להחזיר עטרה ליושנה - אמירת דברי תורה בחתונות

אשרי העם

משתמש ותיק
יש מקום גדול לעורר, מדוע בזמנינו פסק המנהג לומר דברי תורה בשמחת נישואין וכדומה. וידוע מחז"ל דשלושה שאכלו על שולחן אחד ולא אמרו עליו ד"ת - כאילו אכלו מזבחי מתים. וכמו שבסעודות ברית מילה, סעודת בר מצוה, וכל שלום זכר או קידוש נוהגים שהאב או הרב דורש ואומר כמה דברי תורה, ומה יגרע חלקה של שמחת נישואי חתן וכלה - שפסק המנהג לומר דברי תורה.

אשר על כן אמרתי להביא בזה כמה מדברי גדולי הפוסקים בזה, אולי יתעוררו עמך בית ישראל ותשוב ותחזור עטרה ליושנה.

ראשית כל אצרף את מכתבו של הגאון רבי מרדכי יהודה קראוס שליט"א (רב הקהילה התורנית בירוחם) אל מרן הגר"י זילברשטיין שליט"א, בבקשה לעורר את הענין, ואח"כ אצרף את תשובתו של מרן הגרי"ז שליט"א [כפי שנדפס בקובץ 'ווי העמודים וחשוקיהם', טבת תשפ"ב], ועוד. 



 
 

אשרי העם

משתמש ותיק
פותח הנושא
יהודי אמר:
יש עוד פה ושם כאלו שאומרים. אלא שכיום זה נראה כבר משונה.

לקיים את דברי חז"ל, ולומר דברי תורה בסעודת מצוה של יהודים יראים ושלמים, לא אמור להחשב לדבר משונה...
וגם אם לצערינו זה נהיה כך, אם עוד ועוד אנשים ינהגו כן, ויעמידו את אחד הסבים או הרבנים לומר כמה דקות דברי תורה, הדבר ישוב ולא ייחשב משונה.
 

יראתי בפצותי

משתמש ותיק
דברי תורה אומרים - שיר המעלות, ולכו"ע יוצאים בזה ומסתמא אף לכתחילה.
לגבי לשמחו בדברים, ברור שהכוונה בדברים המשמחים ולא בד"ת, והוא כעין הבדחנות אצל החסידים, במצוה טאנץ, ואינו ענין כלל לשאלה זו. וגם לשמחו בדברים מנין שהוא בחתונה עצמה ולא גם בז' ימי המשתה? ומכל מקום לגבי ד"ת קושיא מעיקרא ליתא. ואם השאלה למה שינו המנהג שהיו אומרים ד"ת בחתונה. לענ"ד יש לתרץ על זה בשופי.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
אמת שזה היה מקובל בעבר, אבל למעלה מיובל ואולי 60 שנה שלא נוהגים בכך פה בארץ, (בבריסק כן). גם בחו"ל או מעט אצל החוצניקים כן.
ואי"ז כשמחת הודאה, ששם ד"ת שלא יהיה מושב ליצים, וכאן יש סעודה שהיא עצמה השמחה והיא המצווה, וגם אגרא דבי הילולא מילי זה כבוד החתן וכל דברי ברכה שאומרים לו. גם באופן אישי.
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
בהחלט מוגזם לדעתי שיש זמן לשולשה-ארבעה סבבי ריקודים ואין זמן לאיזה שיעור או איזה ווארטים וסיפורים וכד'.
בחב"ד החתן חוזר מאמר חסידות בשלב ה'קבלת פנים' אבל זה ממש בחוג מצומצם.
 

אשרי העם

משתמש ותיק
פותח הנושא
ובהערות 'ענפי חיים' שם הבאתי מה שכתב הרשב"ץ במגן אבות על המשנה הנ"ל באבות:

הערות ענפי חיים עמ' קג.PNG
 

חזקי

משתמש ותיק
יש את המנהג שכל הסבות והדודים של החתן שיש להם פראקים צריכים לדבר
זה מנהג פסול זה מצער גם את החתן גם את כל אלו שהגיעו אסור להצטער בחתונה

אבל אם תביאו חברה מוצלחים הרב בידרמן הרב גלזר שיעשו שמחה אז מצוין!!!!
 

יוצר אור

משתמש ותיק
ידוע לי באמת שר' יצחק זילברשטיין עצמו בכל החתונות של בניו ונכדיו ויוצאי חלציו הקפיד על זה מאד שיהיה דרשה בחתונה והוא עצמו היה עולה ומדבר כמה דברי תורה וחידות וכו' וכו' כיד ה' הטובה עליו
 

יהודי

משתמש ותיק
חזקי אמר:
יש את המנהג שכל הסבות והדודים של החתן שיש להם פראקים צריכים לדבר
זה מנהג פסול זה מצער גם את החתן גם את כל אלו שהגיעו אסור להצטער בחתונה

אבל אם תביאו חברה מוצלחים הרב בידרמן הרב גלזר שיעשו שמחה אז מצוין!!!!
זה שכל הנוכחים צריכים לדבר זו בעיה בעצם בכל אירוע.

למעשה איני יודע אם זה קשור לעשות שמחה, אלא לומר דברי תורה יקרים ונעימים לשמוע, כמובן בקיצור ובלי להאריך יתר על המידה (כידוע לפעמים אבי החתן או הכלה שוכח שבעצם השמחה היא של החתן והכלה, וד"ל).
 

מודים דרבנן

משתמש ותיק
לא בכל משפחה יש מישהו מוצלח שיודע לרתק את השומעים.
כל דרשה אחרת שאינה מעניינת את השומעים גורמת טורח לציבור השומעים הכפוי.
 

בורסקאי

משתמש ותיק
האמת היא שזה עדיין נהוג בהרבה קהילות שמקיימות את מסורת אבותיהם, כמו בריסק או אצל הייקים וכן הרבה מאחינו תושבי חו"ל שממשיכים במידה רבה את מסורת אירופה,
לגבי החסידים נראה לי שכיון שאצל האדמורים לא היה נהוג מימילא נשתרבב המנהג ופשט גם אצל המון העם,כמו מנהג המצווה טאנץ שהיה נהוג בעבר רק אצל הצדיקים והפך לנחלת הכלל,
בארצנו הקדושה ציבור בני התורה הוטמעו במנהגי הישיבות הישראליות, ורואים את זה בתחומים רבים שנטשו את מסורת אבותם כמו יוצרות שלא אומרים ועוד מנהגים רבים שכל המכיר את מנהגי הישיבות בארה"בכמו לייקווד וטעלז יודע ששם המצב אחרת אפילו הליטאים הבודדים שבין בני הישיבות בארץ (שהרי כידוע שרוב בני הישיבות אינם יוצאי ליטא באמת) לא שמרו על צורת המנהגים שנהגו בגולה,

ולכן לענ"ד בארץ לא היה נהוג הדבר אולי מחוסר סבלנות צברית.. או סיבה אחרת,
ומתוך כך הפך להיות מנהג הכלל,

כל הנ"ל נכתב כהשערה ואיני יודע דברים ברורים אבל המציאות היא שזה נהוג בהרבה קהילות אירופה וחוגים שמרנים שונים.
 

יהודה היהודי

משתמש רגיל
יש באמת הרבה חתנים שמאבדים את הראש מרוב ריקודים ולא מרגישים שום שמחה בריקודים ועיניהם כלות לאיזה דבר תורה משמח של כמה דקות
אני אישית כשאני נזכר בחתונתי מהרהר בזה כל פעם ,שהיום במקום לשמח את החתן ,החתן אמור להרקיד את כולם .
כל הכבוד לך על הרמת הנושא הזה ועליך נאמר כל המשמח זוכה לחמשה קולות
 

אשרי העם

משתמש ותיק
פותח הנושא
הגאון רבי אריאל בוקוולד שליט"א (רב קהילת משכן חיים, בני ברק) כתב לי תגובה נאה, וזה לשונה:
ישר כוחך השתדלותך להחזיר את המנהג הקדום "אגרא דבי הלולי מילי" (ברכות ו:), ובוודאי טעם עמוק למנהג קדום זה של חז"ל, ובוודאי יהיה לתועלת הצלחת הזיווג, שעבור הצלחתה כל שמחת הנישואים. אינני מבין בסודות, אבל ענין של דברי תורה בכלל שמחת הנישואין נראה פשוט. הרי העולם נברא ע"י התורה, כמו שאמר שלמה הע"ה  (משלי פרק ח, כב-כט): "ה' קָנָנִי רֵאשִׁית דַּרְכּוֹ קֶדֶם מִפְעָלָיו מֵאָז. וכו'  בַּהֲכִינוֹ שָׁמַיִם שָׁם אָנִי בְּחוּקוֹ חוּג עַל פְּנֵי תְהוֹם וכו'", וכן (משלי ט,א-ג) "חָכְמוֹת בָּנְתָה בֵיתָהּ חָצְבָה עַמּוּדֶיהָ שִׁבְעָה: טָבְחָה טִבְחָהּ מָסְכָה יֵינָהּ אַף עָרְכָה שֻׁלְחָנָהּ:". "חכמות בנתה ביתה. זו היא התורה שקנתה כל העולמות" (מרש משלי, ועי' ביאור הגר"א לפסוקים). וכל חתונה היא גם בנין עולם חדש, ובברכת חתנים חוזרים למעשה בראשית. 

אמנם מה שבעל ההערות לשיח חיים מדקדק מדברי הראב"ד המובאים במגן אבות, שאם לא מדברים דברי תורה, האכילה בכלל זבחי מתים, אדרבה נראה שמדוקדק להפך מדברי הראב"ד שם, שרק בגדר "אינו נכון" הוא מה שמקדימים לדבר דברי תורה בביהכ"נ לפני שמחת הנישואין. ולא נראה שום איסור בדבר מה שנוהגים לא לדבר. ושמעתי פעם בשם המשגיח רבי ירוחם ליבוביץ' ממיר שבמקום שלא יקשיבו לדברי תורה, עדיף לא לדבר. [והוא לכאו' גדר בבזיון דברי תורה.] וצריך למצא בעל כישרון מיוחד שיודע לדבר דברי תורה בשמחת הנישואין באופן נאות שיקשיבו.
 

אשרי העם

משתמש ותיק
פותח הנושא
הגאון רבי אברהם צבי הכהן שליט"א (רב דקהל חסידים שיכון ה, ב"ב) כתב לי בזה"ל:
בוודאי הוא דבר גדול מאד, להנהיג לומר ד"ת בסעודת נישואין, כפי שנהוג בהרבה קהילות בחו"ל, ומי שיצליח לפעול שינהגו כן גם פה ארה"ק, שכרו גדול משמים.
 

יוצר אור

משתמש ותיק
אמרתי אחכמה אמר:
לאחרונה השתתפתי בחתונה והיה דרשה של הגאון ר' אליעזר דינר מ"שארית ישראל" שהוא סב החתן ועלה לדרוש והקדים וכך אמר "בחתונה שלי באנגליה היו 14 דרשות, לפחות כאן שיהיה דרשה אחת"...

לא מעודכן...
 

משולש

משתמש ותיק
החסידים משלמים הרבה כסף לגראמער שישמח את החתן והכלה בדברים.
השאלה היא האם הם נוהגים לומר דברי תורה או רק דברים אחרים
וגם בזה יש כאלו יותר מעניינים ויש כאלו משעממים.
וכמו שאמרו כאן: בחתונה שופכים ים של כסף. תן כמה שקלים לאדם עם כשרון דיבור והומור שיכניס כמה דברי תורה ברוח טובה שישמח את החתן הכלה והמוזמנים.
 

בן ראם

משתמש ותיק
מעניין לעניין ובאותו עניין- האם לא מפריזים היום בשבח החתן? בזמן האחרון השתתפתי בכמה שמחות, והזדעזעתי מהרמה הירודה של דברי התורה בעיקר של חברי החתן (מכמה ישיבות), ועוד יותר מהדיבור המטופש בשבחי החתן שרק גורם לירידה בערכו ובזיון לשומעים? גם אתם נתקלתם?
 

יוצר אור

משתמש ותיק
בן ראם אמר:
מעניין לעניין ובאותו עניין- האם לא מפריזים היום בשבח החתן? בזמן האחרון השתתפתי בכמה שמחות, והזדעזעתי מהרמה הירודה של דברי התורה בעיקר של חברי החתן (מכמה ישיבות), ועוד יותר מהדיבור המטופש בשבחי החתן שרק גורם לירידה בערכו ובזיון לשומעים? גם אתם נתקלתם?
זה באמת בעיה. בישיבות הפתוחות היום נכנס מושגים חדשים, ואני שמעתי דרשה של כמה חברים של החתן, שהראתה בקיאות מבהילה בהיסטוריית אומות העולם, ומשלים וסיפורים על חכמי אומות העולם, שמות של גויים שמעולם לא הכרתי, ומשפטים וסיסמאות שמעולם לא שמעתי. זה נורא נוראות. במקום להביא איזה ווארט יפה, איזה סיפור על אחד מגדולי ישראל, ולדמות אותו לחתן, ולשבחו ולרוממו. הם לוקחים סיפור על איזה מלך או שליט או חכם גוי לא מוכר, כנראה מספרות הגויים, ומספרים לכולם... לאיזה רמה הם ירדו??????
 
 

בן אהרון

משתמש ותיק
אוסיף מה ששמעתי דרך צחות.
מה ההבדל בין פלפול לדרשת ז' ברכות.
בדרשת ז' ברכות לא מסכימים עם כל תהליך מו''מ של הדרשן אך מסכימים לעצם המסקנה (מידות טובות, בין אדם לחבירו וכו')
נהפוך הוא בפלפול שעל פניו כל המו''מ הגיוני, אך התוצאה נשמעת מאוד מחודשת....
 

אמרתי אחכמה

משתמש ותיק
יוצר אור אמר:
אמרתי אחכמה אמר:
לאחרונה השתתפתי בחתונה והיה דרשה של הגאון ר' אליעזר דינר מ"שארית ישראל" שהוא סב החתן ועלה לדרוש והקדים וכך אמר "בחתונה שלי באנגליה היו 14 דרשות, לפחות כאן שיהיה דרשה אחת"...

לא מעודכן...

הסבר נא
 

ונחנו מה

משתמש ותיק
היום חתונה זה ארוע המוני צעקני ורועש, ובמקום כזה לא מתאים דברי תורה, לאף אחד אין ראש לזה
ובכל מקרה יש צרות יותר גדולות לדור
 

אשרי העם

משתמש ותיק
פותח הנושא
ונחנו מה אמר:
היום חתונה זה ארוע המוני צעקני ורועש, ובמקום כזה לא מתאים דברי תורה, לאף אחד אין ראש לזה
ובכל מקרה יש צרות יותר גדולות לדור

זה שחתונה זה אירוע המוני וצעקני ורועש - זה רק סיבה יותר להכניס קצת רוחניות ופנימיות, ולא יקרה כלום אם בסעודה שלפני הריקודים הראשונים, שכל המסובים בלאו הכי יושבים ואוכלים בצורה רגועה (לפני הצעקניות והרעשניות), ובמקום וזמן כזה יש לכל אחד ראש לשמוע דבר תורה לא כבד, אלא בצורה צחה וברורה.

ובכל מקרה - זה שיש צרות יותר גדולות לדור, רק אומר שעלינו לחפש ולתקן את עצמינו בכל מה שאפשר, ואם רב חשוב מעורר את הדבר - אין צורך ומיותר לקרר את האמבטיה...
 
חלק עליון תַחתִית