איש ווילנא אמר:
כל הראיות שמביאים בנושא זה
חסרים ידיעה אחת בסיסית בטבע
ששומטת את כל הראיות ובכלל את האפשרות להביא ראיות [ויתכן שחלק מהאחרונים לא ידעו מזה. בהקשר לסימנים שנתנו האחרונים זה ענין אחר ועוד יתבאר]
כשאני מרכיב ענף בעץ אחר. [ובענינו היו מרכיבים עץ אתרוגים על כנה של לימון]
הפירות שיצאו מהענף הם הפירות של מין הענף
ואין כל השפעה לעץ על סוג הפירות שיצאו מהענף
העץ כל תפקידו הוא כמו צינור להעביר נוזלים ומנרלים לענף
כך שלמשל אם ירכיבו אתרוג תימני בעץ לימונים
הוא ישאר בצורת אתרוג תימני ולא יהא לו כלל צורת לימון [יתכן שיהיה לו יותר מיץ ולחות אבל צורתו לא תשתנה]
כך שמה שרוצים להוכיח מצורת האתרוגים המקובלים שהם מורכבים בעץ הלימונים
זה טעות ביסודה
והאמת שיש זנים שונים כמו בכל פרי.
א. לדבריך אין דבר כזה אתרוג מורכב?
ב. כלאיים שאסרה תורה, על מה מדובר? על פי התורה אם העץ העליון הרוכב הוא מין אחר מהעץ התחתון הנרכב, זהו כלאיים האסור מהתורה, 'ולוקין עליו'!
ג. הרבה מפירות ההדר המוכרים היום הם הכלאה (הרכבה) בין שתי פירות, אם לדעתך אין יכולת להרכבה לשנות יותר 'מקצת יותר מיץ ולחות', איך נולדו כל המינים האלו שיש לנו באגף הפירות במרכזי הקניות? ירדו מהשמים?
ד. גם לדבריך, שהשינוי הוא רק יותר מיץ ולחות, עדיין יש מקום לומר שזה אסור, כי מקצת הפרי ובעניינינו הלחות והמיץ שנתוסף בגלל הרכבתו על עץ לימון, הוא לא אתרוג, ואם כן חסר בו ונפסל מדין חסר.
ה. בהמשך להנ''ל, גם אם נניח שהנחת היסוד שלך נכונה, הרי אם נעשה כך כמה פעמים, דהיינו, שנרכיב אתרוג על לימון, והפרי המורכב היוצא נרכיבו שוב על לימון, לאט לאט הוא ייהפך יותר ויותר ללימון.
ו. אתרוג תימני שירכיבו אותו, וכש''כ אם ירכיבו אותו כמה פעמים, הוא יקבל קצת יותר דמיון ללימון, מאשר אתרוג תימני טהור.
ז. מעניין מאוד שהאתרוגים התימניים אכילים ויש להם טעם טוב, ושאר האתרוגים אינם אכילים.
אשמח לתשובה