אם התכוונת לספרדים ואשכנזים אז ממש לא.chaim אמר:כמדומני שכל הנוסחאות כולם אותו דבר
אבר כיונה אמר:אם התכוונת לספרדים ואשכנזים אז ממש לא.chaim אמר:כמדומני שכל הנוסחאות כולם אותו דבר
אם התכוונת לנוסח ספרד ואשכנז אז מה החידוש שזה אותו דבר?
לא.chaim אמר:מה שאומרים בשעה שמקיפים האם לא כולם אותו דבר, כולל ספרדים?
עי' ב'אוצר מפרשי ההושענות' (מכון ירושלים, עמ' מא-מב): "שמונה עשר פיוטי ההושענות הנאמרים ע"י בני אשכנז בימי חג הסוכות ובהוש"ר מיוחסים הם לראש הפייטנים רבי אלעזר הקליר" וכו', עי"ש.chaim אמר:מי תיקן את ההושענות לאשכנזים?
עוד א' אמר:מה שבטוח שזה לא היה מבבל או אירופא, כי שם אין צורך להתפלל על גשמים
chaim אמר:עוד א' אמר:מה שבטוח שזה לא היה מבבל או אירופא, כי שם אין צורך להתפלל על גשמים
הרב אבר כיונה כתב מקודם שזה מר' אליזר מקליר, איפוא היה גר?
chaim אמר:עוד א' אמר:מה שבטוח שזה לא היה מבבל או אירופא, כי שם אין צורך להתפלל על גשמים
הרב אבר כיונה כתב מקודם שזה מר' אליזר מקליר, איפוא היה גר?
'1. למענך אדיר אדירים' וכו' נמצא בסידור רס"ג (עד האות ת', ולא רק עד ל' כבמחזורי הספרדים), וכן 'אנא זכור אב... הושיענו בחגיגת...' מופיע שם. [ויש שם עוד הושענות שלא אומרים אותם].איכא מאן דאמר אמר:ומי כתב את הנוסח הספרדי?
למעשה למרות שלא הכל ברור על הקליר אין שום שיטה או דעה או השערה שלא היה בארץ ישראל.בעל כנפיים אמר:chaim אמר:עוד א' אמר:מה שבטוח שזה לא היה מבבל או אירופא, כי שם אין צורך להתפלל על גשמים
הרב אבר כיונה כתב מקודם שזה מר' אליזר מקליר, איפוא היה גר?
לפני זה, מי היה הקליר?
למיטב ידיעתי יש שיטה שהיה בא"י.
אך כמובן שאין מידע ברור בעניין, כמו בכל עניין הקליר.
דברי התוס' עדיין לא הופכים אותו להיות ר"א בר"שטוביה פריד אמר:תוספות בחגיגה כותב שזה היה רבי אלעזר בן רשב''י.
לא זוכר את מקומו כעת.
כמדומה שכת"ר לא קרא את דברי התו'. יתכן שאפשר לחלוק עליהם בזה, אך א"א למחוק את דבריהם שנאמרו בתור ידיעה ברורה, ולא בתור תירוץ על קושיא.יושבי יעבץ אמר:כלומר, תוס' אומר כך לא מידיעה, או מסורת שעברה אצלם,
אלא מכח קושיא שיש לו מדברי הש"ס על דברי הקליר
א'. לא אמרתי שזה מי''ג עיקרים אלא השבתי לשאלתו של אחד הרבנים לעיל- מי היה הקליר.יושבי יעבץ אמר:דברי התוס' עדיין לא הופכים אותו להיות ר"א בר"שטוביה פריד אמר:תוספות בחגיגה כותב שזה היה רבי אלעזר בן רשב''י.
לא זוכר את מקומו כעת.
כלומר, תוס' אומר כך לא מידיעה, או מסורת שעברה אצלם,
אלא מכח קושיא שיש לו מדברי הש"ס על דברי הקליר
זה עדיין לא הופך את הנושא הזה - אם היה תנא או לא, לאחד מי"ג עיקרים.
עכ"פ מתוך הרבה פיוטים שלו שנתגלו בגניזות
מקובל לומר שחי בשנים - ד' אלפים ש' בערך
תקופת הגאונים
היעב"ץ (מור וקציעה סי' קיב) והחיד"א (מחזיק ברכה סי' קיב) פירשו את דברי האר"י שהכוונה שהוא היה ניצוץ מנשמת ר"א בר"ש.טוביה פריד אמר:רבינו האר''י הקדוש כותב בפירוש שזה היה הוא וזה לשונו מהרח''ו: "שמעתי בשם מורי ז"ל, כי הקליר שסדר קרוב"ץ במחזור האשכנזים הוא רבי אלעזר בר' שמעון"
מה שמופיע בסידור רס"ג הוא לא תמיד ראי׳, יש שם הרבה הוספות מאוחרות שהמעתיקים הוסיפו את מנהגיהםאבר כיונה אמר:'1. למענך אדיר אדירים' וכו' נמצא בסידור רס"ג (עד האות ת', ולא רק עד ל' כבמחזורי הספרדים), וכן 'אנא זכור אב... הושיענו בחגיגת...' מופיע שם. [ויש שם עוד הושענות שלא אומרים אותם].
אני לא יודע אם הוא עצמו חיבר את זה או שהוא מביא נוסח שהיה נהוג לאומרו.
הוא כותב שם (מתורגם מערבית) "ואני רואה לרשום עשר אלף-ביתות וכו' ורשמתי גם את הפרקים שאומרים כפי מספר כל יום", ואז הוא מביא את "למענך אדיר באדירים", וזה לא נראה הוספה של המעתיקיםחלק א׳ ממעל אמר:מה שמופיע בסידור רס"ג הוא לא תמיד ראי׳, יש שם הרבה הוספות מאוחרות שהמעתיקים הוסיפו את מנהגיהם