שינה בסוכה

סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.
הנושא כאן הוא הלכתי
ונא לא להכנס בגופו של אדם...
האם יש סימוכין מן התורה [לא מספרי חסידות, גם הם תורה אבל מההלכה]
למנהג חב"ד לא לישן בסוכה?
ואם לא מה דין המורה לא לישון ומה דין מי שלא ישן.
אנא
לגופו של ענין ולא לגופו של אדם
 

הגלילי

משתמש רגיל
רמ"א הלכות סוכה סימן תרלט ס"ב
ומה שנוהגין להקל עכשיו בשינה, שאין ישנים בסוכה רק המדקדקין במצות, י"א משום צנה, דיש צער לישן במקומות הקרים (מרדכי פ' הישן) ולי נראה משום דמצות סוכה איש וביתו, ח איש ואשתו כדרך שהוא דר כל השנה, ובמקום שלא יוכל לישן עם אשתו, שאין לו סוכה מיוחדת, פטור וטוב להחמיר ולהיות שם עם אשתו כמו שהוא דר כל השנה, אם אפשר להיות לו סוכה מיוחדת.
 

בת עין

משתמש ותיק
'ומה שנוהגין להקל עכשיו בשינה שאין ישנים בסוכה רק המדקדקין במצות יש אומרים...' (רמ"א סי' תרלט)

המתחקה אחר המנהג יראה כי היה מנהג כללי שלא לישן בסוכה וניסו לתרצו בכמה אופנים (ואמנם כל התירוצים דחוקים, כי אי משום צינה, וכי תמיד הייתה צינה כדי שיהיה מנהג כללי שלא לישן? וכן תירוץ הרמ"א עצמו שם דחוק).

בקהילות שונות שבהם נשמרו באדיקות מנהגים ישנים הן לטוב והן למוטב, נשתמר הדבר כך גם בימינו (לאו דווקא חב"ד...)

כמובן שמדובר בענייני השקפה, האם יש לשמור על מנהגים ישנים גם כשהם נוגדים את ההלכה, ולנסות לתרצם על פי הלכה.

אמנם כידוע היה גדול אחד בשם רבינו תם שהיה מתאמץ רבות לתרץ מנהגי ישראל ולא ביטלם גם אם לפעמים נגדו את ההלכה,
(למשל בעניין תכשיטים בשבת, ומכירת בהמות לגויים, והלוואה לנכרים ברבית, ועוד דוגמאות רבות שרבו מספור).
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
הסיבה ההלכתית מופיעה בלקוטי שיחות חלק כט. מי שבאמת מעוניין לראות מה הטעם ואיך זה מסתדר עם השו"ע, שילמד שיחה זו מתחילתה ועד סופה לפני שיביע דעה בעניין.
 

דרומאי

משתמש ותיק
חייל של הרבי אמר:
הסיבה ההלכתית מופיעה בלקוטי שיחות חלק כט. מי שבאמת מעוניין לראות מה הטעם ואיך זה מסתדר עם השו"ע, שילמד שיחה זו מתחילתה ועד סופה לפני שיביע דעה בעניין.
צטט נא את השיחה המדוברת למען נוכל להתמודד.
 
 

משתדל לעשות רצון ה'

משתמש ותיק
פותח הנושא
אדרבה
ידידי החבד"י אשמח שתעלה כאן את כל השיחה אבל מהספרים המתורגמים
בהיברו בוקס יש אבל באידיש
[וכבר הפנה אותי חסיד חב"ד לשם ואין לי איך ללמוד את השיחה אותו חסיד שסיפר לי את הסיפור, זוכר..]
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
חייל של הרבי אמר:
הסיבה ההלכתית מופיעה בלקוטי שיחות חלק כט. מי שבאמת מעוניין לראות מה הטעם ואיך זה מסתדר עם השו"ע, שילמד שיחה זו מתחילתה ועד סופה לפני שיביע דעה בעניין.
צטט נא את השיחה המדוברת למען נוכל להתמודד.


היא ארוכה כמובן… לא אוכל להעתיקה. 
אולי מי שיש לו ידע וגישה באוצרות הספרים הממוחשבים יוכל לסייע. 
זו שיחה באידיש, ויש כמובן גם לקו"ש מתורגם. 
השיחה מובאת גם בספר 'שערי הלכה ומנהג' בלשה"ק.
 
 

חזק וברוך

משתמש ותיק
משתדל לעשות רצון ה' אמר:
הנושא כאן הוא הלכתי
ונא לא להכנס בגופו של אדם...
האם יש סימוכין מן התורה [לא מספרי חסידות, גם הם תורה אבל מההלכה]
למנהג חב"ד לא לישן בסוכה?
ואם לא מה דין המורה לא לישון ומה דין מי שלא ישן.
אנא
לגופו של ענין ולא לגופו של אדם


יש על זה אריכות בפורום במק"א.
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
משתדל לעשות רצון ה' אמר:
אדרבה
ידידי החבד"י אשמח שתעלה כאן את כל השיחה אבל מהספרים המתורגמים
בהיברו בוקס יש אבל באידיש
[וכבר הפנה אותי חסיד חב"ד לשם ואין לי איך ללמוד את השיחה אותו חסיד שסיפר לי את הסיפור, זוכר..]



אנסה להעלות צילומים מספרי בבית
 

משתדל לעשות רצון ה'

משתמש ותיק
פותח הנושא
חזק וברוך אמר:
משתדל לעשות רצון ה' אמר:
הנושא כאן הוא הלכתי
ונא לא להכנס בגופו של אדם...
האם יש סימוכין מן התורה [לא מספרי חסידות, גם הם תורה אבל מההלכה]
למנהג חב"ד לא לישן בסוכה?
ואם לא מה דין המורה לא לישון ומה דין מי שלא ישן.
אנא
לגופו של ענין ולא לגופו של אדם


יש על זה אריכות בפורום במק"א.
יש קישור?
[האמת שרציתי לפתוח את הנושא באקטואליה אבל אין לי גישה כי אין לי 200 הודעות]
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
לכאורה מה שכתב שנהגו להחמיר לשבת גם בשעת ירידת הגשמים
אין בזה קיום מצווה כלל בשעת ירידת הגשמים כמבואר בפוסקים
וצ"ל משום חיבוב מצווה בעלמא
ואם כן כבר לא קשה כל כך אמאי לא ישן בסוכה
שאפשר ליישב משום שבשעת הקור שאין בזה קיום מצווה
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
איש ווילנא אמר:
חייל של רבי. שאלה מהמציאות
אם הרבי היה "מורה" לך לישון בסוכה
האם זה היה מפריע לך לישון בלילה
מחמת הצער שלא באת לידי הרגשת האורות
היה מפריע לי מחמת הצער שאיני נוהג במנהג רבותיי. ומי שאינו חסיד, איני מצפה ממנו שיבין את הצער הזה, רק שיבין שיש דבר כזה
 
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
משתדל לעשות רצון ה' אמר:
נו ברצינות
מה ההבדל בין אכילה לשינה
שאוכלים אין אור מקיף?

בשביל אכילה אתה לא צריך מנוחת הדעת והנפש. גם אם תהיה בפחד גדול, תוכל לאכול. 
משא"כ לישון, ופשוט. 
 
סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.
חלק עליון תַחתִית