סקר לבישת קיטל בראש השנה

האם אתם נוהגים ללבוש קיטל בתפילות ר"ה

  • לא

    קולות: 115 48.1%
  • כן

    קולות: 119 49.8%
  • אחר - אפרט בהודעה

    קולות: 5 2.1%

  • סה"כ בוחרים
    239

נדיב לב

משתמש ותיק
ידוע הפולמוס אם ראוי ללבוש קיטל בתפילת ראש השנה. אמנם יש קהילות בציבור הליטאי שנהוג ללבוש בהם קיטל בתפילת שחרית מוסף בעקבות פוניבז'. וכך נוהגים רוב המתפללים אצלינו, בניגוד לקהילות גדולות שרוב רובם של המתפללים לא לובשים. מענין לשמוע את דעת חו"ר הפורום במנהגם, בטעמם מקורם וכיו"ב.
 

שש אנוכי

משתמש ותיק
טעמו אצלי משום נוחות בעלמא
[אחר שיש נוהגים]
שאריכות התפילות קשה בבגד עבה כחליפה.

שו"ר שקדמוני.
 

בשלמא

משתמש ותיק
יואלב אמר:
לפי מה שהסתקרנתי במנהג זו... רובם אמרו שלובשים קיטל... כי חם!
וכ"כ, רובם ככולם של האנשים אמרו שאבא שלהם לא לבש


הקיטל אינו תמורת המלבוש עליון, אלא בנוסף עליו.
(בימינו מעטים הם הלובשים גם וגם)
 
 

זעירא קטינא

משתמש ותיק
בשלמא אמר:
יואלב אמר:
לפי מה שהסתקרנתי במנהג זו... רובם אמרו שלובשים קיטל... כי חם!
וכ"כ, רובם ככולם של האנשים אמרו שאבא שלהם לא לבש


הקיטל אינו תמורת המלבוש עליון, אלא בנוסף עליו.
(בימינו מעטים הם הלובשים גם וגם)
מהיכ"ת
 
 

נדיב לב

משתמש ותיק
פותח הנושא
זעירא קטינא אמר:
בשלמא אמר:
יואלב אמר:
לפי מה שהסתקרנתי במנהג זו... רובם אמרו שלובשים קיטל... כי חם!
וכ"כ, רובם ככולם של האנשים אמרו שאבא שלהם לא לבש


הקיטל אינו תמורת המלבוש עליון, אלא בנוסף עליו.
(בימינו מעטים הם הלובשים גם וגם)
מהיכ"ת
 

אכן תמוה. אם לא שכוונתו במש"כ 'מלבוש עליון' קרי חולצה, ולא חליפה.
 

בשלמא

משתמש ותיק
זעירא קטינא אמר:
בשלמא אמר:
יואלב אמר:
לפי מה שהסתקרנתי במנהג זו... רובם אמרו שלובשים קיטל... כי חם!
וכ"כ, רובם ככולם של האנשים אמרו שאבא שלהם לא לבש


הקיטל אינו תמורת המלבוש עליון, אלא בנוסף עליו.
(בימינו מעטים הם הלובשים גם וגם)
מהיכ"ת
כך קיבלתי, וכן משמע מלשונות קדמונינו

דרכ"מ:
ובמרדכי דיומא (סי' תשכג) ומכבדין בכסות נקיה כדי שיהיו נקיים כמלאכי השרת עכ"ל, ונראה דמטעם זה נהגו ללבוש בגדי פשתן לבן נקיים כמו שנאמר (דניאל י ה) איש אחד לבוש בדים, ובהגהות מיימוניות פרק ל' דשבת (אות ב) כתב דמהר"ם היה רגיל ללבוש סרגני"ט ביום טוב כשאין לו להחליף בגדיו ביום טוב והוא הדין בשבת וגם טעמא כי ביום טוב בני אדם שמחים לכן לובשים סרגני"ט שהוא בגד מתים ויזכרו יום המיתה ולא יתגאו עכ"ל ואפשר שמזה הטעם לובשין אותו ביום הכפורים כדי שיהא לבו נכנע וחרד לפני יום הדין. 

מנהג טוב.PNG
 

נדיב לב

משתמש ותיק
פותח הנושא
יואלב אמר:
לפי מה שהסתקרנתי במנהג זו... רובם אמרו שלובשים קיטל... כי חם!
וכ"כ, רובם ככולם של האנשים אמרו שאבא שלהם לא לבש

כמדומני.. שגם בזמן מנחה וערבית חם בארצנו הלוהטת..

ודאי שאביהם לא לבש, זה מנהג שנתחדש בארץ. ולולא דיראתי בפצותי, הייתי אומר שהושרש בעקבות הפלצות והיראה שהחדירו בעלי המוסר, ובעיקר בדור האחרון המשגיח הגדול מרן הגרי"ל. למשל אצל החברונער'ס פחות תמצא.
 

תורת פיך

משתמש ותיק
אודה על האמת שלאחר נישואי סברתי לתומי שכן המנהג וכמו שראיתי אצל אבי מורי, ולבשתי קיטל, עד שהתענינתי יותר ולמדתי שלפי מנהגנו בגדי לבן במהותם הם בגדי יום הכיפורים, ורק 'כלי הקודש' חזן תוקע מקריא בעל קורא וכו', לובשים קיטל גם בראש השנה, ופסקתי. [אבי היה מקריא ולכן הוא לבש קיטל גם בראש השנה]
 

יהודי

משתמש ותיק
יתכן שהשתרבב מחמת שהש"ץ (2 או 3 אנשים), הבעל קורא, התוקע, המקריא, ההוא שצועק המלך (במקומות שאחר אומר 'המלך') וכו' לובשים, נוצר מצב שכבר כמה וכמה לובשים, והפך ללגטימי.
 

mmh

משתמש ותיק
.
.
שמתי לב שמשנה לשנה מתרבים לובשי הקיטל בראש השנה.

מצאתי לכך שתי הסברים :

1. (מפי הלובשים) זה בגד יותר 'קליל' ונח ללובשו, בפרט עבור מי שאינו רזה.

2. בתחילה היו בעלי התפקידים בבית הכנסת עם קיטל, החזן, בעל תוקע, ואפילו הגבאי.
...אך מה יהא על הסגן והממלא מקום של כל אחד מהנ"לים?
...(לבישת הקיטל כשאתה שונה מכולם מעניקה איזה מיתוג)
...ובכן בשנה הבאה לבש גם הנכבד והחשוב ר' פלוני...
...ובשנה שאחריה, ראה עצמו עוד מישהו כדמות בקהילה שמן הראוי שיכבד עצמו וכו'.

שוב ראיתי שכבר כתבו כן.
 

קדמא ואזלא

משתמש ותיק
אנשי הישוב הישן בירושלים לובשים בכל התפילות בר''ה, וכמדו' שהקיטל שלהם גם מבד עבה שאינו מסייע בחום [אולי היום יש גם סינטטי], ואגב, נדמה שהקיטל שלהם יותר חגיגי [דומה לקפטן עם פסים] ופחות מזכיר בגדי מתים.
 

בשלמא

משתמש ותיק
יהודי אמר:
יתכן שהשתרבב מחמת שהש"ץ (2 או 3 אנשים), הבעל קורא, התוקע, המקריא, ההוא שצועק המלך (במקומות שאחר אומר 'המלך') וכו' לובשים, נוצר מצב שכבר כמה וכמה לובשים, והפך ללגטימי.


מה פתאום שרבוב?
מנהג המקומות שכל הקהל לבוש בסגנייז הוא עתיק יומין ונזכר בחלק מספרי המנהגים הקדמונים וגם המט"א מביא מנהג זה, לצד המנהג שיש הרבה שלא לובשים
 
 

נדיב לב

משתמש ותיק
פותח הנושא
קדמא ואזלא אמר:
ראיתי שהרבה מקפידים לא להכנס עם הקיטל לביהכ''ס, ולכאו' מי שמיסב עם הקיטל גם בליל הסדר, הרי אינו בגד המיוחד לתפילה.

כמדומני שהוזכר כבר במ"ב משום שהוא בגד תפילה.
בגלל שהוא מתפלל עם קיטל הוא לובשו בליל הסדר. כך הוא הסדר, וממילא אין הבדל בדין ודוק'.
 

איש מזרע אהרן

משתמש ותיק
קדמא ואזלא אמר:
אנשי הישוב הישן בירושלים לובשים בכל התפילות בר''ה, וכמדו' שהקיטל שלהם גם מבד עבה שאינו מסייע בחום [אולי היום יש גם סינטטי], ואגב, נדמה שהקיטל שלהם יותר חגיגי [דומה לקפטן עם פסים] ופחות מזכיר בגדי מתים.
אנשי הישוב הישן לא נהגו ללבוש קיטל. הקפטן הלבן הוא בגד שלובשים בכל ימי הדין, בעוד שקיטל הוא בגד המיוחד לתפילה (ולכן אין להיכנס בו לבית הכסא).
 

קדמא ואזלא

משתמש ותיק
איש מזרע אהרן אמר:
קדמא ואזלא אמר:
אנשי הישוב הישן בירושלים לובשים בכל התפילות בר''ה, וכמדו' שהקיטל שלהם גם מבד עבה שאינו מסייע בחום [אולי היום יש גם סינטטי], ואגב, נדמה שהקיטל שלהם יותר חגיגי [דומה לקפטן עם פסים] ופחות מזכיר בגדי מתים.
אנשי הישוב הישן לא נהגו ללבוש קיטל. הקפטן הלבן הוא בגד שלובשים בכל ימי הדין, בעוד שקיטל הוא בגד המיוחד לתפילה (ולכן אין להיכנס בו לבית הכסא).
הם קוראים לזה קיטל, ואותו הם גם לובשים בליל הסדר.
 
 

בשלמא

משתמש ותיק
קדמא ואזלא אמר:
איש מזרע אהרן אמר:
קדמא ואזלא אמר:
אנשי הישוב הישן בירושלים לובשים בכל התפילות בר''ה, וכמדו' שהקיטל שלהם גם מבד עבה שאינו מסייע בחום [אולי היום יש גם סינטטי], ואגב, נדמה שהקיטל שלהם יותר חגיגי [דומה לקפטן עם פסים] ופחות מזכיר בגדי מתים.
אנשי הישוב הישן לא נהגו ללבוש קיטל. הקפטן הלבן הוא בגד שלובשים בכל ימי הדין, בעוד שקיטל הוא בגד המיוחד לתפילה (ולכן אין להיכנס בו לבית הכסא).
הם קוראים לזה קיטל, ואותו הם גם לובשים בליל הסדר.
הקיטל המקורי הוא מפשתן דהיינו תכריכין (בודדים נוהגים בו כיום).
כמדומה שבירושלים נהגו לומר: פסח ביי דער נאכט ווען די טאטע קומט אהיים פון שוהל טוהט ער אהן דער וויסער "קפטן".
 

משולש

משתמש ותיק
באשכנז המנהג ללבוש קיטל בבוקר ראש השנה כל הקהל.
בפולין או ליטא או שניהם או אחד מהם כנראה רק התוקע והשץ.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
פותח הנושא
אשרי העם אמר:
ובשנה ראשונה? (דעת הגרי"ש אליישיב זצ"ל שלובשים).

דעת הגריש"א הנ"ל [וכך מביאים בשם הרב ואזנר] נאמרה לגבי יו"כ, שלא לחוש למש"כ חלק מהאחרונים שו"ת מהר"ם שי"ק או"ח סימן כח. אבל בר"ה מסתבר שאין צריך.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
פותח הנושא
נדיב לב אמר:
קדמא ואזלא אמר:
ראיתי שהרבה מקפידים לא להכנס עם הקיטל לביהכ''ס, ולכאו' מי שמיסב עם הקיטל גם בליל הסדר, הרי אינו בגד המיוחד לתפילה.

כמדומני שהוזכר כבר במ"ב משום שהוא בגד תפילה.
בגלל שהוא מתפלל עם קיטל הוא לובשו בליל הסדר. כך הוא הסדר, וממילא אין הבדל בדין ודוק'.

שו"ר שכדברי מכובדי @קדמא ואזלא נקט הגריש"א עכ"פ באותם שלובשים אותו גם בסעודת ר"ה. אבל לא במי שלובשו בליל הסדר שאינו מוריד מקדושתו. וכנראה כסברא שכ' לעיל.

לגבי החלאט הירושלמי, ודאי שאינו בכלל קיטל ולא נחשב לבגד מתים, וכך נקט בשם הגריש"א בספר הלכות חג בחג.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
פותח הנושא
mmh אמר:
.
.
שמתי לב שמשנה לשנה מתרבים לובשי הקיטל בראש השנה.

מצאתי לכך שתי הסברים :

1. (מפי הלובשים) זה בגד יותר 'קליל' ונח ללובשו, בפרט עבור מי שאינו רזה.

2. בתחילה היו בעלי התפקידים בבית הכנסת עם קיטל, החזן, בעל תוקע, ואפילו הגבאי.
...אך מה יהא על הסגן והממלא מקום של כל אחד מהנ"לים?
...(לבישת הקיטל כשאתה שונה מכולם מעניקה איזה מיתוג)
...ובכן בשנה הבאה לבש גם הנכבד והחשוב ר' פלוני...
...ובשנה שאחריה, ראה עצמו עוד מישהו כדמות בקהילה שמן הראוי שיכבד עצמו וכו'.

שוב ראיתי שכבר כתבו כן.

ודברי המ"ב סימן תר"י סוס"ק טז יובנו עפ"י הטעם השני פחות מהטעם הראשון..
 

נדיב לב

משתמש ותיק
פותח הנושא
בשלמא אמר:
זעירא קטינא אמר:
בשלמא אמר:
הקיטל אינו תמורת המלבוש עליון, אלא בנוסף עליו.
(בימינו מעטים הם הלובשים גם וגם)
מהיכ"ת
כך קיבלתי, וכן משמע מלשונות קדמונינו


file.php

בנוגע למובא בתמונה. אפשר ש'על כל בגדיו' היינו על חולצתו. וכי בזמנם נהגו ללבוש חליפה? בהנחה שהמצוטט הוא מספר קדמון. כך שאין מזה ראיה גמורה.
 

בשלמא

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
בשלמא אמר:
זעירא קטינא אמר:
כך קיבלתי, וכן משמע מלשונות קדמונינו


file.php

בנוגע למובא בתמונה. אפשר ש'על כל בגדיו' היינו על חולצתו. וכי בזמנם נהגו ללבוש חליפה? בהנחה שהמצוטט הוא מספר קדמון. כך שאין מזה ראיה גמורה.
איך חשבתי שיבוא למדן ויפרש כך.
המצוטט הוא מספר מנהג טוב מנהגים איטלקיים מתקופת רבותינו בעלי התוס'.
עם חליפה (כחולה) או קפטן פרחוני מסתבר שלא הלכו, אבל בגד עליון וודאי היה להם, וכבר בזמן חז"ל היו משלשלין כלפי מטה את הכתונת וכו', בכל אופן ספק גדול הוא אם חולצה כשלנו היה להם.

סתם כך יהיה משעשע לראות את מי שהחליט להלביש את הקיטל תחת החולצה.
 
 

בשלמא

משתמש ותיק
ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:
אצלנו לובשים בכל התפילות. ממנחה של ערב ראש השנה עד ערבית של מוצאי ראש השנה.
קפטן ירושלמי כמנהג ירשלם
 
 

זעירא קטינא

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
בשלמא אמר:
זעירא קטינא אמר:
כך קיבלתי, וכן משמע מלשונות קדמונינו


file.php

בנוגע למובא בתמונה. אפשר ש'על כל בגדיו' היינו על חולצתו. וכי בזמנם נהגו ללבוש חליפה? בהנחה שהמצוטט הוא מספר קדמון. כך שאין מזה ראיה גמורה.

מה העניין ללבוש חליפה מתחת הקיטל??? ידוע הסיפור על אחד מהרה"י שביום כיפור לא לבש חולצה...
 

נדיב לב

משתמש ותיק
פותח הנושא
בשלמא אמר:
סתם כך יהיה משעשע לראות את מי שהחליט להלביש את הקיטל תחת החולצה.
 

ודאי שלא היה צד למאן דהו שילבשו מתחת לחולצה.. כן לאפוקי ממי שלא ילבש אלא את הקיטל וישייר את חולצתו. [ובידידי הווה עובדא..]
 
חלק עליון תַחתִית