לשון רבים בתפילה - הכוונה לכל כלל ישראל?

אב בבינה

משתמש ותיק
כידוע רוב התפילות מתפללים בלשון רבים. תמיד חשבתי שהכוונה לכל כלל ישראל. למשל רפאנו - שתשלח רפואה לכל כלל ישראל, וכן על זה הדרך. ואין לומר שהכוונה רק על הציבור כי גם מי שמתפלל ביחידות אומר אותו לשון רבים.
אבל א"כ צ"ע ממה שאנחנו מתפללים "נזכר ונכתב לפניך אנחנו, וכל עמך בית ישראל" ומשמע שאנחנו זה לא כולל כל עמך בית ישראל. אם כן מי כן נכלל?
 

עת לדבר

משתמש ותיק
אב בבינה אמר:
כידוע רוב התפילות מתפללים בלשון רבים. תמיד חשבתי שהכוונה לכל כלל ישראל. למשל רפאנו - שתשלח רפואה לכל כלל ישראל, וכן על זה הדרך. ואין לומר שהכוונה רק על הציבור כי גם מי שמתפלל ביחידות אומר אותו לשון רבים.
אבל א"כ צ"ע ממה שאנחנו מתפללים "נזכר ונכתב לפניך אנחנו, וכל עמך בית ישראל" ומשמע שאנחנו זה לא כולל כל עמך בית ישראל. אם כן מי כן נכלל?
אני רגיל לכוין על הציבור כלשון הגמ' בברכות ר"ד ל'. ולגבי מה ששאלת מה יעשה יחיד, שמא לא פלוג וצ"ת.
 

שומע כעונה

משתמש רגיל
כבר קדם לכך לשון ברכת שים שלום - עלינו ועל כל ישראל כו', ובסידורים המפורשים מבואר שהכונה בעלינו היינו על הקהל שעמו אנו מתפללים ונוסף על כך אנו מתפללים על כל עם ישראל, וההבדל לכאורה שהקהל שכולו מתפלל עכשיו מבקש את הבקשה הזו, וזוהי התפילה שתתקבל בקשתם, ונוסף על כך תפילה על כלל ישראל אף מי שאינו מתפלל עכשיו שגם יתברך בברכה זו.
 

אב בבינה

משתמש ותיק
פותח הנושא
שומע כעונה אמר:
כבר קדם לכך לשון ברכת שים שלום - עלינו ועל כל ישראל כו', ובסידורים המפורשים מבואר שהכונה בעלינו היינו על הקהל שעמו אנו מתפללים ונוסף על כך אנו מתפללים על כל עם ישראל, וההבדל לכאורה שהקהל שכולו מתפלל עכשיו מבקש את הבקשה הזו, וזוהי התפילה שתתקבל בקשתם, ונוסף על כך תפילה על כלל ישראל אף מי שאינו מתפלל עכשיו שגם יתברך בברכה זו.
לא הבנתי. אם כן יוצא שבשאר הברכות מתפללים רק על הקהל? ושוב צ"ע למה המתפלל ביחידות אומר נוסח זו.
וחכ"א הציע שאולי גם המתפלל ביחידות דינו לכוון לציבור מסוים, ועדיין צ"ע.
 
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
לדידי פשוט שהתפילה נתקנה שהש"ץ יוציא שאינם בקיאים וכו
ולכן אומרה בלשון רבים על כל הציבור המצוי בביהכנ"ס

לגבי מתפלל ביחידות א הוא לא משנה מהנוסח הקבוע
ב אביי בגמ ברכות שאדם יכלול עצמו עם הציבור בתפילתו
 
חלק עליון תַחתִית