אתרוגי יאנעווע-קלבריה - מפרדסי חיבת ירושלים

אאא

משתמש ותיק
ל"חיבת ירושלים", יש גם אתרוגים מזן יאנעווע-קלבריה [הנקרא משום מה חב"ד].

שמעתי [ממקור שאינני יודע אם הוא מוסמך] שיש לאתרוגים אלו שבפרדס הזה יחוס מיוחד. שזה בטוח בלתי מורכב.

מה ידוע לכם בענין?
מה מקור אתרוגים אלו?
 

חסידישער

משתמש ותיק
מכל מלמדי השכלתי אמר:
כלפי ליא אמר:
אין דבר כזה הכשר הגר"נ קרליץ על אתרוגים שלא מזן חזו"א
מסיבה עקרונית או טכנית?
הגר"נ קרליץ נותן הכשר רק על אתרוגים שהחזון איש החזיקם לבלתי מורכבים ושנקראים על שמו זן חזו"א
 

חסידישער

משתמש ותיק
אאא אמר:
ל"חיבת ירושלים", יש גם אתרוגים מזן יאנעווע-קלבריה [הנקרא משום מה חב"ד].

שמעתי [ממקור שאינני יודע אם הוא מוסמך] שיש לאתרוגים אלו שבפרדס הזה יחוס מיוחד. שזה בטוח בלתי מורכב.

מה ידוע לכם בענין?
מה מקור אתרוגים אלו?

לפי הידוע לי בעבר היה לבעל פרדס זה אתרוגים מיוחסים מזן קאלאבריא שהובאו לארץ עוד לפני שהיו חששות הרכבה באיטליה אך כל השתילים נעקרו ובמקומם נשתלו שתילים מגרעיני אתרוגו של האדמו"ר מחב"ד זצ"ל שברך עליהם בשנת תשנ"א וכבר היו אז חששות הרכבה באיטליה (יתכן ואף מסתבר שהרבי מחב"ד ברר היטב על האתרוג שנטל אך כבר לא היה אז את המעלה שכל האתרוגים מאיטליה הם בחזקת בלתי מורכבים...)
 

אאא

משתמש ותיק
פותח הנושא
גרעיני האתרוג משנת תשנ"א נזרעו בפרדס של גורליק בכפר חב"ד.
ולפי"ז נמצא שאין לזה קשר עם האתרוגים של חיבת ירושלים [אלא אם כן יש לך מידע אחר].
 

כותר

משתמש ותיק
זכור לי שהבעל התניא כבר לקח אתרוג מקאלאבריא, ובהמכלול הביא שלקחו משם כבר מזמן בעלי התוספות,
ומכנים אותו "אתרוג ג'נובה" (בהגייה אידישאית יאנעווע) על שם נמל ג'נובה, אשר דרכו יוצא מאיטליה למדינות אחרות כגון אנגליה וארצות הברית
 

נזהר מצבועים

משתמש רגיל
כלפי ליא אמר:
חסידי חב"ד מספרים בשם האדמו"ר הריי"ץ שסיפר שבעל התניא אמר שבדורו של משה רבינו הביא ענן אתרוג מקלבריה כדי לצאת בו, כי חז"ל אמרו במדרש המובא ברש"י, ומשמני הארץ יהיה מושבך זה איטליה של יון, וא"כ זה המקום המובחר ביותר, ומסתבר שמשם הובאו האתרוגים המשובחים ביותר.
דא עקא שסיפור זה בוודאי לא היה ולא נברא ובעל התניא לא אמר כאלו דיבורים, כי בגמרא בשבת כתוב שאיטליא של יון נוצרה בימי שלמה המלך כשנשא את בת פרעה או בימי ירבעם כשהכניס שני עגלי זהב.
זה לא חסידי חב"ד מספרים. זה מובא באגרות הקודש והוא מזכיר את טענתך וכותב על פי הנגלה.
ואף שאני לא חבדני"ק וכיו"ב אבל אלו דברים מפורסמים.
http://chabadpedia.co.il/index.php/אתרוגי_קלבריה#cite_ref-6
 

אאא

משתמש ותיק
פותח הנושא
בירושלמי שקלים כתוב שמי המבול הגיעו עד קלבריה [נמצא שכבר בזמן המבול היה קיים מקום זה. ויתכן שאז קלבריה היה אי, ובהמשך לאחר שנעץ גבריאל קנה בים, ונוצר רומי, התחברו המקומות יחד לצורת ה"מגף האיטלקי"].

אמנם אין זה הנושא כעת.
הנושא הוא רק יחוס אתרוגי יאנעווע-קלבריה הגדלים בארץ ישראל בזמנינו.
 

כלפי ליא

משתמש ותיק
נזהר מצבועים אמר:
כלפי ליא אמר:
חסידי חב"ד מספרים בשם האדמו"ר הריי"ץ שסיפר שבעל התניא אמר שבדורו של משה רבינו הביא ענן אתרוג מקלבריה כדי לצאת בו, כי חז"ל אמרו במדרש המובא ברש"י, ומשמני הארץ יהיה מושבך זה איטליה של יון, וא"כ זה המקום המובחר ביותר, ומסתבר שמשם הובאו האתרוגים המשובחים ביותר.
דא עקא שסיפור זה בוודאי לא היה ולא נברא ובעל התניא לא אמר כאלו דיבורים, כי בגמרא בשבת כתוב שאיטליא של יון נוצרה בימי שלמה המלך כשנשא את בת פרעה או בימי ירבעם כשהכניס שני עגלי זהב.
זה לא חסידי חב"ד מספרים. זה מובא באגרות הקודש והוא מזכיר את טענתך וכותב על פי הנגלה.
ואף שאני לא חבדני"ק וכיו"ב אבל אלו דברים מפורסמים.
http://chabadpedia.co.il/index.php/%D7%90%D7%AA%D7%A8%D7%95%D7%92%D7%99_%D7%A7%D7%9C%D7%91%D7%A8%D7%99%D7%94#cite_ref-6
המקור לסיפור הוא חותנו האדמו"ר הריי"ץ, וכידוע שהוא לא התכוון לספר מה שהיה, אלא כיד ה' הטובה עליו שנחה עליו בשעה שכתב את הדברים. ואכמ"ל.
 

אאא

משתמש ותיק
פותח הנושא
אע"פ שאינני מחסידי חב"ד, אבל חלילה מלומר כדברים האלו.
נא למחוק את דבריך.

וכבר כתבתי שבירושלמי שקלים כתוב שמי המבול הגיעו עד קלבריה [נמצא שכבר בזמן המבול היה קיים מקום זה. ויתכן שאז קלבריה היה אי, ובהמשך לאחר שנעץ גבריאל קנה בים, ונוצר רומי, התחברו המקומות יחד לצורת ה"מגף האיטלקי"].

הרי מפורש בחז"ל שקלבריה היתה קיימת כבר בזמן המבול, וכ"ש בזמן משה רבינו.
 

נזהר מצבועים

משתמש רגיל
כלפי ליא אמר:
נזהר מצבועים אמר:
כלפי ליא אמר:
חסידי חב"ד מספרים בשם האדמו"ר הריי"ץ שסיפר שבעל התניא אמר שבדורו של משה רבינו הביא ענן אתרוג מקלבריה כדי לצאת בו, כי חז"ל אמרו במדרש המובא ברש"י, ומשמני הארץ יהיה מושבך זה איטליה של יון, וא"כ זה המקום המובחר ביותר, ומסתבר שמשם הובאו האתרוגים המשובחים ביותר.
דא עקא שסיפור זה בוודאי לא היה ולא נברא ובעל התניא לא אמר כאלו דיבורים, כי בגמרא בשבת כתוב שאיטליא של יון נוצרה בימי שלמה המלך כשנשא את בת פרעה או בימי ירבעם כשהכניס שני עגלי זהב.
זה לא חסידי חב"ד מספרים. זה מובא באגרות הקודש והוא מזכיר את טענתך וכותב על פי הנגלה.
ואף שאני לא חבדני"ק וכיו"ב אבל אלו דברים מפורסמים.
http://chabadpedia.co.il/index.php/%D7%90%D7%AA%D7%A8%D7%95%D7%92%D7%99_%D7%A7%D7%9C%D7%91%D7%A8%D7%99%D7%94#cite_ref-6
אגרות קודש של הרבי האחרון מחב"ד ז"ל, אינם מוסמכים לספר מה שהיה אצל בעל התניא. המקור לסיפור הוא חותנו האדמו"ר הריי"ץ, וכידוע שהוא לא התכוון לספר מה שהיה, אלא כיד ה' הטובה עליו שנחה עליו בשעה שכתב את הדברים. ואכמ"ל.
אתה יכול לעלות מקור של דברי הריי"ץ?
 

דרומאי

משתמש ותיק
כלפי ליא אמר:
האדמו"ר הריי"ץ, כידוע הוא לא התכוון לספר מה שהיה, אלא כיד ה' שנחה עליו בשעה שכתב את הדברים. ואכמ"ל.
הדבר אכן ידוע, וכבר שמעתי כן מאחד מזקני חסידי חב''ד בירושלים.
 

כלפי ליא

משתמש ותיק
אאא אמר:
בירושלמי שקלים כתוב שמי המבול הגיעו עד קלבריה [נמצא שכבר בזמן המבול היה קיים מקום זה. ויתכן שאז קלבריה היה אי, ובהמשך לאחר שנעץ גבריאל קנה בים, ונוצר רומי, התחברו המקומות יחד לצורת ה"מגף האיטלקי"].

אמנם אין זה הנושא כעת.
הנושא הוא רק יחוס אתרוגי יאנעווע-קלבריה הגדלים בארץ ישראל בזמנינו.
קלבריא של הירושלמי הוא בצרפת, כמבואר בקרבן העדה.
ובכל מקרה, כל בניית הסיפור הוא על "איטליה של יון" המוזכר בחז"ל כמקום של "משמני הארץ", ואותה "איטליה של יון" מבואר בחז"ל שנוצרה בימי שלמה המלך.

ואתרוגי קלבריה שבא"י, גרועים עשרת מונים מכל זן אחר, כיון שאין להם שום מסורת, מלבד זה שהם מסתמכים על כך שהרבי האחרון מחב"ד בירך על אתרוגים אלו, וזאת לאחר שנים רבות שכבר ידעו בוודאות שבקלבריה רוב רובם המוחלט של האתרוגים מורכבים.
 

כלפי ליא

משתמש ותיק
אאא אמר:
אע"פ שאינני מחסידי חב"ד, אבל חלילה מלומר כדברים האלו.
נא למחוק את דבריך.

וכבר כתבתי שבירושלמי שקלים כתוב שמי המבול הגיעו עד קלבריה [נמצא שכבר בזמן המבול היה קיים מקום זה. ויתכן שאז קלבריה היה אי, ובהמשך לאחר שנעץ גבריאל קנה בים, ונוצר רומי, התחברו המקומות יחד לצורת ה"מגף האיטלקי"].

הרי מפורש בחז"ל שקלבריה היתה קיימת כבר בזמן המבול, וכ"ש בזמן משה רבינו.
חלילה שלא לומר דברים אלו הידועים לכל.
ואלו שלא אמרו כך, באו בסופו של דבר להאמין גם בהבלים המזוייפים החובבניים של הגניזה החרסונית.

וכבר אמרתי לך שהירושלמי [ולא על מי המבול אלא על דור אנוש והפלגה] מדבר על קלבריה אחרת בצרפת, וכמו שמוכח שם מיניה וביה. וכל הסיפור בנוי על "איטליה של יון" שהוא בוודאות רק מימי שלמה המלך או ירבעם.
 

כלפי ליא

משתמש ותיק
נזהר מצבועים אמר:
כלפי ליא אמר:
נזהר מצבועים אמר:
אתה יכול לעלות מקור של דברי הריי"ץ?
ספר השיחות תרצ"ט עמ' 294
מה שהעתקת מהקישור שהעלתי זה אני גם ראיתי.
אבל אני מבקש אם תוכל לעלות את הדברים לא ציון מקום.
לא יודע על מה אתה מדבר. לא העתקתי משום קישור ולא פתחתי שום קישור. זה המקור שאליו מציינים בספרות החבדי"ת.
ספר השיחות תרצ"ט לא מופיע בהיברו בוקס.
ואני מבקש שתיגש לספריית חב"ד ותפתח ותראה.
 

אאא

משתמש ותיק
פותח הנושא
לפי דבריך, איזה פשט אחר תוכל לומר בדברי הירושלמי, לגבי התפרצות הים התיכון?
 

נזהר מצבועים

משתמש רגיל
כלפי ליא אמר:
לא יודע על מה אתה מדבר. לא העתקתי משום קישור ולא פתחתי שום קישור. זה המקור שאליו מציינים בספרות החבדי"ת.
ספר השיחות תרצ"ט לא מופיע בהיברו בוקס.
ואני מבקש שתיגש לספריית חב"ד ותפתח ותראה.
כדבריך אעשה רק אם תוכל להפנות אותי לספרות החבדי"ת שראית את הדברים?
 

אאא

משתמש ותיק
פותח הנושא
אגב, אני לא מבין איך נכנס לכאן כל הנושא של חב"ד.
הרי אתרוגי יאנעווע בהם נענעו אבותינו ורבותינו במשך 1,000 שנים.
בהם השתמשו בעלי התוספות, רבינו תם וסייעתו.
עליהם כתב החתם סופר שהם מיוחסים מאוד ואינם צריכים שום סימן.
על זה בכה והצטער מאוד רבי שלמה קלוגר עד שהגיע אליו אתרוג משם.
ובהם השתמשו גדולי עולם במשך שנים רבות מאוד.
והם הם דווקא המקובלים במסורת, כמו עוף טהור, כמו שכתב החתם סופר.

וכעת אנו מחפשים היכן ניתן למצוא אתרוגים משם שהם ודאי לא מורכבים.

אולי אתרוגי חיבת ירושלים?
 

כלפי ליא

משתמש ותיק
נזהר מצבועים אמר:
כלפי ליא אמר:
לא יודע על מה אתה מדבר. לא העתקתי משום קישור ולא פתחתי שום קישור. זה המקור שאליו מציינים בספרות החבדי"ת.
ספר השיחות תרצ"ט לא מופיע בהיברו בוקס.
ואני מבקש שתיגש לספריית חב"ד ותפתח ותראה.
כדבריך אעשה רק אם תוכל להפנות אותי לספרות החבדי"ת שראית את הדברים?
אם זה חשוב לך כ"כ, למשל באור ישראל מאנסי גליון כט. לא הבנתי עדיין מה חשוב לך כל ההפניות הללו.
המקור הוא ברור מהריי"ץ. ראה למשל גם באוצר מנהגי חב"ד של מונדשיין ז"ל
 

כלפי ליא

משתמש ותיק
אאא אמר:
אגב, אני לא מבין איך נכנס לכאן כל הנושא של חב"ד.
הרי אתרוגי יאנעווע בהם נענעו אבותינו ורבותינו במשך 1,000 שנים.
בהם השתמשו בעלי התוספות, רבינו תם וסייעתו.
עליהם כתב החתם סופר שהם מיוחסים מאוד ואינם צריכים שום סימן.
על זה בכה והצטער מאוד רבי שלמה קלוגר עד שהגיע אליו אתרוג משם.
ובהם השתמשו גדולי עולם במשך שנים רבות מאוד.
והם הם דווקא המקובלים במסורת, כמו עוף טהור, כמו שכתב החתם סופר.

וכעת אנו מחפשים היכן ניתן למצוא אתרוגים משם שהם ודאי לא מורכבים.

אולי אתרוגי חיבת ירושלים?
אתרוגי קלבריה מאז החת"ס והלאה כבר עברו עליהם גלגולים רבים. בשמונים השנים האחרונות ידוע בוודאות שרובם ככולם מורכבים ללא כל ספק. גם חב"ד יודעים זאת.
לכן אתרוגי קלבריה של היום, לא משנה אם מהארץ או מחו"ל, הם כולם בחזקת מורכבים. וההכשר לא יכול לבדוק שמונים שנה רטרואקטיבי.
 

אאא

משתמש ותיק
פותח הנושא
האם לא יתכן שמישהו לקח גרעיני אתרוג מקלבריה לפני 90 שנה, ונטעם בחצירו, ובניו ונכדיו המשיכו ונטעו מזה בחצריהם.
גם אם קיים רק עץ בודד כזה בעולם, זה מספיק.
 

כלפי ליא

משתמש ותיק
אאא אמר:
האם לא יתכן שמישהו לקח גרעיני אתרוג מקלבריה לפני 90 שנה, ונטעם בחצירו, ובניו ונכדיו המשיכו ונטעו מזה בחצריהם.
גם אם קיים רק עץ בודד כזה בעולם, זה מספיק.
יתכן.
אבל זה לא קרה.
השתילים הראשונים שנלקחו מקלבריא היו בתשט"ו, וזה כבר היה לאחר שהתברר בוודאות שרוב ככל אתרוגי קלבריא מורכבים.
השתילים הללו כבר התייבשו ומתו, ולא קיימים.
האתרוגים שיש היום הקרויים קלבריא, בזני א"י, קיימים מזוגות אתרוגים של הרבי האחרון מחב"ד שנשלחו אליו מקלבריא בהשגחה מקומית מסויימת, האחד משנת תשכ"ב והשני משנת תשנ"א.
אגב, הרבי האחרון לא רצה בהתחלה לתת לבדוק בקלבריא מה קורה שם, בדיוק בגלל הטיעונים הללו, שהרי משה רבינו ובעלי התוספות ור' שלמה קלוגר ובעל התניא בירכו על האתרוגים משם. עד שהתברר ונודע בוודאות שכולם שם מורכבים, ואז הוא הסכים שיהיה שם השגחה מקומית. כלומר ההשגחה התחילה רק אחרי שכבר ידעו בוודאות שרובם ככולם מורכבים, וגם זה היה השגחה רק של רבנים מקומיים.
 

אאא

משתמש ותיק
פותח הנושא
פרדס לוריא ניטע מהאתרוג משנת תשכ"ג,
ופרדס גורליק משנת תשנ"א.

ופרדס חיבת ירושלים?
 

חסידישער

משתמש ותיק
אאא אמר:
פרדס לוריא ניטע מהאתרוג משנת תשכ"ג,
ופרדס גורליק משנת תשנ"א.

ופרדס חיבת ירושלים?
לפי מה שבררתי חיבת ירושלים זה מהשתילים של גורליק
 

אאא

משתמש ותיק
פותח הנושא
אאא אמר:
האם לא יתכן שמישהו לקח גרעיני אתרוג מקלבריה לפני 90 שנה, ונטעם בחצירו, ובניו ונכדיו המשיכו ונטעו מזה בחצריהם.
גם אם קיים רק עץ בודד כזה בעולם, זה מספיק.
מישהו יודע האם אולי קיים באיזה מקום עץ כזה?
 

אאא

משתמש ותיק
פותח הנושא
יש מידע נוסף בקשר לחיבת ירושלים או עץ אחר?
 

לענין

משתמש ותיק
נזהר מצבועים אמר:
כלפי ליא אמר:
חסידי חב"ד מספרים בשם האדמו"ר הריי"ץ שסיפר שבעל התניא אמר שבדורו של משה רבינו הביא ענן אתרוג מקלבריה כדי לצאת בו, כי חז"ל אמרו במדרש המובא ברש"י, ומשמני הארץ יהיה מושבך זה איטליה של יון, וא"כ זה המקום המובחר ביותר, ומסתבר שמשם הובאו האתרוגים המשובחים ביותר.
זה לא חסידי חב"ד מספרים. זה מובא באגרות הקודש והוא מזכיר את טענתך וכותב על פי הנגלה.
ואף שאני לא חבדני"ק וכיו"ב אבל אלו דברים מפורסמים.
http://chabadpedia.co.il/index.php/%D7%90%D7%AA%D7%A8%D7%95%D7%92%D7%99_%D7%A7%D7%9C%D7%91%D7%A8%D7%99%D7%94#cite_ref-6

הצג קובץ מצורף אוצר החכמה_יפה שעה - אביחצירא, מכלוף בן אליהו_108.pdf
 
חלק עליון תַחתִית