הרמב"ם ורבינו חיים הלוי - האם דרכיהם משתלבות
-
פותח הנושא - הודעות: 936
- הצטרף: 09 יולי 2017, 16:43
- נתן תודה: 381 פעמים
- קיבל תודה: 425 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
הרמב"ם ורבינו חיים הלוי - האם דרכיהם משתלבות
בקובץ המעיין הובא מכתבו של הרב יחיאל יעקב וינברג בעל "שרידי אש" להרב יהושע הוטנר שכותב את הדברים המובאים להלן.
לא נראה שדבריו מקובלים. מה דעת חו"ר אתרא הדין:
לא נראה שדבריו מקובלים. מה דעת חו"ר אתרא הדין:
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.
ערכים:
-
- הודעות: 990
- הצטרף: 26 יוני 2017, 14:29
- נתן תודה: 237 פעמים
- קיבל תודה: 191 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: הרמב"ם ורבינו חיים הלוי - האם דרכיהם משתלבות
מעניין בכמה מקומות בתשובותיו הרמב"ם מבאר את עצמו, עוד מעניין האם ביאורי שאר מפרשים כן נמצאים בתשובות הרמב"ם.
-
- סטטוס: לא מחובר
Re: הרמב"ם ורבינו חיים הלוי - האם דרכיהם משתלבות
יש להוסיף את דברי תלמידו הגראי"ל זצ"ל שאמר: הרמב"ם היה סיני ולא עוקר הרים, ורק במורה נבוכים הוא עוקר הרים מפני שהוא השקיע בעניני אמונה.
-
פותח הנושא - הודעות: 936
- הצטרף: 09 יולי 2017, 16:43
- נתן תודה: 381 פעמים
- קיבל תודה: 425 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: הרמב"ם ורבינו חיים הלוי - האם דרכיהם משתלבות
כמדומה שהרוגטשובר בצפנת פענח נוקט שהרמב"ם זה של היד החזקה וזה של המורה נבוכים - אחד הם.זקן ויושב בישיבה כתב:יש להוסיף את דברי תלמידו הגראי"ל זצ"ל שאמר: הרמב"ם היה סיני ולא עוקר הרים, ורק במורה נבוכים הוא עוקר הרים מפני שהוא השקיע בעניני אמונה.
-
- הודעות: 1607
- הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
- נתן תודה: 735 פעמים
- קיבל תודה: 524 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: הרמב"ם ורבינו חיים הלוי - האם דרכיהם משתלבות
אין ספק בדבר שמצד הסברא הפשוטה, דברי הגאון השרידי אש ברורים ופשוטים.
גם הגר"ע יוסף תמיד הרי עורר על העובדה, שהרמב"ם ובנו אף פעם לא יישבו בדרכו של הגר"ח מבריסק, וכידוע התבטאויותיו בזה...
אלא מאי, טען השרידי אש שגם אם אמנם לא היתה כן כוונת הרמב"ם, מכל מקום אנו רואים את תורת ר' חיים כתורת אמת.
לכשתמצי לומר, זכורני פעם שראיתי בשו"ת בנין שלמה שהביא עדות עד לרבי חיים מוולוז'ין זצ"ל, שכשאנו באים להקשות או ליישב את הרמב"ם איננו מתחשבים אם הוא היה מקשה כך או מתרץ. אלא אנו רואים את ספרו הכביר כסוג של "משנה תורה", היינו שהקב"ה הסכים על ידו [השווה עם ל' החזו"א שהרמב"ם נחשב אצלנו ממוסרי התורה], ועל כן אנו יכולים להקשות וליישב כדעתנו.
לא ייפלא לומר, שהגר"ח מבריסק שבא גם הוא מבית המדרש הזה, אחז בדעה הזו.
גם הגר"ע יוסף תמיד הרי עורר על העובדה, שהרמב"ם ובנו אף פעם לא יישבו בדרכו של הגר"ח מבריסק, וכידוע התבטאויותיו בזה...
אלא מאי, טען השרידי אש שגם אם אמנם לא היתה כן כוונת הרמב"ם, מכל מקום אנו רואים את תורת ר' חיים כתורת אמת.
לכשתמצי לומר, זכורני פעם שראיתי בשו"ת בנין שלמה שהביא עדות עד לרבי חיים מוולוז'ין זצ"ל, שכשאנו באים להקשות או ליישב את הרמב"ם איננו מתחשבים אם הוא היה מקשה כך או מתרץ. אלא אנו רואים את ספרו הכביר כסוג של "משנה תורה", היינו שהקב"ה הסכים על ידו [השווה עם ל' החזו"א שהרמב"ם נחשב אצלנו ממוסרי התורה], ועל כן אנו יכולים להקשות וליישב כדעתנו.
לא ייפלא לומר, שהגר"ח מבריסק שבא גם הוא מבית המדרש הזה, אחז בדעה הזו.
-
- הודעות: 597
- הצטרף: 20 דצמבר 2017, 17:59
- נתן תודה: 33 פעמים
- קיבל תודה: 226 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: הרמב"ם ורבינו חיים הלוי - האם דרכיהם משתלבות
הגראי"ל לא היה תלמיד השרידי אש. הוא יצא משוויף עוד לפני כן ואכמ"ל. [וזה "הוצאת לעז" שניסו אי מי לפרסם על הגראי"ל שכביכול תלמיד הוא בדעה לשרידי אש, אבל זה אינו כנ"ל].זקן ויושב בישיבה כתב:יש להוסיף את דברי תלמידו הגראי"ל זצ"ל שאמר: הרמב"ם היה סיני ולא עוקר הרים, ורק במורה נבוכים הוא עוקר הרים מפני שהוא השקיע בעניני אמונה.
והציטוט בשם הגראי"ל, תמוה מאד. ויש אמת במעין הדברים, שנכתב כן בשמו, אבל אח"כ צונזר, וכנראה שלא הובנו דבריו כראוי. וז"ב.
לגוף הענין, מי שלא מבין מה השרידי אש רוצה, כנראה שהוא לא למד מעולם רמב"ם לבד, רק דרך חידושי הגר"ח..
-
- הודעות: 3680
- הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
- נתן תודה: 520 פעמים
- קיבל תודה: 806 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: הרמב"ם ורבינו חיים הלוי - האם דרכיהם משתלבות
אני לא כ"כ מבין את דברי השרידי אש, וכי ישובי השער המלך בהחלט משתלבים עם הגיונו של הרמב"ם? איזה אחרון שביאר את הרמב"ם היה קרוב להגיונו של הרמב"ם בדיוק? בגלל שבכמה תשובות הוא תירץ בדרך הפשט זה אומר שלא היה לו ישוב כל שהוא על קושיות עצומות שהיו נגדו?
כמדומה שידוע מהחזו"א כגישה זו בדעת הרמב"ם.
כמדומה שידוע מהחזו"א כגישה זו בדעת הרמב"ם.
-
- הודעות: 597
- הצטרף: 20 דצמבר 2017, 17:59
- נתן תודה: 33 פעמים
- קיבל תודה: 226 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: הרמב"ם ורבינו חיים הלוי - האם דרכיהם משתלבות
רבים מאד מהאחרונים. ובכללם שער המלך. החריפות של שער המלך היא בבקיאותו הגדולה.
בקיצור, כל אלה שניסו להבין מה הרמב"ם למד בסוגיא, מה מקורו והכרחו.
בחידושי הגר"ח זה הסתכלות אחרת, הוא מגדיר גדרים בסוגיא, ובהם הוא מיישב וכו'. דברים נפלאים כשלעצמם. אבל ברור שהרמב"ם לא כיון לזה. זה פשוט לא כתוב ברמב"ם. אחרי הכל הרמב"ם הוא לא "זוהר" או דברי חז"ל שבכל אות גנוזים בו סודות.
ולזה ענה הגר"ח [זכורני כן מהנצי"ב, אעפ"י שזה לא מתאים לדרך הנצי"ב, וצריך בדיקה], שאכן אנחנו תופסים שהרמב"ם בכל דבריו הם כדברי חז"ל, ויש לבאר בו אף מה שלא כיון בו.
בקיצור, כל אלה שניסו להבין מה הרמב"ם למד בסוגיא, מה מקורו והכרחו.
בחידושי הגר"ח זה הסתכלות אחרת, הוא מגדיר גדרים בסוגיא, ובהם הוא מיישב וכו'. דברים נפלאים כשלעצמם. אבל ברור שהרמב"ם לא כיון לזה. זה פשוט לא כתוב ברמב"ם. אחרי הכל הרמב"ם הוא לא "זוהר" או דברי חז"ל שבכל אות גנוזים בו סודות.
ולזה ענה הגר"ח [זכורני כן מהנצי"ב, אעפ"י שזה לא מתאים לדרך הנצי"ב, וצריך בדיקה], שאכן אנחנו תופסים שהרמב"ם בכל דבריו הם כדברי חז"ל, ויש לבאר בו אף מה שלא כיון בו.
-
- הודעות: 1952
- הצטרף: 01 ינואר 2016, 08:53
- נתן תודה: 186 פעמים
- קיבל תודה: 658 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: הרמב"ם ורבינו חיים הלוי - האם דרכיהם משתלבות
לגופו של ענין, ברור שנוסח של אחרונים לא יהיה כנוסח האחרונים, אבל זה אינו אומר שזה אינו הטעם האמיתי מתחת דבריו. כל מי שלומד רואה אין סוף פעמים שמחברים מתקופות ומקומות שונות אומרים אותו דבר ממש, כל אחד בנוסח וסגנון הראוי למקומו ושעתו, אבל כשמתבוננים בדבריהם רואים שבאמת זה אותו דבר.
ויש פעמים ששמו דגש על נקודות שונות, ואין סתירה ביניהם. לדוגמא, יתכן שהרמב"ם יכתוב בתשובה שהוא פסק באופן מסויים משום שכן הוא דעת הגאונים, או משום שזהו משמעות הסוגיא. אבל עדיין צריך ליישב זה שהיה מובן, אלא שאולי להרמב"ם ובני שיחתו הסברות היו פשוטות יותר. אם נוקטים כאופן מסויים בביאור הגמ' ע"כ צריך ללמוד באופן מסויים. זה היה מובן גם להרמב"ם וגם להשואל. היה צריך לבאר רק למה נקט שזהו פשט בהגמ' ולא למד באופן אחר. אבל אצלינו אינו כ"כ פשוט איך אפשר ללמוד באופן זה כלל כשמופרך מסברא או מסוגיא אחרת. כשבא ר' חיים למלאות החור הזה בראש שלנו, א"א להקשות מתש' הרמב"ם שתירץ באופן אחר, אם יתכן שאין סתירה ביניהם.
להמחשה, פעם אדם מבית מודרני שאל אותי על דברי ר' חיים, שהיו מיותרים לדעתו מאחר שבתשובת הרמב"ם נשאל אותה שאלה שר' חיים בא לתרץ והרמב"ם תירץ שיש לו גרסא אחרת. ואני הראיתי לו שגם אחר תשובת הרמב"ם עדיין צריכים לדברי ר' חיים ואין סתירה בין ב' התשובות כלל.
ויש פעמים ששמו דגש על נקודות שונות, ואין סתירה ביניהם. לדוגמא, יתכן שהרמב"ם יכתוב בתשובה שהוא פסק באופן מסויים משום שכן הוא דעת הגאונים, או משום שזהו משמעות הסוגיא. אבל עדיין צריך ליישב זה שהיה מובן, אלא שאולי להרמב"ם ובני שיחתו הסברות היו פשוטות יותר. אם נוקטים כאופן מסויים בביאור הגמ' ע"כ צריך ללמוד באופן מסויים. זה היה מובן גם להרמב"ם וגם להשואל. היה צריך לבאר רק למה נקט שזהו פשט בהגמ' ולא למד באופן אחר. אבל אצלינו אינו כ"כ פשוט איך אפשר ללמוד באופן זה כלל כשמופרך מסברא או מסוגיא אחרת. כשבא ר' חיים למלאות החור הזה בראש שלנו, א"א להקשות מתש' הרמב"ם שתירץ באופן אחר, אם יתכן שאין סתירה ביניהם.
להמחשה, פעם אדם מבית מודרני שאל אותי על דברי ר' חיים, שהיו מיותרים לדעתו מאחר שבתשובת הרמב"ם נשאל אותה שאלה שר' חיים בא לתרץ והרמב"ם תירץ שיש לו גרסא אחרת. ואני הראיתי לו שגם אחר תשובת הרמב"ם עדיין צריכים לדברי ר' חיים ואין סתירה בין ב' התשובות כלל.
-
- הודעות: 2974
- הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
- מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
- נתן תודה: 705 פעמים
- קיבל תודה: 564 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: הרמב"ם ורבינו חיים הלוי - האם דרכיהם משתלבות
לא תלמידו ולא בטיח. כבר הוכח הדבר שכשר''ו הגיע למונטריי ראי''ל כבר היה בארץ ישראל.זקן ויושב בישיבה כתב:יש להוסיף את דברי תלמידו הגראי"ל זצ"ל שאמר: הרמב"ם היה סיני ולא עוקר הרים, ורק במורה נבוכים הוא עוקר הרים מפני שהוא השקיע בעניני אמונה.
די לעלילות השקר.
שו''ר שכבר כתב כן @חכם באשי.
-
- הודעות: 3680
- הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
- נתן תודה: 520 פעמים
- קיבל תודה: 806 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: הרמב"ם ורבינו חיים הלוי - האם דרכיהם משתלבות
אני ממש לא מסכים איתך, לרמב"ם ודאי היו הגדרות בדברים אותם למד וכתב, וודאי היה מחושב עם סוגיות אחרות, והן נכון שיש הרבה ממחשבותיו שלא גילה לנו, אבל כיצד החלטת שודאי לא חשב כתירוץ על קושיא את דברי הגר"ח.חכם באשי כתב:רבים מאד מהאחרונים. ובכללם שער המלך. החריפות של שער המלך היא בבקיאותו הגדולה.
בקיצור, כל אלה שניסו להבין מה הרמב"ם למד בסוגיא, מה מקורו והכרחו.
בחידושי הגר"ח זה הסתכלות אחרת, הוא מגדיר גדרים בסוגיא, ובהם הוא מיישב וכו'. דברים נפלאים כשלעצמם. אבל ברור שהרמב"ם לא כיון לזה. זה פשוט לא כתוב ברמב"ם. אחרי הכל הרמב"ם הוא לא "זוהר" או דברי חז"ל שבכל אות גנוזים בו סודות.
ולזה ענה הגר"ח [זכורני כן מהנצי"ב, אעפ"י שזה לא מתאים לדרך הנצי"ב, וצריך בדיקה], שאכן אנחנו תופסים שהרמב"ם בכל דבריו הם כדברי חז"ל, ויש לבאר בו אף מה שלא כיון בו.
לענ"ד יסוד האשכול הזה מתחיל מכך שהרבה לא מבינים היטב את דברי הגר"ח ולא מחשבנים אותו, ומסתכלים עליו כאיזה מהלך משונה-מחודש, וממילא חושבים שלא לזה כיון הרמב"ם שאין דומה לבהירותו.
עסקתי בעבר בעריכת רמב"ם מבואר, ותמוה לי מש"כ שמי שמכיר את הרמב"ם וכו', אינני רואה זכר לזה.
-
- סטטוס: לא מחובר
Re: הרמב"ם ורבינו חיים הלוי - האם דרכיהם משתלבות
הציטוט אמיתי לחלוטין, הוא הודפס בחוברת כמדומה בשם מזקנים אתבונן, או משהו דומה.חכם באשי כתב:הגראי"ל לא היה תלמיד השרידי אש. הוא יצא משוויף עוד לפני כן ואכמ"ל. [וזה "הוצאת לעז" שניסו אי מי לפרסם על הגראי"ל שכביכול תלמיד הוא בדעה לשרידי אש, אבל זה אינו כנ"ל].זקן ויושב בישיבה כתב:יש להוסיף את דברי תלמידו הגראי"ל זצ"ל שאמר: הרמב"ם היה סיני ולא עוקר הרים, ורק במורה נבוכים הוא עוקר הרים מפני שהוא השקיע בעניני אמונה.
והציטוט בשם הגראי"ל, תמוה מאד. ויש אמת במעין הדברים, שנכתב כן בשמו, אבל אח"כ צונזר, וכנראה שלא הובנו דבריו כראוי. וז"ב.
לגוף הענין, מי שלא מבין מה השרידי אש רוצה, כנראה שהוא לא למד מעולם רמב"ם לבד, רק דרך חידושי הגר"ח..
-
- הודעות: 142
- הצטרף: 07 אוקטובר 2018, 15:36
- נתן תודה: 68 פעמים
- קיבל תודה: 54 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: הרמב"ם ורבינו חיים הלוי - האם דרכיהם משתלבות
אינני זוכר מקור ואשמח אם מישהו ימציא לנו אותו, אך מקובל בשם אחד הגדולים דכל ספרי רבותינו עד תקופה מסוימת ברוח הקודש נאמרו ויש בהם משמעויות נוספות חוץ מכוונת הכותב עצמו.
-
- הודעות: 145
- הצטרף: 09 דצמבר 2018, 17:30
- נתן תודה: 56 פעמים
- קיבל תודה: 35 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: הרמב"ם ורבינו חיים הלוי - האם דרכיהם משתלבות
א.לכאורה הגר"ח הבין שזה כונת הרמב"ם וצ"ב.
ב.התומים בקיצור תוקפו כהן כתב שאפשר לבאר בדברי השו"ע גם דברים שלא היו כונתו
וזה פשוט שהפסקים בשו"ת אבקת רוכל לא קיבל חשיבות בפוסקים כב"י.
(אגב מכון המאור הדפיסו ספר חדש של הגי"ו וינברג על דרכי הלימוד מחקר מןל פרשנות הספר נקרא "פרשנות")
ב.התומים בקיצור תוקפו כהן כתב שאפשר לבאר בדברי השו"ע גם דברים שלא היו כונתו
וזה פשוט שהפסקים בשו"ת אבקת רוכל לא קיבל חשיבות בפוסקים כב"י.
(אגב מכון המאור הדפיסו ספר חדש של הגי"ו וינברג על דרכי הלימוד מחקר מןל פרשנות הספר נקרא "פרשנות")
-
- הודעות: 1464
- הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
- נתן תודה: 489 פעמים
- קיבל תודה: 479 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: הרמב"ם ורבינו חיים הלוי - האם דרכיהם משתלבות
ציטוט מוזר אני לא מאמין שכך הוא אמרזקן ויושב בישיבה כתב:יש להוסיף את דברי תלמידו הגראי"ל זצ"ל שאמר: הרמב"ם היה סיני ולא עוקר הרים, ורק במורה נבוכים הוא עוקר הרים מפני שהוא השקיע בעניני אמונה.
כל העולם יודע שהרמב"ם הוא סמל ודוגמא לעמקנות התשב"ץ כבר כתב עליו שהוא ראש וראשון לחיבורים שנכתבו בעמקנות ושום דבר לא נמצא אצלו סתם כך, כל אחד שקורא רמב"ם מרגיש מיד איך כל מילה מדויקת, דייקנות כזו לא יכולה לצאת מתח"י של "סיני", אין טעם להאריך בסתירת דבר זה
-
- הודעות: 47
- הצטרף: 23 ינואר 2019, 19:31
- נתן תודה: 44 פעמים
- קיבל תודה: 19 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: הרמב"ם ורבינו חיים הלוי - האם דרכיהם משתלבות
כמדומה שראיתי פעם מאמר על התייאשות ימינו להבין את מה שכתוב באמת ולהנות מעסק התורה בלי ה'אמיתה של תורה' וכראש לזה הוא מביא את מרן הגר"ח הלוי
מי שנתקל בו אם יוכל להודיע יבורך
מי שנתקל בו אם יוכל להודיע יבורך
-
- סטטוס: לא מחובר
Re: הרמב"ם ורבינו חיים הלוי - האם דרכיהם משתלבות
בל"נ אעלה את הציטוט הנ"ל לכשאמצא אותו.יצחק כתב:ציטוט מוזר אני לא מאמין שכך הוא אמרזקן ויושב בישיבה כתב:יש להוסיף את דברי תלמידו הגראי"ל זצ"ל שאמר: הרמב"ם היה סיני ולא עוקר הרים, ורק במורה נבוכים הוא עוקר הרים מפני שהוא השקיע בעניני אמונה.
כל העולם יודע שהרמב"ם הוא סמל ודוגמא לעמקנות התשב"ץ כבר כתב עליו שהוא ראש וראשון לחיבורים שנכתבו בעמקנות ושום דבר לא נמצא אצלו סתם כך, כל אחד שקורא רמב"ם מרגיש מיד איך כל מילה מדויקת, דייקנות כזו לא יכולה לצאת מתח"י של "סיני", אין טעם להאריך בסתירת דבר זה
Re: הרמב"ם ורבינו חיים הלוי - האם דרכיהם משתלבות
בכל דור מתחדשת דרך לימוד המתאימה לדור דרך הגרח מתאימה לדורנו ודי בכך
-
פותח הנושא - הודעות: 936
- הצטרף: 09 יולי 2017, 16:43
- נתן תודה: 381 פעמים
- קיבל תודה: 425 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: הרמב"ם ורבינו חיים הלוי - האם דרכיהם משתלבות
וכך כותב ה"יד מלאכי" בכללי הרמב"ם אות ג: כל דברי הרמב"ם הם בתכלית הדיוק ויש לדקדק ולפלפל בדבריו כאשר תוכל לדקדק בגמ' עצמה, משפטי שמואל סי' ק"ך ושכ"כ המגדל עוז בדוכתי טובא:יצחק כתב:ציטוט מוזר אני לא מאמין שכך הוא אמרזקן ויושב בישיבה כתב:יש להוסיף את דברי תלמידו הגראי"ל זצ"ל שאמר: הרמב"ם היה סיני ולא עוקר הרים, ורק במורה נבוכים הוא עוקר הרים מפני שהוא השקיע בעניני אמונה.
כל העולם יודע שהרמב"ם הוא סמל ודוגמא לעמקנות התשב"ץ כבר כתב עליו שהוא ראש וראשון לחיבורים שנכתבו בעמקנות ושום דבר לא נמצא אצלו סתם כך, כל אחד שקורא רמב"ם מרגיש מיד איך כל מילה מדויקת, דייקנות כזו לא יכולה לצאת מתח"י של "סיני", אין טעם להאריך בסתירת דבר זה
ובהמשך שם באות לד: מניינא למעוטי מאי אין זו שאלה בדברי הרמב"ם כי הוא ז"ל חיבר חבורו כדי שילמדו אותו על פה ולזה הטעם חלק אותו פרקים פרקים הלכות הלכות והמנין מבוא גדול וסימן לזכירה וללמוד הענין על פה, שו"ת רדב"ז ח"ב קובץ ג' בלשונותיו על הרמב"ם ריש סי' קס"ב:
-
- הודעות: 1076
- הצטרף: 09 ינואר 2016, 20:50
- נתן תודה: 414 פעמים
- קיבל תודה: 423 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: הרמב"ם ורבינו חיים הלוי - האם דרכיהם משתלבות
הרב וינברג כותב דבר פשוט. מכיון שסגנון החשיבה של הגר"ח היה זר לרמב"ם, והא ראיה שבתשובתיו מהם ניתן ללמוד על דרכי לימודו לא מצאנו רע לחילוקיו של הגר"ח ובית מדרשו, ממילא הדעת נותנת שלו היו מקשים לרמב"ם קושיות על ספרו לא היה כותב את המערכות של הגר"ח.
הדברים פשוטים לכאו', אבל נוגעים בנקודת יסוד שעניינה כיצד עלינו ללמוד את דברי הקודמים לנו, האם לחתור לנקודת האמת כפי הנראה לנו, או להשקיע להכנס לראשם של הכותבים, ויש הרבה להאריך בזה.
מכ"מ כבר כתבו כאן על העניין להעמיס על חיבור שנתקבל בכלל ישראל דברים שלא עלו על דעת המחבר, ויש להוסיף את דבריו הנוראים של האגלי טל (אין לי כעת את המ"מ המדויק), ששאל מפני מה מתאמצים האחרונים ליישב קושיות על הרמב"ם הרשב"א וכד', והרי אפי' בגמ' מצינו אישתמיטי' על דברי האמוראים, ולכאו' במקום שהתי' דחוק יותר ראוי לומר שנשמט לפי שעה גמ' פלונית מראשון פלוני. ותי' דהה"נ יתכן דבשעת כתיבת החיבור אישתמיט להו עניין קושיא זו, אבל מכיון ששכל הראשונים הוא שכל של תורה (כך בערך לזכרוני, אקווה שיעלו כאן או שאמצא בעצמי הציטוט המדויק) לא יתכן שיעלה על דעתם דבר המנוגד לגמ' ערוכה, וממילא בהכרח ליישב דבריהם אף שלא עלה על דעתם קושייא זו, ויש להקיש גם כן לעניין שלפנינו, ודוק.
בשולי הדברים, לא היה נח לי לראות שהקשר שהיה/לא היה למרן הגראי"ל אם הגרי"י וינברג הוצג כ'עלילה', ובכך כאילו מסכימים עם אותם 'פאלשע-קנאים' שלו היה קשר כזה הרי שמרן זיע"א פסול מכל וכל ח"ו, ויש בזה פגיעה בשמו של הגרי"י וינברג זצ"ל, שהן אמת דרכו בבית המדרש לרבנים לא הייתה כדרכם של רבותינו ראשי הישיבות בליטא, מכ"מ לא חדלו להעריך את גדלותו בתורה וירא"ש, וכל מה שעשה היה לכבוד התורה ולומדיה, וכנודע.
וכמה מר הדבר שאותם 'קנאים' לא חכמו ולא הכירו וברצותם להכפיש את שמו של רבינו הגראי"ל הרבו לכתוב דברי בלע כנגד רבו 'הד"ר', הלוואי ולמדו מדרכו של אותו צדיק וקנאי אמת כמרן הגר"ח וסרמן זצ"ל הי"ד, שביקר בבית המדרש הנ"ל ואף נשא בו דברים לכבודו של הרב וינברג (ולא נמנע מלהזכיר המחלוקת בגישות, ומכ"מ הכל בדרך ארץ כדרכה של תורה).
ועל כך יש להצטער שנתמעטו עד מאד בדורינו קנאי אמת, וכמו שהיה אומר מרן הרב שך שעלינו להכיר טובה לבעל ויואל משה, כך עלינו (היינו אלו שאינם שייכים לחוגי הקנאים בהגדרה) להצטער על המצב העגום של הקנאות בדורינו, והמבין יבין בזה רבות.
הארכתי בזה יותר מהדרוש לגוף האשכול, לכבוד הגריי"ו זצ"ל, ולכבודה הנרמס של הקנאות ע"י הקנאים.
הדברים פשוטים לכאו', אבל נוגעים בנקודת יסוד שעניינה כיצד עלינו ללמוד את דברי הקודמים לנו, האם לחתור לנקודת האמת כפי הנראה לנו, או להשקיע להכנס לראשם של הכותבים, ויש הרבה להאריך בזה.
מכ"מ כבר כתבו כאן על העניין להעמיס על חיבור שנתקבל בכלל ישראל דברים שלא עלו על דעת המחבר, ויש להוסיף את דבריו הנוראים של האגלי טל (אין לי כעת את המ"מ המדויק), ששאל מפני מה מתאמצים האחרונים ליישב קושיות על הרמב"ם הרשב"א וכד', והרי אפי' בגמ' מצינו אישתמיטי' על דברי האמוראים, ולכאו' במקום שהתי' דחוק יותר ראוי לומר שנשמט לפי שעה גמ' פלונית מראשון פלוני. ותי' דהה"נ יתכן דבשעת כתיבת החיבור אישתמיט להו עניין קושיא זו, אבל מכיון ששכל הראשונים הוא שכל של תורה (כך בערך לזכרוני, אקווה שיעלו כאן או שאמצא בעצמי הציטוט המדויק) לא יתכן שיעלה על דעתם דבר המנוגד לגמ' ערוכה, וממילא בהכרח ליישב דבריהם אף שלא עלה על דעתם קושייא זו, ויש להקיש גם כן לעניין שלפנינו, ודוק.
בשולי הדברים, לא היה נח לי לראות שהקשר שהיה/לא היה למרן הגראי"ל אם הגרי"י וינברג הוצג כ'עלילה', ובכך כאילו מסכימים עם אותם 'פאלשע-קנאים' שלו היה קשר כזה הרי שמרן זיע"א פסול מכל וכל ח"ו, ויש בזה פגיעה בשמו של הגרי"י וינברג זצ"ל, שהן אמת דרכו בבית המדרש לרבנים לא הייתה כדרכם של רבותינו ראשי הישיבות בליטא, מכ"מ לא חדלו להעריך את גדלותו בתורה וירא"ש, וכל מה שעשה היה לכבוד התורה ולומדיה, וכנודע.
וכמה מר הדבר שאותם 'קנאים' לא חכמו ולא הכירו וברצותם להכפיש את שמו של רבינו הגראי"ל הרבו לכתוב דברי בלע כנגד רבו 'הד"ר', הלוואי ולמדו מדרכו של אותו צדיק וקנאי אמת כמרן הגר"ח וסרמן זצ"ל הי"ד, שביקר בבית המדרש הנ"ל ואף נשא בו דברים לכבודו של הרב וינברג (ולא נמנע מלהזכיר המחלוקת בגישות, ומכ"מ הכל בדרך ארץ כדרכה של תורה).
ועל כך יש להצטער שנתמעטו עד מאד בדורינו קנאי אמת, וכמו שהיה אומר מרן הרב שך שעלינו להכיר טובה לבעל ויואל משה, כך עלינו (היינו אלו שאינם שייכים לחוגי הקנאים בהגדרה) להצטער על המצב העגום של הקנאות בדורינו, והמבין יבין בזה רבות.
הארכתי בזה יותר מהדרוש לגוף האשכול, לכבוד הגריי"ו זצ"ל, ולכבודה הנרמס של הקנאות ע"י הקנאים.
-
- הודעות: 416
- הצטרף: 08 נובמבר 2018, 00:19
- נתן תודה: 92 פעמים
- קיבל תודה: 201 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: הרמב"ם ורבינו חיים הלוי - האם דרכיהם משתלבות
לענ"ד הדברים אינם מבהילים כל כך, שהרי כבר כ' ה'תומים' (הוזכר קודם תחת כתובת שאינה מדוייקת) (תקפו כהן סימן קכ"ג קכ"ד)
"ולדעתי אין ספק כי הכל בכתב מיד ה' השכיל על ידם, כי קושיות רבות שהקשו עליהם אחרונים ותירצו בדרך חריף ועמוק, וכמו כן כללו במתק וקוצר לשונם דינים הרבה, ולאין ספק שלא כוונו להכל כי איך היה אפשר לרב המלאכה מלאכת שמים שהיה עליהם, ומי הוא הגבר שיעשה חיבור על כל התורה לקוח מכל דברי הראשונים ואחרונים ולא יכבד עליהם מלאכה מלאכת שמים, רק רוח ה' נוססה בקרבם להיות לשונם מכוון להלכה בלי כוונת הכותב, וחפץ ה' בידם הצליח."
ולפי"ד עולה שדברי הרמב"ם הם גופם תורה ואפשר לבאר בזה כפי דרך הלימוד דידן אף אם לא זו היתה כוונת המחבר. ואפילו אם יבא הרמב"ם בעצמו ויאמר שלא זאת היתה כוונתו בזמן כתיבתו את ספרו אין זה סיבה לחזור בנו מדברינו.
(ואותה בדיחה תפלה על שני האברכים שנחלקו בפי' הרמב"ם והסכימו ביניהם שלאחר מאה ועשרים שנה יגשו אל הרמב"ם וישאלו אותו מי מהם הצודק, וכו' אינה כ"כ בדיחתית שהרמב"ם על פי דרך לימודו יכול להיות שלא התכוון למה שאמרו שניהם אך בכ"ז יתכן שהם צודקים על פי דרך לימודם.)
וזכורני שכ' ה'חתם סופר' (אשמח מאד אם יראוני מקומו) על מה דפסקו התוס' (בגיטין כמדומני) הלכה כרבי לפני שחזר בו, והק' ה'חתם סופר' שהרי רבי חזר בו ואיך אפשר לפסוק הלכה כמותו, ותי' שעל אף שרבי האיש חזר בו אנו יש לנו לפנינו מח' תנאים בין רבי לפני שחזר בו לרבי הנוכחי.
וכן הוא בעניינינו שאין אנו עוסקים בכוונתו של האיש משה בן מימון אלא לומדים את הרמב"ם ודו"ק בזה
"ולדעתי אין ספק כי הכל בכתב מיד ה' השכיל על ידם, כי קושיות רבות שהקשו עליהם אחרונים ותירצו בדרך חריף ועמוק, וכמו כן כללו במתק וקוצר לשונם דינים הרבה, ולאין ספק שלא כוונו להכל כי איך היה אפשר לרב המלאכה מלאכת שמים שהיה עליהם, ומי הוא הגבר שיעשה חיבור על כל התורה לקוח מכל דברי הראשונים ואחרונים ולא יכבד עליהם מלאכה מלאכת שמים, רק רוח ה' נוססה בקרבם להיות לשונם מכוון להלכה בלי כוונת הכותב, וחפץ ה' בידם הצליח."
ולפי"ד עולה שדברי הרמב"ם הם גופם תורה ואפשר לבאר בזה כפי דרך הלימוד דידן אף אם לא זו היתה כוונת המחבר. ואפילו אם יבא הרמב"ם בעצמו ויאמר שלא זאת היתה כוונתו בזמן כתיבתו את ספרו אין זה סיבה לחזור בנו מדברינו.
(ואותה בדיחה תפלה על שני האברכים שנחלקו בפי' הרמב"ם והסכימו ביניהם שלאחר מאה ועשרים שנה יגשו אל הרמב"ם וישאלו אותו מי מהם הצודק, וכו' אינה כ"כ בדיחתית שהרמב"ם על פי דרך לימודו יכול להיות שלא התכוון למה שאמרו שניהם אך בכ"ז יתכן שהם צודקים על פי דרך לימודם.)
וזכורני שכ' ה'חתם סופר' (אשמח מאד אם יראוני מקומו) על מה דפסקו התוס' (בגיטין כמדומני) הלכה כרבי לפני שחזר בו, והק' ה'חתם סופר' שהרי רבי חזר בו ואיך אפשר לפסוק הלכה כמותו, ותי' שעל אף שרבי האיש חזר בו אנו יש לנו לפנינו מח' תנאים בין רבי לפני שחזר בו לרבי הנוכחי.
וכן הוא בעניינינו שאין אנו עוסקים בכוונתו של האיש משה בן מימון אלא לומדים את הרמב"ם ודו"ק בזה
-
פותח הנושא - הודעות: 936
- הצטרף: 09 יולי 2017, 16:43
- נתן תודה: 381 פעמים
- קיבל תודה: 425 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: הרמב"ם ורבינו חיים הלוי - האם דרכיהם משתלבות
על היחס לתורת הראשונים יש לציין לדברי הקצה"ח הידועים בהקדמה לספר שב שמעתתא:
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.
-
- הודעות: 3680
- הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
- נתן תודה: 520 פעמים
- קיבל תודה: 806 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: הרמב"ם ורבינו חיים הלוי - האם דרכיהם משתלבות
לכאו' הפתרון היחיד לאלו שבטוחים שהראשונים לא היו מחושבים היטב, ולא היו להם חילוקים מחילוקים שונים מגמרות הסותרות את דבריהם, הוא רק ללמוד בקיאות או עיון ברמת בקיאות.
-
- הודעות: 61
- הצטרף: 21 נובמבר 2018, 20:02
- נתן תודה: 14 פעמים
- קיבל תודה: 25 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: הרמב"ם ורבינו חיים הלוי - האם דרכיהם משתלבות
עוד מדבריו בענין זה. גם מהמאמר ב"המעין" וגם במאמר המצורף נראה שהוא לא אמר זאת כביקורת אלא כהגדרה- כלומר הסכים שפירוש לא חייב לכוון לדעת האומר
( ואדרבה, יש ענין בחידוש ויצירה) אבל הדגיש שהדבר חייב להיות מודע.( כמדומה יש מאמרים ממנו שבהם הוא מיצר על שעזבו לגמרי את דרכו של הגר"א בזה, שהיא (להגדרתו) חתירה לפשטות וחקירה אחר גרסאות וכו'.
( ואדרבה, יש ענין בחידוש ויצירה) אבל הדגיש שהדבר חייב להיות מודע.( כמדומה יש מאמרים ממנו שבהם הוא מיצר על שעזבו לגמרי את דרכו של הגר"א בזה, שהיא (להגדרתו) חתירה לפשטות וחקירה אחר גרסאות וכו'.
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.
-
פותח הנושא - הודעות: 936
- הצטרף: 09 יולי 2017, 16:43
- נתן תודה: 381 פעמים
- קיבל תודה: 425 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: הרמב"ם ורבינו חיים הלוי - האם דרכיהם משתלבות
דברים מפליאים על אודות השגת הראשונים ועומק חכמתם אנו מוצאים לאחד מן הקדמונים, רבי עמנואל הספרדי, בכללי הגמרא שנדפסו בספר מהררי נמרים (ווינציה שנט) בשער ג פרק א, שם הוא כותב שהראשונים עלה על דעתם כל הפירושים האפשריים בגמרא ובחרו מתוכם את אשר היה נאות לפי דעתם:
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.
-
- הודעות: 1464
- הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
- נתן תודה: 489 פעמים
- קיבל תודה: 479 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: הרמב"ם ורבינו חיים הלוי - האם דרכיהם משתלבות
הופתעתי מכך שכל הכותבים כאן מסכימים למה שכתב השרידי אש (חוץ מ@יהודי) שהסגנון של הר"מ היה שונה מזה של הגר"ח
לדעתי זה לא מדויק
אין ספק שהר"מ בולט מאד בסגנון העמקני שלו ובנקודה הזו הוא דומה מאד להגר"ח, (ובאופן כללי כל הספרים שנכתבו על הר"מ בולטים בעמקנות שלהם, צפנת פענח אור שמח מרכבת המשנה וכו') מה שנראה שונה ביניהם הוא בעיקר הענין הבא: הגר"ח בולט מאד בניתוח [הלכאורה!] טכני שלו לפעמים זה יוצר רושם מעט נוקשה משא"כ הר"מ מאד בולט בסגנון רך ומאיר פנים אבל למרות זאת הר"מ מאד בולט בסגנון מדעי שיטתי ומהבחינה הזו הוא מתקרב לסגנון של הגר"ח בניתוח הענינים. עד כאן במה שנוגע לסגנון הכתיבה.
דבר נוסף, הר"מ מחבר אגדה להלכה, משנת הר"מ באופן כללי היא אחדותית מאד כשהכל הולך למקום אחד הלכה מוסר ואגדה ומעשה מרכבה וכו' הכל הכל בנין אחד שלם, אבל אצל הגר"ח מרגישים מאד הפרדה חדה בין התחומים השונים.
לנו יותר חשובה האמת בעצמה ולא הסגנון של הכתיבה ובענין הזה צריך להתמקד ולבדוק האם זה נכון שהר"מ עצמו לא הלך בדרכו של הגר"ח, ובענין הזה היה נראה לי שהם דווקא דומים,
והנה כאשר בודקים בתשובות הר"מ בכלל לא אמורים למצא חידושים עמוקים משום שרוב מוחלט של השאלות שם הם שאלות פשוטות ולא קושיות בענינים עמוקים, דומני שאת התשובות של הר"מ צריך להשוות לאגרות של הגר"ח יותר מאשר לחידושים של הגר"ח.
לדעתי אם רוצים להשוות בין הר"מ להגר"ח צריך לבדוק בכל המקומות שבהם הר"מ חולק על התוס' ולראות את הסגנון של השיטה של הר"מ, דווקא שם נראה לי ברור שהר"מ דומה מאד לסגנון של הגר"ח.
לדעתי זה לא מדויק
אין ספק שהר"מ בולט מאד בסגנון העמקני שלו ובנקודה הזו הוא דומה מאד להגר"ח, (ובאופן כללי כל הספרים שנכתבו על הר"מ בולטים בעמקנות שלהם, צפנת פענח אור שמח מרכבת המשנה וכו') מה שנראה שונה ביניהם הוא בעיקר הענין הבא: הגר"ח בולט מאד בניתוח [הלכאורה!] טכני שלו לפעמים זה יוצר רושם מעט נוקשה משא"כ הר"מ מאד בולט בסגנון רך ומאיר פנים אבל למרות זאת הר"מ מאד בולט בסגנון מדעי שיטתי ומהבחינה הזו הוא מתקרב לסגנון של הגר"ח בניתוח הענינים. עד כאן במה שנוגע לסגנון הכתיבה.
דבר נוסף, הר"מ מחבר אגדה להלכה, משנת הר"מ באופן כללי היא אחדותית מאד כשהכל הולך למקום אחד הלכה מוסר ואגדה ומעשה מרכבה וכו' הכל הכל בנין אחד שלם, אבל אצל הגר"ח מרגישים מאד הפרדה חדה בין התחומים השונים.
לנו יותר חשובה האמת בעצמה ולא הסגנון של הכתיבה ובענין הזה צריך להתמקד ולבדוק האם זה נכון שהר"מ עצמו לא הלך בדרכו של הגר"ח, ובענין הזה היה נראה לי שהם דווקא דומים,
והנה כאשר בודקים בתשובות הר"מ בכלל לא אמורים למצא חידושים עמוקים משום שרוב מוחלט של השאלות שם הם שאלות פשוטות ולא קושיות בענינים עמוקים, דומני שאת התשובות של הר"מ צריך להשוות לאגרות של הגר"ח יותר מאשר לחידושים של הגר"ח.
לדעתי אם רוצים להשוות בין הר"מ להגר"ח צריך לבדוק בכל המקומות שבהם הר"מ חולק על התוס' ולראות את הסגנון של השיטה של הר"מ, דווקא שם נראה לי ברור שהר"מ דומה מאד לסגנון של הגר"ח.
-
- הודעות: 3680
- הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
- נתן תודה: 520 פעמים
- קיבל תודה: 806 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: הרמב"ם ורבינו חיים הלוי - האם דרכיהם משתלבות
טוב שהבאתם את זה, כבר חשבתי שהראשונים היו לומדים 'בינוניים', לא חשבו על פשטים אחרים, לא חישבנו היטב את הדברים, וכתבו רק את מה שנראה להם במושכל ראשון מבלי לבחון את הדברים.אור זרוע כתב:דברים מפליאים על אודות השגת הראשונים ועומק חכמתם אנו מוצאים לאחד מן הקדמונים, רבי עמנואל הספרדי, בכללי הגמרא שנדפסו בספר מהררי נמרים (ווינציה שנט) בשער ג פרק א, שם הוא כותב שהראשונים עלה על דעתם כל הפירושים האפשריים בגמרא ובחרו מתוכם את אשר היה נאות לפי דעתם:
בושה וחרפה.
-
- הודעות: 1527
- הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
- נתן תודה: 89 פעמים
- קיבל תודה: 224 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: הרמב"ם ורבינו חיים הלוי - האם דרכיהם משתלבות
למה אתה כועס ?יהודי כתב:טוב שהבאתם את זה, כבר חשבתי שהראשונים היו לומדים 'בינוניים', לא חשבו על פשטים אחרים, לא חישבנו היטב את הדברים, וכתבו רק את מה שנראה להם במושכל ראשון מבלי לבחון את הדברים.אור זרוע כתב:דברים מפליאים על אודות השגת הראשונים ועומק חכמתם אנו מוצאים לאחד מן הקדמונים, רבי עמנואל הספרדי, בכללי הגמרא שנדפסו בספר מהררי נמרים (ווינציה שנט) בשער ג פרק א, שם הוא כותב שהראשונים עלה על דעתם כל הפירושים האפשריים בגמרא ובחרו מתוכם את אשר היה נאות לפי דעתם:
בושה וחרפה.
סך הכל נאמר כאן חידוש, שכן הרבה פעמים הסברים שונים יכולים לנבוע מתפיסות ואסכולות שונות, וע"ז באו לומר שכל אחד מהראשונים כלל את כל הדרכים, והחליט לברור לו אחד מהם, באופן שהיא האפשרות הנאותה ביותר בסוגיא לדעתו.
דרך משל, אם אני אומר שהאבני נזר לא חשב על הפשט של הגר"ח או איפכא,האם אמרתי בכך שהוא למדן בינוני ולא חישבן את הסוגיא?
-
- הודעות: 416
- הצטרף: 08 נובמבר 2018, 00:19
- נתן תודה: 92 פעמים
- קיבל תודה: 201 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: הרמב"ם ורבינו חיים הלוי - האם דרכיהם משתלבות
לא בושה ולא נעלייםיהודי כתב: טוב שהבאתם את זה, כבר חשבתי שהראשונים היו לומדים 'בינוניים', לא חשבו על פשטים אחרים, לא חישבנו היטב את הדברים, וכתבו רק את מה שנראה להם במושכל ראשון מבלי לבחון את הדברים.
בושה וחרפה.
במחילת כ"ת נראה שהוציא את הדברים לגמרי מהקשרם
אם במשפט "ולפי"ד עולה שדברי הרמב"ם הם גופם תורה ואפשר לבאר בזה כפי דרך הלימוד דידן אף אם לא זו היתה כוונת המחבר", ראה כ"ת זלזול ברמב"ם ח"ו. אין לי מה להוסיף בנידון.
משום מה כבודו מעריך מאד את דרך לימודו של הגר"ח וחושב שהוא צודק יותר מהרמב"ם, ולכן משכנע את עצמו שזו היא כוונת דברי הרמב"ם עצמו.
אך לענ"ד אין סיבה לכניס את ראשנו בין ההרים ונוכל לומר שכ"א הבין לפי דרכו ושניהם צדקו.
-
- הודעות: 1952
- הצטרף: 01 ינואר 2016, 08:53
- נתן תודה: 186 פעמים
- קיבל תודה: 658 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: הרמב"ם ורבינו חיים הלוי - האם דרכיהם משתלבות
משום מה כבודו מעריך מאד את דרך לימודו של חוקרים, וחושב שהם צודקים בהבנת דרכו של הרמב"ם יותר מהגר"ח, ולכן משכנע את עצמו שזו היא כוונת דברי הרמב"ם עצמו.ים סוף כתב:משום מה כבודו מעריך מאד את דרך לימודו של הגר"ח וחושב שהוא צודק יותר מהרמב"ם, ולכן משכנע את עצמו שזו היא כוונת דברי הרמב"ם עצמו.
אך לענ"ד אין סיבה לכניס את ראשנו בין ההרים ונוכל לומר שכ"א הבין לפי דרכו ושניהם צדקו.
-
- נושאים דומים
- תגובות
- צפיות
- הודעה אחרונה
-
- 118 תגובות
- 1598 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי לבי במערב
08 ינואר 2021, 15:13
-
- 1 תגובות
- 92 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אחד התלמידים
15 דצמבר 2020, 16:04
-
- 5 תגובות
- 148 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יושב אוהלים
05 מאי 2020, 17:52
-
-
דרוש בדחיפות ספר חידושי מרן רי"ז הלוי על הרמב"ם. אנא!
על ידי למה זה תשאל לשמי » 28 יולי 2020, 23:59 » ב ספרים - 16 תגובות
- 485 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי איש האשכולות
16 אוגוסט 2020, 17:32
-
-
- 0 תגובות
- 84 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי בן ישיבה
13 אוגוסט 2020, 13:48
מי מחובר
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 3 אורחים