ריחא מלתא

מה אדבר

משתמש ותיק
לא ידעתי למ"ד ריחא מלתא מדוע כאשר יורד מהאתרוג ריח [עד כדי שמריחו על אצבעותיו] לא חשיב חסר.
 

ביאור הדבר

משתמש ותיק
כמו למ"ד גבי צבע מילתא שודאי אם יורד צבע האתרוג אינו חסר
כי אינו מילתא כלפי לדון גוף האתרוג לאתרוג חסר דהאתרוג עצמו חשיב ומוגדר שלם.
 

חכם

משתמש רגיל
מה אדבר אמר:
לא ידעתי למ"ד ריחא מלתא מדוע כאשר יורד מהאתרוג ריח [עד כדי שמריחו על אצבעותיו] לא חשיב חסר.
כי סוכ"ס, האתרוג לא נחסר בכלום!
 

מכל מלמדי השכלתי

משתמש ותיק
כמדומה שדין חסר באתרוג הוא רק מגוף הבשר של הפרי והקליפה.

כי הרי אתרוג שנצטמק לא נפסל אם נשאר בו כשיעור
 

ב. זעירא

משתמש ותיק
מה אדבר אמר:
לא ידעתי למ"ד ריחא מלתא מדוע כאשר יורד מהאתרוג ריח [עד כדי שמריחו על אצבעותיו] לא חשיב חסר.
על פי רוב כשיוצא ריחו עד שמריחו על אצבעותיו הוא חסר גם ללא קשר לריחא מילתא, 
ובצחות א"ל שיש לדון בזה אם 'ריחא מילתא באתרוג' הוא סיבה או סימן...
 
 

משבט הכהונא

משתמש ותיק
לא הבנתי מה הקשר בין ריחא מילתא לחסר האם כלדבר דעביד להריח נפגם הדבר ע"י כך השאלה היא אם הריח נחשב לממשות של האיסור וא"כ מהו אתרוג של מצוה מותר להריח בו
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
מכל מלמדי השכלתי אמר:
ציטוט כמדומה שדין חסר באתרוג הוא רק מגוף הבשר של הפרי והקליפה.

גם נקלף כשר [כל שלא נקלף כולו]
ולא חשיב חסר משום שלא חסר מבשר האתרוג
[ויש מחלוקת אם נקלף היינו כל הקליפה הירוקה או רק כמין קרום חיצוני. ולדעת המ"ב זה מחלוקת ראשונים ודעת החזון איש להקל בזה לכולי עלמא שכל הקליפה הירוקה יש להכשיר אם נקלפה]

אגב השנה שחסר כשר ביום השני אפשר לקלף את הנקודות שעל האתרוג לכולי עלמא ואין חשש חסר אמנם לא ברור שזה מועיל להכשיר אתרוג פסול ויש להאריך אבל מכל מקום וודאי מרוויחים בזה ידי שיטות שסוברות שמועיל
אבל צריך להזהר משום שהמיץ שיוצא עלול לעשות כתמים על האתרוג [ואולי בשטיפה מידית וניגוב לא אמור להיות בעיה]
 
מה אדבר אמר:
לא ידעתי למ"ד ריחא מלתא מדוע כאשר יורד מהאתרוג ריח [עד כדי שמריחו על אצבעותיו] לא חשיב חסר.

הרי מכח שאלה זו פוסקים כמ"ד ריחא לאו מילתא יעיין ביו"ד ק"ח ובשיטת הרי"ף ריחא בדבר שיש לו מתירין ובר"ן שם
(הנידון אינו ממוקד על מקרה זו ששאלת אלא לנושא דומה איסורים האוסרים במשהו כגון חמץ בפסח דשיל"מ ועוד)
 

מה אדבר

משתמש ותיק
פותח הנושא
ב. זעירא אמר:
מה אדבר אמר:
לא ידעתי למ"ד ריחא מלתא מדוע כאשר יורד מהאתרוג ריח [עד כדי שמריחו על אצבעותיו] לא חשיב חסר.
על פי רוב כשיוצא ריחו עד שמריחו על אצבעותיו הוא חסר גם ללא קשר לריחא מילתא, 
ובצחות א"ל שיש לדון בזה אם 'ריחא מילתא באתרוג' הוא סיבה או סימן...

יריח נא מר ידיו לאחר ההלל וההושענות, ויווכח.
 

נתן הבבלי

משתמש ותיק
מה אדבר אמר:
לא ידעתי למ"ד ריחא מלתא מדוע כאשר יורד מהאתרוג ריח [עד כדי שמריחו על אצבעותיו] לא חשיב חסר.

אותו שאלה אפשר לשאול למ"ד ריחא לאו מילתא איך מברכים על בשמים הרי ריחא לאו מילתא
 

חוזר ומגיד

משתמש ותיק
מה אדבר אמר:
לא ידעתי למ"ד ריחא מלתא מדוע כאשר יורד מהאתרוג ריח [עד כדי שמריחו על אצבעותיו] לא חשיב חסר.
ריחו לא נמר ירמיה  מח יא
מצודת ציון
"נמר" - מלשון תמורה וחלוף ור"ל מטוב לרע
 
 

מה אדבר

משתמש ותיק
פותח הנושא
נתן הבבלי אמר:
מה אדבר אמר:
לא ידעתי למ"ד ריחא מלתא מדוע כאשר יורד מהאתרוג ריח [עד כדי שמריחו על אצבעותיו] לא חשיב חסר.

אותו שאלה אפשר לשאול למ"ד ריחא לאו מילתא איך מברכים על בשמים הרי ריחא לאו מילתא
מה''ט גופא כתב המג''א שלא תיקנו ברכה שלאחריה [אלא שלא השתמש במושג ריחא לאו מלתא].
 
 

מה אדבר

משתמש ותיק
פותח הנושא
כמעיין המתגבר אמר:
מה אדבר אמר:
לא ידעתי למ"ד ריחא מלתא מדוע כאשר יורד מהאתרוג ריח [עד כדי שמריחו על אצבעותיו] לא חשיב חסר.
זה מה שקורה שמערבבים סוגיות על פי משחקי מילים.
אחרי שזה קרה - מה אני עושה? אני אובד עיצות.
 
 

זאב בודד

משתמש ותיק
מה אדבר אמר:
לא ידעתי למ"ד ריחא מלתא מדוע כאשר יורד מהאתרוג ריח [עד כדי שמריחו על אצבעותיו] לא חשיב חסר.
הביאור לכאורה פשוט :
לאחר חסרון הריח האתרוג עודנו שלם  , ובכגון דא לא אמרינן דהוא חסר.
 
 
מה אדבר אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
מה אדבר אמר:
לא ידעתי למ"ד ריחא מלתא מדוע כאשר יורד מהאתרוג ריח [עד כדי שמריחו על אצבעותיו] לא חשיב חסר.
זה מה שקורה שמערבבים סוגיות על פי משחקי מילים.
אחרי שזה קרה - מה אני עושה? אני אובד עיצות.
מי שאובד עיצות, ומשהו מוצא לו עיצה, הוא שומר חינם או שומר שכר?
 
 

זאב בודד

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
מה אדבר אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
זה מה שקורה שמערבבים סוגיות על פי משחקי מילים.
אחרי שזה קרה - מה אני עושה? אני אובד עיצות.
מי שאובד עיצות, ומשהו מוצא לו עיצה, הוא שומר חינם או שומר שכר?
עד''ז: האם מדליקים חנוכיה ברשות ממון?
אם בעלות זה קשר לחפץ , בגלל זה אסור לעשות קניין בשבת?
האם שייך לשלם חוב באמצעות נתינת החוב?

 
 

עוד קברניט

משתמש חדש
חסרון הוי הפך השלמות. לא כל מה שהאתרוג נותן מוריד לו מהשלמות.
דזה שהוציא מעצמו ריח מחסרו משלמותו??.
 
חלק עליון תַחתִית