"ביום הצום"


פותח הנושא
שמש מרפא
הודעות: 526
הצטרף: 07 יולי 2019, 22:37
נתן תודה: 113 פעמים
קיבל תודה: 198 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

"ביום הצום"

שליחה על ידי שמש מרפא » 14 ספטמבר 2021, 23:24

הרמב"ם פתח בהלכות עבודת יוה"כ בביטוי הלא-מצוי "ב'יום הצום' מקריבין...". היש מי שנתן טעם בדבר?


בשלמא
הודעות: 2308
הצטרף: 21 אוקטובר 2020, 21:00
נתן תודה: 385 פעמים
קיבל תודה: 912 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "ביום הצום"

שליחה על ידי בשלמא » 14 ספטמבר 2021, 23:39

שמש מרפא כתב:
14 ספטמבר 2021, 23:24
הרמב"ם פתח בהלכות עבודת יוה"כ בביטוי הלא-מצוי "ב'יום הצום' מקריבין...". היש מי שנתן טעם בדבר?
שאם אין צום אין קרבנות היום, כמו בחנוכת שלמה.
 


פינחס רוזנצוויג
הודעות: 2431
הצטרף: 18 ינואר 2021, 15:04
נתן תודה: 622 פעמים
קיבל תודה: 1045 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "ביום הצום"

שליחה על ידי פינחס רוזנצוויג » 15 ספטמבר 2021, 00:05

בשלמא כתב:
14 ספטמבר 2021, 23:39
שמש מרפא כתב:
14 ספטמבר 2021, 23:24
הרמב"ם פתח בהלכות עבודת יוה"כ בביטוי הלא-מצוי "ב'יום הצום' מקריבין...". היש מי שנתן טעם בדבר?
שאם אין צום אין קרבנות היום, כמו בחנוכת שלמה.
 
בטוח?


בשלמא
הודעות: 2308
הצטרף: 21 אוקטובר 2020, 21:00
נתן תודה: 385 פעמים
קיבל תודה: 912 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "ביום הצום"

שליחה על ידי בשלמא » 15 ספטמבר 2021, 00:07

פינחס רוזנצוויג כתב:
15 ספטמבר 2021, 00:05
בשלמא כתב:
14 ספטמבר 2021, 23:39
שמש מרפא כתב:
14 ספטמבר 2021, 23:24
הרמב"ם פתח בהלכות עבודת יוה"כ בביטוי הלא-מצוי "ב'יום הצום' מקריבין...". היש מי שנתן טעם בדבר?
שאם אין צום אין קרבנות היום, כמו בחנוכת שלמה.
בטוח?
לא, כמדומה שהכלי חמדה מסתפק בזה או מצדד לזה לגבי כה"ג שאינו יכול להתענות.
 


משה נפתלי
הודעות: 2322
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
מיקום: ביתר עילית
נתן תודה: 190 פעמים
קיבל תודה: 911 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "ביום הצום"

שליחה על ידי משה נפתלי » 15 ספטמבר 2021, 01:13

הכינוי 'יום הצום' אינו נדיר בלשונו של הרמב"ם.


יושב בשבת תחכמוני
הודעות: 1091
הצטרף: 27 יולי 2020, 23:33
נתן תודה: 337 פעמים
קיבל תודה: 613 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "ביום הצום"

שליחה על ידי יושב בשבת תחכמוני » 15 ספטמבר 2021, 01:58

שמש מרפא כתב:
14 ספטמבר 2021, 23:24
הרמב"ם פתח בהלכות עבודת יוה"כ בביטוי הלא-מצוי "ב'יום הצום' מקריבין...".
מתחילה חשבתי שמשמעות השימוש בתיבות 'יום הצום' היא המנעות מלהתייחס ליום כ'יום הכיפורים' (כמו אם היה כתוב "ביום י' בתשרי" שברור שהמשמעות היא ציון היום הזה בשנה שלא בהקשר של 'יום הכיפורים').
וממילא יש לבאר, שכוונת הרמב"ם בשימוש בתיבות אלו בדבריו "ביום הצום מקריבין תמיד בשחר ותמיד בין הערבים כסדר כל יום ויום, ומקריבין מוסף היום פר ואיל ושבעה כבשים כלם עולות, ושעיר חטאת נעשה בחוץ והוא נאכל לערב", היא שקרבנות אלו קרבים ביום זה שלא מתורת 'יום הכיפורים' - <שהוא הנושא העיקרי השנוי בהלכות אלו, הלכות עבודת יום הכיפורים, וכולו בא לפרש את המצוה שנאמרה בו לעשות כל העבודה על הסדר כדי שיכפור בהם כל העוונות - לשון הרמב"ם בסה"מ מ"ע מט> - אלא מתורת 'יום הצום'.

ושוב ראיתי שגם במנין הקצר כתב הרמב"ם וז"ל, המצוה המ"ט, לעשות עבודת היום ביום הצום שנ' בזאת יבא אהרן וכו' ומאת עדת וגו' וכל העבודה הכתובה בפרשת אחרי מות.

וכנראה ש@משה נפתלי צודק.


משה נפתלי
הודעות: 2322
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
מיקום: ביתר עילית
נתן תודה: 190 פעמים
קיבל תודה: 911 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "ביום הצום"

שליחה על ידי משה נפתלי » 15 ספטמבר 2021, 02:13

משה נפתלי כתב:
15 ספטמבר 2021, 01:13
הכינוי 'יום הצום' אינו נדיר בלשונו של הרמב"ם.
ובספרות חכמינו ז"ל רווח הכינוי 'צומא רבה'.
 


אור החכמה
הודעות: 821
הצטרף: 08 מרץ 2021, 20:56
נתן תודה: 266 פעמים
קיבל תודה: 271 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "ביום הצום"

שליחה על ידי אור החכמה » 15 ספטמבר 2021, 02:53

מדרש תנחומא (בובר) פרשת אמור
דתנינן תמן לחם הפנים אין נאכל פחות מתשעה, ולא יותר על אחד עשר, כיצד נאפה בערב שבת, ונאכל בשבת לתשעה, חל להיות יום טוב בערב שבת נאכל לעשרה, שני ימים טובים של ראש השנה נאכל לאחד עשר, שאינו דוחה לא את השבת ולא את יום טוב, רשב"ג אומר משום (רבי) שמעון בן הסגן דוחה את יום טוב ואין דוחה את יום הצום,

ובפסחים דף מז ע"א הובאה דעת רשב"ג הנ"ל ושם הלשון "יום צום"


אור החכמה
הודעות: 821
הצטרף: 08 מרץ 2021, 20:56
נתן תודה: 266 פעמים
קיבל תודה: 271 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "ביום הצום"

שליחה על ידי אור החכמה » 15 ספטמבר 2021, 03:02

משה נפתלי כתב:
15 ספטמבר 2021, 01:13
הכינוי 'יום הצום' אינו נדיר בלשונו של הרמב"ם.

וכן הוא בספרו מורה נבוכים (ראה למשל: ח"א פס"א; ח"ג פמ"א).
ושם ח"ג פמ"ג כתב: "כן ראש השנה יום אחד, מפני שהוא יום תשובה והערת בני אדם משכחתם, ומפני זה יתקע בו בשופר כמו שבארנו במשנה תורה, וכאלו הוא הצעה ופתיחה ליום הצום, כמו שהוא מפורסם בקבלת האומה מענין עשרת ימים שבין ראש השנה ויום הכפורים". 

והאמת שלשון זה שגור אף בלשון החינוך בפרשת אחרי מות מצוה קפה עיי"ש.

וראה מש"כ כאן שהוא כבר לשון חז"ל.


אור החכמה
הודעות: 821
הצטרף: 08 מרץ 2021, 20:56
נתן תודה: 266 פעמים
קיבל תודה: 271 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "ביום הצום"

שליחה על ידי אור החכמה » 15 ספטמבר 2021, 03:08

יושב בשבת תחכמוני כתב:
15 ספטמבר 2021, 01:58
שמש מרפא כתב:
14 ספטמבר 2021, 23:24
הרמב"ם פתח בהלכות עבודת יוה"כ בביטוי הלא-מצוי "ב'יום הצום' מקריבין...".
מתחילה חשבתי שמשמעות השימוש בתיבות 'יום הצום' היא המנעות מלהתייחס ליום כ'יום הכיפורים' (כמו אם היה כתוב "ביום י' בתשרי" שברור שהמשמעות היא ציון היום הזה בשנה שלא בהקשר של 'יום הכיפורים').
וממילא יש לבאר, שכוונת הרמב"ם בשימוש בתיבות אלו בדבריו "ביום הצום מקריבין תמיד בשחר ותמיד בין הערבים כסדר כל יום ויום, ומקריבין מוסף היום פר ואיל ושבעה כבשים כלם עולות, ושעיר חטאת נעשה בחוץ והוא נאכל לערב", היא שקרבנות אלו קרבים ביום זה שלא מתורת 'יום הכיפורים' - <שהוא הנושא העיקרי השנוי בהלכות אלו, הלכות עבודת יום הכיפורים, וכולו בא לפרש את המצוה שנאמרה בו לעשות כל העבודה על הסדר כדי שיכפור בהם כל העוונות - לשון הרמב"ם בסה"מ מ"ע מט> - אלא מתורת 'יום הצום'.

ושוב ראיתי שגם במנין הקצר כתב הרמב"ם וז"ל, המצוה המ"ט, לעשות עבודת היום ביום הצום שנ' בזאת יבא אהרן וכו' ומאת עדת וגו' וכל העבודה הכתובה בפרשת אחרי מות.

וכנראה ש@משה נפתלי צודק.

עיין כאן ותמצא נחת.
יום הצום.PDF
בית אהרן.PDF
דורש טוב לעמו.PDF
שפתי מלך - ראה הערה.PDF
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


לבי במערב
הודעות: 7201
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.
נתן תודה: 5658 פעמים
קיבל תודה: 4033 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "ביום הצום"

שליחה על ידי לבי במערב » 15 ספטמבר 2021, 07:34

'יין מלכות' ח''ב ס''ע שפב.JPG
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


לבי במערב
הודעות: 7201
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.
נתן תודה: 5658 פעמים
קיבל תודה: 4033 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "ביום הצום"

שליחה על ידי לבי במערב » 15 ספטמבר 2021, 07:38

אור החכמה כתב:
15 ספטמבר 2021, 03:02
וכן הוא בספרו מורה נבוכים (ראה למשל: ח"א פס"א; ח"ג פמ"א).
גם במקור הערבי:
מו''נ בערבית - ח''א פס''א.JPG
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


משה נפתלי
הודעות: 2322
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
מיקום: ביתר עילית
נתן תודה: 190 פעמים
קיבל תודה: 911 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "ביום הצום"

שליחה על ידי משה נפתלי » 15 ספטמבר 2021, 10:30

לבי במערב כתב:
15 ספטמבר 2021, 07:34
'יין מלכות' ח''ב ס''ע שפב.
.
בפרק שני מהלכות תפלה מצאנו כמו כן חילופין בלשון הרמב"ם בכינויו של יום:
בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים מִתְפַּלֵּל בְּכָל תְּפִלָּה מֵחָמֵשׁ תְּפִלּוֹת שֶׁבַע בְּרָכוֹת: שָׁלשׁ רִאשׁוֹנוֹת וְשָׁלשׁ אַחֲרוֹנוֹת וְאֶמְצָעִית מֵעֵין הַיּוֹם, וְחוֹתֵם בָּהּ 'מֶלֶךְ עַל כָּל הָאָרֶץ מְקַדֵּשׁ יִשְׂרָאֵל וְיוֹם הַכִּפּוּרִים'. בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? בְּיוֹם צוֹם שֶׁל כָּל שָׁנָה; אֲבָל יוֹם צוֹם שֶׁל שְׁנַת יוֹבֵל - מִתְפַּלֵּל תְּפִלַּת הַמּוּסָפִין תֵּשַׁע בְּרָכוֹת כְּמוֹ שֶׁמִּתְפַּלֵּל בְּמוּסַף רֹאשׁ הַשָּׁנָה.


משה נפתלי
הודעות: 2322
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
מיקום: ביתר עילית
נתן תודה: 190 פעמים
קיבל תודה: 911 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "ביום הצום"

שליחה על ידי משה נפתלי » 15 ספטמבר 2021, 10:48

אור החכמה כתב:
15 ספטמבר 2021, 03:08
עיין כאן ותמצא נחת.
ואני מצאתי אי־נחת מכך שתלמידי חכמים בונים מגדלים התלויים על בלימה.


משה נפתלי
הודעות: 2322
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
מיקום: ביתר עילית
נתן תודה: 190 פעמים
קיבל תודה: 911 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "ביום הצום"

שליחה על ידי משה נפתלי » 15 ספטמבר 2021, 11:07

אור החכמה כתב:
15 ספטמבר 2021, 03:02
ראה מש"כ כאן שהוא כבר לשון חז"ל.
אם אכן הביטוי 'יום צום' יחידאי הוא במשנה אצל אפיית לחם הפנים, אפשר שהוא נכתב בתור הקבלה ל'יום טוב', לאמר, בניגוד ליום טוב, שהותר בו אוכל נפש ולפיכך לחם הפנים נאפה בו,
הרי יום הכפורים, שהוא יום צום ומשום כך לא הותר בו אוכל נפש, אין לחם הפנים נאפה בו.

 


אור החכמה
הודעות: 821
הצטרף: 08 מרץ 2021, 20:56
נתן תודה: 266 פעמים
קיבל תודה: 271 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "ביום הצום"

שליחה על ידי אור החכמה » 15 ספטמבר 2021, 11:24

משה נפתלי כתב:
15 ספטמבר 2021, 10:48
אור החכמה כתב:
15 ספטמבר 2021, 03:08
עיין כאן ותמצא נחת.
ואני מצאתי אי־נחת מכך שתלמידי חכמים בונים מגדלים התלויים על בלימה.

ואפשר שלכן הם משתתפים בבניית העולם כולו (אל תקרי בניך אלא בונייך) שאף הוא נברא על בלימה...


לבי במערב
הודעות: 7201
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.
נתן תודה: 5658 פעמים
קיבל תודה: 4033 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "ביום הצום"

שליחה על ידי לבי במערב » 15 ספטמבר 2021, 11:38

משה נפתלי כתב:
15 ספטמבר 2021, 11:07
הביטוי 'יום צום' יחידאי הוא במשנה אצל אפיית לחם הפנים
אכן כן הוא (רק יצוין כי המשנה היא במנחות ספי"א - ק, ב).


לבי במערב
הודעות: 7201
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.
נתן תודה: 5658 פעמים
קיבל תודה: 4033 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "ביום הצום"

שליחה על ידי לבי במערב » 15 ספטמבר 2021, 11:47

משה נפתלי כתב:
15 ספטמבר 2021, 10:30
בפרק שני מהלכות תפלה מצאנו כמו כן חילופין בלשון הרמב"ם בכינויו של יום
בראש דבריו נקט לישנא דתלמודא (יומא פז, ב) - אך סיומם 'עיבוד' הוא ע"פ האמור במשנה (ר"ה פ"ג מ"ה), ובחר לשונו השגורה בכה"ג.


משה נפתלי
הודעות: 2322
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
מיקום: ביתר עילית
נתן תודה: 190 פעמים
קיבל תודה: 911 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "ביום הצום"

שליחה על ידי משה נפתלי » 15 ספטמבר 2021, 12:23

לבי במערב כתב:
15 ספטמבר 2021, 11:47
בראש דבריו נקט לישנא דתלמודא, אך סיומם 'עיבוד' הוא ע"פ האמור במשנה, ובחר לשונו השגורה בכה"ג.
והנביא צווח ואומר: איה סֹפר את המגדלים?
 


לבי במערב
הודעות: 7201
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.
נתן תודה: 5658 פעמים
קיבל תודה: 4033 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "ביום הצום"

שליחה על ידי לבי במערב » 15 ספטמבר 2021, 13:39

ראה 'יד מלאכי' בכללי הרמב"ם אות כד.


פרדס יוסף
הודעות: 62
הצטרף: 10 נובמבר 2020, 21:45
נתן תודה: 5 פעמים
קיבל תודה: 29 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "ביום הצום"

שליחה על ידי פרדס יוסף » 15 ספטמבר 2021, 16:45

בזכרוני שלפני שנים רבות שמעתי מהגאון האדיר רבי אברהם נח גרבוז שליט''א שכוונת הרמב''ם לאפוקי יום הכיפורים שחנך בו שלמה את הבית שאכלו אז ישראל (וכן אם יהיה זמן אחר כמותו) שדין העבודה ביום זה הוא רק ביום צום.

בשנים האחרונות יצא לאור מנחת אברהם יומא מן הסתם מופיע הדבר שם. ואינו תח''י.


פותח הנושא
שמש מרפא
הודעות: 526
הצטרף: 07 יולי 2019, 22:37
נתן תודה: 113 פעמים
קיבל תודה: 198 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "ביום הצום"

שליחה על ידי שמש מרפא » 16 ספטמבר 2021, 20:38

משה נפתלי כתב:
15 ספטמבר 2021, 10:48
אור החכמה כתב:
15 ספטמבר 2021, 03:08
עיין כאן ותמצא נחת.
ואני מצאתי אי־נחת מכך שתלמידי חכמים בונים מגדלים התלויים על בלימה.

קוב"ה חדי בפלפולא דאורייתא, והלך בדרכיו.


לבי במערב
הודעות: 7201
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.
נתן תודה: 5658 פעמים
קיבל תודה: 4033 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "ביום הצום"

שליחה על ידי לבי במערב » 17 ספטמבר 2021, 02:19

פרדס יוסף כתב:
15 ספטמבר 2021, 16:45
בשנים האחרונות יצא לאור מנחת אברהם יומא מן הסתם מופיע הדבר שם. ואינו תח''י.
בבקשה:
מנחת אברהם.pdf
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “אלול, ימים נוראים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 3 אורחים