מחילה למי שמזיק '' ברשות התורה''

בן אבנר

משתמש ותיק
מבקש אמת אמר:
אמונת אומן אמר:
בן אבנר אמר:
אי"ז מענין האשכול כ"כ,
אך האם החפץ חיים [ושאר הגדולים הנ"ל] נהגו כך בשיעורי אורך???
האם כבודו מכיר מקווה בעולם מה200 שנים האחרונות שאין בה שיעור חזו"א?? [הדבר היחיד שאף הגר"ח נאה כתב להחמיר בו שיעור חזו"א הוא במקווה].
במקווה איני יודע, 
הטלית קטן של החפץ חיים קיים ואין ספק בדבר כלל. 

זכיתי ללבוש ביוה''ק ט''ק של אחד מגדולי האדמורי"ם מהדור הקודם, בן דורו של החזו"א, והיה שיעור ר"ח נאה די בצמצום. 

עד לפני 50 שנה בקושי ניתן היה למצוא ייצור ט''ק בשיעור חזו"א 
הגרש"ז אויערבאך סיפר שכשר"ח נאה יצא עם שיעורי תורה שלו היה נחשב בירושלים כמחמיר, משום שעד אז נקטו שיעור קטן יותר, ובאמת ממשקל הדרהם מוכח בבירור ששיעור רביעית קטן יותר ממה שנקט רח"נ.
יצויין שהגר"ח קנייבסקי אמר לכמה שואלים שהחזו"א הורה לו לברך ברכה אחרונה על 3 ענבים. 
יש כאן ערבוב של שיעורי נפח עם שיעורי אורך, זה וודאי שהחפץ חיים נהג בשיעורי אורך כשיעור הקטן [עכ"פ בדרבנן], וכן נהגו בירושלים אף לפני הגר"ח נאה,
הנושא כאן הוא שיעורי האורך שיסודם הוא שיעור אצבע שאל אדם בינוי הוא יותר מ2 ס"מ.
ברכה אחרונה על ג' ענבים הוא נושא שלישי של שיעור כזית האם אזלינן בתר זית שלנו או לא.
 
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
פותח הנושא
אריה שאג אמר:
משה אמת אמר:
אמונת אומן אמר:
הוא טען שלפי שיטה אחת מותר לישון מתחת למזגן,
סתם מעניין למה רק שיטה אחת, זוהי עיקר הדין עד ד' טפחים, נ"ל שבד"כ מזגן אין לו שיעור של ד' טפחים (ודאי לא חזו"א, שאצלינו נקטו שיטה זו לעיקר), ויתכן מאוד שאחרי שהתקין בכה"ג, ואתה רוצה להחמיר בג', או ר"ח נאה, מן הדין להטיל עלויות עליך ולא על השכן. וצ"ע.

ובנוגע למגבונים, מאחר ואצלינו יש בעיה דומה, אשמח אם תואיל להאיר את עיניי, איך הדרך להשים עין על שכן ספציפי? לפי הכמות מגבונים שצורך במכולת?
אני רק מעורר שגם אם המזגן עצמו פחות מד"ט, אבל יש את המסגרת סביב (התושבת של המזגן), 
ויש לדון שמצטרף לשיעור סכך פסול, 
אבל זה נכנס לסוגיא של לבוד להחמיר, ואין כאן המקום להאריך.
אכן, זה היה חלק מהנידון, והתחיל לומר קים לי וכו'
 
 

אם תבקשנה ככסף

משתמש ותיק
בס"ד

אם השכן זקוק לך וצריך אותך בדברים מסוימים
תוכל לנצל את זה בחכמה כדי להעביר את המסר
אבל זה בהחלט דבר רגיש וצריך לדעת לעשות את זה נכון
 

דברי יושר

משתמש ותיק
בחוט שני הל' סוכה סוף פרק ב' הסתפק האם מותר לאדם לתלות מזגן באופן שפוסל את סוכת השכן שנמצאת בחצר או במרפסת פרטים, עיי"ש.
 

ברוךווייס

משתמש ותיק
אם תבקשנה ככסף אמר:
בס"ד

אם השכן זקוק לך וצריך אותך בדברים מסוימים
תוכל לנצל את זה בחכמה כדי להעביר את המסר
אבל זה בהחלט דבר רגיש וצריך לדעת לעשות את זה נכון
זה לא כלול בלאו דאורייתא של לא תקום?  לא שאני מצדיק את השכן בכלל אבל...
 
 

אם תבקשנה ככסף

משתמש ותיק
ברוךווייס אמר:
אם תבקשנה ככסף אמר:
זה לא כלול בלאו דאורייתא של לא תקום?  לא שאני מצדיק את השכן בכלל אבל...
שיתן לו ולאחר מכן יאמר לו בשפה יפה
לכאורה האיסור זה רק לפני
ועוד שכאן לא אומר לו שלמרות זאת משאיל לו אלא שרק מעביר מסר
 

אם תבקשנה ככסף

משתמש ותיק
וכמובן יש לשאול אם אתה יכול להחזיר לאותו שכן גם בכל מיני "משחקים" כאלה
ולשחק אותה "ראש קטן" ולטעון את אותם טענות של השכן-מניסיון זה יעביר מסר ברור לשכן שיש פה דמות חזקה
שלא כדאי להתעסק איתה
כמובן שכל זה באופן שאתה טיפוס חזק יותר מהשכן ויש לך איך להחזיר ולנצח באופן הנ"ל
יש שיאמרו שזאת התקטננות
אבל לפעמים הנכון הוא להילחם
דורון תפילה מלחמה

עדיף להתחיל מהדורון -סבר פנים יפות דיבור וכו בשילוב תפילה
ואם לא עוזר -אז להחזיר באותה מידה בדברים כאלה שנמצאים על הגבול שלא ניתן להוכיח שהם אסורים בגדר "נבל ברשות התורה"
(לא מדין נקמה אלא כדי לגרום לשכן להפסיק לעשות כאלה דברים)

אינני רב או פוסק ואף לא בדקתי את ההלכה 
אבל מסברא פשוטה נראה לי שלא כלול בלאו דלא תיקום ולא תיטור
מאחר שאין לך עניין כלל לנקום בשכן ולהרע לו ככל נקימה רגילה
אלא הענין הוא אך ורק להפסיק את התנהגותו המושחתת של השכן
 

אתהלך

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
בקשר למגבונים השכן מודה ואין ויכוח על העובדות. 
א"כ אפשר לכאורה לתובעו בבי"ד אם כל האחרים טוענים בטענת ברי שלא זרקו מגבונים 
 

בגדי חמודות

משתמש ותיק
הרב @אמונת אומן
כפי שניסיתי להבין הנידון כאן של המזגן הוא על העבר, מכיון שכבר שילמת לו על העברה מכספך
אבל כאן אני כותב לצורך אנשים אחרים.
גם לי יש שכן שתלה מעל המרפסת שלי מזגן, אמנם לא באשמתו, אלא המתקין צפצף גם עליו, (הוא הורה למתקין שלא לתלות את זה שם), אבל בזה ניחא, אם המקטע ההוא נסתדר, (לא משתמשים מתחת לזה בסוכות), אבל יש כאן עפ"י רוב עוד בעיות שאני סובל מזה רבות, (באופן אישי אני לא אמרתי לשכן שום דבר, כי הוא שכן נחמד ולא נעים לי להעיר לו על כך, לכן אני סובל בדומיה), אבל אם יש למשהו שכן שצריך ללמד אותו לקח, יכול להשתמש במידע הזה
1. עפ"י הרוב גם ניקוז המים של המזגן יוצא יחד עם הצינורות המזגן, ומטפטף לפעמים לחצר השכן ולכן ניתן פשוט כל פעם לנדנד לו עד שיסדר את הענין.
2. בימי החורף המאייד החיצוני מטפטף לתוך המרפסת, פשוט גם לא לתת לו מנוחה על כך
בהצלחה
 

אור החכמה

משתמש ותיק
עי' בקטע הבא (ד"ה איתא בגמ') שבספר פני מנחם, שם כתב שכל עניין בן סורר ומורה הוא שהוא נבל ברשות התורה שהרי אינו עובר על שום איסור, ומ"מ סוקלים אותו למען ישמעו כל ישראל ויראו, ואם רצו אביו ואמו למחול לו רשאים, ואף זקן ממרא הוא נבל ברשות התורה ושם אין ישראל יכולים למחול לו - שלא תרבה מחלוקות בישראל.
הצג קובץ מצורף פני מנחם.PDF
 
חלק עליון תַחתִית