האם יש בחירה ושכר ועונש בבע"ח?

מ.רז

משתמש רגיל
כתב הרמב"ן בפרשת בא פרק יג פסוק טז:
ועתה אומר לך כלל בטעם מצות רבות. הנה מעת היות ע"ג בעולם מימי אנוש החלו הדעות להשתבש באמונה, מהם כופרים בעיקר ואומרים כי העולם קדמון, כחשו בה' ויאמרו לא הוא, ומהם מכחישים בידיעתו הפרטית ואמרו איכה ידע אל ויש דעה בעליון (תהלים עג יא), ומהם שיודו בידיעה ומכחישים בהשגחה ויעשו אדם כדגי הים שלא ישגיח האל בהם ואין עמהם עונש או שכר, יאמרו עזב ה' את הארץ. הרי להדיא כתב שאין שכר לבע"ח אמנם צ"ב שהצפרדעים קיבלו שכר על שנכנסו לתנורים במצרים והכלבים על שלא נבחו וכו' וא"כ יש להם שכר
ויש לברר ג"כ בענין זה אם ניתן להם שכר ע"כ יש להם בחירה דאל"כ שכר על מה ומה חלוקים הם מהאדם?
 

ראובן

משתמש ותיק
הרמב"ן בפרשת נח הקשה על הפסוק מיד כל חיה אדרשנו שאין לחיות בחירה ולא מובן על מה מקבלים עונש. ויש לומר ששכר אינו קושיה שזו מידת הכרת הטוב אפילו לדומם כמו שמובא שמשה רבנו לא הכה את היאור כי ניצר על ידו. ואם כן ראוי שמי שנעשה לנו טובה על ידו נעשה לו טובה. ובאמת גם אדם שמטיב זה בעצם חסד הקב"ה שנתן לו היכולת.
גם הרמב"ם שמוכיח שיש בחירה לא מוכיח משכר אלא מעונש שלא ראוי שיקבל עונש מי שאין לו בחירה שהרי אינו אשם בדבר (וגם אין חיוב הכרת הרע).
 

סבא

משתמש ותיק
אבל לשון הרמב"ן היא- ואין עמהם עונש או [highlight=yellow]שכר[/highlight]!
 

אור זרוע

משתמש ותיק
מצאתי בספר דף על דף בכורות ה, ב:
בספר אוצר הידיעות (חלק ב' ע' צ') דן אי יש ענין שכר ועונש בבעלי חיים, וכותב: יש מחלוקת בראשונים אם שייך שכר ועונש בבע"ח, כמו שהובא ברמב"ם במו"נ (חי'ג פי"ז). ובאבן עזרא (בראשית פרק ט פסוק ה) כתב גם אדרשנו מיד כל חיה, שאצוה לאחרת שיהרגנה. וברמב"ן שם כתב ואין בחיה דעת שתיענש או תקבל שכר.

אמנם הרד"ק (מלכים א פרק יג פסוק כח) כתב והנה הראה לנו בזה גמול הצדיק וענשו כאח' בעולם הזה, וכן גמול החמור בעולם הזה לכבוד הנביא שרכב עליו, כי יש גמול ועונש בשאר בעלי חיים בעולם הזה בענין האדם כמו שכתבנו בפי' תילים במזמור תהלה לדוד. וכוונתו למש"כ שם בתהלים (עה"פ צדיק ה' בכל דרכיו) להביא ראיה מהגמ' חולין (סג, ב) ר"י כד הוי חזי שלך ששולה דגים מן הים היה אומר משפטיך תהום רבה.

וכן מצינו בבכורות (ה, ב) נאמר רבא מה נשתנו פטרי חמורים מפטרי סוסים וגמלים, א"ל גזירת הכתוב היא, ועוד שסייעו ישראל בשעת יציאתם ממצרים שאין לך כל אחד ואחד מישראל שלא היו עמו תשעים חמורים לובים טעונים מכספה וזהבה של מצרים.

וכן מצינו בבראשית רבה (כב, יח) עופות קברו להבל וקבלו שכרן שמכסין דמן. וכן מצינו במדרש שוח"ט (פרק כ"ח) ובשכר לא יחרץ כלב לשונו זכו לעיבוד עורות לספר תורה. ומפורש בתרגום יונתן (בראשית פרק ט פסוק ה) וברם ית דמכון לנפשתיכון אתבוע מן ידא דכל חיתא דקטלא לבר נשא איתבועיניה לאיתקטלא עליה ודפח"ח.
 
חלק עליון תַחתִית