יש כאן ערבוב של שיעורי נפח עם שיעורי אורך, זה וודאי שהחפץ חיים נהג בשיעורי אורך כשיעור הקטן [עכ"פ בדרבנן], וכן נהגו בירושלים אף לפני הגר"ח נאה,מבקש אמת אמר:הגרש"ז אויערבאך סיפר שכשר"ח נאה יצא עם שיעורי תורה שלו היה נחשב בירושלים כמחמיר, משום שעד אז נקטו שיעור קטן יותר, ובאמת ממשקל הדרהם מוכח בבירור ששיעור רביעית קטן יותר ממה שנקט רח"נ.אמונת אומן אמר:במקווה איני יודע,בן אבנר אמר:אי"ז מענין האשכול כ"כ,
אך האם החפץ חיים [ושאר הגדולים הנ"ל] נהגו כך בשיעורי אורך???
האם כבודו מכיר מקווה בעולם מה200 שנים האחרונות שאין בה שיעור חזו"א?? [הדבר היחיד שאף הגר"ח נאה כתב להחמיר בו שיעור חזו"א הוא במקווה].
הטלית קטן של החפץ חיים קיים ואין ספק בדבר כלל.
זכיתי ללבוש ביוה''ק ט''ק של אחד מגדולי האדמורי"ם מהדור הקודם, בן דורו של החזו"א, והיה שיעור ר"ח נאה די בצמצום.
עד לפני 50 שנה בקושי ניתן היה למצוא ייצור ט''ק בשיעור חזו"א
יצויין שהגר"ח קנייבסקי אמר לכמה שואלים שהחזו"א הורה לו לברך ברכה אחרונה על 3 ענבים.
הנושא כאן הוא שיעורי האורך שיסודם הוא שיעור אצבע שאל אדם בינוי הוא יותר מ2 ס"מ.
ברכה אחרונה על ג' ענבים הוא נושא שלישי של שיעור כזית האם אזלינן בתר זית שלנו או לא.