איך יתכן שהאתרוג ראוי לאכילה

יעקב שלם

משתמש ותיק
המציאות היא שהאתרוגים לא ראויים לאכילה
הכמויות סוכר שמוסיפים להם והבישול  לא נחשב שאוכלים אתרוג...

למעשה בחז"ל יש מקורות שהמציאות היתה לא כך
למשל
אתרוג יש לו טעם וריח
וכן משנה מפורשת בסוכה פרק ד משנה ז
מִיַּד הַתִּינוֹקוֹת שׁוֹמְטִין אֶת לוּלְבֵיהֶן וְאוֹכְלִין אֶתְרוֹגֵיהֶן.
 

מה אדבר

משתמש ותיק
ראוי לאכילה, אבל טעמו מר וחמוץ ביותר.
הטעם כנגד בעלי תורה.
לרמז לך, שתורה מרה בתחילתה, וע"י שעושים ממנה מטעמים היא נעשית עריבה ביותר.
 

תריג מצוות

משתמש ותיק
סנגורן של ישראל אמר:
גם אם נניח שכל אבותינו נטלו אתרוג תימני, זה פוסל את שאר המינים?

לא פוסל, אבל בהחלט יש הבדל בין אתרוג שיש לו ייחוס לבין אתרוגים שמקורם בעץ שנוי במחלוקת מיריחו.
 
 

תריג מצוות

משתמש ותיק
יעקב שלם אמר:
המציאות היא שהאתרוגים לא ראויים לאכילה
הכמויות סוכר שמוסיפים להם והבישול  לא נחשב שאוכלים אתרוג...

למעשה בחז"ל יש מקורות שהמציאות היתה לא כך
למשל
אתרוג יש לו טעם וריח
וכן משנה מפורשת בסוכה פרק ד משנה ז
מִיַּד הַתִּינוֹקוֹת שׁוֹמְטִין אֶת לוּלְבֵיהֶן וְאוֹכְלִין אֶתְרוֹגֵיהֶן.

אתרוג ראוי יותר לאכילה כאשר הוא שוהה יותר על העץ
בנוסף, אתרוגים הגדלים בחצרות הבית בד"כ האתרוגים שלהם ראויים יותר לאכילה.

זאת הזדמנות לפרסם מה ששמעתי מאחד מבעלי הפרדסים שהאתרוגים שנמכרים בשוק מלאים בריסוס הכפול מהתקן עשרות מונים והם אסורים ומסוכנים לאכילה (עובדה כשלעצמה הפותחת פתח לנידון הלכתי נרחב היאך האתרוגים הללו כשרים לברכה?).

 
 

סתם איש

משתמש ותיק
תריג מצוות אמר:
סנגורן של ישראל אמר:
גם אם נניח שכל אבותינו נטלו אתרוג תימני, זה פוסל את שאר המינים?

לא פוסל, אבל בהחלט יש הבדל בין אתרוג שיש לו ייחוס לבין אתרוגים שמקורם בעץ שנוי במחלוקת מיריחו.

אי"ז קשור לייחוס שהוא מטעם ספק מורכב, לזה לא מהני מה שבעבר נטלו תימני.
וסתם כך, על איזה מחלוקת אתה מדבר שהאתרוג שנוי בו?
 

מתאהב על ידך

משתמש ותיק
יעקב שלם אמר:
באמונתו יחיה אמר:
אתרוג תימני נאכל כמו תפוח

בדוק?
הגר"ח קלופט אמר לי שהוא זוכר שהתימנים בבואם לארץ היו קורים בפשטות לכל האתרוגים האחרים "לימון" מחמת המיץ והמרירות. 
הוא אף הביא לי קונטרס שכתב תלמידו עם כל הראיות (המרשימות) שרק התימני הוא אתרוג שבודאי אינו מורכב. 
(היום ​​​​​​גם שם יש הרכבות, וצריך לקנות מאדם נאמן, הוא אמר לי שאתרוגי כלף מוחזקים בכשרות)

הוא סיפר לי שאביו רבי יואל קלופט היה חותך בסכין כל אתרוג אחר שבאו לשאול אותו עליו, והיה מראה לשואל "הנה לך, תראה לבד שזהו סתם לימון" . 
 

סתם איש

משתמש ותיק
סנגורן של ישראל אמר:
סתם איש אמר:
סנגורן של ישראל אמר:
גם אם נניח שכל אבותינו נטלו אתרוג תימני, זה פוסל את שאר המינים?
אם הוא שונה מנ"ל שזה גם חשיב אתרוג?

לכל פרי יש זנים מזנים שונים
ואין טעם להאריך
דוקא יש הרבה טעם וצריך להאריך ולבדוק מאיזה שינוי נחשב כבר מין אחר.
 
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
מתאהב על ידך אמר:
הגר"ח קלופט אמר לי שהוא זוכר שהתימנים בבואם לארץ היו קורים בפשטות לכל האתרוגים האחרים "לימון" מחמת המיץ והמרירות. 
הוא אף הביא לי קונטרס שכתב תלמידו עם כל הראיות (המרשימות) שרק התימני הוא אתרוג שבודאי אינו מורכב. 
(היום ​​​​​​גם שם יש הרכבות, וצריך לקנות מאדם נאמן, הוא אמר לי שאתרוגי כלף מוחזקים בכשרות)

הוא סיפר לי שאביו רבי יואל קלופט היה חותך בסכין כל אתרוג אחר שבאו לשאול אותו עליו, והיה מראה לשואל "הנה לך, תראה לבד שזהו סתם לימון" .

כל הראיות שמביאים בנושא זה
חסרים ידיעה אחת בסיסית בטבע
ששומטת את כל הראיות ובכלל את האפשרות להביא ראיות [ויתכן שחלק מהאחרונים לא ידעו מזה. בהקשר לסימנים שנתנו האחרונים זה ענין אחר ועוד יתבאר]

כשאני מרכיב ענף בעץ אחר. [ובענינו היו מרכיבים עץ אתרוגים על כנה של לימון]
הפירות שיצאו מהענף הם הפירות של מין הענף
ואין כל השפעה לעץ על סוג הפירות שיצאו מהענף
העץ כל תפקידו הוא כמו צינור להעביר נוזלים ומנרלים לענף

כך שלמשל אם ירכיבו אתרוג תימני בעץ לימונים
הוא ישאר בצורת אתרוג תימני ולא יהא לו כלל צורת לימון [יתכן שיהיה לו יותר מיץ ולחות אבל צורתו לא תשתנה]
כך שמה שרוצים להוכיח מצורת האתרוגים המקובלים שהם מורכבים בעץ הלימונים
זה טעות ביסודה
והאמת שיש זנים שונים כמו בכל פרי.
 

מלמד להועיל

משתמש ותיק
סתם איש אמר:
באמונתו יחיה אמר:
אתרוג תימני נאכל כמו תפוח

ויש ראש ישיבה אשכנזי בזמנינו שהוכיח מכך את מסורת האתרוג התימני ולטענתו בשאר האתרוגים לא יוצאים יד"ח.
למה שלא יצאו בהם ידי חובה? וכי יש מקור שהאתרוג צריך להיות "מן המותר בפיך"?
 
 

סתם איש

משתמש ותיק
מלמד להועיל אמר:
סתם איש אמר:
באמונתו יחיה אמר:
אתרוג תימני נאכל כמו תפוח

ויש ראש ישיבה אשכנזי בזמנינו שהוכיח מכך את מסורת האתרוג התימני ולטענתו בשאר האתרוגים לא יוצאים יד"ח.
למה שלא יצאו בהם ידי חובה? וכי יש מקור שהאתרוג צריך להיות "מן המותר בפיך"?

טענתו היא שמוכח שהאתרוג המקורי הוא התימני שהרי משמע שאתרוג הוא ראוי לאכילה, וכיון שכך אין ראיה ששאר האתרוגים שהם זן אחר ושונים בהרבה מהתימני נמי נחשבים לאתרוגים
 

אוי טאטע זיסער

משתמש ותיק
איש ווילנא אמר:
מתאהב על ידך אמר:
הגר"ח קלופט אמר לי שהוא זוכר שהתימנים בבואם לארץ היו קורים בפשטות לכל האתרוגים האחרים "לימון" מחמת המיץ והמרירות. 
הוא אף הביא לי קונטרס שכתב תלמידו עם כל הראיות (המרשימות) שרק התימני הוא אתרוג שבודאי אינו מורכב. 
(היום ​​​​​​גם שם יש הרכבות, וצריך לקנות מאדם נאמן, הוא אמר לי שאתרוגי כלף מוחזקים בכשרות)

הוא סיפר לי שאביו רבי יואל קלופט היה חותך בסכין כל אתרוג אחר שבאו לשאול אותו עליו, והיה מראה לשואל "הנה לך, תראה לבד שזהו סתם לימון" .

כל הראיות שמביאים בנושא זה
חסרים ידיעה אחת בסיסית בטבע
ששומטת את כל הראיות ובכלל את האפשרות להביא ראיות [ויתכן שחלק מהאחרונים לא ידעו מזה. בהקשר לסימנים שנתנו האחרונים זה ענין אחר ועוד יתבאר]

כשאני מרכיב ענף בעץ אחר. [ובענינו היו מרכיבים עץ אתרוגים על כנה של לימון]
הפירות שיצאו מהענף הם הפירות של מין הענף
ואין כל השפעה לעץ על סוג הפירות שיצאו מהענף
העץ כל תפקידו הוא כמו צינור להעביר נוזלים ומנרלים לענף

כך שלמשל אם ירכיבו אתרוג תימני בעץ לימונים
הוא ישאר בצורת אתרוג תימני ולא יהא לו כלל צורת לימון [יתכן שיהיה לו יותר מיץ ולחות אבל צורתו לא תשתנה]
כך שמה שרוצים להוכיח מצורת האתרוגים המקובלים שהם מורכבים בעץ הלימונים
זה טעות ביסודה
והאמת שיש זנים שונים כמו בכל פרי.
א. לדבריך אין דבר כזה אתרוג מורכב?
​​​​​​ב. כלאיים שאסרה תורה, על מה מדובר? על פי התורה אם העץ העליון הרוכב הוא מין אחר מהעץ התחתון הנרכב, זהו כלאיים האסור מהתורה, 'ולוקין עליו'!
ג. הרבה מפירות ההדר המוכרים היום הם הכלאה (הרכבה) בין שתי פירות, אם לדעתך אין יכולת להרכבה לשנות יותר 'מקצת יותר מיץ ולחות', איך נולדו כל המינים האלו שיש לנו באגף הפירות במרכזי הקניות? ירדו מהשמים?
ד. גם לדבריך, שהשינוי הוא רק יותר מיץ ולחות, עדיין יש מקום לומר שזה אסור, כי מקצת הפרי ובעניינינו הלחות והמיץ שנתוסף בגלל הרכבתו על עץ לימון, הוא לא אתרוג, ואם כן חסר בו ונפסל מדין חסר.
ה. בהמשך להנ''ל, גם אם נניח שהנחת היסוד שלך נכונה, הרי אם נעשה כך כמה פעמים, דהיינו, שנרכיב אתרוג על לימון, והפרי המורכב היוצא נרכיבו שוב על לימון, לאט לאט הוא ייהפך יותר ויותר ללימון.
ו. אתרוג תימני שירכיבו אותו, וכש''כ אם ירכיבו אותו כמה פעמים, הוא יקבל קצת יותר דמיון ללימון, מאשר אתרוג תימני טהור.
ז. מעניין מאוד שהאתרוגים התימניים אכילים ויש להם טעם טוב, ושאר האתרוגים אינם אכילים.
אשמח לתשובה

 
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
אוי טאטע זיסער אמר:
איש ווילנא אמר:
מתאהב על ידך אמר:
הגר"ח קלופט אמר לי שהוא זוכר שהתימנים בבואם לארץ היו קורים בפשטות לכל האתרוגים האחרים "לימון" מחמת המיץ והמרירות. 
הוא אף הביא לי קונטרס שכתב תלמידו עם כל הראיות (המרשימות) שרק התימני הוא אתרוג שבודאי אינו מורכב. 
(היום ​​​​​​גם שם יש הרכבות, וצריך לקנות מאדם נאמן, הוא אמר לי שאתרוגי כלף מוחזקים בכשרות)

הוא סיפר לי שאביו רבי יואל קלופט היה חותך בסכין כל אתרוג אחר שבאו לשאול אותו עליו, והיה מראה לשואל "הנה לך, תראה לבד שזהו סתם לימון" .

כל הראיות שמביאים בנושא זה
חסרים ידיעה אחת בסיסית בטבע
ששומטת את כל הראיות ובכלל את האפשרות להביא ראיות [ויתכן שחלק מהאחרונים לא ידעו מזה. בהקשר לסימנים שנתנו האחרונים זה ענין אחר ועוד יתבאר]

כשאני מרכיב ענף בעץ אחר. [ובענינו היו מרכיבים עץ אתרוגים על כנה של לימון]
הפירות שיצאו מהענף הם הפירות של מין הענף
ואין כל השפעה לעץ על סוג הפירות שיצאו מהענף
העץ כל תפקידו הוא כמו צינור להעביר נוזלים ומנרלים לענף

כך שלמשל אם ירכיבו אתרוג תימני בעץ לימונים
הוא ישאר בצורת אתרוג תימני ולא יהא לו כלל צורת לימון [יתכן שיהיה לו יותר מיץ ולחות אבל צורתו לא תשתנה]
כך שמה שרוצים להוכיח מצורת האתרוגים המקובלים שהם מורכבים בעץ הלימונים
זה טעות ביסודה
והאמת שיש זנים שונים כמו בכל פרי.
א. לדבריך אין דבר כזה אתרוג מורכב?
​​​​​​ב. כלאיים שאסרה תורה, על מה מדובר? על פי התורה אם העץ העליון הרוכב הוא מין אחר מהעץ התחתון הנרכב, זהו כלאיים האסור מהתורה, 'ולוקין עליו'!
ג. הרבה מפירות ההדר המוכרים היום הם הכלאה (הרכבה) בין שתי פירות, אם לדעתך אין יכולת להרכבה לשנות יותר 'מקצת יותר מיץ ולחות', איך נולדו כל המינים האלו שיש לנו באגף הפירות במרכזי הקניות? ירדו מהשמים?
ד. גם לדבריך, שהשינוי הוא רק יותר מיץ ולחות, עדיין יש מקום לומר שזה אסור, כי מקצת הפרי ובעניינינו הלחות והמיץ שנתוסף בגלל הרכבתו על עץ לימון, הוא לא אתרוג, ואם כן חסר בו ונפסל מדין חסר.
ה. בהמשך להנ''ל, גם אם נניח שהנחת היסוד שלך נכונה, הרי אם נעשה כך כמה פעמים, דהיינו, שנרכיב אתרוג על לימון, והפרי המורכב היוצא נרכיבו שוב על לימון, לאט לאט הוא ייהפך יותר ויותר ללימון.
ו. אתרוג תימני שירכיבו אותו, וכש''כ אם ירכיבו אותו כמה פעמים, הוא יקבל קצת יותר דמיון ללימון, מאשר אתרוג תימני טהור.
ז. מעניין מאוד שהאתרוגים התימניים אכילים ויש להם טעם טוב, ושאר האתרוגים אינם אכילים.
אשמח לתשובה
זה נראה כי הבנת מדברי שהכשרתי את האתרוג המורכב 
לא. 
העובדא שצמח מעץ לימונים הוא כבר מאבד בשם אתרוג שלו. כך סוברים האחרונים. 
אבל מכל מקום לא ניתן לזהות זאת על הפרי 

כנ"ל גם בקשר לאיסור כלאים וודאי שיש איסור להרכיב ענף על עץ אחר. 

זנים מורכבים יתכנו על ידי אבקות והרכבות גנטיות. בכל מקרה אשמח אם תפרט אייזה פרי ידוע שהוא מורכב. 
יש הרבה השבחות של הפירות שנעשות בלי הרכבות. 
 
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
פותח הנושא
איש ווילנא אמר:
אשמח אם תפרט אייזה פרי ידוע שהוא מורכב.

אמר לי פוסק בבית המדרש של הרב אפרתי שכמעט כל הפירות מורכבים
חוץ משבעת המינים ועוד כמה בודדים
(פירות הדר מורכבים בספק מינם)

אגב זה נפק"מ שיש איסור דרבנן לקיים עץ מורכב
וזה בעיה גדולה שקונים עצים במשתלות
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
יעקב שלם אמר:
איש ווילנא אמר:
אשמח אם תפרט אייזה פרי ידוע שהוא מורכב.

אמר לי פוסק בבית המדרש של הרב אפרתי שכמעט כל הפירות מורכבים
חוץ משבעת המינים ועוד כמה בודדים
(פירות הדר מורכבים בספק מינם)

אגב זה נפק"מ שיש איסור דרבנן לקיים עץ מורכב
וזה בעיה גדולה שקונים עצים במשתלות

נכון. 
אבל מכל מקום לא נוצר זן חדש מכוח כך 
הסיבה שמרכיבים היא פשוט בשביל לחזק את העץ 
שיחזיק להרבה זמן ושיוציא הרבה יבול וכדומה 
אני שואל האם ידוע על זנים חדשים שנוצרו מכוח הרכבה 
 

חנן ויין

משתמש חדש
מתוך המכלול

שימוש נפוץ של הרכבה הוא כדי לתת לצמח תכונות שתלניות טובות יותר, ופירות בעלי תכונות רצויות. בצמח המורכב ("התוצר הסופי"), יהיו תכונות הפרי כשל פירות הרוכב, ותכונות העמידות של הצמח בקרקע, כגון עמידותו למחלות ולמזיקים, כושרו לקלוט חמרי מזון ומים מן האדמה, ועמידותו לתנאי קרקע שונים - כשל תכונות הכנה. תכונה חשובה נוספת, שבהן הצמח מושפע מהכנה, היא עוצמת הצימוח וכמות הפרי על העץ.
 

אוי טאטע זיסער

משתמש ותיק
איש ווילנא אמר:
אוי טאטע זיסער אמר:
איש ווילנא אמר:
כל הראיות שמביאים בנושא זה
חסרים ידיעה אחת בסיסית בטבע
ששומטת את כל הראיות ובכלל את האפשרות להביא ראיות [ויתכן שחלק מהאחרונים לא ידעו מזה. בהקשר לסימנים שנתנו האחרונים זה ענין אחר ועוד יתבאר]

כשאני מרכיב ענף בעץ אחר. [ובענינו היו מרכיבים עץ אתרוגים על כנה של לימון]
הפירות שיצאו מהענף הם הפירות של מין הענף
ואין כל השפעה לעץ על סוג הפירות שיצאו מהענף
העץ כל תפקידו הוא כמו צינור להעביר נוזלים ומנרלים לענף

כך שלמשל אם ירכיבו אתרוג תימני בעץ לימונים
הוא ישאר בצורת אתרוג תימני ולא יהא לו כלל צורת לימון [יתכן שיהיה לו יותר מיץ ולחות אבל צורתו לא תשתנה]
כך שמה שרוצים להוכיח מצורת האתרוגים המקובלים שהם מורכבים בעץ הלימונים
זה טעות ביסודה
והאמת שיש זנים שונים כמו בכל פרי.
א. לדבריך אין דבר כזה אתרוג מורכב?
​​​​​​ב. כלאיים שאסרה תורה, על מה מדובר? על פי התורה אם העץ העליון הרוכב הוא מין אחר מהעץ התחתון הנרכב, זהו כלאיים האסור מהתורה, 'ולוקין עליו'!
ג. הרבה מפירות ההדר המוכרים היום הם הכלאה (הרכבה) בין שתי פירות, אם לדעתך אין יכולת להרכבה לשנות יותר 'מקצת יותר מיץ ולחות', איך נולדו כל המינים האלו שיש לנו באגף הפירות במרכזי הקניות? ירדו מהשמים?
ד. גם לדבריך, שהשינוי הוא רק יותר מיץ ולחות, עדיין יש מקום לומר שזה אסור, כי מקצת הפרי ובעניינינו הלחות והמיץ שנתוסף בגלל הרכבתו על עץ לימון, הוא לא אתרוג, ואם כן חסר בו ונפסל מדין חסר.
ה. בהמשך להנ''ל, גם אם נניח שהנחת היסוד שלך נכונה, הרי אם נעשה כך כמה פעמים, דהיינו, שנרכיב אתרוג על לימון, והפרי המורכב היוצא נרכיבו שוב על לימון, לאט לאט הוא ייהפך יותר ויותר ללימון.
ו. אתרוג תימני שירכיבו אותו, וכש''כ אם ירכיבו אותו כמה פעמים, הוא יקבל קצת יותר דמיון ללימון, מאשר אתרוג תימני טהור.
ז. מעניין מאוד שהאתרוגים התימניים אכילים ויש להם טעם טוב, ושאר האתרוגים אינם אכילים.
אשמח לתשובה
זה נראה כי הבנת מדברי שהכשרתי את האתרוג המורכב 
לא. 
העובדא שצמח מעץ לימונים הוא כבר מאבד בשם אתרוג שלו. כך סוברים האחרונים. 
אבל מכל מקום לא ניתן לזהות זאת על הפרי 

כנ"ל גם בקשר לאיסור כלאים וודאי שיש איסור להרכיב ענף על עץ אחר. 

זנים מורכבים יתכנו על ידי אבקות והרכבות גנטיות. בכל מקרה אשמח אם תפרט אייזה פרי ידוע שהוא מורכב. 
יש הרבה השבחות של הפירות שנעשות בלי הרכבות. 


כמו שפנים הפרי משתנה, כך גם חיצוניות הפרי, וגם אם לא מהרכבה אחת, אז מכמה הרכבות.
לגבי איזה פירות מורכבים בשורשם, ישנם הרבה ואטו כי רוכלא...
אבל אתן כמה דוגמאות:
פומלית, מורכבת מאשכולית ופומלה.
התפוז, מורכב על כנת חושחש.
אפרשזיף, מורכב מאפרסק ושזיף.
ועוד ועוד.
בנוסף לכל זה, כמו שהינך מודה שישנם שינויים מסוימים גם אם מינוריים, בהרכבת פרי עם פרי אחר 
כך ישנו שינוי בהרכבת אתרוג על לימון, וגם בחיצוניות.
אם איני טועה, היה ניסוי שלקחו אתרוג שהיה מוחזק ככשר, (עכ''פ ממה שהיה ידוע אז), והרכיבו אותו עם לימון, והתוצאה היתה שהוא היה יותר חלק מבחוץ.
אבל עד שאסרו זאת, הרכבת יצאה מהתחנה, וכבר נוצרו מקומות שהתחילו לגדל כך, ואז נוצרה הבעיה של אתרוגים מורכבים.
אשמח אם תסביר לשיטתך, איך 'טעו' האחרונים כאשר נתנו סימנים לאתרוג מורכב, והמדובר בעיקר בסימנים חיצוניים. הרי לשיטתך אין שום שינוי בחיצוניות האתרוג המורכב.
עוד יותר, כיום ישנם הרבה אתרוגים 'מוחזקים' שיש להם מיץ יותר מזנים מסויימים של לימון.
​​​​​​(האתרוג התימני לעומת זאת, כמעט לגמרי יבש בפנים, ואין לו טעם של לימון כלל וכלל, אני אומר זאת אחרי אכילת אתרוגים תימניים).
​​​​​​
 
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
פותח הנושא
אוי טאטע זיסער אמר:
אפרשזיף, מורכב מאפרסק ושזיף.

לפי ספר וזאת הברכה
זה טעות נפוצה
נפק"מ שמברכים ע"ז שהחיינו לכל הדעות
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
אוי טאטע זיסער אמר:
כמו שפנים הפרי משתנה, כך גם חיצוניות הפרי, וגם אם לא מהרכבה אחת, אז מכמה הרכבות.
לגבי איזה פירות מורכבים בשורשם, ישנם הרבה ואטו כי רוכלא...
אבל אתן כמה דוגמאות:
פומלית, מורכבת מאשכולית ופומלה.
התפוז, מורכב על כנת חושחש.
אפרשזיף, מורכב מאפרסק ושזיף.
ועוד ועוד.
בנוסף לכל זה, כמו שהינך מודה שישנם שינויים מסוימים גם אם מינוריים, בהרכבת פרי עם פרי אחר 
כך ישנו שינוי בהרכבת אתרוג על לימון, וגם בחיצוניות.

אז נעשה סדר
קודם כל לא נעשה שום שינוי בפרי על ידי הרכבת ענף בעץ לא בחיצוניות ולא בפנימיות
יכול להיות שינויים של גודל לחות וכדומה [שזה לא שינוי מהותי. אלא יכול לנבוע גם מכמות המים בהם השקת את האילן] 

בהקשר לפירות המורכבים שהזכרת
ובכן תפוז הרכיבו אותו על חושחש אבל לא נוצר מכוח זה פרי חדש אלא התפוז הישן והמוכר
עשו את ההרכבה בשביל חוזק האילן

אפרשזיף. זה טעות ישנה
וזה לא פרי מורכב אלא פרי מקורי
וטעו בטעות זו גם פוסקים בתשובותייהם

ובקשר לפרי השלישי שהזכרת לא בדקתי
אבל על זה הדרך
 

אוי טאטע זיסער

משתמש ותיק
חנן ויין אמר:
מתוך המכלול

שימוש נפוץ של הרכבה הוא כדי לתת לצמח תכונות שתלניות טובות יותר, ופירות בעלי תכונות רצויות. בצמח המורכב ("התוצר הסופי"), יהיו תכונות הפרי כשל פירות הרוכב, ותכונות העמידות של הצמח בקרקע, כגון עמידותו למחלות ולמזיקים, כושרו לקלוט חמרי מזון ומים מן האדמה, ועמידותו לתנאי קרקע שונים - כשל תכונות הכנה. תכונה חשובה נוספת, שבהן הצמח מושפע מהכנה, היא עוצמת הצימוח וכמות הפרי על העץ.


איני יודע כמה אפשר להביא ראיה מאנשים שאין להם שום עניין בזה שהפירות יהיו בדווקא עם שקיעות ובליטות כאתרוג.
כל מגדל פרי, שרצונו לשווק את פירותיו, יעדיף פרי חלק ומלא מיץ, מאשר פרי יבש ומלא בליטות ושקיעות.
עובדתית, גדולי ישראל כשראו אתרוג שמראהו החיצוני והפנימי שונה, מיד ניסו לתלות את זה במורכב וחששו. ולא פטרו את זה מיד ב'ישנם זנים שונים'...

 
 

תלמוד-תורה

משתמש ותיק
יעקב שלם אמר:
המציאות היא שהאתרוגים לא ראויים לאכילה
אתרוג יש לו טעם וריח
וכן משנה מפורשת בסוכה פרק ד משנה ז
מִיַּד הַתִּינוֹקוֹת שׁוֹמְטִין אֶת לוּלְבֵיהֶן וְאוֹכְלִין אֶתְרוֹגֵיהֶן.


אני מעוניין להביא נקודה לציון:
מעניין מי בעל הפה הגדול שיוכל בנגיסה אחת לעבור את כל הקליפה [שעבה יותר מהבשר] ולאכול את האתרוג עצמו?
ואשמח גם לשאול מה הטעם לאכול האתרוגים
 
 
חלק עליון תַחתִית