הערה בטור ובית יוסף אורח חיים סימן רב

שמואל דוד

משתמש ותיק
טור אורח חיים רב:
שמן זית כו׳ וכ"כ הרמב"ם ז"ל: אם שתה אותו לבדו או שלא היה חושש בגרונו מברך עליו שהכל. ואין נראה מה שכתב שאם שתה אותו לבדו שיברך עליו, דקאמרינן בגמרא אי דשתייה בעיניה אזוקי מזיק ליה, פירוש ולא יברך עליו כלל

ועיין בית יוסף:
ועל מ"ש שאם שתה אותו לבדו מברך עליו כתב רבינו שאינו נראה ובאמת כי לכאורה בדין יש לרבינו לתמוה עליו דהא אמרינן בגמרא אי דשתייה בעיניה אזוקי מזיק משמע ודאי דהיינו לומר דכיון דמזיק הוא אין לברך עליו כלל 

לא הבנתי מה הוסיף הבית יוסף על מש״כ הטור. הרי גם הטור כתב שאינו נראה מה דאמרינן בגמרא כו׳ וצ״ע. 

האם אפשר לומר שבדפוס הטור שלפני הבית יוסף היה כתוב ״ואין נראה״ ותו לא, והבית יוסף הוסיף מדיליה ביאור הדבר?
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
שמואל דוד אמר:
טור אורח חיים רב:
שמן זית כו׳ וכ"כ הרמב"ם ז"ל: אם שתה אותו לבדו או שלא היה חושש בגרונו מברך עליו שהכל. ואין נראה מה שכתב שאם שתה אותו לבדו שיברך עליו, דקאמרינן בגמרא אי דשתייה בעיניה אזוקי מזיק ליה, פירוש ולא יברך עליו כלל

ועיין בית יוסף:
ועל מ"ש שאם שתה אותו לבדו מברך עליו כתב רבינו שאינו נראה ובאמת כי לכאורה בדין יש לרבינו לתמוה עליו דהא אמרינן בגמרא אי דשתייה בעיניה אזוקי מזיק משמע ודאי דהיינו לומר דכיון דמזיק הוא אין לברך עליו כלל 

לא הבנתי מה הוסיף הבית יוסף על מש״כ הטור. הרי גם הטור כתב שאינו נראה מה דאמרינן בגמרא כו׳ וצ״ע. 

האם אפשר לומר שבדפוס הטור שלפני הבית יוסף היה כתוב ״ואין נראה״ ותו לא, והבית יוסף הוסיף מדיליה ביאור הדבר?
הב"י כתב כן בשביל להדגיש שפירוש הטור מוכרח דהיינו דאין מברכים וכן בא להוסיף דכ"כ הרי"ף להדיא, ועל כן היה צריך לחזור על הדברים.
אגב שתדע שאם הב"י מודה לטור על שאלתו על הרמב"ם, גם אם לא הוסיף כלום, זה כבר חידוש גדול דהוי כהודאת בעל דין, כי הב"י בכל מקום לאורך כל הב"י טורח ליישב את קושיות הטור כמו שכתב בהקדמתו, וכ"ש שזה על הרמב"ם שהב"י מעריץ אותו מאוד כידוע.
 
 

לביא

משתמש ותיק
כמעיין המתגבר אמר:
וכ"ש שזה על הרמב"ם שהב"י מעריץ אותו מאוד כידוע.
המילה ״מעריץ״ טיפה קשה שהרי כתב הב״י בהקדמתו שעיקר החיבור היה אמור ליסוב על הרמב״ם אילולא הטור.
ועוד, שכבר מצאנו מקומות בהם הב״י השאיר קושיא על הרמב״ם היכא שליכא קושיא. עיין ביו״ד קצה בדין מזיגת הכוס, שנראה שנעלם מעיניו רמב״ם במקו״א.
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
לביא אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
וכ"ש שזה על הרמב"ם שהב"י מעריץ אותו מאוד כידוע.
המילה ״מעריץ״ טיפה קשה שהרי כתב הב״י בהקדמתו שעיקר החיבור היה אמור ליסוב על הרמב״ם אילולא הטור.
ועוד, שכבר מצאנו מקומות בהם הב״י השאיר קושיא על הרמב״ם היכא שליכא קושיא. עיין ביו״ד קצה בדין מזיגת הכוס, שנראה שנעלם מעיניו רמב״ם במקו״א.
זה שלפעמים נשמט מהב"י רמב"ם במקום אחר, אין זה מקטין את הערצתו, הב"י בהרבה מקומות פוסק כהרמב"ם נגד הרבה מאוד ראשונים, דבר שלפעמים קיצוני עד כדי שקשה להבינו.
 
 
חלק עליון תַחתִית