נתן הבבלי אמר:האם מותר להגעיל כלים בשבת, ואם לאו – מאי טעמא? לכה"פ לשו"ע דמתיר לטבול כלים, דבטבילה לא הוי מתקן כלי.
אתה רציני?יעקב שלם אמר:נתן הבבלי אמר:האם מותר להגעיל כלים בשבת, ואם לאו – מאי טעמא? לכה"פ לשו"ע דמתיר לטבול כלים, דבטבילה לא הוי מתקן כלי.
מבשל המתכת.?
זה רק בליבון חמור, או קל ח"ש לדעת החזו"א, ועיין עוד בפמ"ג סי' תק"ט.נתן הבבלי אמר:אתה רציני?יעקב שלם אמר:נתן הבבלי אמר:האם מותר להגעיל כלים בשבת, ואם לאו – מאי טעמא? לכה"פ לשו"ע דמתיר לטבול כלים, דבטבילה לא הוי מתקן כלי.
מבשל המתכת.?
הגלילי אמר:עיין בפרמ"ג סי' שכ"ג
והלא להדיא בסוכה אסרינן למעט עלי ההדס ביו"ט כיון דקא מתקן מנא, כי מכשירו למצוה, וה"ה הכלי המוגעל הוא מוכשר לפי ההלכה, ול"ק מהטבלה שאין בו שום רושם מציאותי והוא רק חלות בעלמא, ולא חשיב תיקון חשוב.נתן הבבלי אמר:האם מותר להגעיל כלים בשבת, ואם לאו – מאי טעמא? לכה"פ לשו"ע דמתיר לטבול כלים, דבטבילה לא הוי מתקן כלי.
אם אני מבין טוב בפמ"ג כתוב לא כדבריךכמעיין המתגבר אמר:והלא להדיא בסוכה אסרינן למעט עלי ההדס ביו"ט כיון דקא מתקן מנא, כי מכשירו למצוה, וה"ה הכלי המוגעל הוא מוכשר לפי ההלכה, ול"ק מהטבלה שאין בו שום רושם מציאותי והוא רק חלות בעלמא, ולא חשיב תיקון חשוב.נתן הבבלי אמר:האם מותר להגעיל כלים בשבת, ואם לאו – מאי טעמא? לכה"פ לשו"ע דמתיר לטבול כלים, דבטבילה לא הוי מתקן כלי.
נתן הבבלי אמר:האם מותר להגעיל כלים בשבת, ואם לאו – מאי טעמא? לכה"פ לשו"ע דמתיר לטבול כלים, דבטבילה לא הוי מתקן כלי.
(לא ראיתיו, ואפשר שאתה צודק).נתן הבבלי אמר:אם אני מבין טוב בפמ"ג כתוב לא כדבריךכמעיין המתגבר אמר:והלא להדיא בסוכה אסרינן למעט עלי ההדס ביו"ט כיון דקא מתקן מנא, כי מכשירו למצוה, וה"ה הכלי המוגעל הוא מוכשר לפי ההלכה, ול"ק מהטבלה שאין בו שום רושם מציאותי והוא רק חלות בעלמא, ולא חשיב תיקון חשוב.נתן הבבלי אמר:האם מותר להגעיל כלים בשבת, ואם לאו – מאי טעמא? לכה"פ לשו"ע דמתיר לטבול כלים, דבטבילה לא הוי מתקן כלי.
גם לא רושם מציאותי אסור לטבול ככלים טמאיםכמעיין המתגבר אמר:והלא להדיא בסוכה אסרינן למעט עלי ההדס ביו"ט כיון דקא מתקן מנא, כי מכשירו למצוה, וה"ה הכלי המוגעל הוא מוכשר לפי ההלכה, ול"ק מהטבלה שאין בו שום רושם מציאותי והוא רק חלות בעלמא, ולא חשיב תיקון חשוב.נתן הבבלי אמר:האם מותר להגעיל כלים בשבת, ואם לאו – מאי טעמא? לכה"פ לשו"ע דמתיר לטבול כלים, דבטבילה לא הוי מתקן כלי.
בגמרא בביצה יז:, שם מבואר דאינו מתקן כלי והוא אסור רק מחמת גזירות חיצוניות, עי"ש.נתן הבבלי אמר:גם לא רושם מציאותי אסור לטבול ככלים טמאיםכמעיין המתגבר אמר:והלא להדיא בסוכה אסרינן למעט עלי ההדס ביו"ט כיון דקא מתקן מנא, כי מכשירו למצוה, וה"ה הכלי המוגעל הוא מוכשר לפי ההלכה, ול"ק מהטבלה שאין בו שום רושם מציאותי והוא רק חלות בעלמא, ולא חשיב תיקון חשוב.נתן הבבלי אמר:האם מותר להגעיל כלים בשבת, ואם לאו – מאי טעמא? לכה"פ לשו"ע דמתיר לטבול כלים, דבטבילה לא הוי מתקן כלי.
פלאכמעיין המתגבר אמר:בגמרא בביצה יז:, שם מבואר דאינו מתקן כלי והוא אסור רק מחמת גזירות חיצוניות, עי"ש.נתן הבבלי אמר:גם לא רושם מציאותי אסור לטבול ככלים טמאיםכמעיין המתגבר אמר:והלא להדיא בסוכה אסרינן למעט עלי ההדס ביו"ט כיון דקא מתקן מנא, כי מכשירו למצוה, וה"ה הכלי המוגעל הוא מוכשר לפי ההלכה, ול"ק מהטבלה שאין בו שום רושם מציאותי והוא רק חלות בעלמא, ולא חשיב תיקון חשוב.
אדרבה, בהגעלה אינו אלא מדיח הכלי ולא פועל שום חלות ול"ש בזה מתקן מנא, משא"כ בטבילה די"ל כיון שחל היתר שימוש בהכלי הוי מתקן מנא.כמעיין המתגבר אמר:והלא להדיא בסוכה אסרינן למעט עלי ההדס ביו"ט כיון דקא מתקן מנא, כי מכשירו למצוה, וה"ה הכלי המוגעל הוא מוכשר לפי ההלכה, ול"ק מהטבלה שאין בו שום רושם מציאותי והוא רק חלות בעלמא, ולא חשיב תיקון חשוב.נתן הבבלי אמר:האם מותר להגעיל כלים בשבת, ואם לאו – מאי טעמא? לכה"פ לשו"ע דמתיר לטבול כלים, דבטבילה לא הוי מתקן כלי.
אתה צודק שהוא רק מדיחדרומאי אמר:אדרבה, בהגעלה אינו אלא מדיח הכלי ולא פועל שום חלות ול"ש בזה מתקן מנא, משא"כ בטבילה די"ל כיון שחל היתר שימוש בהכלי הוי מתקן מנא.כמעיין המתגבר אמר:והלא להדיא בסוכה אסרינן למעט עלי ההדס ביו"ט כיון דקא מתקן מנא, כי מכשירו למצוה, וה"ה הכלי המוגעל הוא מוכשר לפי ההלכה, ול"ק מהטבלה שאין בו שום רושם מציאותי והוא רק חלות בעלמא, ולא חשיב תיקון חשוב.נתן הבבלי אמר:האם מותר להגעיל כלים בשבת, ואם לאו – מאי טעמא? לכה"פ לשו"ע דמתיר לטבול כלים, דבטבילה לא הוי מתקן כלי.
זה לא חלות איסור, אלא שמעורב כאן איסור בכלי שעלול לצאת עם השימוש בו ברותחין ולכך אסור. משל למה הדבר דומה, לבורר תולעת מפרי שבודאי אין כאן מתקן מנא.נתן הבבלי אמר:אתה צודק שהוא רק מדיחדרומאי אמר:אדרבה, בהגעלה אינו אלא מדיח הכלי ולא פועל שום חלות ול"ש בזה מתקן מנא, משא"כ בטבילה די"ל כיון שחל היתר שימוש בהכלי הוי מתקן מנא.כמעיין המתגבר אמר:והלא להדיא בסוכה אסרינן למעט עלי ההדס ביו"ט כיון דקא מתקן מנא, כי מכשירו למצוה, וה"ה הכלי המוגעל הוא מוכשר לפי ההלכה, ול"ק מהטבלה שאין בו שום רושם מציאותי והוא רק חלות בעלמא, ולא חשיב תיקון חשוב.
אבל למה אתה כותב שלא פועל שום חלות הרי הוא כן פועל חלות דלפני כן אסור להשתמש
א"כ מדוע לא נאסור מדין בורר אם עושה שלא לאלתרדרומאי אמר:זה לא חלות איסור, אלא שמעורב כאן איסור בכלי שעלול לצאת עם השימוש בו ברותחין ולכך אסור. משל למה הדבר דומה, לבורר תולעת מפרי שבודאי אין כאן מתקן מנא.נתן הבבלי אמר:אתה צודק שהוא רק מדיחדרומאי אמר:אדרבה, בהגעלה אינו אלא מדיח הכלי ולא פועל שום חלות ול"ש בזה מתקן מנא, משא"כ בטבילה די"ל כיון שחל היתר שימוש בהכלי הוי מתקן מנא.
אבל למה אתה כותב שלא פועל שום חלות הרי הוא כן פועל חלות דלפני כן אסור להשתמש
משום שאינו בורר אלא מערבב, שהרי הבליעות מתערבבות במים וחוזרות ונבלעות כך שאחוז הבליעות בכלי הוא כאחוז הבליעות במים, וזה אינו בורר, אלא ביטול איסור.נתן הבבלי אמר:א"כ מדוע לא נאסור מדין בורר אם עושה שלא לאלתרדרומאי אמר:זה לא חלות איסור, אלא שמעורב כאן איסור בכלי שעלול לצאת עם השימוש בו ברותחין ולכך אסור. משל למה הדבר דומה, לבורר תולעת מפרי שבודאי אין כאן מתקן מנא.נתן הבבלי אמר:אתה צודק שהוא רק מדיח
אבל למה אתה כותב שלא פועל שום חלות הרי הוא כן פועל חלות דלפני כן אסור להשתמש
מדוע? וכי בבורר שמוציא מקצת פסולת ולא כולה שרי?דרומאי אמר:משום שאינו בורר אלא מערבב, שהרי הבליעות מתערבבות במים וחוזרות ונבלעות כך שאחוז הבליעות בכלי הוא כאחוז הבליעות במים, וזה אינו בורר, אלא ביטול איסור.נתן הבבלי אמר:א"כ מדוע לא נאסור מדין בורר אם עושה שלא לאלתרדרומאי אמר:זה לא חלות איסור, אלא שמעורב כאן איסור בכלי שעלול לצאת עם השימוש בו ברותחין ולכך אסור. משל למה הדבר דומה, לבורר תולעת מפרי שבודאי אין כאן מתקן מנא.
יש בגמרא ד' תירוצים, ומה שהזכרת הוא אחד מהם, אבל הרמב"ם והרי"ף פסקו כרב ביבי שמא ישהה, וממילא מבואר דאין בהטבלת כלי חשש מתקן מנא להלכה אלא טעמא אחרינא.נתן הבבלי אמר:פלאכמעיין המתגבר אמר:בגמרא בביצה יז:, שם מבואר דאינו מתקן כלי והוא אסור רק מחמת גזירות חיצוניות, עי"ש.נתן הבבלי אמר:גם לא רושם מציאותי אסור לטבול ככלים טמאים
מפורש שם בגמ' משום דנראה כמתקן כלי
דף חי
לעיל בסמוך הבאתי דלפי מאי דקי"ל אין מתקן מנא בהטבלה, ומה שכתבת שבהגעלה אינו פועל חלות, לכאו' גם בהדס אין חלות בהסרת ענבי ההדס ואסרי' משום מתקן מנא במסכת סוכה.דרומאי אמר:אדרבה, בהגעלה אינו אלא מדיח הכלי ולא פועל שום חלות ול"ש בזה מתקן מנא, משא"כ בטבילה די"ל כיון שחל היתר שימוש בהכלי הוי מתקן מנא.כמעיין המתגבר אמר:והלא להדיא בסוכה אסרינן למעט עינבי ההדס ביו"ט כיון דקא מתקן מנא, כי מכשירו למצוה, וה"ה הכלי המוגעל הוא מוכשר לפי ההלכה, ול"ק מהטבלה שאין בו שום רושם מציאותי והוא רק חלות בעלמא, ולא חשיב תיקון חשוב.נתן הבבלי אמר:האם מותר להגעיל כלים בשבת, ואם לאו – מאי טעמא? לכה"פ לשו"ע דמתיר לטבול כלים, דבטבילה לא הוי מתקן כלי.
לא יודע מה זה קימא לן, אנן קימא לן דאסור מדינא, עיין מ"ב סימן שכג.כמעיין המתגבר אמר:א. לעיל בסמוך הבאתי דלפי מאי דקי"ל אין מתקן מנא בהטבלה,דרומאי אמר:אדרבה, בהגעלה אינו אלא מדיח הכלי ולא פועל שום חלות ול"ש בזה מתקן מנא, משא"כ בטבילה די"ל כיון שחל היתר שימוש בהכלי הוי מתקן מנא.כמעיין המתגבר אמר:והלא להדיא בסוכה אסרינן למעט עינבי ההדס ביו"ט כיון דקא מתקן מנא, כי מכשירו למצוה, וה"ה הכלי המוגעל הוא מוכשר לפי ההלכה, ול"ק מהטבלה שאין בו שום רושם מציאותי והוא רק חלות בעלמא, ולא חשיב תיקון חשוב.
ב. ומה שכתבת שבהגעלה אינו פועל חלות, לכאו' גם בהדס אין חלות בהסרת ענבי ההדס ואסרי' משום מתקן מנא במסכת סוכה.
כעת ראיתי בב"י שזה מחלוקת ראשונים לרמב"ם והרי"ף אין בזה תיקון כלי ולרא"ש ורשב"א ומרדכי יש בזה איסור תיקון, וממילא יש מחלוקת בין הב"י והדרכ"מ והשו"ע והרמ"א מה ההלכה בזה.דרומאי אמר:לא יודע מה זה קימא לן, אנן קימא לן דאסור מדינא, עיין מ"ב סימן שכג.כמעיין המתגבר אמר:א. לעיל בסמוך הבאתי דלפי מאי דקי"ל אין מתקן מנא בהטבלה,דרומאי אמר:אדרבה, בהגעלה אינו אלא מדיח הכלי ולא פועל שום חלות ול"ש בזה מתקן מנא, משא"כ בטבילה די"ל כיון שחל היתר שימוש בהכלי הוי מתקן מנא.
ב. ומה שכתבת שבהגעלה אינו פועל חלות, לכאו' גם בהדס אין חלות בהסרת ענבי ההדס ואסרי' משום מתקן מנא במסכת סוכה.
ב. בהדס הוא מתקן בעין ממש, ולא צריך לפעול חלות.