הגעלה בשבת

נתן הבבלי

משתמש ותיק
האם מותר להגעיל כלים בשבת, ואם לאו – מאי טעמא? לכה"פ לשו"ע דמתיר לטבול כלים, דבטבילה לא הוי מתקן כלי.​
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
נתן הבבלי אמר:
האם מותר להגעיל כלים בשבת, ואם לאו – מאי טעמא? לכה"פ לשו"ע דמתיר לטבול כלים, דבטבילה לא הוי מתקן כלי.​

מבשל המתכת.?
 

בשלמא

משתמש ותיק
נתן הבבלי אמר:
יעקב שלם אמר:
נתן הבבלי אמר:
האם מותר להגעיל כלים בשבת, ואם לאו – מאי טעמא? לכה"פ לשו"ע דמתיר לטבול כלים, דבטבילה לא הוי מתקן כלי.​

מבשל המתכת.?
אתה רציני?
זה רק בליבון חמור, או קל ח"ש לדעת החזו"א, ועיין עוד בפמ"ג סי' תק"ט.
אבל לגבי הגעלה לכאורה אה"נ אם לא לטעמא דרבא מותר
 
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
נתן הבבלי אמר:
האם מותר להגעיל כלים בשבת, ואם לאו – מאי טעמא? לכה"פ לשו"ע דמתיר לטבול כלים, דבטבילה לא הוי מתקן כלי.​
והלא להדיא בסוכה אסרינן למעט עלי ההדס ביו"ט כיון דקא מתקן מנא, כי מכשירו למצוה, וה"ה הכלי המוגעל הוא מוכשר לפי ההלכה, ול"ק מהטבלה שאין בו שום רושם מציאותי והוא רק חלות בעלמא, ולא חשיב תיקון חשוב.
 
 

נתן הבבלי

משתמש ותיק
פותח הנושא
כמעיין המתגבר אמר:
נתן הבבלי אמר:
האם מותר להגעיל כלים בשבת, ואם לאו – מאי טעמא? לכה"פ לשו"ע דמתיר לטבול כלים, דבטבילה לא הוי מתקן כלי.​
והלא להדיא בסוכה אסרינן למעט עלי ההדס ביו"ט כיון דקא מתקן מנא, כי מכשירו למצוה, וה"ה הכלי המוגעל הוא מוכשר לפי ההלכה, ול"ק מהטבלה שאין בו שום רושם מציאותי והוא רק חלות בעלמא, ולא חשיב תיקון חשוב.
אם אני מבין טוב בפמ"ג כתוב לא כדבריך
 
 

דרבמדיקר

משתמש ותיק
נתן הבבלי אמר:
האם מותר להגעיל כלים בשבת, ואם לאו – מאי טעמא? לכה"פ לשו"ע דמתיר לטבול כלים, דבטבילה לא הוי מתקן כלי.​

אם זה ליבון אז אסור מצד מבעיר (שמ לגבי כיבוי גחלת של מתכת) אך בהגעלה לכאורה היה נראה להתיר אבל באמת אין הדבר כן מכווין שבהטבלת כלים הטעם להתיר כי רק חומרא דרבנן ולא ממש אסורה לשימוש (לכן אין גם מכה בפטיש) אך כאן הכלי אסור ויש פה מצד מכה בפטיש דאורייתא. ואם תמצי לומר שהתיקון אינו נראה לעין אין הדבר כן שהרי משנה מפורשת בין השמשות אין מטבלין את הכלים (והוא הדין בשבת)
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
נתן הבבלי אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
נתן הבבלי אמר:
האם מותר להגעיל כלים בשבת, ואם לאו – מאי טעמא? לכה"פ לשו"ע דמתיר לטבול כלים, דבטבילה לא הוי מתקן כלי.​
והלא להדיא בסוכה אסרינן למעט עלי ההדס ביו"ט כיון דקא מתקן מנא, כי מכשירו למצוה, וה"ה הכלי המוגעל הוא מוכשר לפי ההלכה, ול"ק מהטבלה שאין בו שום רושם מציאותי והוא רק חלות בעלמא, ולא חשיב תיקון חשוב.
אם אני מבין טוב בפמ"ג כתוב לא כדבריך
(לא ראיתיו, ואפשר שאתה צודק).
 
 

נתן הבבלי

משתמש ותיק
פותח הנושא
כמעיין המתגבר אמר:
נתן הבבלי אמר:
האם מותר להגעיל כלים בשבת, ואם לאו – מאי טעמא? לכה"פ לשו"ע דמתיר לטבול כלים, דבטבילה לא הוי מתקן כלי.​
והלא להדיא בסוכה אסרינן למעט עלי ההדס ביו"ט כיון דקא מתקן מנא, כי מכשירו למצוה, וה"ה הכלי המוגעל הוא מוכשר לפי ההלכה, ול"ק מהטבלה שאין בו שום רושם מציאותי והוא רק חלות בעלמא, ולא חשיב תיקון חשוב.
גם לא רושם מציאותי אסור לטבול ככלים טמאים
 
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
נתן הבבלי אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
נתן הבבלי אמר:
האם מותר להגעיל כלים בשבת, ואם לאו – מאי טעמא? לכה"פ לשו"ע דמתיר לטבול כלים, דבטבילה לא הוי מתקן כלי.​
והלא להדיא בסוכה אסרינן למעט עלי ההדס ביו"ט כיון דקא מתקן מנא, כי מכשירו למצוה, וה"ה הכלי המוגעל הוא מוכשר לפי ההלכה, ול"ק מהטבלה שאין בו שום רושם מציאותי והוא רק חלות בעלמא, ולא חשיב תיקון חשוב.
גם לא רושם מציאותי אסור לטבול ככלים טמאים
בגמרא בביצה יז:, שם מבואר דאינו מתקן כלי והוא אסור רק מחמת גזירות חיצוניות, עי"ש.
 
 

נתן הבבלי

משתמש ותיק
פותח הנושא
כמעיין המתגבר אמר:
נתן הבבלי אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
והלא להדיא בסוכה אסרינן למעט עלי ההדס ביו"ט כיון דקא מתקן מנא, כי מכשירו למצוה, וה"ה הכלי המוגעל הוא מוכשר לפי ההלכה, ול"ק מהטבלה שאין בו שום רושם מציאותי והוא רק חלות בעלמא, ולא חשיב תיקון חשוב.
גם לא רושם מציאותי אסור לטבול ככלים טמאים
בגמרא בביצה יז:, שם מבואר דאינו מתקן כלי והוא אסור רק מחמת גזירות חיצוניות, עי"ש.
פלא
מפורש שם בגמ' משום דנראה כמתקן כלי
דף חי
 

דרומאי

משתמש ותיק
כמעיין המתגבר אמר:
נתן הבבלי אמר:
האם מותר להגעיל כלים בשבת, ואם לאו – מאי טעמא? לכה"פ לשו"ע דמתיר לטבול כלים, דבטבילה לא הוי מתקן כלי.​
והלא להדיא בסוכה אסרינן למעט עלי ההדס ביו"ט כיון דקא מתקן מנא, כי מכשירו למצוה, וה"ה הכלי המוגעל הוא מוכשר לפי ההלכה, ול"ק מהטבלה שאין בו שום רושם מציאותי והוא רק חלות בעלמא, ולא חשיב תיקון חשוב.
אדרבה, בהגעלה אינו אלא מדיח הכלי ולא פועל שום חלות ול"ש בזה מתקן מנא, משא"כ בטבילה די"ל כיון שחל היתר שימוש בהכלי הוי מתקן מנא.
 
 

נתן הבבלי

משתמש ותיק
פותח הנושא
דרומאי אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
נתן הבבלי אמר:
האם מותר להגעיל כלים בשבת, ואם לאו – מאי טעמא? לכה"פ לשו"ע דמתיר לטבול כלים, דבטבילה לא הוי מתקן כלי.​
והלא להדיא בסוכה אסרינן למעט עלי ההדס ביו"ט כיון דקא מתקן מנא, כי מכשירו למצוה, וה"ה הכלי המוגעל הוא מוכשר לפי ההלכה, ול"ק מהטבלה שאין בו שום רושם מציאותי והוא רק חלות בעלמא, ולא חשיב תיקון חשוב.
אדרבה, בהגעלה אינו אלא מדיח הכלי ולא פועל שום חלות ול"ש בזה מתקן מנא, משא"כ בטבילה די"ל כיון שחל היתר שימוש בהכלי הוי מתקן מנא.
אתה צודק שהוא רק מדיח
אבל למה אתה כותב שלא פועל שום חלות הרי הוא כן פועל חלות דלפני כן אסור להשתמש
 
 

דרומאי

משתמש ותיק
נתן הבבלי אמר:
דרומאי אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
והלא להדיא בסוכה אסרינן למעט עלי ההדס ביו"ט כיון דקא מתקן מנא, כי מכשירו למצוה, וה"ה הכלי המוגעל הוא מוכשר לפי ההלכה, ול"ק מהטבלה שאין בו שום רושם מציאותי והוא רק חלות בעלמא, ולא חשיב תיקון חשוב.
אדרבה, בהגעלה אינו אלא מדיח הכלי ולא פועל שום חלות ול"ש בזה מתקן מנא, משא"כ בטבילה די"ל כיון שחל היתר שימוש בהכלי הוי מתקן מנא.
אתה צודק שהוא רק מדיח
אבל למה אתה כותב שלא פועל שום חלות הרי הוא כן פועל חלות דלפני כן אסור להשתמש
זה לא חלות איסור, אלא שמעורב כאן איסור בכלי שעלול לצאת עם השימוש בו ברותחין ולכך אסור. משל למה הדבר דומה, לבורר תולעת מפרי שבודאי אין כאן מתקן מנא.
 
 

נתן הבבלי

משתמש ותיק
פותח הנושא
דרומאי אמר:
נתן הבבלי אמר:
דרומאי אמר:
אדרבה, בהגעלה אינו אלא מדיח הכלי ולא פועל שום חלות ול"ש בזה מתקן מנא, משא"כ בטבילה די"ל כיון שחל היתר שימוש בהכלי הוי מתקן מנא.
אתה צודק שהוא רק מדיח
אבל למה אתה כותב שלא פועל שום חלות הרי הוא כן פועל חלות דלפני כן אסור להשתמש
זה לא חלות איסור, אלא שמעורב כאן איסור בכלי שעלול לצאת עם השימוש בו ברותחין ולכך אסור. משל למה הדבר דומה, לבורר תולעת מפרי שבודאי אין כאן מתקן מנא.
א"כ מדוע לא נאסור מדין בורר אם עושה שלא לאלתר
 
 

דרומאי

משתמש ותיק
נתן הבבלי אמר:
דרומאי אמר:
נתן הבבלי אמר:
אתה צודק שהוא רק מדיח
אבל למה אתה כותב שלא פועל שום חלות הרי הוא כן פועל חלות דלפני כן אסור להשתמש
זה לא חלות איסור, אלא שמעורב כאן איסור בכלי שעלול לצאת עם השימוש בו ברותחין ולכך אסור. משל למה הדבר דומה, לבורר תולעת מפרי שבודאי אין כאן מתקן מנא.
א"כ מדוע לא נאסור מדין בורר אם עושה שלא לאלתר
משום שאינו בורר אלא מערבב, שהרי הבליעות מתערבבות במים וחוזרות ונבלעות כך שאחוז הבליעות בכלי הוא כאחוז הבליעות במים, וזה אינו בורר, אלא ביטול איסור.
 
 

נתן הבבלי

משתמש ותיק
פותח הנושא
דרומאי אמר:
נתן הבבלי אמר:
דרומאי אמר:
זה לא חלות איסור, אלא שמעורב כאן איסור בכלי שעלול לצאת עם השימוש בו ברותחין ולכך אסור. משל למה הדבר דומה, לבורר תולעת מפרי שבודאי אין כאן מתקן מנא.
א"כ מדוע לא נאסור מדין בורר אם עושה שלא לאלתר
משום שאינו בורר אלא מערבב, שהרי הבליעות מתערבבות במים וחוזרות ונבלעות כך שאחוז הבליעות בכלי הוא כאחוז הבליעות במים, וזה אינו בורר, אלא ביטול איסור.
מדוע? וכי בבורר שמוציא מקצת פסולת ולא כולה שרי?
ומעניין הגדרת מערבב להכא
 
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
נתן הבבלי אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
נתן הבבלי אמר:
גם לא רושם מציאותי אסור לטבול ככלים טמאים
בגמרא בביצה יז:, שם מבואר דאינו מתקן כלי והוא אסור רק מחמת גזירות חיצוניות, עי"ש.
פלא
מפורש שם בגמ' משום דנראה כמתקן כלי
דף חי
יש בגמרא ד' תירוצים, ומה שהזכרת הוא אחד מהם, אבל הרמב"ם והרי"ף פסקו כרב ביבי שמא ישהה, וממילא מבואר דאין בהטבלת כלי חשש מתקן מנא להלכה אלא טעמא אחרינא.
 
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
נתן הבבלי אמר:
האם מותר להגעיל כלים בשבת, ואם לאו – מאי טעמא? לכה"פ לשו"ע דמתיר לטבול כלים, דבטבילה לא הוי מתקן כלי.​
והלא להדיא בסוכה אסרינן למעט עינבי ההדס ביו"ט כיון דקא מתקן מנא, כי מכשירו למצוה, וה"ה הכלי המוגעל הוא מוכשר לפי ההלכה, ול"ק מהטבלה שאין בו שום רושם מציאותי והוא רק חלות בעלמא, ולא חשיב תיקון חשוב.
אדרבה, בהגעלה אינו אלא מדיח הכלי ולא פועל שום חלות ול"ש בזה מתקן מנא, משא"כ בטבילה די"ל כיון שחל היתר שימוש בהכלי הוי מתקן מנא.
לעיל בסמוך הבאתי דלפי מאי דקי"ל אין מתקן מנא בהטבלה, ומה שכתבת שבהגעלה אינו פועל חלות, לכאו' גם בהדס אין חלות בהסרת ענבי ההדס ואסרי' משום מתקן מנא במסכת סוכה.
 
 

דרומאי

משתמש ותיק
כמעיין המתגבר אמר:
דרומאי אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
והלא להדיא בסוכה אסרינן למעט עינבי ההדס ביו"ט כיון דקא מתקן מנא, כי מכשירו למצוה, וה"ה הכלי המוגעל הוא מוכשר לפי ההלכה, ול"ק מהטבלה שאין בו שום רושם מציאותי והוא רק חלות בעלמא, ולא חשיב תיקון חשוב.
אדרבה, בהגעלה אינו אלא מדיח הכלי ולא פועל שום חלות ול"ש בזה מתקן מנא, משא"כ בטבילה די"ל כיון שחל היתר שימוש בהכלי הוי מתקן מנא.
א. לעיל בסמוך הבאתי דלפי מאי דקי"ל אין מתקן מנא בהטבלה,
ב. ומה שכתבת שבהגעלה אינו פועל חלות, לכאו' גם בהדס אין חלות בהסרת ענבי ההדס ואסרי' משום מתקן מנא במסכת סוכה.
לא יודע מה זה קימא לן, אנן קימא לן דאסור מדינא, עיין מ"ב סימן שכג.
ב. בהדס הוא מתקן בעין ממש, ולא צריך לפעול חלות.
 
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
דרומאי אמר:
אדרבה, בהגעלה אינו אלא מדיח הכלי ולא פועל שום חלות ול"ש בזה מתקן מנא, משא"כ בטבילה די"ל כיון שחל היתר שימוש בהכלי הוי מתקן מנא.
א. לעיל בסמוך הבאתי דלפי מאי דקי"ל אין מתקן מנא בהטבלה,
ב. ומה שכתבת שבהגעלה אינו פועל חלות, לכאו' גם בהדס אין חלות בהסרת ענבי ההדס ואסרי' משום מתקן מנא במסכת סוכה.
לא יודע מה זה קימא לן, אנן קימא לן דאסור מדינא, עיין מ"ב סימן שכג.
ב. בהדס הוא מתקן בעין ממש, ולא צריך לפעול חלות.
כעת ראיתי בב"י שזה מחלוקת ראשונים לרמב"ם והרי"ף אין בזה תיקון כלי ולרא"ש ורשב"א ומרדכי יש בזה איסור תיקון, וממילא יש מחלוקת בין הב"י והדרכ"מ והשו"ע והרמ"א מה ההלכה בזה.
 
 
חלק עליון תַחתִית