כידוע האחרונים מבארים את הנאמר בתפילת נעילה "למען נחדל מעושק ידינו" דקאי על עוון גזל וכל אחד מבאר לפי דרכו.
הסתפקתי האם אכן זהו הביאור (לפי פשוטו).
האבודרהם כ' (סדר תפלת יום הכפורים) "ותתן לנו ה' אלהינו באהבה את יום הכפורים הזה וכו'. למען נחדל מעושק ידינו וכו' כלומר אינו דן אותנו בכל שנה שאנו חוטאים אלא הוא ממתין לנו עד יום הכפורים אולי נשוב בינתיים"
נראה שמבאר באופן כללי כמשל שהעבירות הם כעושק בידינו והקב"ה ממתין לפרעון עד יום כיפור.
ובחינוך מ' תכ"א (תפילין של יד) כ' "וציוונו להעמיד שומרים גבורים סביב לה, והם שנצטוינו לבל נפסיק דברי תורה מפינו יומם ולילה, ושניתן ארבע ציציות בארבע כנפות כסותנו ומזוזה בפתחינו והתפילין בידינו ובראשינו, והכל להזכירנו למען נחדל מעושק ידינו ולא נתור אחרי עינינו ואחרי יצר מחשבות לבנו"
האם גם בזה נאמר שהציצית המזוזה והתפילין מצילים מאיסור גזל?
הסתפקתי האם אכן זהו הביאור (לפי פשוטו).
האבודרהם כ' (סדר תפלת יום הכפורים) "ותתן לנו ה' אלהינו באהבה את יום הכפורים הזה וכו'. למען נחדל מעושק ידינו וכו' כלומר אינו דן אותנו בכל שנה שאנו חוטאים אלא הוא ממתין לנו עד יום הכפורים אולי נשוב בינתיים"
נראה שמבאר באופן כללי כמשל שהעבירות הם כעושק בידינו והקב"ה ממתין לפרעון עד יום כיפור.
ובחינוך מ' תכ"א (תפילין של יד) כ' "וציוונו להעמיד שומרים גבורים סביב לה, והם שנצטוינו לבל נפסיק דברי תורה מפינו יומם ולילה, ושניתן ארבע ציציות בארבע כנפות כסותנו ומזוזה בפתחינו והתפילין בידינו ובראשינו, והכל להזכירנו למען נחדל מעושק ידינו ולא נתור אחרי עינינו ואחרי יצר מחשבות לבנו"
האם גם בזה נאמר שהציצית המזוזה והתפילין מצילים מאיסור גזל?