האם מותר להשתמש בטלית בעת השתחוואה

מלמד להועיל

משתמש ותיק
לפי מה שהבנתי הקפידא היא שבעת שמשתחווים ב"עלינו לשבח" ובסדר העבודה, שיהיה בגד מפסיק בין הפנים לקרקע.
והסתפקתי האם אפשר למשוך מעט את הטלית מעל הראש, באופן שבגד הטלית יהיה חוצץ בין הפנים לקרקע, או דלא אריך למעבד הכי.
יש להעיר שבלאו הכי בזמן הכריעה חלק גדול מהטלית נגרר על הקרקע (ובאמת יש לעיין למה אין נזהרים בזה), ועוד שהוא לצורך מצוה ולא נראה שיש בזה בזיון.

נפקא מינה על כל פנים היכן ששכח להביא מגבת וכיוצא בזה.
 

נתנאל_ב

משתמש ותיק
משנה ברורה סימן תרכ"א ס"ק י"ד
ליפול על פניהם - ועיין סימן קל"א דיש להשתטח עשבים על הרצפה משום דאסור לשטוח אפיו על הרצפה או יחוץ בטליתו
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
נתנאל_ב אמר:
משנה ברורה סימן תרכ"א ס"ק י"ד
ליפול על פניהם - ועיין סימן קל"א דיש להשתטח עשבים על הרצפה משום דאסור לשטוח אפיו על הרצפה או יחוץ בטליתו
הכוונה שם אף לטלית המצוייצת שמיוחדת לתפילה? או שמא לטליתו = בגדו. 
 
 

נתנאל_ב

משתמש ותיק
חייל של הרבי אמר:
נתנאל_ב אמר:
משנה ברורה סימן תרכ"א ס"ק י"ד
ליפול על פניהם - ועיין סימן קל"א דיש להשתטח עשבים על הרצפה משום דאסור לשטוח אפיו על הרצפה או יחוץ בטליתו
הכוונה שם אף לטלית המצוייצת שמיוחדת לתפילה? או שמא לטליתו = בגדו. וכגון שקופל הבגד לחצוץ ביותר.
הערה במקומה. אכן חיפשתי במ"ב, ופעמים קורא לבגדו טליתו כמו מאפיל בטליתו, וכן בהצלת כלים מן הדלקה של"ד ו'. 
איה"נ, יש להסתפק.
 
 
נתנאל_ב אמר:
חייל של הרבי אמר:
נתנאל_ב אמר:
משנה ברורה סימן תרכ"א ס"ק י"ד
הכוונה שם אף לטלית המצוייצת שמיוחדת לתפילה? או שמא לטליתו = בגדו. וכגון שקופל הבגד לחצוץ ביותר.
הערה במקומה. אכן חיפשתי במ"ב, ופעמים קורא לבגדו טליתו כמו מאפיל בטליתו, וכן בהצלת כלים מן הדלקה של"ד ו'. 
איה"נ, יש להסתפק.
לענ”ד, דבר הלמד מעניינו, מיירי בטלית ממש.
 
 

נדיב לב

משתמש ותיק
מלמד להועיל אמר:
לפי מה שהבנתי הקפידא היא שבעת שמשתחווים ב"עלינו לשבח" ובסדר העבודה, שיהיה בגד מפסיק בין הפנים לקרקע.
והסתפקתי האם אפשר למשוך מעט את הטלית מעל הראש, באופן שבגד הטלית יהיה חוצץ בין הפנים לקרקע, או דלא אריך למעבד הכי.
יש להעיר שבלאו הכי בזמן הכריעה חלק גדול מהטלית נגרר על הקרקע (ובאמת יש לעיין למה אין נזהרים בזה), ועוד שהוא לצורך מצוה ולא נראה שיש בזה בזיון.

נפקא מינה על כל פנים היכן ששכח להביא מגבת וכיוצא בזה.

ע"פ אין להשתמש בטלית כדי שתחצוץ, שהרי אין בעצם החציצה משום מצווה אלא שבל"ז אינו יכול להשתחוות, ומ"מ להשתמש לצורך זה בטלית שמיעודת לתפילה בדרך בזויה הרי לא גרע מכמה הקפדות בט"ג שלא שייכות בט"ק, כמו מה שנפסק שאסור להשתמש בה לתשמיש בזוי או שאי"צ לקרוע אותה כשרואה בחורבן המקדש וירושלים, והטעם בכ"ז שהוא בגד המיוחד לתפילה. ולכן אף בנידו"ד אין סיבה להתיר לבזות הטלית בגלל שרוצה לשמש בה כהיכי תיתי לקיום מצוה כלשהי ולא לצורך מצוה בעצם.
 

שש אנוכי

משתמש ותיק
במחזור סדר תפילותנו כתוב שאם אין לו דבר אחר יחצוץ בטליתו [ומשמע דמירי בטלית ממש כמובן].
וכמדו' שהפסקים שם נכתבו ע"י הרב דינר
 

נדיב לב

משתמש ותיק
שש אנוכי אמר:
במחזור סדר תפילותנו כתוב שאם אין לו דבר אחר יחצוץ בטליתו [ומשמע דמירי בטלית ממש כמובן].
וכמדו' שהפסקים שם נכתבו ע"י הרב דינר

ראוי להדגיש שעיקר החציצה היא לעומת הראש. ואי"צ לפרוש את כל הטלית על הרצפה.
 

חימקו

משתמש ותיק
מלמד להועיל אמר:
לפי מה שהבנתי הקפידא היא שבעת שמשתחווים ב"עלינו לשבח" ובסדר העבודה, שיהיה בגד מפסיק בין הפנים לקרקע.
והסתפקתי האם אפשר למשוך מעט את הטלית מעל הראש, באופן שבגד הטלית יהיה חוצץ בין הפנים לקרקע, או דלא אריך למעבד הכי.
יש להעיר שבלאו הכי בזמן הכריעה חלק גדול מהטלית נגרר על הקרקע (ובאמת יש לעיין למה אין נזהרים בזה), ועוד שהוא לצורך מצוה ולא נראה שיש בזה בזיון.

נפקא מינה על כל פנים היכן ששכח להביא מגבת וכיוצא בזה.



לא שמענו שיהיה אסור לשבת עם טלית על הרצפה (יש איסור גרירת ציציות שזה ביזוי ויכול לפוסלם) אם כך, גם לחוץ יהיה מותר.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
חימקו אמר:
מלמד להועיל אמר:
לפי מה שהבנתי הקפידא היא שבעת שמשתחווים ב"עלינו לשבח" ובסדר העבודה, שיהיה בגד מפסיק בין הפנים לקרקע.
והסתפקתי האם אפשר למשוך מעט את הטלית מעל הראש, באופן שבגד הטלית יהיה חוצץ בין הפנים לקרקע, או דלא אריך למעבד הכי.
יש להעיר שבלאו הכי בזמן הכריעה חלק גדול מהטלית נגרר על הקרקע (ובאמת יש לעיין למה אין נזהרים בזה), ועוד שהוא לצורך מצוה ולא נראה שיש בזה בזיון.

נפקא מינה על כל פנים היכן ששכח להביא מגבת וכיוצא בזה.



לא שמענו שיהיה אסור לשבת עם טלית על הרצפה (יש איסור גרירת ציציות שזה ביזוי ויכול לפוסלם) אם כך, גם לחוץ יהיה מותר.

אם מצד שלא שמענו, ע"פ אינה ראיה כ"כ, יען ושמענו שאסור להשתמש בה לצורך תשמיש בזוי. אלא שבלא"ה יש לחלק, בין לשבת על הרצפה עם טלית שעצם הישיבה אינו דבר בזוי וממילא כשיושב על הרצפה יושב על הטלית, משא"כ להציע את הטלית על הרצפה כדי לחוץ בפניו. ויש לדון.
 

דרומאי

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
חימקו אמר:
מלמד להועיל אמר:
לפי מה שהבנתי הקפידא היא שבעת שמשתחווים ב"עלינו לשבח" ובסדר העבודה, שיהיה בגד מפסיק בין הפנים לקרקע.
והסתפקתי האם אפשר למשוך מעט את הטלית מעל הראש, באופן שבגד הטלית יהיה חוצץ בין הפנים לקרקע, או דלא אריך למעבד הכי.
יש להעיר שבלאו הכי בזמן הכריעה חלק גדול מהטלית נגרר על הקרקע (ובאמת יש לעיין למה אין נזהרים בזה), ועוד שהוא לצורך מצוה ולא נראה שיש בזה בזיון.

נפקא מינה על כל פנים היכן ששכח להביא מגבת וכיוצא בזה.



לא שמענו שיהיה אסור לשבת עם טלית על הרצפה (יש איסור גרירת ציציות שזה ביזוי ויכול לפוסלם) אם כך, גם לחוץ יהיה מותר.

אם מצד שלא שמענו, ע"פ אינה ראיה כ"כ, יען ושמענו שאסור להשתמש בה לצורך תשמיש בזוי. אלא שבלא"ה יש לחלק, בין לשבת על הרצפה עם טלית שעצם הישיבה אינו דבר בזוי וממילא כשיושב על הרצפה יושב על הטלית, משא"כ להציע את הטלית על הרצפה כדי לחוץ בפניו. ויש לדון.
אין צריך להציעה על הרצפה, אלא דרך השתחואתו מכסה בה את פניו וממילא היא חוצצת בין פניו לרצפה, ולכן אין בזה שום בזיון.
וכן ראיתי לר' עזריאל אויערבך לפני כמה שנים בר"ה.
 
 

שינובה

משתמש ותיק
וכן ראיתי לר' עזריאל אויערבך לפני כמה שנים בר"ה.
מעשה רב !!!!!!!!!!
בטוח שהיתה ריצפת אבן ולא עץ ??
 

דרומאי

משתמש ותיק
שינובה אמר:
וכן ראיתי לר' עזריאל אויערבך לפני כמה שנים בר"ה.
מעשה רב !!!!!!!!!!
בטוח שהיתה ריצפת אבן ולא עץ ??
הרצפה לא מעץ, היא מצופה אבני שיש.
 

דרומאי

משתמש ותיק
שינובה אמר:
דרומאי אמר:
שינובה אמר:
וכן ראיתי לר' עזריאל אויערבך לפני כמה שנים בר"ה.
מעשה רב !!!!!!!!!!
בטוח שהיתה ריצפת אבן ולא עץ ??
הרצפה לא מעץ, היא מצופה אבני שיש.
לי ידוע שהכול מעץ אצלו
לא יודע איפה זה אצלו, בבית הכנסת חניכי הישיבות הרצפה היא משיש לא מעץ.
 
 
חלק עליון תַחתִית