שמעתי שהי' מעשה באדם שהיה ברשותו גביע המיוחס לבעל ההפלאה זצ"ל, ובמשך השנים נהיה חור בגביע, הלך הלה והתיך הגביע אצל מומחה ויצר ממנו גביע חדש. ושוב אחר זמן מכרו ביודאייקה במחיר גבוה, ואחר כך נודע לקונה שהמוכר התיך הגביע, וטענתו בפיו דמקח טעות הוא, שכן מאחר והתיכו אין זה הגביע של ההפלאה אלא 'פנים חדשות באו לכאן', וכמו לגבי טומאה וטהרה דטומאה פוקעת בכה"ג, הכ"נ לגבי הקדושה והמעלה.
ושמעתי להביא בזה ראי' נפלאה מפרשת השבוע דכתיב (שמות יט, יג) 'במשוך היובל המה יעלו בהר', ופירש"י 'הוא שופר של איל, ושופר אילו של יצחק היה (פדר"א לה)'. והקשה עליו הרמב"ן שם: 'ולא הבינותי זה, כי אילו של יצחק עולה הקריב אותו, והקרנים והטלפים הכל נשרף בעולות (זבחים פה, ב)'. ותירץ בזה"ל: 'אולי גבל הקדוש ברוך הוא עפר קרנו והחזירו למה שהיה', עכ"ד.
ולכאורה מה הועיל שגיבל הקב"ה העפר והחזירו למה שהיה, הא סו"ס זה יצירה ובריאה חדשה - ושוב קשיא איך זה מתייחס לאילו של יצחק שהוא כבר נשרף, וכעת פנים חדשות באו לכאן. וע"כ מוכח דסו"ס כיון והחומר והחפצא חד הוא, לא אכפת לן שנשתנתה צורתו, והמעלה והקדושה מיוחסת עדיין, וא"כ אולי הכ"נ אי"ז מקח טעות.
[ויש לפלפל עפ"ד השערי תשובה (או"ח סי' מב סק"א) דמקשה על הא"ר שמתיר להפוך הרצועה ממקום הקשר ללמטה, ולא חייש למעלין בקודש ואין מורידין - משום דהכל חפץ אחד והקדושה מתפשטת בכל החפץ, והוכיח כן מהר"ש זקינו דהא"ר מאבני יעקב שרבו עלי יניח צדיק את ראשו ועשה הקב"ה כולם אבן אחת, ותמוה הא סו"ס ראשו דיעקב מונח במקום אחד ולא על כל האבן, וע"כ דסו"ס חפצא אחת היא ומועיל הקדושה לכולם. והקשה ע"ז השע"ת 'והראי' שמביא הא"ר בשם זקינו אינו ראי' כ"כ דכיון דמעשה נסים היו שמה לא היו בדרך דביקות זה בזה כ"א נעשה גוש א' בלול מכולם'. וא"כ י"ל דהכ"נ הקב"ה עשה מעשה ניסים ויצר יצירה של אילו של יצחק כבתחילה, משא"כ מעשה אדם שאני].
אשמח למקורות וראיות לענין.
ושמעתי להביא בזה ראי' נפלאה מפרשת השבוע דכתיב (שמות יט, יג) 'במשוך היובל המה יעלו בהר', ופירש"י 'הוא שופר של איל, ושופר אילו של יצחק היה (פדר"א לה)'. והקשה עליו הרמב"ן שם: 'ולא הבינותי זה, כי אילו של יצחק עולה הקריב אותו, והקרנים והטלפים הכל נשרף בעולות (זבחים פה, ב)'. ותירץ בזה"ל: 'אולי גבל הקדוש ברוך הוא עפר קרנו והחזירו למה שהיה', עכ"ד.
ולכאורה מה הועיל שגיבל הקב"ה העפר והחזירו למה שהיה, הא סו"ס זה יצירה ובריאה חדשה - ושוב קשיא איך זה מתייחס לאילו של יצחק שהוא כבר נשרף, וכעת פנים חדשות באו לכאן. וע"כ מוכח דסו"ס כיון והחומר והחפצא חד הוא, לא אכפת לן שנשתנתה צורתו, והמעלה והקדושה מיוחסת עדיין, וא"כ אולי הכ"נ אי"ז מקח טעות.
[ויש לפלפל עפ"ד השערי תשובה (או"ח סי' מב סק"א) דמקשה על הא"ר שמתיר להפוך הרצועה ממקום הקשר ללמטה, ולא חייש למעלין בקודש ואין מורידין - משום דהכל חפץ אחד והקדושה מתפשטת בכל החפץ, והוכיח כן מהר"ש זקינו דהא"ר מאבני יעקב שרבו עלי יניח צדיק את ראשו ועשה הקב"ה כולם אבן אחת, ותמוה הא סו"ס ראשו דיעקב מונח במקום אחד ולא על כל האבן, וע"כ דסו"ס חפצא אחת היא ומועיל הקדושה לכולם. והקשה ע"ז השע"ת 'והראי' שמביא הא"ר בשם זקינו אינו ראי' כ"כ דכיון דמעשה נסים היו שמה לא היו בדרך דביקות זה בזה כ"א נעשה גוש א' בלול מכולם'. וא"כ י"ל דהכ"נ הקב"ה עשה מעשה ניסים ויצר יצירה של אילו של יצחק כבתחילה, משא"כ מעשה אדם שאני].
אשמח למקורות וראיות לענין.