כמעיין המתגבר אמר:
שלומיאל בן צורישדי אמר:
הרשב''א כבר כתב מילים חריפות על הרמב''ם בכגון דא.
הרשב"א כתב וכולה סוגיא לא משמע הכי. ע"כ.
והדבר פשוט שדעת חז"ל בזה אינה כדעת הרמב"ם כמבואר למעלה מארבעים פעם בש"ס, ובמדרשים אין מספר.
והרמב"ם לא שלל את מציאות השדים בגלל הפילוסופיא והמדע אלא בגלל סיבה מהותית ודייקא בגלל דת ישראל ולא בגלל אריסטו
כי הראשונים מסבירים שמהות העבודת אלילים הוא הוא [[אסטרלוגיה]] דהיינו האמונה שהכוכבים והמזלות הם ישויות עליונות שיכולים להשפיע שפע על עולמינו ע"י שעובדים אותם ומזה מסתעף האמונה בכישוף שג"כ הכונה למשוך שפע מהכוכבים ע"י פסלים וכן נמי אפשר לבקש משדים שהם בדרגה פחותה מהכוכבים כמבואר בשו"ע יור"ד קע"ט סט"ז שיש אומרים שעל שדים ג"כ חייב סקילה כמעשה כישוף
אך אף לחולקים נחשב כמין אותו המין של כישוף ובזוהר מבואר שהכישוף והשדים יונקים את כוחם מכוח הסטרא אחרא
וסבר הרמב"ם שכדי להתרחק מהאמונה בע"ז כרצון התורה הק' שהוא כוח שקרי ודמיוני בלבד
יש לשלול בכל תוקף מציאות האסטרלוגיה והכישוף והשדים
ולגבי זה מדויק שפשטות חז"ל בענין כוח האלילים משמע דייקא כהרמב"ם
לדוגמא בע"ז נה.
א"ל זונין לר"ע: לבי ולבך ידע דעבודת כוכבים לית בה מששא, והא קחזינן גברי דאזלי כי מתברי ואתו כי מצמדי, מ"ט? אמר לו: אמשול לך משל, למה"ד? לאדם נאמן שהיה בעיר, וכל בני עירו היו מפקידין אצלו שלא בעדים, ובא אדם אחד והפקיד לו בעדים, פעם אחד שכח והפקיד אצלו שלא בעדים, אמרה לו אשתו: בוא ונכפרנו, אמר לה: וכי מפני ששוטה זה עשה שלא כהוגן אנו נאבד את אמונתינו? אף כך יסורין, בשעה שמשגרין אותן על האדם, משביעין אותן: שלא תלכו אלא ביום פלוני, ולא תצאו אלא ביום פלוני ובשעה פלונית, ועל ידי פלוני ועל ידי סם פלוני, כיון שהגיע זמנן לצאת הלך זה לבית עבודת כוכבים, אמרו יסורין: דין הוא שלא נצא, וחוזרין ואומרים: וכי מפני ששוטה זה עושה שלא כהוגן אנו נאבד שבועתנו? והיינו דא"ר יוחנן, מאי דכתיב: וחלים רעים ונאמנים? רעים - בשליחותן, ונאמנים - בשבועתן
וכמו שתיקנו חז"ל בתפילת עלינו לשבח
שלא עשאנו כגויי הארצות ולא שמנו כמשפחות האדמה. שלא שם חלקנו כהם וגורלנו ככל המונם שהם משתחוים להבל וריק ומתפללים אל אל לא יושיע.
ולכן דעת הרמב"ם שחז"ל לא האמינו באמת בכוח האסטרלוגיה והשדים ועל כרחינו עלינו לפרש דבריהם שלא כפשוטם
ולעומת זאת אלו שסוברים שיש כוח בכישוף ובשדים וסוברים שהגוים אכן מקבלים שפע מע"ז מפרשים את דברי חז"ל בזה שלא כפשוטו
אמנם יש מחז"ל שאומרים כך כמו בפרקי דר"א ובזוה"ק וכן סבר נמי הרשב"א בשו"ת הרשב"א החדשות (מכתב יד) סימן שסח
ראה באבן עזרא שמות פרק כ
לא תעשה לך פסל וכל תמונה - עץ או אבן, ולא תעשה בשום אומנות תמונה שהיא בשמים, ואמר ממעל שהם למעלה על הארץ מכל צד, ואין תמונות בשמים, רק שמונה וארבעים צורות. וחכמי הצורות עושים דברים אשר לא כן, ומעשיהם קרובים לעבודת גלולים:
אבן עזרא בראשית פרק לא פסוק יט מבאר שיש בזה כוח
והקרוב אלי שהתרפים הם על צורות בני אדם, והיא עשויה לקבל כח עליונים..והנה התרפים קראם לבן אלהיו. וי"א שרחל גנבתם לבטל ע"ג מאביה. ואילו היה כן, למה הוליכה אותם עמה, ולא טמנתם בדרך? והקרוב שהיה לבן אביה יודע מזלות, ופחדה שאביה יסתכל במזלות לדעת איזה דרך ברחו, לא גנב יעקב כי אם דעתו, כי עיקר הדעת בלב:
אבן עזרא דברים פרק ד
(טז) פסל דבר נקצב, כמו ויפסלו בוני שלמה (מ"א ה, לב). זכר או נקבה - אומים ידועים. גם יש גוים סוגדים ועובדים כל בהמה שיפגעו בתחלת יומו, להוריד כח עליונים כצורת עקרב לנשוך. והצורות הארבעים ושבעה הנשארות:
(יט) השמש והירח - שהם המאורות הגדולים. ואחר שאמר ואת הכוכבים - באר בשם כלל כל צבא השמים כוכבי לכת שהם כוכבי אור, וכל המזלות והצורות. ונדחת - כאדם שידחה ויפול. אשר חלק - דבר מנוסה הוא, כי יש לכל עם ועם כוכב ידוע ומזל, וכן יש מזל לכל עיר ועיר. והשם שם לישראל מעלה גדולה להיות השם יועצם, ולא כוכב להם והנה ישראל נחלת השם:
וברמב"ן נמי (יט) ותגנוב רחל את התרפים - לא נתכוונה אלא להפריש אביה מעבודה זרה, לשון רש"י. ואפשר כי היו ללבן לעבודה זרה כאשר אמר למה גנבת את אלהי, אבל לא היו כל התרפים נעבדים, כי איך תמצא עבודה זרה בבית אדונינו דוד (עיין שמואל א יט יג):
והקרוב מה שאומרים שהם כלים לקבל השעות, ויקסמו בהם לדעת עתידות. והמלה נגזרת מלשון רפה ידים (שם ב יז ב), נרפים אתם נרפים (שמות ה יז). יקראו אותם "תרפים" לרמוז בשמם כי דבורם כמו נבואה רפה, תבא ברב ותכזב לעתים רחוקות, כמו שאמרו (זכריה י ב) כי התרפים דברו און. והנה יעשו אותם קטני אמנה להם לאלהים, לא ישאלו בשם הנכבד ולא יתפללו אליו, רק כל מעשיהם בקסמים אשר יגידו להם התרפים. וכתוב (שופטים יז ה) והאיש מיכה לו בית אלהים ויעש אפוד ותרפים, ושם כתוב (יח ה) שאל נא באלהים ונדעה התצליח דרכינו, כי בתרפים היו שואלים. וכן היה הענין בישראל באפוד, כי אחרי אשר הורגלו באפוד הקדש, עשו כדמותו, והיו שואלים בו ומאמינים בדבריו ותועים אחריו, גם בחלים לא ידרשו את ה' כי אם בהם. וזה טעם ויעש אותו גדעון לאפוד ויצג אותו בעירו בעפרה ויזנו כל ישראל אחריו שם ויהי לגדעון ולביתו למוקש (שופטים ח כז), כי סרו מאחרי ה':
והנה לבן היה קוסם ומנחש כאשר אמר (לעיל ל כז) נחשתי, וארצו ארץ קוסמים מעולם, כדכתיב (ישעיה ב ו) כי מלאו מקדם ועוננים כפלשתים, ובלעם בן בעור הקוסם היה מעירו, וזה טעם למה גנבת את אלהי
וברמב"ן ויקרא פרק יח
והענין כי השם הנכבד ברא הכל, ושם כח התחתונים בעליונים, ונתן על כל עם ועם בארצותם לגוייהם כוכב ומזל ידוע כאשר נודע באצטגנינות. וזהו שנאמר (דברים ד יט) אשר חלק ה' אלהיך אותם לכל העמים, כי חלק לכולם מזלות בשמים, ..
ומדבריו בשמות פרק כ פסוק ב
והמין השני בע"ז, שחזרו לעבוד לצבא השמים הנראה, מהם עובדי השמש או הירח, ומהם למזל מן המזלות, כי כל אחת מן האומות ידעה כח המזל בה כפי משטרו על הארץ שלהם, וחשבו כי בעבודתם יגבר המזל ויועיל להם, כענין שכתוב (ירמיה ח ב) ושטחום לשמש ולירח ולכל צבא השמים אשר אהבום ואשר עבדום ואשר הלכו אחריהם ואשר דרשום ואשר השתחוו להם, ואלה האנשים הם שהחלו לעשות הצורות הרבות בפסילים והאשרים והחמנים, כי היו עושים צורות מזלם בשעות אשר להם הכח כפי מעלתם, והיו נותנים בעם, כפי מחשבתם, כח והצלחה:
וכן הכישוף הוא מאותו הסוג
ובדברים פרק יח
ספר הלבנה, החכם בנגרמנצי"א ובאישטרולגי"א, כשהלבנה, היא גלגל העולם, תהיה נראית בראש טלה על דרך משל ויהיה פניו מזל פלוני, תעשה תמונה לדבר פלוני ויוחק בו שם השעה ושם המלאך הממונה עליה מהשמות ההם הנזכרים באותו ספר, ותעשה הקטרה פלונית בענין כך וכך, ויהיה המבט עליה לרעה, לנתוש ולנתוץ להאביד ולהרוס, וכאשר תהיה הלבנה בשעה פלונית ובמזל פלוני תעשה תמונה והקטרה בענין פלוני לכל טובה, לבנות ולנטוע.
ורבינו בחיי דברים פרק יח מביא בשם איגרת גאלינוס
וראיתי בספר ידיעת הכוכבים ורוחניות שלהם הנקרא אגרת גאלינו"ס, כי מי שעשה תמונה פלונית מברזל לכוכב שבתאי בשעה פלונית ובמזל פלוני, ויקבור אותו תחת חנותו של חנוני יפסיד הריוח שלו, ואם יקברנה בביתו ינזקו כל עניניו, וידוע לכל בעל עינים כי החכמה הזאת חורבן עולם, ואין עמידת העולם וקיומו אלא א"כ ילך על טבעו הפשוט אשר בו בראו וחדשו הבורא יתברך. עוד הזכירו שם באותה אגרת: כי מי שרוצה להמשיך אליו רוחניותו של שבתאי שהוא כוכב המשמש ביום שבת, שיש לו למעט באכילת הבשר ובשאר כל המאכלים, ושימנע מתשמיש המטה, ושילבש בגדים שחורים, ויעשה תמונת אריה של נחשת, והשעה לשבתאי והמזל לגדי וישחטו על אותה תמונה חתול שחור ואז יתקרב אליו לעבוד עבודתו ויגיד לו עתידות, עד כאן באותה אגרת, העתקתיו משפת הגרי אל שפה ברורה, היא שפת לשון הקדש
וכן ר' יוסף גיקטליא בספרו שערי אורה שער ו מבאר דבר זה באריכות וחולק על שיטת המורה נבוכים בכל תוקף
יש לנו למסור בידך כלל גדול ושמור אותו מאוד לכל מקום . שכבר נכשלו ולא הבינו כמה אנשים שהם חכמים בעיניהם והוא סוד מהו אלוהים אחרים . ו
אין לך להאמין לדברי ריקות של כמה ריקים שאומרים שאין כוח באלוהי העמים ואינם נקראים אלוהים אבל יש לך לדעת כי ה' נתן כוח וממשלה ושבט ביד כל ושר ושר מהאומות לדון ולשפוט את עמו ואת ארצו
ויש לנו להודיעך כי השי"ת הוא לבדו מלך על כל הנמצאים והיכל הקודש שלו מכוון לאמצע וסביבות הכיל הקודש יש שבעה כתרים ומהם נמשכים שבעים שרים ושבעים אומות . וכל שבעים שרים נחלקו בדור ההפלגה להיות כל שר ושר מושל על אומתו ועל ארצו כי ה' נתן כוח וממשלה ושבט ביד כל ושר ושר מהאומות לדון ולשפוט את עמו ואת ארצו
ואל תתפוס עלינו על מה שכתבנו שהשרים של אומות העולם אינם מטיבים ולא מרעים כמו שאמרנו על מה שתקנו חכמים לומר שהם משתחוים להבל וריק ומתפללים אל אל לא יושיע. כי כונתינו לומר שאין להם מעצמם יכולת ולא רשות לדון ולהרע או להטיב אבל אם נתן להם ה' רשות הם גומרים ולפיכך נקראים שרי האומות בשם אלוהים
ודע והאמן כי אין כוח באלוהים אחרים שהם אלוהי העמים אלא אותו הכוח שנתן ה' להם לשפוט ולפרנס את אומותם אבל אינן יכולים למחוץ ולרפא ולהמית ולחיות חוץ מהכוח הידוע הנתון להם לבני ארצם וממשלתם
ושמור עיקר זה לכל התורה כולה ותוכל לדעת מהו שם אלוהים אחרים בכל מקום כמו לא יהיה לך אלוהים אחרים
ולכן כותב הרמב"ם וז"ל
כיון שהייתה מטרת כל התורה וצירה אשר עליו היא סובבת הוא סילוק עבודה זרה ומחיית עקבותיה, ושלא לדמות בכוכב מן הכוכבים שהוא מזיק או מועיל במאומה מן המצבים הללו הנמצאים לאישי בני אדם , לפי שהשקפה זו היא הגורמת לעבדם
....כל זה מחמת פרסום אותם ההשקפות והתפשטות הסיכלות, וריבוי הזיות בני אדם אז בסוג זה של דמיונות, ונוצרו להם השקפות,
ונעשה מהם מעונן ומנחש ומכשף וחובר חבר ושואל אוב וידעוני ודורש אל המתים... נמצא שכל המצוות אשר נאמרו באזהרה על עבודה זרה וכל הקשור בה או מביא אליה או מתייחס לה, תועלתן ברורה, לפי שהם כולם להנצל מאותן ההשקפות הרעות המטרידות מכל מה שמועיל בשתי השלמויות , בדברי הזיות, הם אשר בעבר חונכו בהם אבותינו וזקנינו, 'בעבר הנהר ישבו אבותיכם מעולם תרח אבי אברהם ואבי נחור ויעבדו אלוהים אחרים' , והם אשר אמרו עליהם נביאי האמת 'ואחרי התהו אשר לא יועילו הלכו' .כמה גדולה איפוא תועלת כל מצווה המצילה אותנו מן הטעות החמורה הזו, ומחזירה אותנו אל הדעה האמיתית, והיא שיש שם אלוה בורא כל אלה, והוא אשר ראוי לעבדו ולאהבו וליראה אותו, לא אותם שמדמים בהם שהם אלוהות.
https://www.tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=24&t=25105&hilit=חיצונים#p408824