דרופתקי דאורייתא
משתמש ותיק
אשמח למקורות
בדיוק השבוע למדתי בסי' כ"א בטור או"ח שחולק מסברא על ר' אחאי גאון בשאלתות, ונסתפקתי אם באמת מצינו דבר כזה, ועי' ב"י שם שבאמת תמה עליו.החפץ בעילום שמו אמר:למרות שגם על הגאונים כמעט ולא מצינו(זה שאיני מכיר לא אומר שלא קיים) אחרון שיחלוק עליהם בלי סמך לדבריו מהראשונים.
ראשית עליך להגדיר מה גורם לכך שאי אפשר לחלוק על מישהו?דרופתקי דאורייתא אמר:אשמח למקורות
אני חושב שלא כולם מסכימים לזה.החפץ בעילום שמו אמר:ואם לכתבי יד חדשים אם יתגלו מקובלנו שלא סומכים להלכה על כתבי יד חדשים של הראשונים שנתגלו בדור הנוכחי.
צודק. אף אחד לא מסתמך על הכת"י של הזוהר. מסתמכים על גדולי הדורות שקיבלוהו, ומסתמכים על כך שהם קיבלוהו על סמך תכנו ולא על סמך הסיפור המוזר על מציאתו.מבקש אמת אמר:מי שלא סומך על כת"י חדשים של ראשונים (שאין לו פקפוק באמינותם) אמור גם לא לסמוך על הזוהר שנתגלה רק לפני 700 שנה.
אם הם קיבלו את הזוהר על סמך תוכנו אפשר גם לקבל כת"י של ראשונים על סמך תוכנם, לא?ידידיה אמר:צודק. אף אחד לא מסתמך על הכת"י של הזוהר. מסתמכים על גדולי הדורות שקיבלוהו, ומסתמכים על כך שהם קיבלוהו על סמך תכנו ולא על סמך הסיפור המוזר על מציאתו.מבקש אמת אמר:מי שלא סומך על כת"י חדשים של ראשונים (שאין לו פקפוק באמינותם) אמור גם לא לסמוך על הזוהר שנתגלה רק לפני 700 שנה.
הראשונים חלקו על הגאונים לא פעם ולא פעמיים אבל אני לא חושב שאחרונים חלקו, אחרונים כמדומני לא חולקים על ראשונים מהתקופות המוקדמות, למרות שקו התפר בין התקופות לא מוחלט ולכן מצוי יותר שיחלקו על ראשונים מהדורות המאוחרים יותר אבל אני לא יודע כללים ברורים.לומד מכל אדם אמר:בדיוק השבוע למדתי בסי' כ"א בטור או"ח שחולק מסברא על ר' אחאי גאון בשאלתות, ונסתפקתי אם באמת מצינו דבר כזה, ועי' ב"י שם שבאמת תמה עליו.החפץ בעילום שמו אמר:למרות שגם על הגאונים כמעט ולא מצינו(זה שאיני מכיר לא אומר שלא קיים) אחרון שיחלוק עליהם בלי סמך לדבריו מהראשונים.
אשמח אם מישהו יודע על כללים ברורים בנושא.
בסוף ספר נפש החיים (בליקוטים משמו) הובא בשם הגר"א שאמר להגר"ח שעד הרמ"א יכול לחלוק מסברא ועד הרשב"א מראיות.
קודם כל בזמנו היה מחלוקת שלמה סביב הזוהר ואומנם רבותינו הכריעו שהוא אמיתי(אם כי כמדומני מובא בשם האר"י שיש שם כמה תוספות מאוחרות) אבל אין לגזור גזירה שווה מספר שגדולי האחרונים הסכימו על מהימנותו(כשהאר"י והגר"א יעידו על כתב יד שיצא מידי ראשון מסויים וודאי שניתן יהיה לסמוך על זה להלכה....) לבין כתבי יד המיוחסים שאין אף אחד שיכול לאמת בוודאות את מידת מקוריותו.מבקש אמת אמר:אני חושב שלא כולם מסכימים לזה.החפץ בעילום שמו אמר:ואם לכתבי יד חדשים אם יתגלו מקובלנו שלא סומכים להלכה על כתבי יד חדשים של הראשונים שנתגלו בדור הנוכחי.
מי שלא סומך על כת"י חדשים של ראשונים (שאין לו פקפוק באמינותם) אמור גם לא לסמוך על הזוהר שנתגלה רק לפני 700 שנה.
לומדים, לא סומכים עליהם להלכה בחידושים שלהם(כמדומני בשם החזו"א).מבקש אמת אמר:אם הם קיבלו את הזוהר על סמך תוכנו אפשר גם לקבל כת"י של ראשונים על סמך תוכנם, לא?ידידיה אמר:צודק. אף אחד לא מסתמך על הכת"י של הזוהר. מסתמכים על גדולי הדורות שקיבלוהו, ומסתמכים על כך שהם קיבלוהו על סמך תכנו ולא על סמך הסיפור המוזר על מציאתו.מבקש אמת אמר:מי שלא סומך על כת"י חדשים של ראשונים (שאין לו פקפוק באמינותם) אמור גם לא לסמוך על הזוהר שנתגלה רק לפני 700 שנה.
רוב הפוסקים כן מקבלים את הזוהר להלכה, וכן כת"י של ראשונים שאמינותם משכנעת דיה.החפץ בעילום שמו אמר:לומדים, לא סומכים עליהם להלכה בחידושים שלהם(כמדומני בשם החזו"א).מבקש אמת אמר:אם הם קיבלו את הזוהר על סמך תוכנו אפשר גם לקבל כת"י של ראשונים על סמך תוכנם, לא?ידידיה אמר:צודק. אף אחד לא מסתמך על הכת"י של הזוהר. מסתמכים על גדולי הדורות שקיבלוהו, ומסתמכים על כך שהם קיבלוהו על סמך תכנו ולא על סמך הסיפור המוזר על מציאתו.
מבקש אמת אמר:ראשית עליך להגדיר מה גורם לכך שאי אפשר לחלוק על מישהו?דרופתקי דאורייתא אמר:אשמח למקורות
לפי הגדרה זו יתכן ויפשט ספיקך.
כלומר שעלינו גם דבריו מקובלים, רק שאם לא באו במסורת יש עליהם ריעותא ואת זה פותר הזוהר.ידידיה אמר:בודאי. מי שקיבל את הזוהר על סמך תוכנו יכול לקבל ספרי ראשונים על סמך תוכנם. הוא גם יכול לכתוב את ספרי הראשונים בעצמו.
ועי' תוס' שם, כמובן.את בש אמר:כתובת ב ב פשיט רב אחאי
לזה גופא התכוונתי. השאלה היא רק בהנחה שהסיבה שאי אפשר לחלוק על הקודמים היא מחמת גדלותם בתורה, אבל אם הסיבה היא בגלל שסמכותם התקבלה בכלל ישראל כסמכות שאין לחלוק עליה - הרי זה לא נוגע לעניננו.דרופתקי דאורייתא אמר:מבקש אמת אמר:ראשית עליך להגדיר מה גורם לכך שאי אפשר לחלוק על מישהו?דרופתקי דאורייתא אמר:אשמח למקורות
לפי הגדרה זו יתכן ויפשט ספיקך.
למה ירמזון דבריך?
הלא ידעת אם לא שמעת דברי הקדוש רבי אלחנן וסרמן הי"ד בקונטרסו דברי סופרים, עיין בו ותרו"ץ.