הנה בראבי"ה (ח"ב סימן תקלז) הביא תקנת "אבינו מלכנו" שאומרים בעשרת ימי תשובה, שמקורו מתקנת רבי עקיבא בתענית (כה, ב), וז"ל:
"ואף על גב דחג הוא, יומא דרחמי הוא ואמרינן [אבינו מלכנו]. ובפרק סדר תעניות גרסינן מעשה ברבי אליעזר שירד לפני התיבה ואמר עשרים וארבע ברכות ולא נענה וירד אחריו רבי עקיבא ואמר אבינו מלכנו אין לנו מלך אלא אתה אבינו מלכנו רחם עלינו, והעם הוסיפו עליהם כמו שהוסיפו על שבעה עניות דמתניתין דהתם. ושמעתי בשם רבי שמואל החסיד אבינו מלכינו חטאנו לפניך עולה בגימטריא רבי עקיבא הוא יסדו, ואמר חד חסר היא הקריאה", עכ"ל.
אך הנה תיבות "אבינו מלכינו חטאנו לפניך" עולה 489, ותיבות "רבי עקיבא הוא יסדו" עולה רק 487. א"כ מה פתרון הדבר?
[ואולי זו כוונתו בסוף דבריו "ואמר חד חסר היא הקריאה"? אלא שלא הבנתי מה כוונת דבריו בזה].
אשמח לכל ביאור בדבר!
"ואף על גב דחג הוא, יומא דרחמי הוא ואמרינן [אבינו מלכנו]. ובפרק סדר תעניות גרסינן מעשה ברבי אליעזר שירד לפני התיבה ואמר עשרים וארבע ברכות ולא נענה וירד אחריו רבי עקיבא ואמר אבינו מלכנו אין לנו מלך אלא אתה אבינו מלכנו רחם עלינו, והעם הוסיפו עליהם כמו שהוסיפו על שבעה עניות דמתניתין דהתם. ושמעתי בשם רבי שמואל החסיד אבינו מלכינו חטאנו לפניך עולה בגימטריא רבי עקיבא הוא יסדו, ואמר חד חסר היא הקריאה", עכ"ל.
אך הנה תיבות "אבינו מלכינו חטאנו לפניך" עולה 489, ותיבות "רבי עקיבא הוא יסדו" עולה רק 487. א"כ מה פתרון הדבר?
[ואולי זו כוונתו בסוף דבריו "ואמר חד חסר היא הקריאה"? אלא שלא הבנתי מה כוונת דבריו בזה].
אשמח לכל ביאור בדבר!