טעה ואמר המלך הקדוש בשאר ימות השנה

חילך לאורייתא

משתמש ותיק
ראיתי שהביא בדרך שיחה להגרח"ק ששמע מהגר"ה זקס זצ"ל שהח"ח הצטער מאוד שלא כ' במשנ"ב ההלכה דמי שטעה ואמר המלך הקדוש במקום הקל הקדוש שיצא יד"ח ולא נחה דעתו עד שהראו לו שניתן ללמוד הלכה זו ממש"כ בביה"ל (סי' תפ"ז ס"א).

ולכאו' ככוונתם למש"כבד"ה מקדש השבת בא"ד שדן בדברי החיי"א שכ' שמי שחתם בדבר אחד מתוך שניים יצא יד"ח והוכיח כן מירושלמי שמי שהזכיר אדיר במלוכה לא יצא כל השנה מלבד ממוסף של ר"ה לשי' ריב"נ דצריך לכלול מלכויות בקדושת השם, והוכיח זה החיי"א דאף ששם אינו חותם בקדושה מ"מ יצא יד"ח, ודחאו הביה"ל דא"כ מה החידוש בשאר ימות השנה הא לא חותם בקדושה כלל ומלכויות לא שייך כל השנה, (ולכאו' יש ליישב בקל דעיקר חידוש הירושלמי הוא שיוצא יד"ח במלכויות בלבד במוסף דר"ה) ולכן ביאר הביה"ל כוונת הירושלמי שהכוונה שאמר גם אדיר במלוכה וגם הקל הקדוש ולכן יצא במוסף דר"ה יד"ח

ומה שלא יוצא יד"ח בכל ימות השנה הוא משום דמשנה ממטבע שטבעו חכמים אף שאמר קדושה.

ותמוה, דא"כ מוכח מהביה"ל שם הפוך שאינו יוצא יד"ח אם אמר המלך הקדוש דאף שהזכיר קדושה מ"מ הוא שינה ממטבע שטבעו חכמים??
 
חלק עליון תַחתִית