אתרוגי לודמיר

משה8

משתמש רגיל
פותח הנושא
יתכן שזה זן מסויים כמו שלומאי?
או שאין לזה יחוס?

והאם זה עדיין קיים היום בכלל?
 

עטסופר

משתמש ותיק
למיטב ידיעתי זה אורדנג, כיון שהחזון איש דיבר נגד זן זה זה משווק בעיקר לחו"ל שם די בחותמת של העדה
 

משה8

משתמש רגיל
פותח הנושא
דהיינו מלבד גרוס שזה אורדנג, גם לודמיר זה אורדנג?
 

משה8

משתמש רגיל
פותח הנושא
תודה על הידע העצום!
החכמת אותנו מאוד!
 

עטסופר

משתמש ותיק
עטסופר אמר:
למיטב ידיעתי זה אורדנג, כיון שהחזון איש דיבר נגד זן זה זה משווק בעיקר לחו"ל שם די בחותמת של העדה
כעת ראיתי בפרי עץ הדר של הרי"מ ליברמן שליט"א שר' מרדכי זיידל לודמיר נטע אותם,  כנראה לפני אורדנג, אך היחס של תלמידי החזון איש לפרדס זה הוא כאל אתרוגי חדרה וכלל האתרוגים שהיו בארץ שהם החזיקו אותם בחזקת מורכבים על סמך ההיתרים להרכיב בחושרש וכדומה, שנגדם נלחם החזון איש [בזמנו היה זה דעת יחיד].
לפי מה ששמעתי רוב רובו של הפרדס נמכר ואח"כ היה וירוס 'מלסקו' והכל מת, ונשאר רק פרדס קטן אצל אחד הנכדים שלא נמכר.
 
 

פחמי

משתמש רגיל
אני מתבלבל בין לוריא ללודמיר,
אחד מהם כבר לא מגדל ומי שמגדל זה יאנעווא
 

עטסופר

משתמש ותיק
לוריא זה כפר חבד וזה יאנעווא - או קלבריא בשפת חב"ד [זה אותו דבר]
לודמיר בעבר היה מהגדולים בארץ ושלט על השוק לחו"ל, היום רוב הפרדסים שנמכרו מתו, ונשאר משהו קטן שלא נמכר אצל אחד הנכדים ששרד, ע"פ רוב כל הסחורה נמכרת לגוף כגון קופת העיר או משהו כזה ואי אפשר למצוא בשוק הפתוח.
 

שלום רב

משתמש ותיק
יש ענף של לודמיר שנקרא אתרוגי 'חיבת ירושלים' בבעלות הלל לודמיר מחנות הנעליים בן ר' מרדכי דוד לודמיר ז"ל מתוי"ל.
היום הוא משווק רק או בעיקר זן חזו"א - לפקוביץ.
את הפרדס ירש מאביו ושותפים בו אחיו וגיסיו. גיס אחד, מנדל כץ שמו, מחזיק פרדס לבד ומוכר תחת שמו 'אתרוגי מנדל כץ', ואף זה מקורו בזן חזו"א הנ"ל.
 

משה8

משתמש רגיל
פותח הנושא
עטסופר אמר:
אך היחס של תלמידי החזון איש לפרדס זה הוא כאל אתרוגי חדרה
כנראה שיש הבדל גדול ביניהם: על אתרוגי חדרה [הנקרא אורדנג וכיום גרוס] היה ביטוי מהחזו"א שזה מורכב, לאחר שדיבר עם בעל הפרדס.
אבל על שאר האתרוגים [שכנראה לודמיר בתוכם] לא היה ביטוי מפורש שזה מורכב, אלא רק שאיננו יודעים האם זה הורכב או לא, אבל לא נאמר במפורש שזה כן מורכב.
 

משה8

משתמש רגיל
פותח הנושא
עטסופר אמר:
על סמך ההיתרים להרכיב בחושחש וכדומה, שנגדם נלחם החזון איש
זה היה היתר של הרב קוק, ככתוב באיגרת הידועה מחזו"א, ונגדו נלחם החזו"א.

אגב, על אורדנג יש אומרים שזה משתילים שהגיעו מקורפו.

נמצא שיש לכאורה 2 בעיות, בעיה אחת היא המקור מקורפו, בעיה שניה ההרכבה עם חושחש בארץ.
השאלה היא מה היה בדיוק עם כל פרדס ופרדס.
 

עטסופר

משתמש ותיק
משה8 אמר:
עטסופר אמר:
אך היחס של תלמידי החזון איש לפרדס זה הוא כאל אתרוגי חדרה
כנראה שיש הבדל גדול ביניהם: על אתרוגי חדרה [הנקרא אורדנג וכיום גרוס] היה ביטוי מהחזו"א שזה מורכב, לאחר שדיבר עם בעל הפרדס.
אבל על שאר האתרוגים [שכנראה לודמיר בתוכם] לא היה ביטוי מפורש שזה מורכב, אלא רק שאיננו יודעים האם זה הורכב או לא, אבל לא נאמר במפורש שזה כן מורכב.
מאז שאתרוגי יפו כבשו את השוק משנת תר"נ רוב המגדלים אם לא כולם לקחו מאתרוגי יפו או לפחות הרכיבו עם אתרוגי יפו. ועל כך החזון איש נלחם, וכפי שמצויין בכל הספרים ששאלו אותו כיצד ניתן להלחם נגד הרוח.

אם יש מישהו שיכול לאשר את הסיפור ששמעתי בזמנו לפני כ15 שאחד שהיה לו פרדס שהיה מקובל מאד אצל גדולי תלמידי החזו"א וקנה את לודמיר כדי שיהיה לו גם את הנתח מחו"ל, אך לפחות אחד מגדולי התלמידים שהיה נחשב מרא דאתרא בד' מינים אמר שעד היום הוא סמך עליו כיון שהיה משוכנע שהוא חושב שאם זה לא ממה שאישר החזו"א הוא בחזקת לימון, אך אם הוא יכול לשווק לימונים בתור אתרוג, או שזה סימן שהוא חושב שחזו"א זה סתם מותג, או ש... והפסיק לקנות אצלו, מה שגרם לו נזק כלכלי עצום.

 
 

עטסופר

משתמש ותיק
משה8 אמר:
עטסופר אמר:
על סמך ההיתרים להרכיב בחושחש וכדומה, שנגדם נלחם החזון איש
זה היה היתר של הרב קוק, ככתוב באיגרת הידועה מחזו"א, ונגדו נלחם החזו"א.

אגב, על אורדנג יש אומרים שזה משתילים שהגיעו מקורפו.

נמצא שיש לכאורה 2 בעיות, בעיה אחת היא המקור מקורפו, בעיה שניה ההרכבה עם חושחש בארץ.
השאלה היא מה היה בדיוק עם כל פרדס ופרדס.
כפי שציינתי בהודעה הקודמת עיקר החשש שזה מורכב בחושרש או באתרוגי יפו דבר שהותר ע"י רבני ארץ ישראל ולאו דוקא הרב קוק.
במכתב בפאר הדור נכתב שהרב קוק התיר בלימון מתוק, מצד שני בספרו הרב קוק אוסר.
יש שמועה שהם מאתרוגי קורפו לא כל כך ברור מה מקור השמועה, בכל אופן לדעת החזון איש בכל מה שיווקו המגדלים היהודים באותה תקופה היה חשש מורכב, ולכן הוא חיפש משהו מלפני תחילת הגידול של אתרוגים בידי יהודים של שנת תר"נ.
 
 

משה8

משתמש רגיל
פותח הנושא
1. בקובץ עץ חיים מבאבוב החדש מביא מקורות ברורים שאתרוגי אורדנג מקורם מקורפו.
2. ידוע המעשה מהתבטאות החזו"א על אתרוגי אורדאנג, לאחר שדיבר איתו.

3. מה לגבי אתרוגי לודמיר; הם בחשש נכדים של קורפו, או שזה הורכב בארץ, או גם וגם?
האם הבעיה עם אתרוגי לודמיר היא בעיה חמורה כמו של אורדנג, או שהבעיה קצת פחות חמורה?
 

חילך לאורייתא

משתמש ותיק
משה8 אמר:
1. בקובץ עץ חיים מבאבוב החדש מביא מקורות ברורים שאתרוגי אורדנג מקורם מקורפו.
2. ידוע המעשה מהתבטאות החזו"א על אתרוגי אורדאנג, לאחר שדיבר איתו.

3. מה לגבי אתרוגי לודמיר; הם בחשש נכדים של קורפו, או שזה הורכב בארץ, או גם וגם?
האם הבעיה עם אתרוגי לודמיר היא בעיה חמורה כמו של אורדנג, או שהבעיה קצת פחות חמורה?

אני יודע שהרב מאיר רוזנר שליט"א מעזרת תורה יש לו על אתרוגי חיבת ירושלים טענות אך לא הבה לומר לי מה הם
 

chaim

משתמש ותיק
משה8 אמר:
1. בקובץ עץ חיים מבאבוב החדש מביא מקורות ברורים שאתרוגי אורדנג מקורם מקורפו.
2. ידוע המעשה מהתבטאות החזו"א על אתרוגי אורדאנג, לאחר שדיבר איתו.

3. מה לגבי אתרוגי לודמיר; הם בחשש נכדים של קורפו, או שזה הורכב בארץ, או גם וגם?
האם הבעיה עם אתרוגי לודמיר היא בעיה חמורה כמו של אורדנג, או שהבעיה קצת פחות חמורה?

איזה עמוד?
 

בן זכאי

משתמש ותיק
ישנו ספר הנקרא מסורת האתרוג כמדו' ששם הביא באריכות את השתלשלות כל הזנים האם יש אותו להורדה?
 
חלק עליון תַחתִית