בקיטל שלי זה מקיף את הכל (זה תפור באמצע הגב).חייל של הרבי אמר:א. שמא בגלל שחגורת הקיטעל אינה מקיפה כל המותן אלא קצה אחד יוצא כלפי שמאל והשני כלפי ימין, ובאמצע בין שני הקצוות (בגב התחתון) נותר מקום ריק בלתי מוקף.
ומה תענה על אלה שתמיד מקיפים פעם אחת (כחסידי גור למשל? אם כי להם ספציפית אין קיטל...)חייל של הרבי אמר:ב. שמא יש עניין ביותר מהקפה אחת, דהרי כל גארטל מצוי מספיק לכ-2 וחצי הקפות סביב המותן, ואף אחד לא מקיף פעם אחת.
גם לקיטל.חייל של הרבי אמר:ג. שמא מפני שהגארטל יש לו דין בגד המיוחד לתפילה, שיש להקפיד ללבשו ללא קשר לאזירת מתניים, כמו כובע ומלבוש עליון.
איש מזרע אהרן אמר:בקיטל שלי זה מקיף את הכל (זה תפור באמצע הגב).חייל של הרבי אמר:א. שמא בגלל שחגורת הקיטעל אינה מקיפה כל המותן אלא קצה אחד יוצא כלפי שמאל והשני כלפי ימין, ובאמצע בין שני הקצוות (בגב התחתון) נותר מקום ריק בלתי מוקף.
נראה לי שיש לנו אותו קיטעל. גם אצלי זה תפור באמצע הגב. ינסה כבודו לקרוא שוב דבריי כי חושבני שלא הבין בפעם הראשונה. יש נקודה מאוד קטנה בגב התחתון (בדיוק בין החגור הימני והשמאלי) שלא מוקף. אם יש צורך אצרף תמונה.
ומה תענה על אלה שתמיד מקיפים פעם אחת (כחסידי גור למשל? אם כי להם ספציפית אין קיטל...)חייל של הרבי אמר:ב. שמא יש עניין ביותר מהקפה אחת, דהרי כל גארטל מצוי מספיק לכ-2 וחצי הקפות סביב המותן, ואף אחד לא מקיף פעם אחת.
צריך לבדוק אם יש מי שמקיף רק פעם אחת וגם חוגר גארטל מעל קיטעל.
חייל של הרבי אמר:
גם לקיטל.חייל של הרבי אמר:ג. שמא מפני שהגארטל יש לו דין בגד המיוחד לתפילה, שיש להקפיד ללבשו ללא קשר לאזירת מתניים, כמו כובע ומלבוש עליון.
לא אמרתי לא ללבוש קיטעל. רק שגארטל הוא בגד לכבוד התפילה, שהרגיל בו אין לו להימנע מללבשו. כמו שנוהגים ללבוש כובע בתפילה, גם מי שיש לו כבר שני כיסויים (למשל שתי כיפות), כיוון שמלבד המטרה של הכובע לכסות בכיסוי מקיף, הוא בגד מכובד שהרגיל בו צריך ללבשו בתפילה. וניסיתי לומר שאולי הוא הדין בגארטל.
וגם טובלים ערב החג...נבשר אמר:כולם ללא יוצא מן הכלל הולכים עם גארטל ועם כפתורים שימין על שאמל.
וגם מאריכים בתפילות על חשבון לימודם(:חייל של הרבי אמר:וגם טובלים ערב החג...נבשר אמר:כולם ללא יוצא מן הכלל הולכים עם גארטל ועם כפתורים שימין על שאמל.
דווקא יש לי צד לומר שיד הליטאים היתה על העליונה, כי אפילו אצלנו התחילה תפילה יחסית מוקדם :)נבשר אמר:לדעתי כמאמר כמדומה מהמגיד ממזריטש שסופו של ענין "יד החסידים על העליונה", והנה ביוהכ"פ כולם ללא יוצא מן הכלל הולכים עם גארטל ועם כפתורים שימין על שאמל.
אמנם היצרנים לטובת ממונם כיוונו, אבל כך למעשה.
נבשר אמר:לדעתי כמאמר כמדומה מהמגיד ממזריטש שסופו של ענין "יד החסידים על העליונה", והנה ביוהכ"פ כולם ללא יוצא מן הכלל הולכים עם גארטל ועם כפתורים שימין על שאמל.
אמנם היצרנים לטובת ממונם כיוונו, אבל כך למעשה.
אחד התלמידים אמר:נבשר אמר:לדעתי כמאמר כמדומה מהמגיד ממזריטש שסופו של ענין "יד החסידים על העליונה", והנה ביוהכ"פ כולם ללא יוצא מן הכלל הולכים עם גארטל ועם כפתורים שימין על שאמל.
אמנם היצרנים לטובת ממונם כיוונו, אבל כך למעשה.
למה רק זה? מתנגדים גם אוכלים קוגל בשבת, ומקיימים עוד מנהגים חסידיים מובהקים.
נבהל להשיב אמר:יש שנוהגים כך גם בבעקיטשע פירחוני כיון שהאבנט נחשב לחלק מהבגד וחסר בבגד מיוחד לתפילה ועכ''פ בגארטל של הקיטל שהוא מחובר בודאי שיש לחשוש לכך
בעל התניאנבשר אמר:לדעתי כמאמר כמדומה מהמגיד ממזריטש שסופו של ענין "יד החסידים על העליונה"
בן אבנר אמר:נבהל להשיב אמר:יש שנוהגים כך גם בבעקיטשע פירחוני כיון שהאבנט נחשב לחלק מהבגד וחסר בבגד מיוחד לתפילה ועכ''פ בגארטל של הקיטל שהוא מחובר בודאי שיש לחשוש לכך
הקיטל הוא ג"כ בגד המיוחד לתפילה,
מלבד זאת ש[כמדומא] אין מקור למושג בגד מיוחד לתפילה.
היכן יש כזה חז"ל?נדיב לב אמר:בן אבנר אמר:נבהל להשיב אמר:יש שנוהגים כך גם בבעקיטשע פירחוני כיון שהאבנט נחשב לחלק מהבגד וחסר בבגד מיוחד לתפילה ועכ''פ בגארטל של הקיטל שהוא מחובר בודאי שיש לחשוש לכך
הקיטל הוא ג"כ בגד המיוחד לתפילה,
מלבד זאת ש[כמדומא] אין מקור למושג בגד מיוחד לתפילה.
אם חז"ל לאו בכלל מקור. אז אכן..
א. לא יכול להיות שזאת הסיבה כי בקאפטן הירושלמי זה גם ככה ואפילו יותר ואתה יכול לראות הרבה ירושלמים בלי גארטל נוסףחייל של הרבי אמר:א. שמא בגלל שחגורת הקיטעל אינה מקיפה כל המותן אלא קצה אחד יוצא כלפי שמאל והשני כלפי ימין, ובאמצע בין שני הקצוות (בגב התחתון) נותר מקום ריק בלתי מוקף.
ב. שמא יש עניין ביותר מהקפה אחת, דהרי כל גארטל מצוי מספיק לכ-2 וחצי הקפות סביב המותן, ואף אחד לא מקיף פעם אחת.
ג. שמא מפני שהגארטל יש לו דין בגד המיוחד לתפילה, שיש להקפיד ללבשו ללא קשר לאזירת מתניים, כמו כובע ומלבוש עליון.
בזה דוקא יד המנגדים על העליונה, שלא טובלים קודם שחרית.חייל של הרבי אמר:וגם טובלים ערב החג...נבשר אמר:כולם ללא יוצא מן הכלל הולכים עם גארטל ועם כפתורים שימין על שאמל.
מי לא טובלים? [הודעתי זו נבעה מחוסר הבנה]פינחס רוזנצוויג אמר:בזה דוקא יד המנגדים על העליונה, שלא טובלים קודם שחרית.חייל של הרבי אמר:וגם טובלים ערב החג...נבשר אמר:כולם ללא יוצא מן הכלל הולכים עם גארטל ועם כפתורים שימין על שאמל.
ביום הכיפורים קודם התפילה לא טובלים.חייל של הרבי אמר:מי לא טובלים?פינחס רוזנצוויג אמר:בזה דוקא יד המנגדים על העליונה, שלא טובלים קודם שחרית.חייל של הרבי אמר:וגם טובלים ערב החג...
בוודאי !פינחס רוזנצוויג אמר:ביום הכיפורים קודם התפילה לא טובלים.חייל של הרבי אמר:מי לא טובלים?פינחס רוזנצוויג אמר:בזה דוקא יד המנגדים על העליונה, שלא טובלים קודם שחרית.
או שיש מי שטובל?
טאהש'ער אייניקעל אמר:בוודאי !פינחס רוזנצוויג אמר:ביום הכיפורים קודם התפילה לא טובלים.חייל של הרבי אמר:מי לא טובלים?
או שיש מי שטובל?
כמו כל יום
בחב"ד טובלים לפני שחרית, לפני מנחה ואחרי סעודה מפסקת [הודעתי זו נבעה מחוסר שימת לב להיום המדובר]פינחס רוזנצוויג אמר:ביום הכיפורים קודם התפילה לא טובלים.חייל של הרבי אמר:מי לא טובלים?פינחס רוזנצוויג אמר:בזה דוקא יד המנגדים על העליונה, שלא טובלים קודם שחרית.
או שיש מי שטובל?
זה בערב יום הכיפורים,חייל של הרבי אמר:בחב"ד טובלים לפני שחרית, לפני מנחה ואחרי סעודה מפסקתפינחס רוזנצוויג אמר:ביום הכיפורים קודם התפילה לא טובלים.חייל של הרבי אמר:מי לא טובלים?
או שיש מי שטובל?
פינחס רוזנצוויג אמר:זה בערב יום הכיפורים,חייל של הרבי אמר:בחב"ד טובלים לפני שחרית, לפני מנחה ואחרי סעודה מפסקתפינחס רוזנצוויג אמר:ביום הכיפורים קודם התפילה לא טובלים.
או שיש מי שטובל?
ביום הכיפורים עצמו יש משהו שטובל?
נבהל להשיב אמר:יש שנוהגים כך גם בבעקיטשע פירחוני כיון שהאבנט נחשב לחלק מהבגד וחסר בבגד מיוחד לתפילה ועכ''פ בגארטל של הקיטל שהוא מחובר בודאי שיש לחשוש לכך
זה שני דברים שונים להפריד בין ליבו לערווה זה הלכה שכולם חייבים בה ראה שו"ע הלכות תפילה סימן צ"א הלכה א' שבזה מספיק מכנסייםדלפון אמר:נבהל להשיב אמר:יש שנוהגים כך גם בבעקיטשע פירחוני כיון שהאבנט נחשב לחלק מהבגד וחסר בבגד מיוחד לתפילה ועכ''פ בגארטל של הקיטל שהוא מחובר בודאי שיש לחשוש לכך
אין שום ענין שיהיה בגד מיוחד לתפילה והענין של הכון אינה כהבנת ההמון אלא הכונה שיש להיות נאים ומהודרים בשעת התפילה ולכן לובשים חגורה ליופי
אך כמובן החסידים אין לובשים גרטל את ליופי
אלא הם לובשים זאת מסיבה שאצל החסידים כי מיסודות החסידות הוא הקדושה והפרישות ולכן מוסיפים חגורה להוסיף הפרדה בין ליבו לערוה
ולכן יש שלובשים חגורה כל היום להוסיף על קדושתם ומהאי טעמא נמי מוסיפים עוד גארטל ע"ז הקיטל
כמדו' שזו המצאה של כבודו, [בהלכה כתוב שיש ענין לחגור חגורה חוץ מן המכנסיים, ויש אומרים שזה רק למי שרגיל תמיד לחגור חגורה שיקפיד שתהיה עליו גם בתפילה, אך אין שיטה שהחוגר כבר חגורה צריך לחגור חגורה נוספת או להתיר חגורו ולחגור].טאהש'ער אייניקעל אמר:אבל מי שמתפלל עם גארטל והולך כל היום עם גארטל צריך לחגור גארטל נוסף או לפתוח את הגארטל ואח"כ לחגור מחדש לתפילה