גרטל על הקיטל

סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.

בן אבנר

משתמש ותיק
שמתי לב השנה שחלק גדול מן החסידים לובשים על הקיטל גרטל (שחור) (בנוסף לחגורה של הקיטל],
ורציתי לברר מה הטעם והענין בזה, (כמדו' שההולכים בשבת עם בעקיטשע'ס שיש בהם חגורה רובם מסתפקים בה ואינם מוסיפים עליה עוד גרטל).
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
א. שמא בגלל שחגורת הקיטעל אינה מקיפה כל המותן אלא קצה אחד יוצא כלפי שמאל והשני כלפי ימין, ובאמצע בין שני הקצוות (בגב התחתון) נותר מקום ריק בלתי מוקף.
ב. שמא יש עניין ביותר מהקפה אחת, דהרי כל גארטל מצוי מספיק לכ-2 וחצי הקפות סביב המותן, ואף אחד לא מקיף פעם אחת.
ג. שמא מפני שהגארטל יש לו דין בגד המיוחד לתפילה, שיש להקפיד ללבשו ללא קשר לאזירת מתניים, כמו כובע ומלבוש עליון.
 

איש מזרע אהרן

משתמש ותיק
חייל של הרבי אמר:
א. שמא בגלל שחגורת הקיטעל אינה מקיפה כל המותן אלא קצה אחד יוצא כלפי שמאל והשני כלפי ימין, ובאמצע בין שני הקצוות (בגב התחתון) נותר מקום ריק בלתי מוקף.
בקיטל שלי זה מקיף את הכל (זה תפור באמצע הגב).
חייל של הרבי אמר:
ב. שמא יש עניין ביותר מהקפה אחת, דהרי כל גארטל מצוי מספיק לכ-2 וחצי הקפות סביב המותן, ואף אחד לא מקיף פעם אחת.
ומה תענה על אלה שתמיד מקיפים פעם אחת (כחסידי גור למשל? אם כי להם ספציפית אין קיטל...)
חייל של הרבי אמר:
ג. שמא מפני שהגארטל יש לו דין בגד המיוחד לתפילה, שיש להקפיד ללבשו ללא קשר לאזירת מתניים, כמו כובע ומלבוש עליון.
גם לקיטל.
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
איש מזרע אהרן אמר:
חייל של הרבי אמר:
א. שמא בגלל שחגורת הקיטעל אינה מקיפה כל המותן אלא קצה אחד יוצא כלפי שמאל והשני כלפי ימין, ובאמצע בין שני הקצוות (בגב התחתון) נותר מקום ריק בלתי מוקף.
בקיטל שלי זה מקיף את הכל (זה תפור באמצע הגב).
נראה לי שיש לנו אותו קיטעל. גם אצלי זה תפור באמצע הגב. ינסה כבודו לקרוא שוב דבריי כי חושבני שלא הבין בפעם הראשונה. יש נקודה מאוד קטנה בגב התחתון (בדיוק בין החגור הימני והשמאלי) שלא מוקף. אם יש צורך אצרף תמונה.
חייל של הרבי אמר:
ב. שמא יש עניין ביותר מהקפה אחת, דהרי כל גארטל מצוי מספיק לכ-2 וחצי הקפות סביב המותן, ואף אחד לא מקיף פעם אחת.
ומה תענה על אלה שתמיד מקיפים פעם אחת (כחסידי גור למשל? אם כי להם ספציפית אין קיטל...)
צריך לבדוק אם יש מי שמקיף רק פעם אחת וגם חוגר גארטל מעל קיטעל.
חייל של הרבי אמר:

חייל של הרבי אמר:
ג. שמא מפני שהגארטל יש לו דין בגד המיוחד לתפילה, שיש להקפיד ללבשו ללא קשר לאזירת מתניים, כמו כובע ומלבוש עליון.
גם לקיטל.
לא אמרתי לא ללבוש קיטעל. רק שגארטל הוא בגד לכבוד התפילה, שהרגיל בו אין לו להימנע מללבשו. כמו שנוהגים ללבוש כובע בתפילה, גם מי שיש לו כבר שני כיסויים (למשל שתי כיפות), כיוון שמלבד המטרה של הכובע לכסות בכיסוי מקיף, הוא בגד מכובד שהרגיל בו צריך ללבשו בתפילה. וניסיתי לומר שאולי הוא הדין בגארטל.

תשובות במודגש
 

נבשר

משתמש ותיק
לדעתי כמאמר כמדומה מהמגיד ממזריטש שסופו של ענין "יד החסידים על העליונה", והנה ביוהכ"פ כולם ללא יוצא מן הכלל הולכים עם גארטל ועם כפתורים שימין על שאמל.
אמנם היצרנים לטובת ממונם כיוונו, אבל כך למעשה.
 

מבשן אשיב

משתמש ותיק
יש שנוהגים כך גם בבעקיטשע פירחוני כיון שהאבנט נחשב לחלק מהבגד וחסר בבגד מיוחד לתפילה ועכ''פ בגארטל של הקיטל שהוא מחובר בודאי שיש לחשוש לכך
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
נבשר אמר:
לדעתי כמאמר כמדומה מהמגיד ממזריטש שסופו של ענין "יד החסידים על העליונה", והנה ביוהכ"פ כולם ללא יוצא מן הכלל הולכים עם גארטל ועם כפתורים שימין על שאמל.
אמנם היצרנים לטובת ממונם כיוונו, אבל כך למעשה.
דווקא יש לי צד לומר שיד הליטאים היתה על העליונה, כי אפילו אצלנו התחילה תפילה יחסית מוקדם :)

ויש מי שיאמר שיד הדת"ל על העליונה, כי כולם נועלים נעלי בד ונעלי בית וכד' :)

אבל גם י"ל שאמשינוב גברו על כולם, שכולם היו עטופים בטלית בלילה ;)
 
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
היה אשכול על זה בפורום אוצה"ח. אבל כנראה לא היה למישהו משהו רציני לכתוב.
 

קבצים מצורפים

  • חגורה [גארטל] על חגורת הקיטל.pdf
    623.6 KB · צפיות: 14

אחד התלמידים

משתמש ותיק
נבשר אמר:
לדעתי כמאמר כמדומה מהמגיד ממזריטש שסופו של ענין "יד החסידים על העליונה", והנה ביוהכ"פ כולם ללא יוצא מן הכלל הולכים עם גארטל ועם כפתורים שימין על שאמל.
אמנם היצרנים לטובת ממונם כיוונו, אבל כך למעשה.

למה רק זה? מתנגדים גם אוכלים קוגל בשבת, ומקיימים עוד מנהגים חסידיים מובהקים.
 

בן אבנר

משתמש ותיק
פותח הנושא
אחד התלמידים אמר:
נבשר אמר:
לדעתי כמאמר כמדומה מהמגיד ממזריטש שסופו של ענין "יד החסידים על העליונה", והנה ביוהכ"פ כולם ללא יוצא מן הכלל הולכים עם גארטל ועם כפתורים שימין על שאמל.
אמנם היצרנים לטובת ממונם כיוונו, אבל כך למעשה.


למה רק זה? מתנגדים גם אוכלים קוגל בשבת, ומקיימים עוד מנהגים חסידיים מובהקים.

היה לו לכתוב "חסידיים" במרכאות.
 

בן אבנר

משתמש ותיק
פותח הנושא
נבהל להשיב אמר:
יש שנוהגים כך גם בבעקיטשע פירחוני כיון שהאבנט נחשב לחלק מהבגד וחסר בבגד מיוחד לתפילה ועכ''פ בגארטל של הקיטל שהוא מחובר בודאי שיש לחשוש לכך

הקיטל הוא ג"כ בגד המיוחד לתפילה,
מלבד זאת ש[כמדומא] אין מקור למושג בגד מיוחד לתפילה.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
בן אבנר אמר:
נבהל להשיב אמר:
יש שנוהגים כך גם בבעקיטשע פירחוני כיון שהאבנט נחשב לחלק מהבגד וחסר בבגד מיוחד לתפילה ועכ''פ בגארטל של הקיטל שהוא מחובר בודאי שיש לחשוש לכך

הקיטל הוא ג"כ בגד המיוחד לתפילה,
מלבד זאת ש[כמדומא] אין מקור למושג בגד מיוחד לתפילה.

אם חז"ל לאו בכלל מקור. אז אכן..
 

בן אבנר

משתמש ותיק
פותח הנושא
נדיב לב אמר:
בן אבנר אמר:
נבהל להשיב אמר:
יש שנוהגים כך גם בבעקיטשע פירחוני כיון שהאבנט נחשב לחלק מהבגד וחסר בבגד מיוחד לתפילה ועכ''פ בגארטל של הקיטל שהוא מחובר בודאי שיש לחשוש לכך

הקיטל הוא ג"כ בגד המיוחד לתפילה,
מלבד זאת ש[כמדומא] אין מקור למושג בגד מיוחד לתפילה.

אם חז"ל לאו בכלל מקור. אז אכן..
היכן יש כזה חז"ל?
 
 
חייל של הרבי אמר:
א. שמא בגלל שחגורת הקיטעל אינה מקיפה כל המותן אלא קצה אחד יוצא כלפי שמאל והשני כלפי ימין, ובאמצע בין שני הקצוות (בגב התחתון) נותר מקום ריק בלתי מוקף.
ב. שמא יש עניין ביותר מהקפה אחת, דהרי כל גארטל מצוי מספיק לכ-2 וחצי הקפות סביב המותן, ואף אחד לא מקיף פעם אחת.
ג. שמא מפני שהגארטל יש לו דין בגד המיוחד לתפילה, שיש להקפיד ללבשו ללא קשר לאזירת מתניים, כמו כובע ומלבוש עליון.
א. לא יכול להיות שזאת הסיבה כי בקאפטן הירושלמי זה גם ככה ואפילו יותר ואתה יכול לראות הרבה ירושלמים בלי גארטל נוסף
ב. למנהג חב"ד צריך שיקיף את המותן לפחות 2 פעמים
יש חסידיות (כגון צאנז בעלזא ועוד) שאומרים שגארטל שהוא חלק מהבגד (גם אם לא תפור לבגד) לא נקרא גארטל ולכן חוגרים גארטל נוסף
 
 

נדיב לב

משתמש ותיק
בגמ' מובא כמדומני ברבי שהיה עושה בגד מיוחד לתפילה ולא מצאתי לע"ע. וראה בשו"ע סוף סימן צא מש"כ ללבוש בגדים נאים בשעת התפילה. [אמנם בגמ' שבת י. מבואר לגבי פרוזמקי אבל מטעם אחר]
 

לבי במערב

משתמש ותיק
טאהש'ער אייניקעל אמר:
נבשר אמר:
לדעתי כמאמר כמדומה מהמגיד ממזריטש שסופו של ענין "יד החסידים על העליונה"
בעל התניא
ב' נוסחאות הן ('בית רבי' ה, ריש ע"ב. אג"ק כ"ק אדמו"ר מהוריי"צ מליובאוויטש נ"ע ח"ד ס"ע רסד).
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
חייל של הרבי אמר:
נבשר אמר:
 כולם ללא יוצא מן הכלל הולכים עם גארטל ועם כפתורים שימין על שאמל.
וגם טובלים ערב החג...
בזה דוקא יד המנגדים על העליונה, שלא טובלים קודם שחרית.
מי לא טובלים? [הודעתי זו נבעה מחוסר הבנה]
 
 
חייל של הרבי אמר:
פינחס רוזנצוויג אמר:
חייל של הרבי אמר:
וגם טובלים ערב החג...
בזה דוקא יד המנגדים על העליונה, שלא טובלים קודם שחרית.
מי לא טובלים?
 
ביום הכיפורים קודם התפילה לא טובלים.
או שיש מי שטובל?
 
פינחס רוזנצוויג אמר:
חייל של הרבי אמר:
פינחס רוזנצוויג אמר:
בזה דוקא יד המנגדים על העליונה, שלא טובלים קודם שחרית.
מי לא טובלים?
ביום הכיפורים קודם התפילה לא טובלים.
או שיש מי שטובל?
בוודאי !
כמו כל יום
 
 
טאהש'ער אייניקעל אמר:
פינחס רוזנצוויג אמר:
חייל של הרבי אמר:
מי לא טובלים?
ביום הכיפורים קודם התפילה לא טובלים.
או שיש מי שטובל?
בוודאי !
כמו כל יום
 

לא ידעתי
זה גורף אצל כל החסידים? או רק בחב"ד למשל?
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
חייל של הרבי אמר:
פינחס רוזנצוויג אמר:
בזה דוקא יד המנגדים על העליונה, שלא טובלים קודם שחרית.
מי לא טובלים?
ביום הכיפורים קודם התפילה לא טובלים.
או שיש מי שטובל?
בחב"ד טובלים לפני שחרית, לפני מנחה ואחרי סעודה מפסקת [הודעתי זו נבעה מחוסר שימת לב להיום המדובר]
 
 
חייל של הרבי אמר:
פינחס רוזנצוויג אמר:
חייל של הרבי אמר:
מי לא טובלים?
ביום הכיפורים קודם התפילה לא טובלים.
או שיש מי שטובל?
בחב"ד טובלים לפני שחרית, לפני מנחה ואחרי סעודה מפסקת
 
זה בערב יום הכיפורים,
ביום הכיפורים עצמו יש משהו שטובל?
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
חייל של הרבי אמר:
פינחס רוזנצוויג אמר:
ביום הכיפורים קודם התפילה לא טובלים.
או שיש מי שטובל?
בחב"ד טובלים לפני שחרית, לפני מנחה ואחרי סעודה מפסקת
זה בערב יום הכיפורים,
ביום הכיפורים עצמו יש משהו שטובל?

רק כעת הבחנתי שכבודו דיבר על יום הכיפורים עצמו...
אכן טעות שלי
 

עץ הדעת

משתמש ותיק
נבהל להשיב אמר:
יש שנוהגים כך גם בבעקיטשע פירחוני כיון שהאבנט נחשב לחלק מהבגד וחסר בבגד מיוחד לתפילה ועכ''פ בגארטל של הקיטל שהוא מחובר בודאי שיש לחשוש לכך

אין שום ענין שיהיה בגד מיוחד לתפילה והענין של הכון אינה כהבנת ההמון אלא הכונה שיש להיות נאים ומהודרים בשעת התפילה ולכן לובשים חגורה ליופי 
 אך כמובן החסידים אין לובשים  גרטל את  ליופי 
אלא הם לובשים זאת מסיבה שאצל החסידים כי מיסודות החסידות הוא הקדושה והפרישות  ולכן מוסיפים חגורה להוסיף הפרדה בין ליבו לערוה 
ולכן יש שלובשים חגורה כל היום להוסיף על קדושתם ומהאי טעמא נמי מוסיפים עוד גארטל ע"ז הקיטל 


מרן השבט הלוי ר שמואל הלוי וואזנר  זצ"ל ג"כ היה לובש גארטל נוסף ע"ג הפרחוני שלו  ושאלוהו מדוע 
וענה שפשוט המשב"ק שם ליד מקומו גארטל נוסף לכן לובש 
ובעת זקנותו כשתשו כוחותיו אמר אין שום ענין ללבוש גארטל נוסף וע"כ הפסיק מנהג זה 
 
דלפון אמר:
נבהל להשיב אמר:
יש שנוהגים כך גם בבעקיטשע פירחוני כיון שהאבנט נחשב לחלק מהבגד וחסר בבגד מיוחד לתפילה ועכ''פ בגארטל של הקיטל שהוא מחובר בודאי שיש לחשוש לכך

אין שום ענין שיהיה בגד מיוחד לתפילה והענין של הכון אינה כהבנת ההמון אלא הכונה שיש להיות נאים ומהודרים בשעת התפילה ולכן לובשים חגורה ליופי 
 אך כמובן החסידים אין לובשים  גרטל את  ליופי 
אלא הם לובשים זאת מסיבה שאצל החסידים כי מיסודות החסידות הוא הקדושה והפרישות  ולכן מוסיפים חגורה להוסיף הפרדה בין ליבו לערוה 
ולכן יש שלובשים חגורה כל היום להוסיף על קדושתם ומהאי טעמא נמי מוסיפים עוד גארטל ע"ז הקיטל
זה שני דברים שונים להפריד בין ליבו לערווה זה הלכה שכולם חייבים בה ראה שו"ע הלכות תפילה סימן צ"א הלכה א' שבזה מספיק מכנסיים
ומשום היכון הלכה ב' להלכה נפסק שזה לא חובה אלא מידת חסידות אבל מי שמתפלל עם גארטל והולך כל היום עם גארטל צריך לחגור גארטל נוסף או לפתוח את הגארטל ואח"כ לחגור מחדש לתפילה
 
 

בן אבנר

משתמש ותיק
פותח הנושא
טאהש'ער אייניקעל אמר:
 אבל מי שמתפלל עם גארטל והולך כל היום עם גארטל צריך לחגור גארטל נוסף או לפתוח את הגארטל ואח"כ לחגור מחדש לתפילה
כמדו' שזו המצאה של כבודו, [בהלכה כתוב שיש ענין לחגור חגורה חוץ מן המכנסיים, ויש אומרים שזה רק למי שרגיל תמיד לחגור חגורה שיקפיד שתהיה עליו גם בתפילה, אך אין שיטה שהחוגר כבר חגורה צריך לחגור חגורה נוספת או להתיר חגורו ולחגור].
 
 
סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.
חלק עליון תַחתִית