוד הענן ולעמוד האש אשר הנחום בדרך
ונאצות גדולות דקרא איירי בעדת קורח שהיו בדרך.
מחטא העגל עד אמצע תשרי לא היו מסעות?
ברור. הם נשארו בהר סיני עד כ' אייר בשנה השנית.
 

דרבמדיקר

משתמש ותיק
בת עין אמר:
ידועים דברי הגר"א בפירושו לשיר השירים, על כך שנסתלקו ענני הכבוד בחטא העגל, וחזרו בט"ו תשרי, ולכן עושים בו סוכות.

ידועה אף הקושיא מפסוק מפורש על כך, בנחמיה ט' - 
אַף כִּי עָשׂוּ לָהֶם עֵגֶל מַסֵּכָה וַיֹּאמְרוּ זֶה אֱלֹהֶיךָ אֲשֶׁר הֶעֶלְךָ מִמִּצְרָיִם וַיַּעֲשׂוּ נֶאָצוֹת גְּדֹלוֹת.
וְאַתָּה בְּרַחֲמֶיךָ הָרַבִּים לֹא עֲזַבְתָּם בַּמִּדְבָּר אֶת עַמּוּד הֶעָנָן לֹא סָר מֵעֲלֵיהֶם בְּיוֹמָם לְהַנְחֹתָם בְּהַדֶּרֶךְ וְאֶת עַמּוּד הָאֵשׁ בְּלַיְלָה לְהָאִיר לָהֶם וְאֶת הַדֶּרֶךְ אֲשֶׁר יֵלְכוּ בָהּ.

בשעתו ראיתי כמה ישובים לקושיא זו, וכעת אינני זוכר אף אחד מהם. אודה למי שיחזיר לי אבידתי.
נראה לענ"ד שניסתלקו רק למי שחטא אבל לא סר מכל עמ"י לגמרי
 
 

נתנאל דויר

משתמש ותיק
ראיתי שהובא בקובץ גליונות בשם הגר"י אריאלי שליט"א שלדברי הגר"א תתישב גם קושית החזון יחזקאל, דבתוספתא ר"ה א י איתא דפעמים שירד מן לג' ימים, וביאר החזון יחזקאל דהיינו ר"ה שחל סמוך לשבת, והקשה דברבינו בחיי איתא דבמדבר לא קידשו ע"פ הראיה משום שהיו מכוסים בענני כבוד, וא"כ איך הי וב' ימי ר'ה,אך לדברי הגר'א י'ל דבאותה שנה שלאחר חטא העגל לא היו ענני כבוד, ושפיר שייך שיהיו ב' ימים, והוסיף ראיה מבעל הטורים שמות לו ו דבאותה שנה יוה'כ היה ביום ג' וא'כ ר'ה היה בימים א' וב, שלאחר שבת. עכ'ד

ואני תמה על החזון יחזקאל , הרי ר'ה נהג ב' ימים ע'פ המבוארבביצה רק לאחר שנתקלקלו הלוים בשיר, ובמדבר ודאי שהיה רק יום אחד.
 

אתהלך

משתמש ותיק
ידועים ד' הגר"א שעושים סוכות בתשרי ולא בניסן שהתחילו העננים, מפני שכשעשו ישראל את העגל נסתלקו העננים, וחזרו כשהתחילו לעשות המשכן בטו בתשרי.
והקשה ציץ אליעזר ממקרא מפורש בנחמיה (ט' - י"ח י"ט) שכתוב : "אף כי עשו להם עגל מסכה ואמרו זה אלהיך אשר העלך ממצרים ויעשו נאצות גדולות, ואתה ברחמיך הרבים לא עזבתם במדבר את עמוד הענן לא סר מעליהם ביומם להנחותם בהדרך
 

אתהלך

משתמש ותיק
שו"ת ציץ אליעזר חלק טו סימן סד

(ד) אודות דברי רבינו הגר"א ז"ל שכותב לתרץ הקושיא מדוע שעושים סוכות בתשרי ולא בניסן שהיה תחילת היקף עננים, מפני שכשעשו ישראל את העגל נסתלקו העננים ואז לא חזרו עד שהתחילו לעשות המשכן, ומשה ירד ביוה"כ ולמחרתו הקהיל משה את העם וציוה על מלאכת המשכן, וזה היה בי"א לתשרי, וכתיב והעם הביאו בבקר בבקר עוד ב' ימים, הרי י"ג בתשרי, ובי"ד בתשרי נטלו כל חכם לב ממשה את הזהב במנין ובמשקל, ובט"ו התחילו לעשות ואז חזרו ענני הכבוד, ולכך אנו עושים סוכות בט"ו בתשרי.
הנה בהקדמת ספרי צ"א ח"ט כתבתי לתמוה ע"ד הגר"א ז"ל אלה שכותב דכשישראל עשו את העגל נסתלקו העננים, ממקרא מפורש בנחמיה (ט' - י"ח י"ט) שכתוב לאמר: אף כי עשו להם עגל מסכה ואמרו זה אלהיך אשר העלך ממצרים ויעשו נאצות גדולות, ואתה ברחמיך הרבים לא עזבתם במדבר את עמוד הענן לא סר מעליהם ביומם להנחותם בהדרך ואת עמוד האש בלילה להאיר להם ואת הדרך אשר ילכו בה. הרי שהכתוב מעיד במפורש שגם אחר שעשו את העגל, בכל זאת לא נסתלקו העננים מעליהם, והיא לכאורה פליאה עצומה על הגר"א ז"ל.
וכתבתי דצריכים ליישב ולומר דענני כבוד בכללותם לחוד ועמודי הענן והאש לחוד, וזה שהכתוב מעיד הוא רק זאת שעמוד הענן יומם ועמוד האש לילה שנועדו להנחותם בדרך המה לבדם לא הסתלקו גם לאחר חטא העגל, אבל ענני הכבוד שחופפו עליהם מכל צדיהם ומעלה מטה כן הסתלקו לאחר החטא, ואף על גב דבילקו"ש סו"פ פקודי כלולים כולם יחדו וכתוב בלשון: כיון שהיו ישראל חונין היה עמוד הענן מתמר ועולה ונמשך על גבי בני יהודה כמין סוכה וכו' וזה היה אחד מענני הכבוד ששימשו את ישראל במדבר ארבעים שנה אחד בימינם ואחד בשמאלם אחד לפניהם ואחד מאחריהם ואחד למעלה מהם וענן שכינה ביניהם ועמוד ענן נוסע לפניהם משפיל לפניהם את הגבוה ומגביה להם את השפל והורג נחשים ועקרבים ושרף קוצים וברקנים ומדריכם בדרך ישרה וענן שכינה שורה באהל הרי דגם עמוד הענן נמנה בין ענני הכבוד, אשר הגר"א ז"ל כותב שנסתלקו אחרי חטא העגל, מכל מקום יש ליישב ולומר דאע"פ שנמנה ביניהם, מכל מקום עמודים אלה שנסעו לפניהם להנחותם ולהאיר להם את הדרך יצאו מן הכלל ולא נסתלקו, ונסתלקו רק יתר העננים שחיפו והקיפו אותם לשם יוקר וכבוד.



שו"ת ציץ אליעזר חלק טז סימן כ


אודות דברי רבינו הגר"א בנוגע למ"ש שלאחר חטא העגל נסתלקו ענני הכבוד, שתמהתי וכתבתי ע"ז בהקדמת ספרי שו"ת צ"א ח"ט, ובחלק ט"ו סי' ס"ד יעו"ש. הסב את תשומת לבי נכדי היקר ח"ב הרה"ג מוה"ר זלמן דוד צוקרמן שליט"א כי בפי' עבודת הגרשוני על שה"ש ג - ד' מבן אחיו של הגר"א ז"ל מביא מה שמע בזה מפי הגר"א, והוא באופן אחר ממ"ש בשמו בספרים שהבאתי וכן ממ"ש בפי' שה"ש להגר"א ז"ל, והמציא לידי הפי' הנז' על שיר השירים, ואעתיק לשון דבריו בזה: ושמעתי מדודי הגאון החסיד מווילנא הטעם מה שמצות סוכה הוא בט"ו לחדש השביעי וכו', ואמר דודי הגאון הנ"ל ששורש הטעם של מצות סוכה הוא על מה שחזר הקדוש ברוך הוא ונתרצה לשכון בתוך בנ"י ולא למסור אותם למלאך כמו שאמר בתחילה הנה אנכי שולח מלאך לפניך, רק שהשכינה תהיה תמיד בתוכם ולישב בצילו, והתחלת חזרת השכינה לישראל הי' בט"ו תשרי כי ביום הכפורים ירד משה מן ההר להגיד לישראל שצוה הקדוש ברוך הוא לעשות משכן ולשכון בתוך בנ"י לעולם ולא יסורו מהם לעולם כמו שכתוב השוכן אתם בתוך טומאותם, וביום מחרת יום הכפורים צוה להביא נדבות המשכן הרי י"א, וביום י"ב וי"ג הביאו נדבות דכתיב והם הביאו אליו נדבות בבקר בבקר כדאיתא במדרש ר' יהודה ור' נחמיה אומרים שני ימים היו מביאים נדבות שנא' בבקר בבקר, וביום י"ד הכריזו שלא יביאו עוד, וביום ט"ו התחילו לבנות המשכן וחזרה השכינה על ישראל, וע"ז צוה לנו השם לעשות את חג הסוכות בט"ו לחדש השביעי ע"ש שזכינו לישב תחת כנפי השכינה עכ"ל, ולפי"ז יוצא שלא אמר בזה הגר"א ז"ל כלל בנוגע לענני הכבוד כי אם על חזרת השכינה בישראל ולא למסור אותם למלאך, וא"כ יורדת כל הקושיא מנחמיה מעיקרה, אמנם בפי' עבודת הגרשוני שם ממשיך לאחר מיכן וכותב עוד וז"ל: וזה פירש הכתוב כי בסוכות הושבתי את בנ"י וזה הוא ענן הכבוד שחזרה שכינה על ישראל וזה הוא מה שאמר דוד המע"ה ויהי נועם ה' אלהינו עלינו ומעשה ידינו זה מעשה המשכן כוננה עליו פי' להיות לכן למקום השכינה ומעשי ידינו כוננהו פי' על ידינו תהי' הכן, ומיד נתקיים יושב בסתר עליון בצל שדי יתלונן אפילו לינת לילה דהיינו יום אחד ויומים ג"כ לא סר מהם וזה הי' בט"ו בתשרי ונתכפר להם חטא העגל עכ"ל, הרי שמוזכר בדבריו ג"כ מענן הכבוד, אבל כפי הנראה זה כבר לא מהגר"א ז"ל כי אם הוספת הסבר מבעל עבודת הגרשוני מעצמו, ועוד כפי הנראה ההשתמשות בזה בלשון "ענן הכבוד" הוא לכינוי כבוד השכינה שחזרה על ישראל, אבל אין לזה שייכות למה שהלכו לפניהם עמודי הענן יומם ולילה שזה שפיר לא הסיר מעליהם גם כשאמר למסור אותם למלאך, וא"ש.
 
תענית ט' א'


מת אהרן נסתלקו ענני כבוד שנאמר וישמע הכנעני מלך ערד מה שמועה שמע שמע שמת אהרן ונסתלקו ענני כבוד וכסבור ניתנה לו רשות להלחם בישראל והיינו דכתיב ויראו כל העדה כי גוע אהרן אמר ר' אבהו אל תקרי ויראו אלא וייראו כדדריש ר''ל דאר''ל כי משמש בארבע לשונות אי דלמא אלא דהא, חזרו שניהם בזכות משה.

מבואר דהיה כבר זמן שנסתלקו ואי"ז דוקא חידושו של הגר"א.
 

אתהלך

משתמש ותיק
למען לא ניגע לריק אמר:
תענית ט' א'


מת אהרן נסתלקו ענני כבוד שנאמר וישמע הכנעני מלך ערד מה שמועה שמע שמע שמת אהרן ונסתלקו ענני כבוד וכסבור ניתנה לו רשות להלחם בישראל והיינו דכתיב ויראו כל העדה כי גוע אהרן אמר ר' אבהו אל תקרי ויראו אלא וייראו כדדריש ר''ל דאר''ל כי משמש בארבע לשונות אי דלמא אלא דהא, חזרו שניהם בזכות משה.
כמה זמן נסתלקו ענני הכבוד?
הרי חזרו בזכות משה, והנה אם זכותו הועילה להחזירם מיד – מדוע סבר מלך ערד שיוכל להלחם?
ואם לא חזרו מיד, מתי כן חזרו? ומדוע לא הועילה זכותו להחזירם מיד?
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=89&t=21421
 
 

אתהלך

משתמש ותיק
בפסוק בנחמיה נאמר : אַ֗ף כִּֽי־עָשׂ֤וּ לָהֶם֙ עֵ֣גֶל מַסֵּכָ֔ה ... עַמּ֣וּד הֶ֠עָנָן לֹא־סָ֨ר מֵעֲלֵיהֶ֤ם" והמשמעות הפשוטה היא שהחטא לא גרם להסתלקות הענן
ואולי אפשר לדחות שהכוונה שלמרות החטא ה' סלח ולא סר הענן לגמרי אלא שב אח"כ
אבל באמת תירוצו הראשון לחלק בין עמוד הענן לשאר העננים נראה נכון לענ"ד
 
 

איש ירושלים

משתמש רגיל
החילוק שכתב הינו מוכרח בקרא,  שהרי הכי כתיב בפרשת שלח "שמעו כי אתה ה'בקרב העם הזה אשר עין בעין נראה את הה' ועננך עמד עלהם ובעמד ענן אתה הלך לפניהם יומם ובעמוד אש לילה" הרי להדיא שענן (היינו ענני הכבוד) לחוד ועמוד הענן לחוד, ואדרבא זה מ"ש נחמיה שעמוד הענן - דייקא - לא הסרת להנחותם הדרך וכמו שהדגיש ברישא לא עזבתם במדבר, אבל לא מיירי כלל בכבוד שנסתלק מהם.
 

לביא

משתמש ותיק
בת עין אמר:
ידועים דברי הגר"א בפירושו לשיר השירים, על כך שנסתלקו ענני הכבוד בחטא העגל, וחזרו בט"ו תשרי, ולכן עושים בו סוכות.

ידועה אף הקושיא מפסוק מפורש על כך, בנחמיה ט' - 
אַף כִּי עָשׂוּ לָהֶם עֵגֶל מַסֵּכָה וַיֹּאמְרוּ זֶה אֱלֹהֶיךָ אֲשֶׁר הֶעֶלְךָ מִמִּצְרָיִם וַיַּעֲשׂוּ נֶאָצוֹת גְּדֹלוֹת.
וְאַתָּה בְּרַחֲמֶיךָ הָרַבִּים לֹא עֲזַבְתָּם בַּמִּדְבָּר אֶת עַמּוּד הֶעָנָן לֹא סָר מֵעֲלֵיהֶם בְּיוֹמָם לְהַנְחֹתָם בְּהַדֶּרֶךְ וְאֶת עַמּוּד הָאֵשׁ בְּלַיְלָה לְהָאִיר לָהֶם וְאֶת הַדֶּרֶךְ אֲשֶׁר יֵלְכוּ בָהּ.

בשעתו ראיתי כמה ישובים לקושיא זו, וכעת אינני זוכר אף אחד מהם. אודה למי שיחזיר לי אבידתי.
בפשיטות, יש את עמוד הענן אשר עומד לנחותם הדרך, ויש ענני הכבוד כמשמעם שנועדו לכבוד.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
ע"פ דברי רבינו הגר"א חשבתי ליישב במה דקיימא לן שנשים פטורות מן הסוכה, וילפינן לה מקרא 'כל האזרח' למעט נשים. וצ"ע הרי גם הם היו באותו הנס שהיו מוקפות בענני הכבוד. אולם לפמש"כ רבנו הגר"א שעיקר הטעם של חג הסוכות הוא משום שאז חזר גלוי ענני הכבוד, וגם חזר בקביעות ולעין כל, וזה טעם חג סוכות משום ענני כבוד. וכ"כ [תקו"ז תיקון כא סב ע"ג ד"ה בקדמיתא] וז"ל: ועיין מ"ש במ"א כי בזמן הסוכות היה אחר שנתרצה להם הקב"ה ואמר למשה נגד כל עמך אעשה נפלאות כו' והוא ענני הכבוד, ששרתה עליהם בקביעות עכ"ל. ועיי"ע מש"כ באדרת אליהו פרשת כי תשא.

הרי מבואר שכל הטעם במצות סוכה הוא מכיון שבשעה שחטאו עם ישראל בעגל הם יצאו מענני הכבוד, ורק בסוכות חזר גלוי העננים. אמנם הנשים שלא חטאו כלל אפשר שלא יצאו מענני הכבוד, וא"כ לא שייך לומר שהם היו באותו נס, שזה אינו שייך אלא כלפי עם ישראל שיצאו בגלל חטאם, וחזרו חזרה משא"כ נשים.
 

תורת

משתמש רגיל
ידועה דעת הגר"א שבחטא העגל נסתלקו ענני כבוד וחזרו בט"ו תשרי לאחר שנדבו למלאכת המשכן לאחר יו"כ ופסקו מלהביא בי"ג וי"ד ניתן לעושי המלאכה והתחילו בט"ו בבניית המשכן ובכך מבאר מדוע נקבע חג הסוכות בט"ו בתשרי לטעם שהוא זכר לענני כבוד.
והנה יסוד דבריו שענני הכבוד נסתלקו בחטא העגל מובא בתרגום על שיר השירים בפרק ב פסוק יז על הפסוק עַ֤ד שֶׁיָּפ֙וּחַ֙ הַיּ֔וֹם וְנָ֖סוּ הַצְּלָלִ֑ים סֹב֩ דְּמֵה־לְךָ֙ דוֹדִ֜י לִצְבִ֗י א֛וֹ לְעֹ֥פֶר הָאַיָּלִ֖ים עַל־הָ֥רֵי בָֽתֶר איתא בתרגום שנסתלקו ענני כבוד בחטא העגל.
ואמנם מקרא מפורש איתא בנחמיה פרק ט פסוק יט שלא כדברי התרגום וז"ל וְאַתָּה֙ בְּרַחֲמֶ֣יךָ הָֽרַבִּ֔ים לֹ֥א עֲזַבְתָּ֖ם בַּמִּדְבָּ֑ר אֶת־עַמּ֣וּד הֶ֠עָנָן לֹא־סָ֨ר מֵעֲלֵיהֶ֤ם בְּיוֹמָם֙ לְהַנְחֹתָ֣ם בְּהַדֶּ֔רֶךְ וְאֶת־עַמּ֨וּד הָאֵ֤שׁ בְּלַ֙יְלָה֙ לְהָאִ֣יר לָהֶ֔ם וְאֶת־הַדֶּ֖רֶךְ אֲשֶׁ֥ר יֵֽלְכוּ־בָֽהּ הרי לן שעמוד הענן לא פסק מהם כל הארבעים שנה.
ושמעתי לישב בשם הגר"א דיסקין שליט"א דיש ב' ענני כבוד - יש רוחניים ויש גשמיים ואכן הגשמיים לא פסקו כדאיתא בנחמיה אולם הרוחניים פסקו כדאיתא בתרגום וכדברי הגר"א.
ובנוסח אחר שמעתי ליישב דענני כבוד ועמוד הענן והאש ב' דברים המה וכדמוכח בקרא בבמדבר פרק יד פס' יד וַעֲנָֽנְךָ֙ עֹמֵ֣ד עֲלֵהֶ֔ם וּבְעַמֻּ֣ד עָנָ֗ן אַתָּ֨ה הֹלֵ֤ךְ לִפְנֵיהֶם֙ יוֹמָ֔ם וּבְעַמּ֥וּד אֵ֖שׁ לָֽיְלָה הרי לן שעֲנָֽנְךָ֙ עֹמֵ֣ד עֲלֵהֶ֔ם הוי ענני הכבוד וּבְעַמֻּ֣ד עָנָ֗ן אַתָּ֨ה הֹלֵ֤ךְ לִפְנֵיהֶם֙ יוֹמָ֔ם וּבְעַמּ֥וּד אֵ֖שׁ לָֽיְלָה הוי דבר נפרד. ולפי"ז, עמוד האש והענן לא פסק כדאיתא בנחמיה אולם ענני הכבוד פסקו.
ובאמת ב' התירוצים נתכוונו לדבר אחד והוא שעמוד הענן והאש היה הבחינה הגשמית שלא פסק אולם החלק הרוחני פסק.
אמנם בשיר השירים בפרק ג' פסוק א' איתא בתרגום להדיא שע"י שפסקו ענני הכבוד נעשה חושך כלילה הרי מבואר שגם החלק הגשמי של ענני הכבוד פסקו והדרא קושיין לדוכתא ממקרא מפורש בנחמיה שלא פסק.
ולחומר הקושיא צ"ל דהא דאיתא בנחמיה שלא פסק עמוד הענן והאש לא איירי על כל הארבעים שנה אלא איירי בזמן שהיו ראויים לעמוד הענן והאש שלא פסק כלל.
ואמנם זהו דוחק גדול דהרי בלשון הפסוק נאמר וְאַתָּה֙ בְּרַחֲמֶ֣יךָ הָֽרַבִּ֔ים שבא להורות שאע"פ שלא היו ראויים מ"מ לֹ֥א עֲזַבְתָּ֖ם בַּמִּדְבָּ֑ר וכו' וכדפירש במצודות דוד. א"כ נמצא לכאו' דאיירי בכל הארבעים שנה גם כשחטאו בעגל ולא היו ראויים מ"מ לא פסק עמוד הענן והאש.
ובהכרח צ"ל דהתרגום יפרש את לשון המקרא וְאַתָּה֙ בְּרַחֲמֶ֣יךָ הָֽרַבִּ֔ים באופן אחר דאין כוונת הפסוק להורות שאע"פ שלא היו ראויים מ"מ לֹ֥א עֲזַבְתָּ֖ם בַּמִּדְבָּ֑ר אלא בא להורות על חסדי ה' בהיותם במדבר ולעולם לאחר חטא העגל פסק להם עמוד הענן והאש.
ויש להוכיח כפירושו של המצודות שהרי לעיל בפסוק יב נאמר וּבְעַמּ֣וּד עָנָ֔ן הִנְחִיתָ֖ם יוֹמָ֑ם וּבְעַמּ֥וּד אֵשׁ֙ לַ֔יְלָה לְהָאִ֣יר לָהֶ֔ם אֶת־הַדֶּ֖רֶךְ אֲשֶׁ֥ר יֵֽלְכוּ־בָֽהּ א"כ בהכרח הא דחזר ושנה ענין זה משום שבא להורות על חסדי ה' שאע"פ שלא היו ראויים מ"מ לֹ֥א עֲזַבְתָּ֖ם בַּמִּדְבָּ֑ר.
ולפי"ז יקשה כפילות הפסוקים לשיטת התרגום, וצ"ע
עוד יש להוכיח כפירוש המצודות מהא דפסוק יט שבו נאמר שלא פסק עמוד הענן והאש הוא המשך לפסוק יח שנאמר בו אַ֗ף כִּֽי־עָשׂ֤וּ לָהֶם֙ עֵ֣גֶל מַסֵּכָ֔ה וַיֹּ֣אמְר֔וּ זֶ֣ה אֱלֹהֶ֔יךָ אֲשֶׁ֥ר הֶעֶלְךָ֖ מִמִּצְרָ֑יִם וַֽיַּעֲשׂ֔וּ נֶאָצ֖וֹת גְּדֹלֽוֹת הרי לן שעמוד הענן והאש לא פסקו גם לאחר חטא העגל, וצ"ע דברי התרגום.
 

תורת

משתמש רגיל
כהן אמר:
יש לציין שאמנם חידוש מפורסם זה ידוע בשם הגר"א, אולם של כת הקודמין היא, שכך כתב בספר פרי האדמה [לר' מיוחס רפאל, היה רשל"צ בירושלים, נפטר בשנת תקל"א] בשם מהר"ם בן חביב בכת"י בשם ספר 'לבנת הספיר', וז"ל
פרי האדמה הלכות שופר סוכה ולולב פרק ו
כבר הקדימו התרגום לשיר השירים בפרק ב' פסוק יז ובפרק ג' פסוק א', עיי"ש.
 

תורת

משתמש רגיל
דרבמדיקר אמר:
בת עין אמר:
ידועים דברי הגר"א בפירושו לשיר השירים, על כך שנסתלקו ענני הכבוד בחטא העגל, וחזרו בט"ו תשרי, ולכן עושים בו סוכות.

ידועה אף הקושיא מפסוק מפורש על כך, בנחמיה ט' - 
אַף כִּי עָשׂוּ לָהֶם עֵגֶל מַסֵּכָה וַיֹּאמְרוּ זֶה אֱלֹהֶיךָ אֲשֶׁר הֶעֶלְךָ מִמִּצְרָיִם וַיַּעֲשׂוּ נֶאָצוֹת גְּדֹלוֹת.
וְאַתָּה בְּרַחֲמֶיךָ הָרַבִּים לֹא עֲזַבְתָּם בַּמִּדְבָּר אֶת עַמּוּד הֶעָנָן לֹא סָר מֵעֲלֵיהֶם בְּיוֹמָם לְהַנְחֹתָם בְּהַדֶּרֶךְ וְאֶת עַמּוּד הָאֵשׁ בְּלַיְלָה לְהָאִיר לָהֶם וְאֶת הַדֶּרֶךְ אֲשֶׁר יֵלְכוּ בָהּ.

בשעתו ראיתי כמה ישובים לקושיא זו, וכעת אינני זוכר אף אחד מהם. אודה למי שיחזיר לי אבידתי.
נראה לענ"ד שניסתלקו רק למי שחטא אבל לא סר מכל עמ"י לגמרי
זהו דעת החת"ס בדרשת שבת שובה ובדרשת סוכות תקצ"ה שהענן פלט את חוטאי העגל ולכן נשים אינם מחוייבות בסוכה מפני שהענן לא פלטם ולכן אינם מחוייבות מחמת שהיו באותו הנס, ובסוכות הענן החזיר את החוטאים לתוך הענן ובכך נסתיימה מחילת יוה"כ. אולם דעת הגר"א שלא היה ענן, ודו"ק. ועי' מש"כ בזה לעיל.
 
 

כהן

משתמש ותיק
תורת אמר:
כבר הקדימו התרגום לשיר השירים בפרק ב' פסוק יז ובפרק ג' פסוק א', עיי"ש.
חזרה למעלה
לא מפורש שם מתי חזרו [בט"ו בתשרי]
 

רמתים צופים

משתמש ותיק
נתנאל דויר אמר:
מעניין שרק לפי הגר"א יש טעם מדוע סוכות נקבע לתאריך הזה.

בתורה כידוע כתוב טעם אחר, כי חודש תשרי הוא זמן האסיף, ונקבע אמצע החודש לחגוג ולשמוח עם היבול שנתן לנו ה' את חג האסיף.
 
חלק עליון תַחתִית