כתב הרמב"ן בפרשת בא פרק יג פסוק טז:
ועתה אומר לך כלל בטעם מצות רבות. הנה מעת היות ע"ג בעולם מימי אנוש החלו הדעות להשתבש באמונה, מהם כופרים בעיקר ואומרים כי העולם קדמון, כחשו בה' ויאמרו לא הוא, ומהם מכחישים בידיעתו הפרטית ואמרו איכה ידע אל ויש דעה בעליון (תהלים עג יא), ומהם שיודו בידיעה ומכחישים בהשגחה ויעשו אדם כדגי הים שלא ישגיח האל בהם ואין עמהם עונש או שכר, יאמרו עזב ה' את הארץ. הרי להדיא כתב שאין שכר לבע"ח אמנם צ"ב שהצפרדעים קיבלו שכר על שנכנסו לתנורים במצרים והכלבים על שלא נבחו וכו' וא"כ יש להם שכר
ויש לברר ג"כ בענין זה אם ניתן להם שכר ע"כ יש להם בחירה דאל"כ שכר על מה ומה חלוקים הם מהאדם?
ועתה אומר לך כלל בטעם מצות רבות. הנה מעת היות ע"ג בעולם מימי אנוש החלו הדעות להשתבש באמונה, מהם כופרים בעיקר ואומרים כי העולם קדמון, כחשו בה' ויאמרו לא הוא, ומהם מכחישים בידיעתו הפרטית ואמרו איכה ידע אל ויש דעה בעליון (תהלים עג יא), ומהם שיודו בידיעה ומכחישים בהשגחה ויעשו אדם כדגי הים שלא ישגיח האל בהם ואין עמהם עונש או שכר, יאמרו עזב ה' את הארץ. הרי להדיא כתב שאין שכר לבע"ח אמנם צ"ב שהצפרדעים קיבלו שכר על שנכנסו לתנורים במצרים והכלבים על שלא נבחו וכו' וא"כ יש להם שכר
ויש לברר ג"כ בענין זה אם ניתן להם שכר ע"כ יש להם בחירה דאל"כ שכר על מה ומה חלוקים הם מהאדם?