למה החשמונאים לא לקחו שמן והקרישוהו ושוב הפשירוהו ויטהר עי"ז?

אשרי העם

משתמש ותיק

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
4568734 אמר:
בסרטון המצורף כאן תירץ על קושיא זו הגר"ח קניבסקי לתלמידו ר' אורי טיגר - ששמן שקפא או קרש והפשירו, פסול לעבודה בביהמ"ק.
מישהו יודע מה מקורו לחידוש זה?

שמן שקפא.m4v
ראשית איך יקרישו אותו? במקפיא? הרי לא היה בזמנם.

כשנבין איך הקרישו אולי נבין למה פסול כי אולי נשתנה על ידי אותה הקרשה.
 
 

אשרי העם

משתמש ותיק
כמעיין המתגבר אמר:
ראשית איך יקרישו אותו? במקפיא? הרי לא היה בזמנם.

כשנבין איך הקרישו אולי נבין למה פסול כי אולי נשתנה על ידי אותה הקרשה.
שם הביא השואל דמצינו במשנה (טהרות פ"ג מ"ב, מנחות לא, א) מחלוקת לגבי שמן שקרש, מה דינו אחר שהפשיר. הרי דגם בזמן חז"ל היה שייך שיתקרש השמן. אבל צריך לדעת באמת איך הציור שהקריש השמן.
 
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
אשרי העם אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
ראשית איך יקרישו אותו? במקפיא? הרי לא היה בזמנם.

כשנבין איך הקרישו אולי נבין למה פסול כי אולי נשתנה על ידי אותה הקרשה.
שם הביא השואל דמצינו במשנה (טהרות פ"ג מ"ב, מנחות לא, א) מחלוקת לגבי שמן שקרש, מה דינו אחר שהפשיר. הרי דגם בזמן חז"ל היה שייך שיתקרש השמן. אבל צריך לדעת באמת איך הציור שהקריש השמן.
בזמן חז"ל אולי הוא כגון בזמן השלג, אבל בזמן החשמונאים מי אמר שהיה שלג.
 
 

אין חכמה

משתמש ותיק
כמעיין המתגבר אמר:
4568734 אמר:
בסרטון המצורף כאן תירץ על קושיא זו הגר"ח קניבסקי לתלמידו ר' אורי טיגר - ששמן שקפא או קרש והפשירו, פסול לעבודה בביהמ"ק.
מישהו יודע מה מקורו לחידוש זה?

שמן שקפא.m4v
ראשית איך יקרישו אותו? במקפיא? הרי לא היה בזמנם.

כשנבין איך הקרישו אולי נבין למה פסול כי אולי נשתנה על ידי אותה הקרשה.
שמן זית לא מתקשה בטמפרטורה נמוכה כ"כ
ובעונה זו של השנה מסתמא יכלו להכניס לאיזה מרתף קריר ולהגיע לתוצאה הרצויה 
 
 
שמן זית קופא במינוס 6 מעלות (המכלול)
וטמפרטורה כזו נדירה בירושלים.
אבל אפשר להמציא שלקחו שמן ונסעו עמו לחרמון ושם קפא והפשיר, וכך היה להם שמן טהור אחרי 8 ימים.
 

אין חכמה

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
שמן זית קופא במינוס 6 מעלות (המכלול)
וטמפרטורה כזו נדירה בירושלים.
אבל אפשר להמציא שלקחו שמן ונסעו עמו לחרמון ושם קפא והפשיר, וכך היה להם שמן טהור אחרי 8 ימים.
הר"י מפריש העיד על שמני הזית בזמנו שסתמן קרושים הם, וכן בתוס' במנחות גבי קמיצה
וכנראה שצורת היצור הטבעית יותר מביאה את השמן להיות סמיך יותר
וממילא אי"צ את נקודת הקפאון האמורה ככה"נ בשמן הנוזלי
 

אמלתרא

משתמש רגיל
ראה שו"ת תשובה מאהבה להג"ר רבי אלעזר פלעקלש זצ"ל [מבית דינו של הנוב"י]:
קוד:
 [ATTACH type="full" alt="תשובה מאהבה או''ח סי' רפה הגהות לשו''ע סי' עת''ר.jpg"]28611._xfImport[/ATTACH]
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
אין חכמה אמר:
פינחס רוזנצוויג אמר:
שמן זית קופא במינוס 6 מעלות (המכלול)
וטמפרטורה כזו נדירה בירושלים.
אבל אפשר להמציא שלקחו שמן ונסעו עמו לחרמון ושם קפא והפשיר, וכך היה להם שמן טהור אחרי 8 ימים.
הר"י מפריש העיד על שמני הזית בזמנו שסתמן קרושים הם, וכן בתוס' במנחות גבי קמיצה
וכנראה שצורת היצור הטבעית יותר מביאה את השמן להיות סמיך יותר
וממילא אי"צ את נקודת הקפאון האמורה ככה"נ בשמן הנוזלי
בהקשר זה אביא מה שתמהתי בכעין זה. באורח חיים סי' שיח.
 
בדברי הב"י גבי שמן זית. הב"י בסוף סעיף טז, הביא שכתב המרדכי בשם רבינו יחיאל מפרי"ש, שסתם שמן זית הוא קרוש, ע"כ, ועל סמך זה הביא ראיה מהגמ', והוא דבר זר ותמוה, ואם כוונתו שהוא סמיך, א"כ מה ראיה היא לקרוש, וצ"ע.

כאלף ארבע מאות עמודים

https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=47&t=25349
 
 
חלק עליון תַחתִית