בן אהרון
משתמש ותיק
ברמב''ם בפ״א מהל׳ מאכלות אסורות כתב וז''ל
ותמה הגר''ח דהלא אמ' דכה''ג חשיב ג''כ בהמה לעניין אותו ואת בנו ולוקה, והטעם משום ד''שה'' ואפ' מקצת שה אמר רחמנא, וא''כ ה''ה גבי חלב נימא חלב בהמה ואפ' חלב מקצת בהמה וילקה.
ות' דדין חלב חיה אינו תלוי במציאות החלב אם מורכב מחלקי חיה או בהמה אלא תלוי בכללות הבהמה אם היא בהמה או חיה, וע''כ בכה''ג צד הבהמה שבכאן מחיל אסור וצד החיה מפקיע האיסור, וע''כ אסור ואינו לוקה. ע''כ דבריו בקיצו''נ.
ולא הבנתי היאך צד חיה מפקיע הלא אינו אלא העדר איסור, ואין מניעה שיחול שם זה ולא יפגום בכי הוא זה באיסור חלב בהמה.
אשמח לשמוע באור מתיישב.
צרפתי כאן תמונה של עיקר השטיקל.
כלאים הבא מבהמה טהורה עם חיה טהורה וכו׳ חלבו אסור ואין
לוקין עליו
ותמה הגר''ח דהלא אמ' דכה''ג חשיב ג''כ בהמה לעניין אותו ואת בנו ולוקה, והטעם משום ד''שה'' ואפ' מקצת שה אמר רחמנא, וא''כ ה''ה גבי חלב נימא חלב בהמה ואפ' חלב מקצת בהמה וילקה.
ות' דדין חלב חיה אינו תלוי במציאות החלב אם מורכב מחלקי חיה או בהמה אלא תלוי בכללות הבהמה אם היא בהמה או חיה, וע''כ בכה''ג צד הבהמה שבכאן מחיל אסור וצד החיה מפקיע האיסור, וע''כ אסור ואינו לוקה. ע''כ דבריו בקיצו''נ.
ולא הבנתי היאך צד חיה מפקיע הלא אינו אלא העדר איסור, ואין מניעה שיחול שם זה ולא יפגום בכי הוא זה באיסור חלב בהמה.
אשמח לשמוע באור מתיישב.
צרפתי כאן תמונה של עיקר השטיקל.