האם ניתן לחדש חידושים מ"שורשי התורה" או ע"פ סוד לאחר מתן תורה ממקום יותר גבוה מהתורה?

ברוך שאמר

משתמש רשום
כהמשך לאשכול אחר, ששם הגבתי על דברים שנאמרו שם בזה הלשון:

מפורש בראשונים והאחרונים שאין להוסיף אפילו כקוצו של יוד על הנכתב בתורתנו הקדושה, ואף כל העניינים הקבליים וסודות התורה - הכל נמצא וטמון בתוך תורת משה רבינו שנתנה לנו בהר סיני לפני מיליוני יהודים צאצאי אברהם יצחק ויעקב.

והתבקשתי ממשתתפי האשכול דשם להביא מקורות לדברי.

החלטתי שאני פותח לכך אשכול נפרד שידון בגופם של דברים, ובהם יביאו מקורות לשאלה זו:

האם לאחר מתן תורה אפשר לחדש חידושים מ"שורשי התורה" או ע"פ סוד וכדו' "ממקום יותר גבוה מהתורה"?

הסיבה לכך, משום שאני רוצה שידונו בזה בכובד ראש, בלי שום קשר לנאמר שם. ולאחר שיתבררו הענינים כאן, נוכל להמשיך לדון שם בעניינינו דשם התלויים בשאלה הנשאלת כאן.
 

מתון מתון

משתמש ותיק
להוסיף חידוש בגדרי התורה - וודאי שלא יתכן.
אך יש ביאור מקדמוני החסידות על ענין מנהג ישראל תורה שהדבר נמשך ממקום של"ה יכול להתלבש באותיות [אחפש בעז"ה מקורו]. וארז"ל תורה נובלות חכמה של מעלה.
א.PNG
 

מםאלף

משתמש ותיק
ברוך שאמר אמר:
מפורש בראשונים והאחרונים שאין להוסיף אפילו כקוצו של יוד על הנכתב בתורתנו הקדושה, ואף כל העניינים הקבליים וסודות התורה - הכל נמצא וטמון בתוך תורת משה רבינו שנתנה לנו בהר סיני לפני מיליוני יהודים צאצאי אברהם יצחק ויעקב.
אשמח אם תבאר מה אתה זוכר שמפורש הראשונים ובאחרונים.
לכאורה יש ג' אפשריות (אולי כולם ראית במפורש ואינך זוכר את מקורם)
א. שהכל טמון בתורה שבכתב, כלומר שכל הלכה למשה מסיני נרמזה בתורה.
ב. שמשה רבינו קיבל את כל התורה וכל החידושים שיאמרו בעתיד (אף שאינם רמוזים בתורה)
ג. שכל אותם החידושים שאינם רמוזים (אם יש כאלו) אינם מ"שורשי התורה" אלא למטה מהם.
 

ברוך שאמר

משתמש רשום
פותח הנושא
מםאלף אמר:
ברוך שאמר אמר:
מפורש בראשונים והאחרונים שאין להוסיף אפילו כקוצו של יוד על הנכתב בתורתנו הקדושה, ואף כל העניינים הקבליים וסודות התורה - הכל נמצא וטמון בתוך תורת משה רבינו שנתנה לנו בהר סיני לפני מיליוני יהודים צאצאי אברהם יצחק ויעקב.
אשמח אם תבאר מה אתה זוכר שמפורש הראשונים ובאחרונים.
לכאורה יש ג' אפשריות (אולי כולם ראית במפורש ואינך זוכר את מקורם)
א. שהכל טמון בתורה שבכתב, כלומר שכל הלכה למשה מסיני נרמזה בתורה.
ב. שמשה רבינו קיבל את כל התורה וכל החידושים שיאמרו בעתיד (אף שאינם רמוזים בתורה)
ג. שכל אותם החידושים שאינם רמוזים (אם יש כאלו) אינם מ"שורשי התורה" אלא למטה מהם.

אף אחת מהנ"ל לא אמרתי.

מה שאמרתי מסומן.
 

סמל

משתמש רגיל
ברוך שאמר אמר:
האם לאחר מתן תורה אפשר לחדש חידושים מ"שורשי התורה" או ע"פ סוד וכדו' "ממקום יותר גבוה מהתורה"?

לכאורה לא.
וגם אי נימא שכן, מה התועלת באותם חידושים? הלא אין לנו אלא דברי תורתנו הקדושה.

ועוד שמרע"ה קיבל כל שתלמיד וותיק עתיד לחדש, וממילא כל החידושים נרמזים בתוה"ק, אלא אם הם אינם התורה, ושוב לענ"ד דינם כחידושים במדע/ פילוסופיה/בישול ושאר דברים שאין להם חשיבות לאחר מת"ת.

וביותר יש להיזהר שלא לקיים את הדברים מפני שורשם, ולא כי הם ציווי ד' (וציווי ד' נמצא רק בתורה), שאם כן הוא כמו דברי הרבינו יונה על מי שמקיים את כל התורה חוץ מדבר אחד שלא מסכים איתו, ומגלה על הכל שלא מקיים בגלל מצוות ד'.
 
ועוד שהתורה נכתבה תתק"פ דורות לפני בריאת העולם, אז ייתכן מקום יותר גבוה מהתורה?
 

מםאלף

משתמש ותיק
ברוך שאמר אמר:
אף אחת מהנ"ל לא אמרתי.
לא כי, שלשתם אמרת ולכן שאלתי.
א.
ברוך שאמר אמר:
שאין להוסיף אפילו כקוצו של יוד על הנכתב בתורתנו הקדושה
ומתוך כך הבנתי שאתה מדבר על תורה שבכתב בהכל נרמז בה.
ב. מה שהדגשת - שכל הענינים טמונים במה שקיבל משה מסיני (ולאו דווקא תורה שבכתב שהרי גם תורה שבעל פה ניתנה מהר סיני.)
ג. כתבת בכותרת "האם ניתן לחדש חידושים מ"שורשי התורה" או ע"פ סוד לאחר מתן תורה ממקום יותר גבוה מהתורה?"
 

איש אחד יהודי

משתמש רגיל
משה בעצמו 2.png
%D7%9E%D7%A9%D7%94%20%D7%91%D7%A2%D7%A6%D7%9E%D7%95.png

 
 

קבצים מצורפים

  • משה בעצמו.png
    משה בעצמו.png
    279.7 KB · צפיות: 335

ברוך שאמר

משתמש רשום
פותח הנושא
כתב הזוהר הקדוש בחלק א' דף קפ"ז ע"א וז"ל:

כְּתִיב, (תהלים קכז) שָׁוְא לָכֶם מַשְׁכִּימֵי קוּם מֵאַחֲרֵי שֶׁבֶת אוֹכְלֵי לֶחֶם הָעֲצָבִים כֵּן יִתֵּן לִידִידוֹ שֵׁנָה. תָּא חֲזֵי, כַּמָּה חֲבִיבִין אִינוּן מִלֵּי דְאוֹרַיְיתָא. דְּכָל מִלָּה וּמִלָּה דְאוֹרַיְיתָא אִית בֵּיהּ רָזִין עִלָּאִין קַדִּישִׁין. וְהָא אִתְּמָר דְּכַד יָהַב קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא אוֹרַיְיתָא לְיִשְׂרָאֵל, כָּל גְּנִיזִין עִלָּאִין קַדִּישִׁין כֻּלְּהוּ יָהַב לְהוּ (וכלהו) בְּאוֹרַיְיתָא, וְכֻלְּהוּ אִתְיְהִיבוּ לְהוּ לְיִשְׂרָאֵל בְּשַׁעְתָּא דְּקַבִּילוּ אוֹרַיְיתָא בְּסִינַי.

תרגום
כָּתוּב (תהלים קכז) שָׁוְא לָכֶם מַשְׁכִּימֵי קוּם מְאַחֲרֵי שֶׁבֶת אֹכְלֵי לֶחֶם הָעֲצָבִים כֵּן יִתֵּן לִידִידוֹ שֵׁנָא. בֹּא רְאֵה כַּמָּה הֵם חֲבִיבִים דִּבְרֵי הַתּוֹרָה, שֶׁבְּכָל דָּבָר וְדָבָר בַּתּוֹרָה יֵשׁ בּוֹ סוֹדוֹת עֶלְיוֹנִים קְדוֹשִׁים, וַהֲרֵי נֶאֱמַר שֶׁכַּאֲשֶׁר נָתַן הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא הַתּוֹרָה לְיִשְׂרָאֵל, אֶת כָּל הַגְּנָזִים הָעֶלְיוֹנִים הַקְּדוֹשִׁים כֻּלָּם נָתַן לָהֶם [וכלם] בַּתּוֹרָה, וְכֻלָּם נִתְּנוּ לְיִשְׂרָאֵל בְּשָׁעָה שֶׁקִּבְּלוּ הַתּוֹרָה בְּסִינַי.

לכאורה הכל כתוב כאן לעיל בצורה ברורה, אך כיון שלא יתכן שעדת הקדושים והעובדים "החסידים" רבניהם ותלמידיהם לא ידעו הזוהר הנ"ל, אשמח מאוד לשמוע וללמוד ולהבין איך ניתן ללמוד את הזוהר הנ"ל בצורה אחרת ממה שהבנתי? תודה מראש.
 

ברוך שאמר

משתמש רשום
פותח הנושא
מתון מתון אמר:
להוסיף חידוש בגדרי התורה - וודאי שלא יתכן.
אך יש ביאור מקדמוני החסידות על ענין מנהג ישראל תורה שהדבר נמשך ממקום של"ה יכול להתלבש באותיות [אחפש בעז"ה מקורו]. וארז"ל תורה נובלות חכמה של מעלה.
א.PNG

איך הקטע הנ"ל מתיישב עם דברי הזוהר שהבאתי כאן?
 

ברוך שאמר

משתמש רשום
פותח הנושא
פאר אמר:
ברוך שאמר אמר:
האם לאחר מתן תורה אפשר לחדש חידושים מ"שורשי התורה" או ע"פ סוד וכדו' "ממקום יותר גבוה מהתורה"?
תלוי אם אתה חסיד או מתנגד

כבודו שמע מאחת מהקבוצות הנ"ל ביאור אחר מההבנה הפשוטה בזוהר שהבאתי כאן?
 

ברוך שאמר

משתמש רשום
פותח הנושא
סמל אמר:
ברוך שאמר אמר:
האם לאחר מתן תורה אפשר לחדש חידושים מ"שורשי התורה" או ע"פ סוד וכדו' "ממקום יותר גבוה מהתורה"?

לכאורה לא.
וגם אי נימא שכן, מה התועלת באותם חידושים? הלא אין לנו אלא דברי תורתנו הקדושה.

ועוד שמרע"ה קיבל כל שתלמיד וותיק עתיד לחדש, וממילא כל החידושים נרמזים בתוה"ק, אלא אם הם אינם התורה, ושוב לענ"ד דינם כחידושים במדע/ פילוסופיה/בישול ושאר דברים שאין להם חשיבות לאחר מת"ת.

וביותר יש להיזהר שלא לקיים את הדברים מפני שורשם, ולא כי הם ציווי ד' (וציווי ד' נמצא רק בתורה), שאם כן הוא כמו דברי הרבינו יונה על מי שמקיים את כל התורה חוץ מדבר אחד שלא מסכים איתו, ומגלה על הכל שלא מקיים בגלל מצוות ד'.
 
ועוד שהתורה נכתבה תתק"פ דורות לפני בריאת העולם, אז ייתכן מקום יותר גבוה מהתורה?

ולדעתך רבי נחמן מברסלב לא ידע את כל הנ"ל ?

תבין טוב, ותפנים:

המגלה פנים בתורה שלא כהלכה אין לו חלק לעולם הבא.

עכשיו תנשום עמוק, ותחשוב בהגיון:

האם רבי נחמן מברסלב זצוק"ל ושאר שרפים ועירין קדישין מעדת החסידים, סיכנו את העולם הבא שלהם?

זה נשמע לך הגיוני? נראה לך שהם לא ידעו את כל הנ"ל? ודאי שכן!

אני לא מחפש קושיות!

אני רוצה וצמא לדעת איך הם למדו ולימדו לתלמידיהם את הזוהר הנ"ל.
 

ברוך שאמר

משתמש רשום
פותח הנושא
מםאלף אמר:
ברוך שאמר אמר:
אף אחת מהנ"ל לא אמרתי.
לא כי, שלשתם אמרת ולכן שאלתי.
א.
ברוך שאמר אמר:
שאין להוסיף אפילו כקוצו של יוד על הנכתב בתורתנו הקדושה
ומתוך כך הבנתי שאתה מדבר על תורה שבכתב בהכל נרמז בה.
ב. מה שהדגשת - שכל הענינים טמונים במה שקיבל משה מסיני (ולאו דווקא תורה שבכתב שהרי גם תורה שבעל פה ניתנה מהר סיני.)
ג. כתבת בכותרת "האם ניתן לחדש חידושים מ"שורשי התורה" או ע"פ סוד לאחר מתן תורה ממקום יותר גבוה מהתורה?"

הבנת לא נכון.

אל תמציא דברים שלא אמרתי.

תשתדל לא להכניס לתוך פי אמרות שלא יצאו משם.
 

ברוך שאמר

משתמש רשום
פותח הנושא
מםאלף אמר:
ברוך שאמר אמר:
מפורש בראשונים והאחרונים שאין להוסיף אפילו כקוצו של יוד על הנכתב בתורתנו הקדושה, ואף כל העניינים הקבליים וסודות התורה - הכל נמצא וטמון בתוך תורת משה רבינו שנתנה לנו בהר סיני לפני מיליוני יהודים צאצאי אברהם יצחק ויעקב.
אשמח אם תבאר מה אתה זוכר שמפורש הראשונים ובאחרונים.
לכאורה יש ג' אפשריות (אולי כולם ראית במפורש ואינך זוכר את מקורם)
א. שהכל טמון בתורה שבכתב, כלומר שכל הלכה למשה מסיני נרמזה בתורה.
ב. שמשה רבינו קיבל את כל התורה וכל החידושים שיאמרו בעתיד (אף שאינם רמוזים בתורה)
ג. שכל אותם החידושים שאינם רמוזים (אם יש כאלו) אינם מ"שורשי התורה" אלא למטה מהם.

???
 

צ''ע

משתמש ותיק
ברוך שאמר אמר:
האם לאחר מתן תורה אפשר לחדש חידושים מ"שורשי התורה" או ע"פ סוד וכדו' "ממקום יותר גבוה מהתורה"?

אין דבר יותר גבוה מהתורה !!
כל הבריאה והעולמות הם מהתורה !

יותר מאשר השאלה היא גובלת באפיקורסות הרי שהיא נוגעת ממש בהבל !
מה שייך חידוש שאינו מהתורה ?
 

ברוך שאמר

משתמש רשום
פותח הנושא
מםאלף אמר:
ברוך שאמר אמר:
מפורש בראשונים והאחרונים שאין להוסיף אפילו כקוצו של יוד על הנכתב בתורתנו הקדושה, ואף כל העניינים הקבליים וסודות התורה - הכל נמצא וטמון בתוך תורת משה רבינו שנתנה לנו בהר סיני לפני מיליוני יהודים צאצאי אברהם יצחק ויעקב.
אשמח אם תבאר מה אתה זוכר שמפורש הראשונים ובאחרונים.
לכאורה יש ג' אפשריות (אולי כולם ראית במפורש ואינך זוכר את מקורם)
א. שהכל טמון בתורה שבכתב, כלומר שכל הלכה למשה מסיני נרמזה בתורה.
ב. שמשה רבינו קיבל את כל התורה וכל החידושים שיאמרו בעתיד (אף שאינם רמוזים בתורה)
ג. שכל אותם החידושים שאינם רמוזים (אם יש כאלו) אינם מ"שורשי התורה" אלא למטה מהם.

לא זכיתי להבין את דבריך. כבודו יכול לבאר ולפרט את כוונתו?



 
 

מםאלף

משתמש ותיק
ברוך שאמר אמר:
מםאלף אמר:
ברוך שאמר אמר:
מפורש בראשונים והאחרונים שאין להוסיף אפילו כקוצו של יוד על הנכתב בתורתנו הקדושה, ואף כל העניינים הקבליים וסודות התורה - הכל נמצא וטמון בתוך תורת משה רבינו שנתנה לנו בהר סיני לפני מיליוני יהודים צאצאי אברהם יצחק ויעקב.
אשמח אם תבאר מה אתה זוכר שמפורש הראשונים ובאחרונים.
לכאורה יש ג' אפשריות (אולי כולם ראית במפורש ואינך זוכר את מקורם)
א. שהכל טמון בתורה שבכתב, כלומר שכל הלכה למשה מסיני נרמזה בתורה.
ב. שמשה רבינו קיבל את כל התורה וכל החידושים שיאמרו בעתיד (אף שאינם רמוזים בתורה)
ג. שכל אותם החידושים שאינם רמוזים (אם יש כאלו) אינם מ"שורשי התורה" אלא למטה מהם.

לא זכיתי להבין את דבריך. כבודו יכול לבאר ולפרט את כוונתו?



 

אתה שאלת ואני מצטט "האם ניתן לחדש חידושים מ"שורשי התורה" או ע"פ סוד לאחר מתן תורה ממקום יותר גבוה מהתורה?"
על משקל זה הגבתי האם כוונתך שהם צריכים להיות דווקא למטה מהם.
 

ברוך שאמר

משתמש רשום
פותח הנושא
צ''ע אמר:
ברוך שאמר אמר:
האם לאחר מתן תורה אפשר לחדש חידושים מ"שורשי התורה" או ע"פ סוד וכדו' "ממקום יותר גבוה מהתורה"?

אין דבר יותר גבוה מהתורה !!
כל הבריאה והעולמות הם מהתורה !

יותר מאשר השאלה היא גובלת באפיקורסות הרי שהיא נוגעת ממש בהבל !
מה שייך חידוש שאינו מהתורה ?



כך אתה סובר, ואני מכבד את רבותיך ואת דרכך.

אבל רבי נחמן מברסלב [ויתכן שגם אחרים {אני באמצע לברר את הענין}] ודאי שסבר לא כך:
 
ציטוטים מהספר "חיי מוהר"ן :
 
  • [שסא] שמעתי בשמו שאמר "שיש לו תורות בלי לבושים, פירוש שאינו יכול להלביש את התורה שלו בשום לבוש ואמר קרא אסמכתא בעלמא הוא, שסומך התורה שלו על המקרא וכשסומכין על איזה דבר בודאי הסומך גדול יותר מן הנסמך כן התורה שלו גבוה מאד עד שאינה יכולה להתלבש אפי' במקרא כי אם דרך אסמכתא בעלמא". עכ"ל.   
  • "הוא מקבל תורה ממקום שלא קיבל ממנו שום אדם בעולם [חיי מוהר"ן שנ"ג]

כמדומה שישנם עוד ציטוטים.

ובעניין הערתך בעניין "גובלת באפיקורסות", כבר כתבתי את מילתי בענין לעיל, עיין שם.

זה לא חכמה להתקיף. גם אני הייתי קצת המום בהתחלה. אבל אתה יודע מה ההבדל בינינו?

שאצלי פשוט וברור שרבי נחמן ידע את כל מה שאתה שיודע, והרבה יותר [במחילה מכבוד תורתו, לא באתי חלילה לזלזל בך, אלא להזכיר מי היה הנ"ל].

ואשר על כן, כדאי לנשום עמוק, להירגע, ולהתאמץ ולחקור ולברר "מקחו של צדיק", במקום לחרוץ דיני אפיקורסות בהינף יד.

[ידון אותי כבודו לזכות, האמן לי שכל הנ"ל כתבתי מאהבה אמתית].

 
 
 

מםאלף

משתמש ותיק
ברוך שאמר אמר:
מםאלף אמר:
ברוך שאמר אמר:
מפורש בראשונים והאחרונים שאין להוסיף אפילו כקוצו של יוד על הנכתב בתורתנו הקדושה, ואף כל העניינים הקבליים וסודות התורה - הכל נמצא וטמון בתוך תורת משה רבינו שנתנה לנו בהר סיני לפני מיליוני יהודים צאצאי אברהם יצחק ויעקב.
אשמח אם תבאר מה אתה זוכר שמפורש הראשונים ובאחרונים.
לכאורה יש ג' אפשריות (אולי כולם ראית במפורש ואינך זוכר את מקורם)
א. שהכל טמון בתורה שבכתב, כלומר שכל הלכה למשה מסיני נרמזה בתורה.
ב. שמשה רבינו קיבל את כל התורה וכל החידושים שיאמרו בעתיד (אף שאינם רמוזים בתורה)
ג. שכל אותם החידושים שאינם רמוזים (אם יש כאלו) אינם מ"שורשי התורה" אלא למטה מהם.

???
כוונתי אינם רמוזים בתורה שבכתב לאפוקי מאפשרות א'
 

ברוך שאמר

משתמש רשום
פותח הנושא
מםאלף אמר:
ברוך שאמר אמר:
מםאלף אמר:
אשמח אם תבאר מה אתה זוכר שמפורש הראשונים ובאחרונים.
לכאורה יש ג' אפשריות (אולי כולם ראית במפורש ואינך זוכר את מקורם)
א. שהכל טמון בתורה שבכתב, כלומר שכל הלכה למשה מסיני נרמזה בתורה.
ב. שמשה רבינו קיבל את כל התורה וכל החידושים שיאמרו בעתיד (אף שאינם רמוזים בתורה)
ג. שכל אותם החידושים שאינם רמוזים (אם יש כאלו) אינם מ"שורשי התורה" אלא למטה מהם.

לא זכיתי להבין את דבריך. כבודו יכול לבאר ולפרט את כוונתו?

אתה שאלת ואני מצטט "האם ניתן לחדש חידושים מ"שורשי התורה" או ע"פ סוד לאחר מתן תורה ממקום יותר גבוה מהתורה?"
על משקל זה הגבתי האם כוונתך שהם צריכים להיות דווקא למטה מהם.

אם הם למטה מהשורשים, בהכרח שהם בתורה עצמה.

אם הם בתורה, יתכן שאינם רמוזים?

עדיין לא זכיתי להבין את דבריך. כבודו יכול לבאר ולפרט את כוונתו?
 
 

ברוך שאמר

משתמש רשום
פותח הנושא
מםאלף אמר:
ברוך שאמר אמר:
מםאלף אמר:
אשמח אם תבאר מה אתה זוכר שמפורש הראשונים ובאחרונים.
לכאורה יש ג' אפשריות (אולי כולם ראית במפורש ואינך זוכר את מקורם)
א. שהכל טמון בתורה שבכתב, כלומר שכל הלכה למשה מסיני נרמזה בתורה.
ב. שמשה רבינו קיבל את כל התורה וכל החידושים שיאמרו בעתיד (אף שאינם רמוזים בתורה)
ג. שכל אותם החידושים שאינם רמוזים (אם יש כאלו) אינם מ"שורשי התורה" אלא למטה מהם.

???
כוונתי אינם רמוזים בתורה שבכתב לאפוקי מאפשרות א'

???
 
 

מםאלף

משתמש ותיק
מחמת ריבוי סימני השאלה בלי להסביר מה בדיוק לא מובן אתחיל שוב מהתחלה.
אתה קבעת שמפורש בראשונים ובאחרונים שכל עניני התורה (קבלה וסודות התורה) טמונים (או בלשוני רמוזים) בתורה שניתנה למשה מסיני.
מכיון שלא ביארת דעתך אם כוונתך שהכל טמון בתורה שבכתב (ויתכן ברמה העקרונית שמשה לא קיבלם בפירוש) או שהכל טמון בתורה וחלקה ניתן למשה בעל פה (ויתכן ברמה העקרונית שחלקה לא טמון בתורה שבכתב).
לבד מזאת הוספת לשאול האם יתכן לחדש דבר ממקום גבוה מהתורה והיה במשמע שאם הם למטה מהתורה ניחא לך ולכן שאלתי אם זו כוונתך.
כשתסביר מה כוונתך ממקום גבוה מהתורה אולי יותרו הספיקות.
 

צ''ע

משתמש ותיק
ברוך שאמר אמר:
צ''ע אמר:
ברוך שאמר אמר:
האם לאחר מתן תורה אפשר לחדש חידושים מ"שורשי התורה" או ע"פ סוד וכדו' "ממקום יותר גבוה מהתורה"?

אין דבר יותר גבוה מהתורה !!
כל הבריאה והעולמות הם מהתורה !

יותר מאשר השאלה היא גובלת באפיקורסות הרי שהיא נוגעת ממש בהבל !
מה שייך חידוש שאינו מהתורה ?



כך אתה סובר, ואני מכבד את רבותיך ואת דרכך.

אבל רבי נחמן מברסלב [ויתכן שגם אחרים {אני באמצע לברר את הענין}] ודאי שסבר לא כך:
 
ציטוטים מהספר "חיי מוהר"ן :
 
  • [שסא] שמעתי בשמו שאמר "שיש לו תורות בלי לבושים, פירוש שאינו יכול להלביש את התורה שלו בשום לבוש ואמר קרא אסמכתא בעלמא הוא, שסומך התורה שלו על המקרא וכשסומכין על איזה דבר בודאי הסומך גדול יותר מן הנסמך כן התורה שלו גבוה מאד עד שאינה יכולה להתלבש אפי' במקרא כי אם דרך אסמכתא בעלמא". עכ"ל.   מי גדול ממי ?
  • "הוא מקבל תורה ממקום שלא קיבל ממנו שום אדם בעולם [חיי מוהר"ן שנ"ג]

כמדומה שישנם עוד ציטוטים.

ובעניין הערתך בעניין "גובלת באפיקורסות", כבר כתבתי את מילתי בענין לעיל, עיין שם.

זה לא חכמה להתקיף. גם אני הייתי קצת המום בהתחלה. אבל אתה יודע מה ההבדל בינינו?

שאצלי פשוט וברור שרבי נחמן ידע את כל מה שאתה שיודע, והרבה יותר [במחילה מכבוד תורתו, לא באתי חלילה לזלזל בך, אלא להזכיר מי היה הנ"ל].

ואשר על כן, כדאי לנשום עמוק, להירגע, ולהתאמץ ולחקור ולברר "מקחו של צדיק", במקום לחרוץ דיני אפיקורסות בהינף יד.

[ידון אותי כבודו לזכות, האמן לי שכל הנ"ל כתבתי מאהבה אמתית].

 
 
אני לא מתיימר לחלוק על ר' נחמן, ואם תדוק בדבריי ותוסיף עוד קצת מחשבה תיווכח שאיני חולק ולא שייכים דבריי לדבריו כלל,
ואם הציטוטים האלו בלבד הם המקור לספיקותיך אני מוכן לעזור לך להבין שאין שום שייכות למה שכתבתי,
'להלביש' את הדברים יכול להיות שלא מצא איך להלבישם בתורה שבכתב, אבל ברור שהם חלק מהתורה,
יכול להיות ש'חידש' משהו שאף אחד לא חידש עד כה כמבואר ברמב''ם ואולי לזה מתכוין שלא קיבל אף אחד אחר,
אבל הכל מהתורה בלבד וכל ההבנות הם בהכרח גמור למה שמבואר בתורה שבכתב ובפירוש שקיבל משה מבוראינו !!!

ואני גם לא סבור שביכולתי להבין את כל דברי ר' נחמן אבל עד כאן הכל פשוט,
 

איש אחד יהודי

משתמש רגיל
ברוך שאמר אמר:
איך כל הנ"ל קשור לנושא האשכול?
בב' המקורות מבואר שיש דברים שמשה לא ידע בזמנו ורשב"י ידע,
ואי"ז קושיא משום שמשה ורשב"י זה נשמה אחת. ונחשב שקיבל הכל מסיני.
וממילא לא קשה על ר' נחמן, מאחר ובדבריו ובדברי תלמידיו מבואר שסבר שאף הוא המשך להנ"ל.
 

סמל

משתמש רגיל
ברוך שאמר אמר:
סמל אמר:
ברוך שאמר אמר:
האם לאחר מתן תורה אפשר לחדש חידושים מ"שורשי התורה" או ע"פ סוד וכדו' "ממקום יותר גבוה מהתורה"?

לכאורה לא.
וגם אי נימא שכן, מה התועלת באותם חידושים? הלא אין לנו אלא דברי תורתנו הקדושה.

ועוד שמרע"ה קיבל כל שתלמיד וותיק עתיד לחדש, וממילא כל החידושים נרמזים בתוה"ק, אלא אם הם אינם התורה, ושוב לענ"ד דינם כחידושים במדע/ פילוסופיה/בישול ושאר דברים שאין להם חשיבות לאחר מת"ת.

וביותר יש להיזהר שלא לקיים את הדברים מפני שורשם, ולא כי הם ציווי ד' (וציווי ד' נמצא רק בתורה), שאם כן הוא כמו דברי הרבינו יונה על מי שמקיים את כל התורה חוץ מדבר אחד שלא מסכים איתו, ומגלה על הכל שלא מקיים בגלל מצוות ד'.
 
ועוד שהתורה נכתבה תתק"פ דורות לפני בריאת העולם, אז ייתכן מקום יותר גבוה מהתורה?

ולדעתך רבי נחמן מברסלב לא ידע את כל הנ"ל ?

תבין טוב, ותפנים:

המגלה פנים בתורה שלא כהלכה אין לו חלק לעולם הבא.

עכשיו תנשום עמוק, ותחשוב בהגיון:

האם רבי נחמן מברסלב זצוק"ל ושאר שרפים ועירין קדישין מעדת החסידים, סיכנו את העולם הבא שלהם?

זה נשמע לך הגיוני? נראה לך שהם לא ידעו את כל הנ"ל? ודאי שכן!

אני לא מחפש קושיות!

אני רוצה וצמא לדעת איך הם למדו ולימדו לתלמידיהם את הזוהר הנ"ל.
אתה בעצם שואל איך ר' נחמן אמר שהוא חידש דברים שלא כתובים בתורה?
אני קראתי את השאלה שפתחת בה את האשכול ועניתי ע"פ הידוע לי, מה דעת ר"נ איני יודע.
 
 
 

ברוך שאמר

משתמש רשום
פותח הנושא
כתוב בשמות רבה [כח ו]:

דבר אחר "וַיְדַבֵּר אֱלֹהִים אֶת כָּל הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה לֵאמֹר":

אמר רבי יצחק מה שהנביאים עתידים להתנבאות בכל דור ודור קבלו מהר סיני שכן משה אומר להם לישראל (דברים כט, יד) כי את אשר ישנו פה עמנו עומד היום ואת אשר איננו פה עמנו היום. עמנו עומד היום אין כתיב כאן אלא עמנו היום אלו הנשמות העתידות להבראות שאין בהם ממש שלא נאמרה בהם עמידה שאע"פ שלא היו באותה שעה כל אחד ואחד קבל את שלו.

וכה"א (מלאכי א, א) משא דבר ה' אל ישראל ביד מלאכי בימי מלאכי לא נאמר אלא ביד מלאכי שכבר היתה הנבואה בידו מהר סיני ועד אותה שעה לא נתנה לו רשות להתנבאות וכן ישעיה אמר (ישעיה מח, טז) מעת היותה שם אני אמר ישעיה מיום שנתנה תורה בסיני שם הייתי וקבלתי את הנבואה הזאת אלא ועתה אלהים שלחני ורוחו עד עכשיו לא ניתן לו רשות להתנבאות ולא כל הנביאים בלבד קבלו מסיני נבואתן אלא אף החכמים העומדים בכל דור ודור כל אחד ואחד קבל את שלו מסיני. וכה"א (דברים ה, יט) את הדברים האלה דבר ה' אל כל קהלכם קול גדול ולא יסף


לכאורה הכל כתוב כאן לעיל בצורה ברורה, אך כיון שלא יתכן שעדת הקדושים והעובדים "החסידים" רבניהם ותלמידיהם לא ידעו המדרש הנ"ל, אשמח מאוד לשמוע וללמוד ולהבין איך ניתן ללמוד את המדרש הנ"ל בצורה אחרת ממה שהבנתי? תודה מראש.
 

דיין

משתמש ותיק
לכאורה נושא האשכול זה העיקר התשיעי מעיקרי האמונה - זאת התורה לא תהא מוחלפת ולא תהא תורה אחרת מאת הבורא יתברך שמו
כלול בזה שלא יתכן עוד גילוי של רצון ה' שלא נמסר למשה בסיני, כי התורה זה גילוי רצונו, ומה שנמסר בסיני זה השלמות של רצונו ולא יתכנו עוד תוספות
וזה בכלל מה שדרשו חז"ל שאין נביא רשאי לחדש דבר מעתה, וכל הנבואות כלולים בנבואת משה ושורשם בתורה שבכתב
 

בנציון

משתמש ותיק
דיין אמר:
לכאורה נושא האשכול זה העיקר התשיעי מעיקרי האמונה - זאת התורה לא תהא מוחלפת ולא תהא תורה אחרת מאת הבורא יתברך שמו
כלול בזה שלא יתכן עוד גילוי של רצון ה' שלא נמסר למשה בסיני, כי התורה זה גילוי רצונו, ומה שנמסר בסיני זה השלמות של רצונו ולא יתכנו עוד תוספות
וזה בכלל מה שדרשו חז"ל שאין נביא רשאי לחדש דבר מעתה, וכל הנבואות כלולים בנבואת משה ושורשם בתורה שבכתב

וכן זה כלול בעיקר שמשה רבינו היה אב הנביאים ולא קם נביא בישראל כמשה וק"ו שלא יותר ממשה.
 

ברוך שאמר

משתמש רשום
פותח הנושא
דיין אמר:
לכאורה נושא האשכול זה העיקר התשיעי מעיקרי האמונה - זאת התורה לא תהא מוחלפת ולא תהא תורה אחרת מאת הבורא יתברך שמו
כלול בזה שלא יתכן עוד גילוי של רצון ה' שלא נמסר למשה בסיני, כי התורה זה גילוי רצונו, ומה שנמסר בסיני זה השלמות של רצונו ולא יתכנו עוד תוספות
וזה בכלל מה שדרשו חז"ל שאין נביא רשאי לחדש דבר מעתה, וכל הנבואות כלולים בנבואת משה ושורשם בתורה שבכתב

ורבי נחמן לא ידע א' מי"ג עיקרי אמונה? נשמע לך הגיוני?
 
חלק עליון תַחתִית