איש ווילנא אמר:א. הורדת הענבים מההדס בשבת שחל להיות בסוכות שנחשב למתקן מנא [במתכוון לכך]
ב. המוציא לרשות הרבים מרשות שיש לה שני מחיצות ושלישית אפילו טפח [מיגו דהוי דופן לסוכה הוי דופן לשבת]
הס! אין זאת כי אם איסור דרבנן.איש ווילנא אמר:הורדת הענבים מההדס בשבת שחל להיות בסוכות.
בגליון הגרעק"א יומא לה צייין למרדכי שהוי דאו'משה נפתלי אמר:הס! אין זאת כי אם איסור דרבנן.איש ווילנא אמר:הורדת הענבים מההדס בשבת שחל להיות בסוכות.
וכ"כ החת"ס בדעת רש"י בסוכה שם.נתנאל_ב אמר:המרדכי רפ"ג דסוכה, והרא"ש ר"פ הבונה, וההשלמה שבת ע"ה ע"א, והמאירי שבת כ"ט ע"א, ס"ל שתיקון ענביו הוא מתקן מנא דאורייתא.
משה נפתלי אמר:הס! אין זאת כי אם איסור דרבנן.איש ווילנא אמר:הורדת הענבים מההדס בשבת שחל להיות בסוכות.
אם הקריב בחוץ פרי החג, דבשאר ימות השנה אינם ראויים להקריב בפנים.משה יהושע אמר:על איזה מעשה חייבים כרת רק בחג הסוכות?
ועם התראה מה?נדיב לב אמר:איש ווילנא אמר:א. הורדת הענבים מההדס בשבת שחל להיות בסוכות שנחשב למתקן מנא [במתכוון לכך]
ב. המוציא לרשות הרבים מרשות שיש לה שני מחיצות ושלישית אפילו טפח [מיגו דהוי דופן לסוכה הוי דופן לשבת]
במזיד בלא התראה.
ובשבת שלפני החג מאי?איש ווילנא אמר:הורדת הענבים מההדס בשבת שחל להיות בסוכות, שנחשב למתקן מנא.
זה נכון, רק שיש עברה שיש עליה מיתת ב"ד, אין אומרים חייב כרת, אלא סקילה.אין חכמה אמר:
חימקו אמר:זה נכון, רק שיש עברה שיש עליה מיתת ב"ד, אין אומרים חייב כרת, אלא סקילה.אין חכמה אמר:
לדוג' - אדם שיחלל שבת בזמננו, אין אומרים עבר על כרת, אלא עבר על איסור סקילה שהוא יותר חמור.
יש מקור מפורש שקרבן שלא הגיע זמן הקרבתו חשוב מחוס"ז שפטורין על הקרבתו בחוץ? מזכרון מעומעם זכור לי ש(הגם שכך די מקובל, ומפורש בס' חי' מרן רי"ז הלוי) אין הדבר מפורש, והסברא אולי נותנת שחסרון זמן בעלמא שעדיין לא הגיע הזמן לא משוה את הקרבן למחוס"ז, ולא מצאנו להדיא אלא בחסרון זמן בגופו או בבעליו.גבורות שמשון אמר:אם הקריב בחוץ פרי החג, דבשאר ימות השנה אינם ראויים להקריב בפנים.משה יהושע אמר:על איזה מעשה חייבים כרת רק בחג הסוכות?
יושב בשבת תחכמוני אמר:יש מקור מפורש שקרבן שלא הגיע זמן הקרבתו חשוב מחוס"ז שפטורין על הקרבתו בחוץ? מזכרון מעומעם זכור לי ש(הגם שכך די מקובל, ומפורש בס' חי' מרן רי"ז הלוי) אין הדבר מפורש, והסברא אולי נותנת שחסרון זמן בעלמא שעדיין לא הגיע הזמן לא משוה את הקרבן למחוס"ז, ולא מצאנו להדיא אלא בחסרון זמן בגופו או בבעליו.גבורות שמשון אמר:אם הקריב בחוץ פרי החג, דבשאר ימות השנה אינם ראויים להקריב בפנים.משה יהושע אמר:על איזה מעשה חייבים כרת רק בחג הסוכות?
חוזר ומגיד אמר:משנה זבחים פרק יג ו
הזורק מקצת דמים בחוץ, חייב
רבי אלעזר אומר, אף המנסך מי חג בחג בחוץ, חייב.
ראויים הם לקיץ המזבח.גבורות שמשון אמר:בשאר ימות השנה אינם ראויים ליקרב בפנים.
לדעת כבודו מי החג קודם החג חשובים 'מחוסר זמן'?חוזר ומגיד אמר:יושב בשבת תחכמוני אמר:יש מקור מפורש שקרבן שלא הגיע זמן הקרבתו חשוב מחוס"ז שפטורין על הקרבתו בחוץ? מזכרון מעומעם זכור לי ש(הגם שכך די מקובל, ומפורש בס' חי' מרן רי"ז הלוי) אין הדבר מפורש, והסברא אולי נותנת שחסרון זמן בעלמא שעדיין לא הגיע הזמן לא משוה את הקרבן למחוס"ז, ולא מצאנו להדיא אלא בחסרון זמן בגופו או בבעליו.גבורות שמשון אמר:אם הקריב בחוץ פרי החג, דבשאר ימות השנה אינם ראויים להקריב בפנים.חוזר ומגיד אמר:משנה זבחים פרק יג ו
הזורק מקצת דמים בחוץ, חייב
רבי אלעזר אומר, אף המנסך מי חג בחג בחוץ, חייב.
יכל לציין אף לזבחים יב. ועוד.גבורות שמשון אמר:מפורש הוא בגמ' יומא סב: דדוקא לבו ביום לא הוי מחוסר זמן, אבל אם עדיין לא הגיע יום הקרבתו, הוה מחוסר זמן ופטור על הקרבתו בחוץ.
אתה צודק לא הבנתי אותך מקודם, ואתכם הסליחה.יושב בשבת תחכמוני אמר:יכל לציין אף לזבחים יב. ועוד.גבורות שמשון אמר:מפורש הוא בגמ' יומא סב: דדוקא לבו ביום לא הוי מחוסר זמן, אבל אם עדיין לא הגיע יום הקרבתו, הוה מחוסר זמן ופטור על הקרבתו בחוץ.
ואמנם כל זה רמוז כבר בשאלתי לעיל, האם אין לומר שדוקא שם שהשעיר מחוסר את עבודות היום חשוב מחוסר זמן, ולא בקרבן שאינו מחוסר כל מעשה שהוא, והתאריך בלבד הוא זה שעדיין לא הגיע?
(בניסוח שונה: שם מה ש'אין מחוסר זמן לבו ביום' מוציא מידי מחוסר הגרלה שהוא כמחוסר מעשה, ואין ללמוד משם מאומה לענין מחוסר תאריך שהוא יותר מבו ביום שזה בכלל מחוסר זמן).
אין חכמה אמר:חימקו אמר:זה נכון, רק שיש עברה שיש עליה מיתת ב"ד, אין אומרים חייב כרת, אלא סקילה.אין חכמה אמר:לא הבנתי
עד שנסקל הוא חייב כרת
[בסקילתו יפטר]
לדוג' - אדם שיחלל שבת בזמננו, אין אומרים עבר על כרת, אלא עבר על איסור סקילה שהוא יותר חמור.
מה יותר חמור בא על אחותו שהוא בכרת או מכה אביו שבחנק?
יתכןחימקו אמר:אין חכמה אמר:חימקו אמר:זה נכון, רק שיש עברה שיש עליה מיתת ב"ד, אין אומרים חייב כרת, אלא סקילה.
לדוג' - אדם שיחלל שבת בזמננו, אין אומרים עבר על כרת, אלא עבר על איסור סקילה שהוא יותר חמור.
מה יותר חמור בא על אחותו שהוא בכרת או מכה אביו שבחנק?
ברור שיותר חמור מכה אביו, אך לצערי לא מצאתי (לע"ע) מקור מפורש.
רבנו יונה שער ג' מנה כרת מתחת לחנק, ופשוט.חימקו אמר:ברור שיותר חמור מכה אביו, אך לצערי לא מצאתי (לע"ע) מקור מפורש.
טמא ששימש - במיתה.אופטימי אמר:המנסך על המזבח בטומאה, שרק בחג חשיב עבודה.