איש ווילנא
משתמש ותיק
מי הכניס את מנהג הישיבות [וכך נהוג בכל בתי המדרש של בני ליטא] שבתפילה בראש השנה ויום הכיפורים אומרים את הכותרות של כל הפיוטים
ולא אומרים את כל אריכות הפיוט [לפעמים זה גם בצורה שמעוררת תימה]
רק למען הידיעה
ידוע שהגר"א מנע את אמירת הפיוטים בתוך התפילה בארבע פרשיות ושלוש רגלים ושאר שבתות השנה
ואף על פי כן בראש השנה ויום הכיפורים אמר את הפיוטים בתוך התפילה כמבואר כל זה במעשה רב [ובטעם הדבר ביאר הבנין שלמה טעם נכון]
ועל פי זה נהגו בני ליטא
אמנם לא אדע מה המקור לקצר ולומר רק את הפתיחות והכותרות של הפיוטים ולא את כל הפיוט.
[ובקהילת הרב זילברמן [בבית הכנסת החורבה] נמנעים לגמרי להגיד פיוטים בראש השנה בתוך התפילה ולא אדע מפני מה]
ואם כבר מדברים
לא אדע מהיכן המנהג של הישיבות
שלא לומר תפילת טל ותפילת גשם בתוך התפילה
בעוד שהגר"א נהג לאומרם בתוך התפילה כמבואר במעשה רב.
ואכן יש מקומות של בני ליטא שנהגו לאומרם בתוך התפילה.
ועוד הערה אחת
הגר"א גם כשנמנע מלומר פיוטים בד' פרשיות
היה אומרם בציבור לאחר חזרת הש"ץ ומשום מה נמנעו מזה לגמרי.
ולא אומרים את כל אריכות הפיוט [לפעמים זה גם בצורה שמעוררת תימה]
רק למען הידיעה
ידוע שהגר"א מנע את אמירת הפיוטים בתוך התפילה בארבע פרשיות ושלוש רגלים ושאר שבתות השנה
ואף על פי כן בראש השנה ויום הכיפורים אמר את הפיוטים בתוך התפילה כמבואר כל זה במעשה רב [ובטעם הדבר ביאר הבנין שלמה טעם נכון]
ועל פי זה נהגו בני ליטא
אמנם לא אדע מה המקור לקצר ולומר רק את הפתיחות והכותרות של הפיוטים ולא את כל הפיוט.
[ובקהילת הרב זילברמן [בבית הכנסת החורבה] נמנעים לגמרי להגיד פיוטים בראש השנה בתוך התפילה ולא אדע מפני מה]
ואם כבר מדברים
לא אדע מהיכן המנהג של הישיבות
שלא לומר תפילת טל ותפילת גשם בתוך התפילה
בעוד שהגר"א נהג לאומרם בתוך התפילה כמבואר במעשה רב.
ואכן יש מקומות של בני ליטא שנהגו לאומרם בתוך התפילה.
ועוד הערה אחת
הגר"א גם כשנמנע מלומר פיוטים בד' פרשיות
היה אומרם בציבור לאחר חזרת הש"ץ ומשום מה נמנעו מזה לגמרי.