גזירת גזירות חדשות בזמן הזה

במה לדיון בנושאים אקטואליים העולים על שולחן מלכים, במבט תורני
כללי הפורום
פורום אקטואליה נועד לתת מענה לנושאים העולים בפורום מעת לעת, ואינם נושאים תורניים מובהקים
מעתה אין לפתוח אשכולות בנושאי חינוך, גיור, ושאר נושאים מעין אלו, אלא כאן
הפורום פועל כרגע במתכונת הרצה, וכדאיות קיומו נבחנת. נא לשמור על רמתו הגבוהה של הפורום.

אסור בתכלית האיסור לפתוח אשכולות או לכתוב הודעות שיש בהם כדי לבוא לזלזול בגדולי תורה או בציבורים שונים
אשכולות שכאלו יימחקו, והפותח או המגיב יורחק מהפורום

פותח הנושא
מיכה
הודעות: 317
הצטרף: 08 פברואר 2020, 23:42
נתן תודה: 65 פעמים
קיבל תודה: 166 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

גזירת גזירות חדשות בזמן הזה

שליחה על ידי מיכה » 25 מאי 2022, 10:43

הנה ליבי נוקפי, מאחר והעלתי כאן אתמול את גיליון קדושת ציון מס' 64 שבתוך דבריו פורסם "ראיון" עם העורך ר' יהודה אפשטיין הי"ו, ובאותו הראיון פורסמו אי אלו דברים בלתי הגונים שאולי יש בהם מקום תקלה של בלבול אצל הקוראים, ובפרט שהדברים הללו נאמרים בין דברים נכוחים וישרים ומלאי אהבת ה' וארצו, על כן ברצוני למחות במיעוטם ולדון במיעוטם כדהלן.

מחאה א: אודות עניין העלייה להר הבית נאמר שם בצדק כי האיסור שאסרו הרבנים בזמנו לעלות אף למקום שודאי אינו העזרה הוא מחמת החשש פן יפרצו בהר לעלות חוץ למחיצתם, ובפרט שעמי הארץ עלולים לחשוב שהתירו פרושים את הדבר ולא יבחינו בין המקומות שיש בהם איסור כרת בודאי או בספק לבין המקומות שבודאי אין בהם. וטען העורך על כך שיש רבנים מעטים שמפקפקים בדבר מכמה טעמים, אחד מהם הוא ש"בכלל לא ברור שבימינו ניתן לגזור גזרות חדשות".
על טיעון זה ברצוני למחות. א - מצאנו ראינו שרבים מאוד מחכמי ישראל לדורותיהם מאחר חתימת התלמוד הרבו לגזור גזירות ולתקן תקנות, ולא פקפקו בדבר אלא לגבי קהילות אחרות שאינם מבני עדת הגוזרים. וכך סברו בודאי כל אותם רבנים שחתמו על איסור העלייה להר. 
ומפורש כתב הרמב"ם בהקדמתו למשנה תורה ש"כל ב"ד שעמד אחר התלמוד בכל מדינה ומדינה וגזר או התקין או הנהיג לבני מדינתו וכו' אין אומרין לב"ד זה לגזור גזירה שגזרה ב"ד אחר במדינתו" והרי שיכול ב"ד לגזור למקומו, אלא שאינו מחייב את מי שאינו בן מדינתו. וכמו"כ בימינו הדין נכון לכל קהילה ורבניה. 
והדבר פשוט. שכן הצורך לגזור גזירות הוא חיוב מן התורה, וכמו שדרשו "ושמרתם את משמרתי - עשו משמרת למשמרתי". וחיובי התורה נצחיים "לנו ולבנינו עד עולם לעשות את כל דברי התורה".
אכן ראיתי בעבר ואיני זוכר כעת היכן, שיש מביאים ראיה מדברי הרא"ש שבת פ"ב סט"ו שהביא דברי הגאונים אהא דאיתא התם שאדם מתפלל תפלת תענית (עננו) ערבית שחרית ומנחה "וסוף דברי הגאונים אבל אין אנו נוהגין לאומרה ערבית אפי' שחרית שמא יארע לו אונס חולי או בולמוס ויטעום כלום ונמצא שקרן בתפלתו וכו' ועל מה שחששו הגאונים שמא ימצא שקרן בתפלתו דבריהם תמוהים וכו' ועוד תמיהני היאך יכלו הגאונים לחדש גזירה אחר שסתם רב אשי הש"ס". ולדעתי פשוט שאין כאן סרך ובדל ראיה, שבנדון ששם רב אשי סתם דין הגמ' לומר עננו אף בערבית ושחרית ולא חששו הוא וב"ד והקודמים אליהם לחששות שחששו הגאונים וא"כ איך יורו הגאונים נגד רב אשי ובית דינו. 
ברם בחששות המתחדשות לפני שינוי תנאי החיים שלא היו בזמן רב אשי מהיכי תיתי לומר שא"א לגזור ולהורות גזירות חדשות במקום שהחכם רואה חורבא חדשה שמתעוררת בשמירת הדת. ובודאי שלא מזה דבר הרא"ש. וכן כתב הרמב"ם, וכן נהגו מעולם, וכנ"ל.

עד כאן המחאה לע"ע. בעתיד הקרוב אי"ה אמשיך את מחאתי ואדון את דיוני.

נ.ב.
כבר הבעתי דעתי שעקרונית אני רואה באופן חיובי מאוד את הגליונות של העמותה הנ"ל, ודבריהם מלאים מדברים משובחים ויקרים. אכן בפרסום הגליון האחרון ראיתי שיש בפרסום הגליון כולל הראיון הנ"ל גם משום גילוי נאות אודות יו"ר העמותה, יראה הרואה מאי קמסהיד אדידיה וידונו כפי דעתו.  


E. W
הודעות: 507
הצטרף: 04 יוני 2020, 22:14
נתן תודה: 417 פעמים
קיבל תודה: 437 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גזירת גזירות חדשות בזמן הזה

שליחה על ידי E. W » 25 מאי 2022, 11:11

כידוע שר' אשר ויס שליט"א טען זאת... אפשר להתווכח אבל למחות? ...

נ. ב דעתי שעקרונית אני רואה באופן שלילי מאוד את תנועת קדושת ציון.... כלל ישראל סבל מספיק משכמותם וכדאמרו חז"ל "בניין ילדים סתירה"


רימון
הודעות: 896
הצטרף: 06 יולי 2018, 17:47
נתן תודה: 357 פעמים
קיבל תודה: 578 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גזירת גזירות חדשות בזמן הזה

שליחה על ידי רימון » 25 מאי 2022, 13:39

יש לעיין, מי שלא שומע ולא איכפת לו מגזירת כל גדולי הדור בשאר הדברים (סמרטפון מסונן שלא לצורך פרנסה, ק"ו לא מסונן כלל, ערבי שירה, וכיוצ"ב), האם יש סיבה למה דווקא גזירה זו שונה?
[לא באתי לקרר ח"ו, רק לא יצא לי להבין למה דווקא כאן בעלי האייפונים למיניהם פתאום נאמנים לכל גדולי הדור, בעוד שבשאר נושאים...]


אִיסְתְרָק
הודעות: 154
הצטרף: 24 מאי 2022, 16:53
נתן תודה: 114 פעמים
קיבל תודה: 160 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גזירת גזירות חדשות בזמן הזה

שליחה על ידי אִיסְתְרָק » 25 מאי 2022, 13:43

בשביל מה לפתוח אשכול נוסף?


לבי במערב
הודעות: 16397
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. בתודה מראש.
נתן תודה: 20302 פעמים
קיבל תודה: 13451 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גזירת גזירות חדשות בזמן הזה

שליחה על ידי לבי במערב » 25 מאי 2022, 15:52

רימון כתב:
25 מאי 2022, 13:39
כאן בעלי האייפונים למיניהם
הא מנין? הא איכא חזקת כשרות!


פותח הנושא
מיכה
הודעות: 317
הצטרף: 08 פברואר 2020, 23:42
נתן תודה: 65 פעמים
קיבל תודה: 166 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גזירת גזירות חדשות בזמן הזה

שליחה על ידי מיכה » 26 מאי 2022, 08:46

E. W כתב:
25 מאי 2022, 11:11
כידוע שר' אשר ויס שליט"א טען זאת... אפשר להתווכח אבל למחות? ...

נ. ב דעתי שעקרונית אני רואה באופן שלילי מאוד את תנועת קדושת ציון.... כלל ישראל סבל מספיק משכמותם וכדאמרו חז"ל "בניין ילדים סתירה"
א. אנכי לא ידעתי. אשמח לדעת מה יש לו להשיב על הטיעננים שהעלתי.
ב. צריך למחות במקום כבוד התורה וכבוד חכמי ישראל מכל הדורות ובודאי כשיש בזה משום הפקעת סמכותם.
ג. באופן עקרוני אתה מאוד מכליל. תסביר מה רע בלעורר את אהבת א"י וישובה ואת הציפייה למלכות שמים, ומה רע בלעודד עלייה לא"י. בגלל שעד היום לא חשבת על הנושאים האלו וטוב לך היכן שאתה?


E. W
הודעות: 507
הצטרף: 04 יוני 2020, 22:14
נתן תודה: 417 פעמים
קיבל תודה: 437 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גזירת גזירות חדשות בזמן הזה

שליחה על ידי E. W » 26 מאי 2022, 13:01

החלטת בלי שאתה מכיר אותי שעד היום לא חשבתי על הנושאים האלו וטוב לי היכן שאני....
סימפטום קטן לאותם נערים שבטוחים שהם יותר חכמים מכולם... מתאים מאוד לקבוצה הנ"ל.... בהצלחה רבה!


פותח הנושא
מיכה
הודעות: 317
הצטרף: 08 פברואר 2020, 23:42
נתן תודה: 65 פעמים
קיבל תודה: 166 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גזירת גזירות חדשות בזמן הזה

שליחה על ידי מיכה » 26 מאי 2022, 14:45

E. W כתב:
26 מאי 2022, 13:01
החלטת בלי שאתה מכיר אותי שעד היום לא חשבתי על הנושאים האלו וטוב לי היכן שאני....
סימפטום קטן לאותם נערים שבטוחים שהם יותר חכמים מכולם... מתאים מאוד לקבוצה הנ"ל.... בהצלחה רבה!

החלטת שהחלטתי. 
אני רק שאלתי. 


אהרן פישר
הודעות: 957
הצטרף: 17 מרץ 2021, 05:24
נתן תודה: 265 פעמים
קיבל תודה: 346 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גזירת גזירות חדשות בזמן הזה

שליחה על ידי אהרן פישר » 26 מאי 2022, 16:39

אִיסְתְרָק כתב:
25 מאי 2022, 13:43
בשביל מה לפתוח אשכול נוסף?

קידום מכירות


שינובה
הודעות: 408
הצטרף: 03 נובמבר 2019, 00:58
נתן תודה: 109 פעמים
קיבל תודה: 125 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גזירת גזירות חדשות בזמן הזה

שליחה על ידי שינובה » 26 מאי 2022, 17:05

הנידון כאן נכלל בועשית ככל אשר יורוך בזמה"ז !! וכבר נשתברו..
ראיתי פעם מביאים חיי אדם דנוהג גם בזמה"ז [מלבד החינוך דהוי דאורייתא]
וכן דעת רא"ו קובץ שיעורים אות ג' [?] דבהסכמת כל חכמי ישראל או רובן יש להן הכח של בי"ד הגדול, וחייבין כל ישראל לשמוע להן כמו לבי"ד הגדול.


מבקש אמת
הודעות: 5554
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 624 פעמים
קיבל תודה: 2782 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גזירת גזירות חדשות בזמן הזה

שליחה על ידי מבקש אמת » 26 מאי 2022, 17:20

שינובה כתב:
26 מאי 2022, 17:05
הנידון כאן נכלל בועשית ככל אשר יורוך בזמה"ז !! וכבר נשתברו..
ראיתי פעם מביאים חיי אדם דנוהג גם בזמה"ז [מלבד החינוך דהוי דאורייתא]
וכן דעת רא"ו קובץ שיעורים אות ג' [?] דבהסכמת כל חכמי ישראל או רובן יש להן הכח של בי"ד הגדול, וחייבין כל ישראל לשמוע להן כמו לבי"ד הגדול.
זה כתוב כבר בהקדמת הרמב"ם למשנה תורה, וכך היה מקובל תמיד בתפוצות ישראל, אחרת מה מחייב אותנו לשמוע בקול הש"ס והפוסקים?

אלא שבכל המקרים שמנסים לטעון עליהם בימינו שיש דין 'ועשית ככל אשר יורוך' יש לשאול שתי שאלות:
א. האם יש הסכמת כל חכמי ישראל או רובן.
ב. האם בכוונתם לגזור גזירה חדשה או לתקן תקנה, או שרק מעוררים על ענין שלדעתם הוא חשוב מאד. 

בנידון דידן אני חושב שיש הסכמת רוב חכמי ישראל לאסור עליה להר, אם כי אינני בטוח בזה משום שרובם המוחלט כפי הנראה לא עיינו בסוגיא ורק כתבו זאת מצד הסתמכות על גדולים אחרים או סיבות השקפתיות ואחרות, אך בהחלט יתכן שיש בזה הסכמה של רוב החכמים.
בנוגע לשאלה השניה אינני חושב שהיתה כאן כוונה לחדש גזירה, ולפי ידיעתי מעולם לא נעשה נסיון לחדש גזירה חדשה ע"י רוב חכמי ישראל, בגלל שמהלך כזה יוביל לבומרנג נגדם בענינים אחרים (ואשר מטעם זה התנגד הגרי"ז לרעיון הסנהדרין והמסתעף ממנו). היתה כאן הבעת דעה של ההנהגה הנכונה, ובהתאם לכך מסתבר שבאמת יש לשמוע להם, אך צ"ע לומר שיש בזה עבירה על גזירה או תקנה.
 


נודניק
הודעות: 539
הצטרף: 01 ספטמבר 2021, 10:01
נתן תודה: 313 פעמים
קיבל תודה: 262 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גזירת גזירות חדשות בזמן הזה

שליחה על ידי נודניק » 26 מאי 2022, 17:28

אהרן פישר כתב:
26 מאי 2022, 16:39
אִיסְתְרָק כתב:
25 מאי 2022, 13:43
בשביל מה לפתוח אשכול נוסף?

קידום מכירות

כמה עולה?


דבש לפי
הודעות: 2351
הצטרף: 03 דצמבר 2020, 01:05
נתן תודה: 2251 פעמים
קיבל תודה: 1100 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גזירת גזירות חדשות בזמן הזה

שליחה על ידי דבש לפי » 26 מאי 2022, 18:15

מבקש אמת כתב:
26 מאי 2022, 17:20
היתה כאן הבעת דעה של ההנהגה הנכונה, ובהתאם לכך מסתבר שבאמת יש לשמוע להם, אך צ"ע לומר שיש בזה עבירה על גזירה או תקנה.
כך העידו בספר "אל הר המור" (מהרב יצחק שפירא והרב יוסף פֶּלִאי) בשם הגרש"ז אוירבך, וזו לשונם: "אך צריך להדגיש שכפי הנראה אין זו תקנה, או גזירה על הציבור, שלא להכנס להר הבית, אלא הנחיה כללית, הנובעת בעיקר מן החששות שהובאו לעיל. לכן, אין לראות בכרוזים אלה מקור המחייב מצד עצמו, ואפשר לדון בסיבות שבגללן נכתבו. וכן גילו דעתם כמה מהחתומים על הכרוזים (-כמו הגרש"ז אויערבך זצ"ל, בתשובה לשאלתנו) - שאין לראות בזה גזירה בעלת תוקף עצמאי". ע"כ לשונם.


פותח הנושא
מיכה
הודעות: 317
הצטרף: 08 פברואר 2020, 23:42
נתן תודה: 65 פעמים
קיבל תודה: 166 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גזירת גזירות חדשות בזמן הזה

שליחה על ידי מיכה » 27 מאי 2022, 01:41

מחאה שניה. ובה תשובה על דברי @שינובה @מבקש אמת ו@דבש לפי
טעם שני שנזכר בראיון הנ"ל מפני מה יש סבורים שאין לחשוש לדברי האוסרים עלייה להר הבית הוא משום שהאוסרים "לא ישבו לדון כפי שב"ד צריך לדון".
בענין זה ישנה לדעתי טעות נפוצה. הדבר ברור לענ"ד שבשביל לגזור גזירה אין צריכים ב"ד כלל! כל מה שצריך ב"ד הוא בשביל שלא יוכלו לחלוק. וכמו שהיה בעניין י"ח דבר, שהיו ב"ש גוזרים וב"ה אינם גוזרים, וראו חכמי ישראל שראוי שיהיה בדינים אלו הלכה ברורה, ועל כן עמדו למניין והתחייבו ב"ה המועטים לקבל את גזירת המרובים.
אבל זה ברור שב"ש דנו לאסור בי"ח דבר עוד לפני שישבו למנין. וכמו שמבואר בגמ' שבת שהיה שמאי מורה לטמא בהבוצר לגת והלל לא הודה לו, והיה זה לפני שנמנו. וכן בענין הסמיכה שנחלקו בה הזוגות כמה מאות שנים מעולם לא נמנו האם לאסור או להתיר, אלא כל חכם הורה כפי דעתו, כולל האוסר. וכן הוא במחלוקות רבות בגזירות דרבנן.
ויותר מכך מצינו, שאפילו לבטל עשה בשב וא"ת מורים החכמים כפי דעתם בלא לשבת למנין. שהרי ר"י בר אלעאי היה יושב בסדינין המצויצין והיו תלמידיו מחבין ממנו כנפי כסותן משום שחששו לכסות לילה. וכי תעלה על דעתך שהיה גזירה שבאה במנין בב"ד הגדול שלא להטיל ציצית בסדין והיה ר"י סר מדבריהם? או שמא היו תלמידי ר"י בושים בקיימם מצוות ב"ד? אע"כ שאע"פ שלא הוחלט הדבר בב"ד, מכל מקום רשאי החכם וצריך לדון כפי דעתו, ובאם רואה שלשמירת הדת צריכים לבטל עשה בשוא"ת עליו לבטל העשה.
ותורף העניין כפי שביארתי במחאה הראשונה - שעיקר החיוב בגזירות דרבנן הוא מצד העשה של ושמרתם את משמרתי. וחיוב זה נוהג בין בפני הבית בין שלא בפני  הבית בין לב"ד הגדול ובין לכל חכם וחכם. ומה שכתב הרמב"ם שיש בגזירות ותקנות משום לא תסור היינו דווקא בגזרות ותקנות שגזרו וקבלו בב"ד הגדול שבירושלים בפני הבית. אבל גזרות שגזרו אחריהם אף הרמב"ם מודה שאין בהם לא תסור, ומ"מ גזירות ואיסורים הם. דוק ותשכח.

וא"כ בנד"ד, כיון שראו החכמים כדבר פשוט שאם נתיר את העלייה אתי למיפק חורבא באיסור כרת החמור ודאי שכך מחוייבים לנהוג ולהורות. 


מבקש אמת
הודעות: 5554
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 624 פעמים
קיבל תודה: 2782 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גזירת גזירות חדשות בזמן הזה

שליחה על ידי מבקש אמת » 27 מאי 2022, 02:56

מיכה כתב:
27 מאי 2022, 01:41
מחאה שניה. ובה תשובה על דברי @שינובה @מבקש אמת ו@דבש לפי
טעם שני שנזכר בראיון הנ"ל מפני מה יש סבורים שאין לחשוש לדברי האוסרים עלייה להר הבית הוא משום שהאוסרים "לא ישבו לדון כפי שב"ד צריך לדון".
בענין זה ישנה לדעתי טעות נפוצה. הדבר ברור לענ"ד שבשביל לגזור גזירה אין צריכים ב"ד כלל! כל מה שצריך ב"ד הוא בשביל שלא יוכלו לחלוק. וכמו שהיה בעניין י"ח דבר, שהיו ב"ש גוזרים וב"ה אינם גוזרים, וראו חכמי ישראל שראוי שיהיה בדינים אלו הלכה ברורה, ועל כן עמדו למניין והתחייבו ב"ה המועטים לקבל את גזירת המרובים.
אבל זה ברור שב"ש דנו לאסור בי"ח דבר עוד לפני שישבו למנין. וכמו שמבואר בגמ' שבת שהיה שמאי מורה לטמא בהבוצר לגת והלל לא הודה לו, והיה זה לפני שנמנו. וכן בענין הסמיכה שנחלקו בה הזוגות כמה מאות שנים מעולם לא נמנו האם לאסור או להתיר, אלא כל חכם הורה כפי דעתו, כולל האוסר. וכן הוא במחלוקות רבות בגזירות דרבנן.
ויותר מכך מצינו, שאפילו לבטל עשה בשב וא"ת מורים החכמים כפי דעתם בלא לשבת למנין. שהרי ר"י בר אלעאי היה יושב בסדינין המצויצין והיו תלמידיו מחבין ממנו כנפי כסותן משום שחששו לכסות לילה. וכי תעלה על דעתך שהיה גזירה שבאה במנין בב"ד הגדול שלא להטיל ציצית בסדין והיה ר"י סר מדבריהם? או שמא היו תלמידי ר"י בושים בקיימם מצוות ב"ד? אע"כ שאע"פ שלא הוחלט הדבר בב"ד, מכל מקום רשאי החכם וצריך לדון כפי דעתו, ובאם רואה שלשמירת הדת צריכים לבטל עשה בשוא"ת עליו לבטל העשה.
ותורף העניין כפי שביארתי במחאה הראשונה - שעיקר החיוב בגזירות דרבנן הוא מצד העשה של ושמרתם את משמרתי. וחיוב זה נוהג בין בפני הבית בין שלא בפני  הבית בין לב"ד הגדול ובין לכל חכם וחכם. ומה שכתב הרמב"ם שיש בגזירות ותקנות משום לא תסור היינו דווקא בגזרות ותקנות שגזרו וקבלו בב"ד הגדול שבירושלים בפני הבית. אבל גזרות שגזרו אחריהם אף הרמב"ם מודה שאין בהם לא תסור, ומ"מ גזירות ואיסורים הם. דוק ותשכח.

וא"כ בנד"ד, כיון שראו החכמים כדבר פשוט שאם נתיר את העלייה אתי למיפק חורבא באיסור כרת החמור ודאי שכך מחוייבים לנהוג ולהורות. 
מי אמר שחכמים לא יכולים לגזור גזירה בלי בית דין? הטיעון היה שלמעשה לא היתה כאן כוונה לחדש גזירה אלא רק להביע דעה היאך ראוי לנהוג. ההבדל הוא שאם הכוונה היא לחדש גזירה הרי שזה אסור בעצמותו, משא"כ אם יש רק הבעת דעה מה ראוי לעשות אין כאן איסור בעצם (למעט אם הורו שבאמת יש כאן איסור מדינא).
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “אקטואליה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: מורדכה | 2 אורחים