אשרי העם אמר:בברכות (נו, ב) איתא דהרואה חתול בחלומו, באתרא דקרו לחתול שונרא יצפה לשינוי רע, ובאתרא דקרו לחתול שינרא - יצפה לשירה נאה.
מה יהא על הרואה חתול בזה"ז, שאין לנו לא אתרא דקרו כך ולא אתרא דקרו כך?
תיובתא אמר:יצפה למלבוש נאה.
קיימא לן דהיום אין לייחס חשיבות לחלומות ככלל. (אא"כ אתה שייך לעדות מסויימות ואכמ"ל)
טוביה פריד אמר:תיובתא אמר:יצפה למלבוש נאה.
קיימא לן דהיום אין לייחס חשיבות לחלומות ככלל. (אא"כ אתה שייך לעדות מסויימות ואכמ"ל)
הצדק איתך באופן כללי, אך מעניין לעניין באותו עניין אציין
שאולם בב"י סי' רפח, והובא להלכה בשו"ע שם ג' מיני חלומות שמתענים אפילו בשבת.
שידועים כאינם טובים..
אולם חתול אינו מהם.
\ואלו הן: הרואה יום כיפור בשעת נעילה.
הרואה שנשא אשה (וכתב הט"ז שלא הרהר בכך)
הרואה שנפלו שיניו.
עיי"ש.
אך מה עם 'דעת נשים וילדים שאין דעתם שלמה'תיובתא אמר:יצפה למלבוש נאה.
קיימא לן דהיום אין לייחס חשיבות לחלומות ככלל. (אא"כ אתה שייך לעדות מסויימות ואכמ"ל)
רואים שקוף אמר:אך מה עם 'דעת נשים וילדים שאין דעתם שלמה'תיובתא אמר:יצפה למלבוש נאה.
קיימא לן דהיום אין לייחס חשיבות לחלומות ככלל. (אא"כ אתה שייך לעדות מסויימות ואכמ"ל)
ומה להגיד על שיניים שנופלות?אשרי העם אמר:זה מה שקרה, שנוו"ב חלמה על חתול ופתחנו הגמ' בברכות, ולא ידעתי כיצד ליישב דעתה...
רואים שקוף אמר:
אשרי העם אמר:זה מה שקרה, שנוו"ב חלמה על חתול ופתחנו הגמ' בברכות, ולא ידעתי כיצד ליישב דעתה...
ומעניין לעניין באותו עניין, הספר שבת של מי סוף פרק במה בהמה-במבי אמר:ולכאורה הפסק לגבי החלום מבוסס על הנזכר בשו"ת הלכות קטנות סי' ז'....
לתועלת הציבור....בן ראם אמר:ומעניין לעניין באותו עניין, הספר שבת של מי סוף פרק במה בהמה-במבי אמר:ולכאורה הפסק לגבי החלום מבוסס על הנזכר בשו"ת הלכות קטנות סי' ז'....
שבת של מי.pdf
במבי אמר:כתוב במשנה בשבת "פָּרָתוֹ שֶׁל רַבִּי אֶלְעָזָר בֶּן עֲזַרְיָה הָיְתָה יוֹצֵאת בִּרְצוּעָה שֶׁבֵּין קַרְנֶיהָ, שֶׁלֹּא בִּרְצוֹן חֲכָמִים (ה-ד) ובירושלמי כתוב -
א"ר חנניה פעם אחת יצאת והשחירו שיניו מן הצומות. א"ר אידי דחוטריה אשתו הייתה. ומנין שאשתו קרוי עגלה. (שופטים יד) לולא חרשתם בעגלתי לא מצאתם חידתי. תמן אמרין שכינתו היתה. ויש אדם נענש על שכינתו. אמר רבי קיריס דידמא ללמדך שכל מי שהוא ספיקא בידו למחות ואינו ממחה קלקלתו תלויה בו: (לג.)
אך ישנה מחלוקת במפרשי המקום איך לפסק את הגמ'.
כותב קרבן העדה דחוטרא אשתו היתה - הפרה היתה של אשת ראב"ע ששמה חוטרא דא"א דשלו היתה שהרי הרבה פרות היו לו. (כלומר הוא מפסק, אמר ר' אידי, דחוטרא אשתו היתה)
אך הפני משה כותב דחוטרא - משם מקום שהוא כך. (וא"כ הוא מפסק אמר ר' אידי דחוטריה, אשתו הייתה)
וכתוב ב"תורתן של ראשונים" - א"ר אידי דחוטריה. דחוטריה, מעיר חוטרא, והעיר הזאת נזכרת בירושלמי לעיל פ"א ה"ח "כגון מן חוטרה לנהרדעא" ור' אידי דחוטריה נזכר גם בשקלים פ"ב ה"ו ובמו"' פ"א ה"ב ובשביעית פ"ג ה"ב
וא"כ לכאורה קשה טובא על בעל קרבן העדה, אך יש להוסיף ולהקשות שאם חוטרה הינה ליד נהרדעא יוצא שר' אידי שהיה מבבל אמר דעה והגמ' מוסיפה תמן אמרין ... ואינו מובן שהרי הרגע הבאנו דעה בבלית של ר' אידי ומאי פירוש שוב תמן אמרין ?
ואולי יש לומר שאכן זהו כבעל קרבן העדה וזהו כגמ' בב"מ אמר רבי יצחק מגדלאה והוא שעשויין כמגדלין (כה.) כלומר מצאנו פעמים שאמורא מכונה כמימרתו וכאן ר' אידי אמר שהיתה הפרה של חוטרה אשת ר' אלעזר בן עזריה ובכל הירושלמי מכונה ר' אידי דחוטריה ע"ש המימרא שחידש שמדובר באשת ראב"ע.
ומימלא הגמ' הביאה דעת ר' אידי שבארץ ישראל ומוסיפה תמן אמרין, בבבל.
אותתו לו משמיא כי אינו נזהר מן הדברים המביאים לידי שכחה.אשרי העם אמר:הרואה חתול בחלום בזה"ז.
משה נפתלי אמר:אותתו לו משמיא כי אינו נזהר מן הדברים המביאים לידי שכחה.אשרי העם אמר:הרואה חתול בחלום בזה"ז.
מקור לדבריך מצולם בתגובה זו.תיובתא אמר:יצפה למלבוש נאה.
המעשה היה בנוו"ב, וכמו שכתבתי לעיל. ונשים אינם מצוות בשכחת התורה, וא"כ אולי גם בדברים המביאים לידי שכחה א"צ ליזהר [ועמש"כ בזה הגרח"ק בספר הזכרון]. ומלבד זאת כ"ת מוסיף ע"ד חז"ל דבר שלא נזכר בשום מקום?!משה נפתלי אמר:אותתו לו משמיא כי אינו נזהר מן הדברים המביאים לידי שכחה.אשרי העם אמר:הרואה חתול בחלום בזה"ז.
אם הוא ליטאי יצפה לשינוי רע, ואם חסיד שקורין לשונרא שינרא יצפה לשירה נאה.אשרי העם אמר:בברכות (נו, ב) איתא דהרואה חתול בחלומו, באתרא דקרו לחתול שונרא יצפה לשינוי רע, ובאתרא דקרו לחתול שינרא - יצפה לשירה נאה.
מה יהא על הרואה חתול בזה"ז, שאין לנו לא אתרא דקרו כך ולא אתרא דקרו כך?
[א] זה תלוי בשינוי הגירסאות שם בגמ', יעו"ש ברש"ש בברכות.דרומאי אמר:[א] אם הוא ליטאי יצפה לשינוי רע, ואם חסיד שקורין לשונרא שינרא יצפה לשירה נאה.
[ב] גם בזמננו קוראים לחתול שונרא, עיין הגדה של פסח.
א. אין לי רש"ש ברכות ת"י כעת, אשמח אם תצטט לשונו.אשרי העם אמר:[א] זה תלוי בשינוי הגירסאות שם בגמ', יעו"ש ברש"ש בברכות.דרומאי אמר:[א] אם הוא ליטאי יצפה לשינוי רע, ואם חסיד שקורין לשונרא שינרא יצפה לשירה נאה.
[ב] גם בזמננו קוראים לחתול שונרא, עיין הגדה של פסח.
[ב] ג"א חשבתי לומר שהיום זה נקרא 'אתרא' דקרו שונרא, ע"פ ההגש"פ, דכך מקובל לומר 'חתול' בארמית.
שם באתרא כו' שונרא נעשית לו שירה נאה שינרא כו'. בערוך ערך שנר משמע דגריס איפכא והוא יותר נכון. [ואולי יש לגרוס שורנא נעשה לו שירה נאה וכמו כשב כבש. ועי' במוסיף בערך סרני]
א. זה פתרונו אפוא: שמורה היא מן המזיקים.אשרי העם אמר:א. המעשה היה בנוו"ב.
ב. כ"ת מוסיף ע"ד חז"ל דבר שלא נזכר בשום מקום?!
נמצאו כולם שמחים. החסיד הרי אינו חושש לרש"ש, והליטאי סובר כהרש"ש...אשרי העם אמר:זה לשון הרש"ש:
שם באתרא כו' שונרא נעשית לו שירה נאה שינרא כו'. בערוך ערך שנר משמע דגריס איפכא והוא יותר נכון. [ואולי יש לגרוס שורנא נעשה לו שירה נאה וכמו כשב כבש. ועי' במוסיף בערך סרני]
כל הכבוד!משה נפתלי אמר:א. זה פתרונו אפוא: שמורה היא מן המזיקים.אשרי העם אמר:א. המעשה היה בנוו"ב.
ב. כ"ת מוסיף ע"ד חז"ל דבר שלא נזכר בשום מקום?!
ב. מקום הניחו חכמינו ז"ל לפותרי חלומות להתגדר בו.
לא כי, אלא 'חָתוּל לָא מַזִּיק לֵהּ אֶרֶס דְּנָחָשׁ, שֶׁאַף הַנְּחָשִׁים הִיא אוֹכֶלֶת'.בשלמא אמר:כשם שהחתול שומר מהיזק העכברים.
אשרי העם אמר:בברכות (נו, ב) איתא דהרואה חתול בחלומו, באתרא דקרו לחתול שונרא יצפה לשינוי רע, ובאתרא דקרו לחתול שינרא - יצפה לשירה נאה.
מה יהא על הרואה חתול בזה"ז, שאין לנו לא אתרא דקרו כך ולא אתרא דקרו כך?
במבי אמר:הבאתי את החלפת ר-ל
במבי אמר:בפסוק וַיֵּ֙דַע֙ אַלְמְנוֹתָ֔יו וְעָרֵיהֶ֖ם הֶחֱרִ֑יב וַתֵּ֤שַׁם אֶ֙רֶץ֙ וּמְלֹאָ֔הּ מִקּ֖וֹל שַׁאֲגָתֽוֹ׃ (יחזקאל יט-ז) כותב המצודת ציון - אלמנותיו. כמו ארמנותיו ובאה הלמ״ד במקום הרי״ש וכן התוציא מזרות (איוב ל״ח:ל״ב) והוא כמו מזלות ובאה הרי״ש במקום הלמ״ד או יתכן שהוא שהוא מל׳ אולם.
וממילא חתול - חתור
מלשון חתירה - מחתרת
ע"ש הבור שחופר בעת עשיית צרכיו.
יפטמם במילים כדאיתא בשפע באשכול זה, והוא בבחינת לעשות נחת רוח לנשים.רואים שקוף אמר:אך מה עם 'דעת נשים וילדים שאין דעתם שלמה'תיובתא אמר:יצפה למלבוש נאה.
קיימא לן דהיום אין לייחס חשיבות לחלומות ככלל. (אא"כ אתה שייך לעדות מסויימות ואכמ"ל)
איני יודע אם לומר "ברוך שכיוונתי", מאחר שאיני יודע מי הכותב.דבש לפי אמר:מקור לדבריך מצולם בתגובה זו.תיובתא אמר:יצפה למלבוש נאה.